Forumnyheter:

Senaste artikel: Lär dig fota fiske! av Jonke

Huvudmeny

Långa kast

Startat av PerL, april 19, 2007, 13:59:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

PerL

Den eviga frågan.
Hur långt kastar ni någorlunda konstant med ert tvåhands och flytlina när ni är utvadade?

Och nu undanber jag mig svar så som "vad ska man över till andra sidan, gräset är inte grönare, man vill ha linkontroll" och annat trams  ::) utan här snackar vi långa konstanta kast med utsträckt tafs.

Är speciellt nyfiken på t.ex TA och dylika lindängare.

PerL

Henka

Citat från: PerL skrivet april 19, 2007, 13:59:27
Den eviga frågan.
Hur långt kastar ni någorlunda konstant med ert tvåhands och flytlina när ni är utvadade?

Och nu undanber jag mig svar så som "vad ska man över till andra sidan, gräset är inte grönare, man vill ha linkontroll" och annat trams  ::) utan här snackar vi långa konstanta kast med utsträckt tafs.

PerL

Frågan är väl egentligen ganska svår att besvara. Jag varierar min linlängd väldigt beroende på vilket vatten jag fiskar.
Det är ju viss skillnad på zon2 i forshaga och småpooler i Emån.

Dessutom så är det ju i vissa fall stor skillnad på hur mycket lina man har ute och hur långt kastet är.

Ärligt talat så har jag aldrig mätt ett kast :smulaimuchen:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

isak

Rent generellt så kan man nog säga att folk INTE kastar lika långt som dom TROR att dom gör  :lumber:

T.A

Den eviga frågan.

PerL

;D ;D
Jag förstår att du är ute efter resultatet på gräs typ.. Och  med en klass 5 9 fot och en vanlig 27 m WF lina i klass 5 så med 2 luft kast så rinner backingen ut genom spöringarna..  klass 6 och 7 samma sak inga problem med i principip vilket spö som helst. Med min klass 8  9,6 fots GLX så är en Guideline pounch på 33 m inga problem..
Med ett 2hands så är jag faktiskt osäker, jag har inte kastat på det sättet på länge med tvåhandaren. ÖH kast alltså. Men då när jag gjorde det tillsammans med kompisen så va det låååångt.. Sen varierar ju det med vilken längd på spöt man har och vilken längd på linan. Jag har ju som jag predikat förut en standard längd för mina behov och med dem kan jag kasta UH mad vatten upp till bröstvårtorna eller stå på land.. Inte optimalt åt nått håll men det funkar hur bra som helst. men skulle jag vilja dänga långt så skulle jag haka på en 14 m klump på 38 g på GLX 15 classicen och dänga till månen..

T.A

Nu är det ju så med oss killar testosteronstinna vi vill alltid ha max på allt. kastlängder hur mycket tar man i Bänkpress, marklyft etc.. Jag är i den åldern och även på den kunskapsnivån att längden (nä inte den längden, för den är stoooor den) vikten på stången mm mm inte är så himla noga. Däremot så är det jag som sätter gränserna inte avståndet till fisken .. Alltså jag kastar och fiskar på den fisk jag vill utan att hindras av avståndet till fisken.. Och nu handlar det om normala avstånd era puckon.

Ismo

Som Isak skrev..folk kastar inte så långt som dom tror..att dom kastar.
Skulle man mäta upp verklig längd...så skulle dom bli förvånade att det inte är längre..trots snacket om att en massa skjutlina lämnar rullen.. :gasp:

P-A

För att denna tråd också skall hamna på dretsnack
så höjer jag upp kvaliteten.
9 fot klass 5 med DT-lina= 33m
9fot  klass 8 med XXD+ backing=  37m
8.6 fot  klass 14 med 850grains klumo och froghair= 45m   
( Hywel Morgans världsrekor är väll 86meter hur i helvete gjorde han det!! :o :o)
Vet inte hur långt jag kastar med två hands men troligen inte
mer än 25meter med underhandskast med min 12.6fotare= Är helt djävla kass!!!!!!!!!!!!!!!!!
:lumber: :lumber:

Captain Spaulding

Intressant tråd. Viktigt är det att kunna kasta bra. Och ibland långt.
Men ännu intressantare vore det att få veta svaret på: Hur duktig är ni
på att fiska? Tar ni ofta fisk när andra inte gör det? Tar ni ofta fisk under tuffa
förhållanden? osv. Kanske lite kaxigt att svara ja på dessa.

Ninjatobbe

Citat från: Captain Spaulding skrivet april 19, 2007, 21:15:32
på att fiska? Tar ni ofta fisk när andra inte gör det? Tar ni ofta fisk under tuffa
Har hänt mig många gånger att jag haft riktigt kanonfiske när alla andra gått bom. :yes:
Men o andra sidan så har det ju varit precis tvärt om också.
Det har ju även hänt att man blivit ifrånfiskad av folk som knappt hållt i ett spö innan. :loopis:

Norrbaggen

Den eviga frågan.

PerL

I en smal elv bliver kasten ofta lite för långa, man får holda tilbaka så det inte går torrt.
Det bliver lite annat i en bred elv, samma f** hur mkt du drar på så bliver det liksom inte tilräkligt långt endå.  Vanliga långa sträckta UH kast är för mig : 5,5m tafs+ 13m lina+4,5m spø+13 til 16 hemtagnings-drag (ca 1m). Relativt normala längder vil jag mena.   Längd på kast är ju inte lika med hur mkt lina som är ute, men strømmande vatten hjälper til relativt snabbt. 
Jag använder inte ÖH kast vid fiske.
Skal der utövast lindängning så tycker jag att det inte har nogot med fiske att göra, men der snackar vi lite andra längder.

Beretta

Per L;

Med mina tvåhands spön vet jag inte exakt längden på kasten.

Mest för att jag fiskar med underhandskast, och dom startar ju alltid från vattnet, och landar på vattnet igen.

Men för att ge någon vink om hur långt..

En 50lb RiO Slickshooter räcker bra precis till mitt tvåhandsfiske.

Lättast flyger den naturligtsvis ut med en sjunklina, men det var väl flytlina du frågade om..?

Nåväl.

Med enhands har jag alltid haft den turen att det har kännts naturligare att dänga ut linan.

Och där kan man säga att flytlinan åker ut om det behövs, fast det händer nästan aldrig, utom på träning.

Försöker träna en stund varje dag, om vädret tillåter.

Med enhands är det ju lättare att mäta längden också, på land, överhandskast..

Men säga att man kastat 30 meter bara för att all lina runnit ut genom spöringarna är tyvärr inte sant. (Dvs, om linans längd mäter 30 m)

Lägg ut ett måttbant och kolla, man blir mycket besviken när man ser var garntussen landat. För att det är ju där man mäter förhoppningsvis.

Jag ska ge dig ett exakt svar på tvåhands när jag provat på land, över huvudet.

MVH B

Norrbaggen

Det bliver som jag tidligare nämde, och som Beretta nämner.  Linans längd utförbi spötoppen är inte lika med uppmätt kastlängd.
Från brygga kastar jag uppmätt längd med fiskespö:  Speycast  47m, ÖH 54m (svag bris var det ju, det var ju utomhus)
Spöt 15' glx, lina Snowbee 3D 11/12 (klump 22meter), skjutlina Amnesia 40lb.  Reglerna säger samma lina til speycast som ÖH. Halva metrar reknas inte tex. 46,5m = 46m
:fly:

Vid UH fiskes kast i mitt tidligare inlägg gäller bara et enda nerlägg av linan, och vinkling mellan 70-90 grader på elven.  Inga Trönderkast här inte.  ;)

Norrbaggen

Citat från: ismo skrivet april 21, 2007, 23:44:59
Vad man kastar fr. en brygga hör inte hit!..verkliga längder utvadad..i verkligt fiske..brukar inte vara så värst långt för varken ny-börjare lr. "proffs"...

At kast från brygga inte hör hit under fiske har jag vel yttrat tidligare, men
detta var bara för att belysa uppmätt langd mot linlängd utförbi spötopp.  Att man på et 50m kast har 10m ekstra lina ute är inte ovanligt.

Hur många gånger får man höra sådant svada om att en eller annan kille kastar 40m underhandskast med 12-13m klump vid fiske, och OH kastar 50-60m med samma klump.  Vid hans UH kast måste han minst ha hela runninglinan 30m utförbi spötoppen.  Inte har jag sett eller upplevt detta iaf.

flinken

Om ni är seriösa.... hmmm nej förresten d går ju inte.... men om ni försöker. hur många kastar ut hela sin skjutlina som borde va runt 30 meter? Loopis gör d säkert någon mer?

isak

Under vilka förhållanden menar du  ???
Utvadad ?
UH ?
fiske eller show-off ?

flinken

ja säg upp till knäna med UH kast. klart d e showoff men ändå lite fiskemässiga förhållanden

Lars w

skönt att se att några är på rätt spår och tar avstånd från pittmäteriet!  :) kasta långt är möjligen viktigt vid sjö- eller kustfiske och där handlar det snarare om att få ut drägliga längder i besvärliga förhållanden. att dynga 40-50 meter tvärs en älv är bara idioti varesig man fiskar fjällmört eller lax. det största felet som görs, enligt mig, är att folk ofta ligger på längder som är på gränsen av vad de klarar av. slappna av: det är bara fiske förihelvete!

Thomas L

Den eviga frågan.

PerL

Om jag går ner för en pool och fiskar så vill jag träffa rätt med huvuddelen av mina kast vare sig jag har full fokus i kastet eller ej etc...
Då prater vi om i mitt fall on 8-10 meter skjutlina. En längd som jag är skapligt säker på och det är kanske den längden du frågar efter och inte maxlängd.
Det är oftast den längden jag har på mina kast här hemma men även när jag fiskar på andra ställen det är innom den distansen jag försöker vara noga i mitt fiske. Maximalt kanske jag kan få iväg 15 meter skjutlina men  och göra det i kast efter kast skulle kräva full koncentration och ändå skulle jag bomma i alldeles för många kast.
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Pekka

Lite kul är det att trots att frågeställning var :

"Hur långt kastar ni någorlunda konstant med ert tvåhands och flytlina när ni är utvadade?

Och nu undanber jag mig svar så som "vad ska man över till andra sidan, gräset är inte grönare, man vill ha linkontroll" och annat trams  "

Så...blir det just en sådan diskussion... :larsw:

Inte behöver man kasta långt för att fånga fisk...men det är ju knappast en nackdel att ha långa kast som ett verktyg i verktygslådan... :)
Dessutom är det väl så att...för att kunna kasta långt, måste du kunna kasta tekniskt bra....och det är väl inte heller någon nackdel.. :smulaimuchen:

Att jag sedan inte har någon av dessa kunskaper är en annan sak... :-\
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

PerL

Kul med alla inlägg och synpunkter.
Vad jag märker mig se vid vattnet och med underhandskastet är att de flesta som får fisk ligger ute med ca 8 - 15 meter runingline och då fiskar med sträckt tafs kast efter kast men de kan dra iväg ytterligare ca 5 meter runingline vid de sista kasten över den avslutade repan eller vid någon tydlig hotspot.
Jag ser också samma personer fiska med betydligt kortare lina och riktade kast mot troliga ståndsställen med samma precision. De personer är för det mesta de  första ut på morgonen och de sista in på kvällen men där finns det fler avikelser.  ;)

Jag ser betydligt fler som ligger på samma längder men de har för det mesta de flesta eller åtminstone ganska många kast med kolapsad tafs eller lina och en stor skilland där är att de för det mesta inte fiskar ut hela kastet.

Det här är förstås en grov generalisering men det är så jag upplever det.  :)

PerL

Thomas

Citat från: Captain Spaulding skrivet april 19, 2007, 21:15:32
Det gäller kastlängd här.....................
En vanlig 27meterslina när solen skiner i ryggen(borde vara längre
eftersom jag bara använder dyra grejer)..

Magnus

Efter att ha läst den här och andra trådar på andra forum bestämde jag mig för att gå ut kasta och mäta mina kast (enhands).

Jag tog mitt Rainshadow #5 och en WF6F longbelly (spöt är rätt snabbt så jag har en tyngre lina för att få lite känsla i kasten på kort distans...)

Resultatet var nedslående i relation till kastfantomerna här och anorstädes. Ingen backing synes än...  :-\

Normalkastet - när spöt laddar och pumpar skönt 8) låg runt 15-18 meter. När jag la manken till och ansträngde mig lite med dubbeldragen kom jag upp i c:a 21-23 meter.

Iofs så känns det bra att dubbeldraget inte har så stor inverkan när jag kastar så jag kan lika gärna strunta i det i framkastet, känns mer som att spöt tenderar att knäa om lite för mycket lina är i luften.
Med en lina i klass #5 kanske jag skulle kunna ha några meter till ute utan att det knäar och kasta några meter till men det känns inte som att det är värt det.

Noteras bör att tafsen och linan var rak och fin och det känns viktigare än att det var långt  :appel1:

Kontentan är att jag forsätter som förut, jag prioriterar att ha roligt när jag fiskar  8) :vissla:

PS. Detta test utfördes på gräs... på grus är jag oslagbar  :pussjiggo: :pussjiggo:
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Thomas L

Citat från: Magnus skrivet maj 26, 2007, 17:07:29
Förståsigpåarna säger ju att man inte ska ta i för mycket, då knäar spöt och kastet kollapsar... Vi är helt enkelt för starka och kan inte tygla vår enorma kraft  8) :looney:
Japp, en korrekt analys :yes:
Jag gick ut och mätte alldeles nyss 23 m vid speciellt gynnsam vind :lumber:

Normalkastet i bågsjön mater ca 17-20 meter. Dom kasten sitter där hver gang utan att vifta och dra som en mupp :looney:

Thomas L

Här gör man sig till och stoltserar med att backinglinan tittade fram från rullen igår och det vid kast :o Men då kom moderatorn in och tog bort det.

Försök inte säger jag då för det var ju sant :pussjiggo:

Lite hjälp hade jag från en tafssträckarvind men det hade säket ingen betydelse för slutresultatet 8) En hel DT #11 ivägtjoffad i ett underhandskast  :looney:

PerL

Citat från: Thomas L skrivet maj 30, 2007, 12:41:19
Här gör man sig till och stoltserar med att backinglinan tittade fram från rullen igår och det vid kast :o Men då kom moderatorn in och tog bort det.

Försök inte säger jag då för det var ju sant :pussjiggo:

Lite hjälp hade jag från en tafssträckarvind men det hade säket ingen betydelse för slutresultatet 8) En hel DT #11 ivägtjoffad i ett underhandskast  :looney:

Hehe
Trägen vinner.
Vilket spö?

PerL

Thomas L

Citat från: PerL skrivet maj 30, 2007, 14:58:51

Hehe
Trägen vinner.
Vilket spö?

PerL

Harrison Spey 15' #9/10, ett dj*la bra Speyspö :love:

Henka

Citat från: Thomas L skrivet maj 30, 2007, 15:10:16

Hur vet du det? Du tjoffade ju iväg linan med ett underhandskast? :tadaa:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Henka skrivet maj 30, 2007, 15:14:57
Hur vet du det? Du tjoffade ju iväg linan med ett underhandskast? :tadaa:
Svar: Jag vet inte :-[
men (det är alltid minst ett men)
         Jag anser det :pussjiggo:

T.A

Jag tycker så här vad gäller kastlängder..
jag vill kunna kasta dit där fisken finns. Inte bara det jag klarar pga lättja at inte träna teknik. För träna det behöver man. jag kastar inte längre än nån annan men jag kan kasta hyfsat i alla förhållanden. det får blåsa från vilket jävla håll det vill och i principip hur mycket det vill så kan jag fiska på normala längder, runt 2o- 30 m lina ute.. (Inkl skjutlina och tafs puckon) Ibland framförallt här uppe i våra stora älvar så krävs ibland rejält långa kast för att fiska av en grop 30-40 m ut i älven.. Även då det blåser en nerströms vind. Och det ska jag oxå klara kast efter kast, det är ett krav jag ställer på mig själv och fixar. Självklart har även jag dåliga dagar eller snarare stunder då inte allt funkar, inte heller jag är 100% även om jag tror det ibland..  Men då jag har tränat så pass mycket så är de stunderna korta kanske en repa. Sen efter en kopp kaffe så är det inga problem. Som att cykla det sitter i ryggen.
jag ser absolut inga fel i att träna sig till en bra kastteknik så att man slipper tänka kastning då man fiskar. För det gör man om man inte har tekniken  i ryggen.
Detta handlade om 2hands..

Lars w

Citat från: T.A skrivet maj 30, 2007, 19:26:30
jag ser absolut inga fel i att träna sig till en bra kastteknik så att man slipper tänka kastning då man fiskar. För det gör man om man inte har tekniken  i ryggen.

där kan jag hålla med dig, även om jag har tagit till mig en devis av en mästare: "slaffsa ut skiten & hoppas på det bästa."
felet många gör är att (ska läsas på bred sthlmska) de åker på dyr fiskesemester med ryggfickan fulla av nya klumpar (nu kan ni läsa som vanligt). alltså får de ägna två-tre da'r av sin dyra Norgeresa åt att klippa och förmodligen också väga sina nya klumpar innan de kan börja fiska på riktigt. men, en sak är säker: man är en jäkligt duktig fiskare om man klarar av att fiska effektivt med 30m+ kast med allt vad det innebär med kompensation för bakströmmar, huvudströmdrag mm mm. för jag antar att ni menar kast mer eller mindre "på tvärs" och inte rena nedströmskast hoppas jag.  :-\

T.A

Citat från: Lars w skrivet maj 30, 2007, 20:32:53
där kan jag hålla med dig, även om jag har tagit till mig en devis av en mästare: "slaffsa ut skiten & hoppas på det bästa."
felet många gör är att (ska läsas på bred sthlmska) de åker på dyr fiskesemester med ryggfickan fulla av nya klumpar (nu kan ni läsa som vanligt). alltså får de ägna två-tre da'r av sin dyra Norgeresa åt att klippa och förmodligen också väga sina nya klumpar innan de kan börja fiska på riktigt. men, en sak är säker: man är en jäkligt duktig fiskare om man klarar av att fiska effektivt med 30m+ kast med allt vad det innebär med kompensation för bakströmmar, huvudströmdrag mm mm. för jag antar att ni menar kast mer eller mindre "på tvärs" och inte rena nedströmskast hoppas jag.  :-\
Så sant så..

PerL

Citat från: T.A skrivet maj 30, 2007, 19:26:30
Jag tycker så här vad gäller kastlängder..
jag vill kunna kasta dit där fisken finns. Inte bara det jag klarar pga lättja at inte träna teknik. För träna det behöver man. jag kastar inte längre än nån annan men jag kan kasta hyfsat i alla förhållanden. det får blåsa från vilket jävla håll det vill och i principip hur mycket det vill så kan jag fiska på normala längder, runt 2o- 30 m lina ute.. (Inkl skjutlina och tafs puckon) Ibland framförallt här uppe i våra stora älvar så krävs ibland rejält långa kast för att fiska av en grop 30-40 m ut i älven.. Även då det blåser en nerströms vind. Och det ska jag oxå klara kast efter kast, det är ett krav jag ställer på mig själv och fixar. Självklart har även jag dåliga dagar eller snarare stunder då inte allt funkar, inte heller jag är 100% även om jag tror det ibland..  Men då jag har tränat så pass mycket så är de stunderna korta kanske en repa. Sen efter en kopp kaffe så är det inga problem. Som att cykla det sitter i ryggen.

Ja det du säger borde vara självklart tycker man.
Tycker det är konstigt att man ens diskuterar att det inte är bättre att kunna kasta långt än att inte kunna det.

Min fråga var egentligen vad ett långt kast som kan fiska var så men vet var man ska lägga ribban i kastträningen.

PerL

PerL

Citat från: Lars w skrivet maj 30, 2007, 20:32:53

Så skönt att du har facit och kan rätta till de som gör fel då.  ;)

PerL

PerL

Citat från: Thomas L skrivet maj 30, 2007, 15:10:16

Hmm, och hur lång är en DT lina då?

PerL

Ismo

Citat från: PerL skrivet maj 31, 2007, 09:16:53
Ja det du säger borde vara självklart tycker man.
Tycker det är konstigt att man ens diskuterar att det inte är bättre att kunna kasta långt än att inte kunna det.

Min fråga var egentligen vad ett långt kast som kan fiska var så men vet var man ska lägga ribban i kastträningen.

PerL

Inget fel i att kunna!..kasta långt...men merparten skulle jag tro..kan inte ens kasta kort BRA...trots det...så ska man försöka sig på lååånga kast..för att i slutändan förstöra all form av kastning..genom att få in fel teknik.

PerL

Citat från: ismo skrivet maj 31, 2007, 09:22:06
Inget fel i att kunna!..kasta långt...men merparten skulle jag tro..kan inte ens kasta kort BRA...trots det...så ska man försöka sig på lååånga kast..för att i slutändan förstöra all form av kastning..genom att få in fel teknik.

Så är det självklart också.
Man ska väl kunna krypa innan man lär sig gå.  :)

PerL

Thomas L

Citat från: PerL skrivet maj 31, 2007, 09:18:24
Hmm, och hur lång är en DT lina då?

PerL

Inte vet jag hur lång en Cortland 444 DT #11 är och det är egentligen ointressant. Jag tyckte det var fränt att backingen tittade fram :) Sen är inte detta når jag upprepar, det blåste som f*n :p

Sen så kan men aldrig diskutera vad som är bra eller dåligt iaf inte och tro att en konsensus ska uppnås.

T.ex. brist på kastlängd, jag når inte hålan 40 m ut där fisken står nu, kan uppvägas av tålamod d.v.s. att jag tar fisken/fisk senare när vattenföring e.d. är sån att fisken kommer närmare. Det är också en strategi som fungerar :) Vem är så dj*la präktig att han/hon kan bestämma vad jag ska tycka :pussjiggo:

Henka

Citat från: Thomas L skrivet maj 31, 2007, 09:51:43
Vem är så dj*la präktig att han/hon kan bestämma vad jag ska tycka :pussjiggo:

Ingen, din gamle kappvändare ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Lars w

Citat från: PerL skrivet maj 31, 2007, 09:17:44
Så skönt att du har facit och kan rätta till de som gör fel då.  ;)

PerL

nej nej... jag har ingen aning om vad m, n, o, p och q eller vad de nu kallas enligt loops fantastiska nya standard.

PerL

Citat från: Lars w skrivet maj 31, 2007, 12:09:37
nej nej... jag har ingen aning om vad m, n, o, p och q eller vad de nu kallas enligt loops fantastiska nya standard.

Nog har du det....  :)

PerL

PerL

Citat från: Thomas L skrivet maj 31, 2007, 09:51:43
Inte vet jag hur lång en Cortland 444 DT #11 är och det är egentligen ointressant. Jag tyckte det var fränt att backingen tittade fram :) Sen är inte detta når jag upprepar, det blåste som f*n :p

Sen så kan men aldrig diskutera vad som är bra eller dåligt iaf inte och tro att en konsensus ska uppnås.

T.ex. brist på kastlängd, jag når inte hålan 40 m ut där fisken står nu, kan uppvägas av tålamod d.v.s. att jag tar fisken/fisk senare när vattenföring e.d. är sån att fisken kommer närmare. Det är också en strategi som fungerar :) Vem är så dj*la präktig att han/hon kan bestämma vad jag ska tycka :pussjiggo:

Den är ca 27,432 meter.  ;)

Håller med men då borde god kastlängd tillsammans med tålamod vara ännu effektivare.

PerL

Thomas L

Citat från: PerL skrivet maj 31, 2007, 12:28:46
Den är ca 27,432 meter.  ;)

Håller med men då borde god kastlängd tillsammans med tålamod vara ännu effektivare.

PerL

Det uttalandet ställer jag upp på ;)

Lars w

Citat från: PerL skrivet maj 31, 2007, 12:14:28
Nog har du det....  :)

PerL

nej, verkligen inte. och jag läste nog aningen slarvigt. Du var rätt tydlig i ditt ursprungsinlägg. inte min mening att ta det åt nåt annat håll.  :-[

Henka

Citat från: Henka skrivet april 19, 2007, 14:08:21
Ärligt talat så har jag aldrig mätt ett kast :smulaimuchen:

Nu har jag mätt 2 kast. Det längre av dem var 23m, och då var det iofs enhands #5.
Mätningen gällde från en dragen linje till den punkt där tussen (flugsubstitutet) landade.

Det finns många "men" - men oavsett hur många så var ändå kastet 23 meter.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Bronkoman

Jag har aldrig mätt ett kast.

En hel wf 5 och över skallen brukar backingen synas.

14 fotaren och underhandskast blir det väl mellan 15 - 20 stora hemtag.

Magnus

Har för mig att jag mätte upp 21 meter med ett #4 och ~24-25 med ett #5.

Mad tanke på att Henka är en av de som får mest fisk av de jag känner så är jag rätt nöjd att ligga i närheten av hans kastlängder. Det betyder att jag inte kastar dåligt, utan att jag fiskar dåligt  :yes:

Även om jag tror han är blygsam i överkant  8)
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

flinken

Det e kul å mäta när man kastar  :) Man tävlar ju med så mycke annat med sina kompisar så varför inte det oxå? å även om det blir lite intern tävling så kan man lära sig mycke av att mäta å få hjälp av kompisar. Märker man att en liten justering någon har nämnt på att den gav resultat på måttbandet, ja tänk på d när ni fiskar sen så kanske d går lite lättare vid vattnet oxå  :D

Ismo

Nästan 100% ..av dom jag fiskat med..har problem att kasta normala längder vid praktiskt fiske.. :)

Henka

Citat från: ismo skrivet oktober 27, 2007, 22:26:25
Nästan 100% ..av dom jag fiskat med..har problem att kasta normala längder vid praktiskt fiske.. :)

:vissla:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Magnus skrivet oktober 27, 2007, 19:56:04
Har för mig att jag mätte upp 21 meter med ett #4 och ~24-25 med ett #5.

Mad tanke på att Henka är en av de som får mest fisk av de jag känner så är jag rätt nöjd att ligga i närheten av hans kastlängder. Det betyder att jag inte kastar dåligt, utan att jag fiskar dåligt  :yes:

Även om jag tror han är blygsam i överkant  8)
Vissa tror då vad som helst :appel1: :rofl:

Thomas L

Citat från: ismo skrivet oktober 27, 2007, 22:26:25
Vad är normala längder i Kiruna där nästgårds är 10 mil bort ??? :police:

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet oktober 27, 2007, 22:39:31
Vad är normala längder i Kiruna där nästgårds är 10 mil bort ??? :police:

Det är vad en med dåligt knä kan gå i ungefär 20s ........ :)

Thomas L

Citat från: ismo skrivet oktober 27, 2007, 22:43:30
Det är vad en med dåligt knä kan gå i ungefär 20s ........ :)
ungefär nästgårds alltså :)

Duvall

Någon gång ibland, när stjärnorna står rätt och vinden är med en, kan man väl dänga iväg ett tiometerskast. Men det är inte ofta.

PerL

Citat från: Henka skrivet oktober 27, 2007, 19:01:16
Nu har jag mätt 2 kast. Det längre av dem var 23m, och då var det iofs enhands #5.
Mätningen gällde från en dragen linje till den punkt där tussen (flugsubstitutet) landade.

Det finns många "men" - men oavsett hur många så var ändå kastet 23 meter.

Återkommer.  :)

PerL

P-A

Citat från: PerL skrivet oktober 29, 2007, 08:32:16
Återkommer.  :)

PerL

Nå Per har du mätt upp något än eller?
:vissla: ;)

PerL

Citat från: P-A skrivet april 15, 2008, 20:06:55
Nå Per har du mätt upp något än eller?
:vissla: ;)

Det har jag glömt.  :-[
Ska göra en test vid Dammen vid tillfälle.

PerL

P-A

hinkraka

Med ett 9' #4 och en 14.5m klumps longbelly så dänger jag så flugan landar på strax över 25 meter. Har mätt väldigt lite med #5, och ännu mindre med #6. Har aldrig mätt med tvåhands, men testade ett Scierra HM3 i måndags och då med överhandskast blev det garanterat över 30 meter iaf =)

Skall gå upp för EFFA CI (Certified Instructor) för enhands i Augusti, och då skall jag ligga över 27m med sträckt tafs med mitt #6. Måste ut och mäta lite till =) Tänkte försöka ligga stabilt på 30, så jag har lite marginaler till provet.

Men nu är ju distanskastning för distansen något som ofta har väldigt lite att göra med fisket, då man sällan kan bära 20+ meter lina och sedan skjuta vid fiskevattnet, och jag ser sällan behovet... men visst får man lite längre glädjepinne när man gör det :P

Flygande-jakob

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 22:12:47
Med ett 9' #4 och en 14.5m klumps longbelly så dänger jag så flugan landar på strax över 25 meter. Har mätt väldigt lite med #5, och ännu mindre med #6. Har aldrig mätt med tvåhands, men testade ett Scierra HM3 i måndags och då med överhandskast blev det garanterat över 30 meter iaf =)

Skall gå upp för EFFA CI (Certified Instructor) för enhands i Augusti, och då skall jag ligga över 27m med sträckt tafs med mitt #6. Måste ut och mäta lite till =) Tänkte försöka ligga stabilt på 30, så jag har lite marginaler till provet.

Men nu är ju distanskastning för distansen något som ofta har väldigt lite att göra med fisket, då man sällan kan bära 20+ meter lina och sedan skjuta vid fiskevattnet, och jag ser sällan behovet... men visst får man lite längre glädjepinne när man gör det :P

inte så enkelt prov, men mycket lärorikt!  ;)

Ismo

Vid riktigt långa kast...så föredrar jag spinn med stum lina.... :gasp:

hinkraka

Jakob: Kul för dig att du tycker det. Kul att du är en så bra kastare att du anser att ett av världens svåraste certifieringar är tokenkel.

Jävligt tråkig attityd du har när du slänger ut det sådär, för något som jag själv tränar och kämför för att hålla en viss standard. Du är ju själv EFFA-instruktör enligt EFFA-sidan, så du bör väl representera organisationen, uppmuntra blivande instruktörer och kastare?

Flygande-jakob

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 22:25:40
Jakob: Kul för dig att du tycker det. Kul att du är en så bra kastare att du anser att ett av världens svåraste certifieringar är tokenkel.

Jävligt tråkig attityd du har när du slänger ut det sådär, för något som jag själv tränar och kämför för att hålla en viss standard. Du är ju själv EFFA-instruktör enligt EFFA-sidan, så du bör väl representera organisationen, uppmuntra blivande instruktörer och kastare?

Men du måste väl ha lite humor iallafall? ;) Jag skojade bara, ska rätta till inlägget med en smiley så behöver det inte missförstås igen. :-[

Flygande-jakob

Sådär! Ursäkta mig Hinkraka menade absolut inte något illa! :-*

hinkraka

Om det bara var ett skämt så ber jag om ursäkt, är bara så helvetes svårt på nätet då en smiley är allt jag kan se av ditt kroppsspråk, och de är lätta att misstolka! :yeah:

Flygande-jakob

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 22:31:24
Om det bara var ett skämt så ber jag om ursäkt, är bara så helvetes svårt på nätet då en smiley är allt jag kan se av ditt kroppsspråk, och de är lätta att misstolka! :yeah:

Jo det är sant, mycket ont har kommit ur brukande och missbrukande av smajlisar! Fan vad man retar sig på dom ibland, man vet varken ut eller in vad folk menar.
Och nu blev jag osäker på om jag ska sätta dit en smajlgubbe här eller inte och isåfall vilken. :-\

Ismo

Citat från: jakob skrivet maj 25, 2008, 22:29:51
Sådär! Ursäkta mig Hinkraka menade absolut inte något illa! :-*

..( men i grunden var det väl piss-lätt?.. :vissla:)...nu ska du int vara elak... :hmm:

Flygande-jakob

Men till saken igen:
Det är ett bra prov, man tränar upp sig i sitt kastande om man tränar de moment som ingår och vill man utveckla sig så är det en mycket bra serie kast att träna och behärska.

Man behöver ju inte certifiera sig om man inte vill det, men bara genom att använda sig av provpunkterna kan man utveckla sig som kastare och därmed lite som fiskare också.

hinkraka

Lite OT, men i mitt 9:e inlägg här har jag fått en ärad medlem av detta forum att rasera sin värld byggd på smilies :P

Personligen tycker jag kanske att ett spö inte har lika mycket med långkastning att göra som linan, om man skall se rent utrustningsmässigt, och att det är kastaren och dess teknik som är största delen =) Jag kan kasta 15 meter lätt utan ett spö, bara med linan i händerna. Det är längre än min far gör med ett spö :P

(och innan nu muttrar på att jag inte lärt honom bättre, så vill han inte riktigt ta råd av mig... inte än iaf, jag bearbetar honom)

Flygande-jakob

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 22:39:04
Lite OT, men i mitt 9:e inlägg här har jag fått en ärad medlem av detta forum att rasera sin värld byggd på smilies :P

Personligen tycker jag kanske att ett spö inte har lika mycket med långkastning att göra som linan, om man skall se rent utrustningsmässigt, och att det är kastaren och dess teknik som är största delen =) Jag kan kasta 15 meter lätt utan ett spö, bara med linan i händerna. Det är längre än min far gör med ett spö :P

(och innan nu muttrar på att jag inte lärt honom bättre, så vill han inte riktigt ta råd av mig... inte än iaf, jag bearbetar honom)

..och i ditt 10:e använde du två smilisar som jag inte vet hur jag skall tolka riktigt.. Min smajlvärld rasade ännu ett steg! ;)

hinkraka

För att förtydliga den delen, i min värld är denna smileyn med en tunga på sned en busig typ med glimten i ögat  ;)

Vad är ditt bästa träningstips för längdkastning då Jakob?

Flygande-jakob

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 22:47:36
För att förtydliga den delen, i min värld är denna smileyn med en tunga på sned en busig typ med glimten i ögat  ;)

Vad är ditt bästa träningstips för längdkastning då Jakob?

Vet inte riktigt, men generellt tycker jag att det som sabbar långkasten för folk är för mycket kraft i framkastet. Det är boven i nästan alla fall när långkasten fallerar! Det kan vara som att poletten trillar ner om man får bukt med överladdning i sista framkastet.

Men det var kanske inte det du var ute efter utan snarare övningar?

hinkraka

Vad jag är ute efter är alla bra tips, vissa kan jag och andra lär jag mig dagligen av att läsa från duktiga kastare och instruktörer... du har säkert sådana som andra inte sagt! =)

Det jag anser vara det helt klart viktigaste är att få en rak bana på spötoppen, en räls som man följer i både fram och bakkastet. Då slipper man ödsla energi på att räta upp linan under kastet! =)

Flygande-jakob

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 23:12:47
Vad jag är ute efter är alla bra tips, vissa kan jag och andra lär jag mig dagligen av att läsa från duktiga kastare och instruktörer... du har säkert sådana som andra inte sagt! =)

Det jag anser vara det helt klart viktigaste är att få en rak bana på spötoppen, en räls som man följer i både fram och bakkastet. Då slipper man ödsla energi på att räta upp linan under kastet! =)

Äh jag är dålig på sånt där. Lättare när man kastar tillsammans att se saker och påpeka då.
Men om du gör certifieringen med Gunther så ös på med frågor! Han är nog den skickligaste kastare jag sett.

Lars w

håll lite höjd här! långkastartrådar har underhållningspotential nog ändå.

isak

Citat från: Lars w skrivet maj 26, 2008, 09:39:20
håll lite höjd här! långkastartrådar har underhållningspotential nog ändå.

Eller för den som kan sin Kurt Olsson...... Hur brett har du kastat  8)

Ismo

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 23:12:47

Ska en följe en räls med kastet..så bör en väl kasta hängandes upp å ner! :haum:

Ismo

2st klisterlappar,linus på linjen..sen en rälsbit...hä ska tränas :looney:

Mitcho

Jag är nöjd om jag lyckas kasta så det blir fiskbart. En rakt sträckt lina är ju ganska meningslös om man vill fiska utan att det draggar, då man kanske fiskar harr med torrfluga. Vid fiske i stilla vatten kan det ju vara bra, men det kanske är enklare att inte skrämma iväg fisken från land?

rifle

Det här var en kul tråd. Jag hade velat kunna kasta lite lättare än i dagsläget och med lite mera tafssträck. De två sakerna före den enorma längden som jag kastar haha
What time is it? It´s time to rock not yet!

Henka

Citat från: rifle skrivet juni 24, 2009, 08:41:37
Det här var en kul tråd. Jag hade velat kunna kasta lite lättare än i dagsläget och med lite mera tafssträck. De två sakerna före den enorma längden som jag kastar haha

Fjäska lite för Ismo och se sen till att han tittar lite på när du kastar, han är fruktansvärt duktig på att analysera kast och ge bra råd.
Ett tips dock, har du ömma tår så se till att använda stålhättor ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet juni 24, 2009, 08:42:49
Fjäska lite för Ismo och se sen till att han tittar lite på när du kastar, han är fruktansvärt duktig på att analysera kast och ge bra råd.

Jag tror den där Ismo är en modern skröna, har hört mycket om honom men har aldrig sett honom  :hmm:

Ismo

Citat från: Henka skrivet juni 24, 2009, 08:42:49

..är jag elak? :haum:

Henka

Citat från: ismo skrivet juni 24, 2009, 08:57:43
..är jag elak? :haum:

Nejdå, absolut inte, men du kanske inte är så noggrann med att linda in ditt språk i bomull.. typ ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: Henka skrivet juni 24, 2009, 08:58:34
Nejdå, absolut inte, men du kanske inte är så noggrann med att linda in ditt språk i bomull.. typ ;D

Skäller en direkt utan krusiduller..så fattar dom/den(& en själv) vad en menar :tafeja:

Betis

Allt de här gav ja upp för en 15 år sedan nåt.
Obildbar brukar även de mest envetna instruktörer med rätta konstatera.

Fast en å annan torrflugeöring ryker ju med ändå.... 8) 8)
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

Citat från: Betis skrivet juni 24, 2009, 11:10:47
Allt de här gav ja upp för en 15 år sedan nåt.
Obildbar brukar även de mest envetna instruktörer med rätta konstatera.

Fast en å annan torrflugeöring ryker ju med ändå.... 8) 8)

Vad ska du med långa kast till?...hitintills verkar dom bara göra det på gräsmatta :haum:

Betis

Citat från: ismo skrivet juni 24, 2009, 11:14:40
Vad ska du med långa kast till?...hitintills verkar dom bara göra det på gräsmatta :haum:
Laxakasten hade ju varit kul å fått till lite bättre....

Enhandsfisket räcker till.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet juni 24, 2009, 12:11:27
Laxakasten hade ju varit kul å fått till lite bättre....

Enhandsfisket räcker till.

Laxkasten är sällan mer än 30m ..snarare 25m ;D

Betis

Citat från: ismo skrivet juni 24, 2009, 12:17:07
Laxkasten är sällan mer än 30m ..snarare 25m ;D
25 meter tror jag att jag får iväg, det blir det ju bara av tafs, klump å spö.
Ja nån enstaka meter skjutlina då.

Jag tror faktist lite tvärt om vad många skriver här, dvs att kasten ofta är mycket längre än man tror.
Man glömmer bort tafs och spö och det lägger till mellan 6-8 meter.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet juni 24, 2009, 12:32:28
25 meter tror jag att jag får iväg, det blir det ju bara av tafs, klump å spö.
Ja nån enstaka meter skjutlina då.

Jag tror faktist lite tvärt om vad många skriver här, dvs att kasten ofta är mycket längre än man tror.
Man glömmer bort tafs och spö och det lägger till mellan 6-8 meter.

..Precis!  kollade nu i sommar vid fisket, 2st slingor som max! 6-8m skjutlina i snitt. det blir fan inte många m. :run:

rifle

Den här tråden älskar jag. Har läst den flera gånger.
Kastlängder är kul och olika personers åsikter likaså.

Finns bra saker nämnda i den här tråden som man har nytta av i sitt kastande faktsikt.

Hjortmyrs

Dömer gärna ut långa kast vid laxälven, då kan folk få tro att jag kastar kort med flit..   :tadaa:

OZZY

Citat från: ismo skrivet juni 24, 2009, 12:37:55
..Precis!  kollade nu i sommar vid fisket, 2st slingor som max! 6-8m skjutlina i snitt. det blir fan inte många m. :run:

Vad skall du med 18' till om du bara fiskar korta kast  :haum: ???

Henka

Citat från: OZZY skrivet augusti 06, 2010, 14:38:06

På så vis kan han kasta 3 fot längre än han kan med sin 15' ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: OZZY skrivet augusti 06, 2010, 14:38:06

..finns ju tillfällen! ...när en vill ha lite längre kast!(se Henkas svar)..men framförallt kunna hänga flugj-veln...bättre, finns ställen :nudge: ..då duger inte ett kort spö + att terrängen omöjligör ett toklångt kast med t ex. en 15'

Hjortmyrs

Citat från: ismo skrivet augusti 06, 2010, 21:23:52
..finns ju tillfällen! ...när en vill ha lite längre kast!(se Henkas svar)..men framförallt kunna hänga flugj-veln...bättre, finns ställen :nudge: ..då duger inte ett kort spö + att terrängen omöjligör ett toklångt kast med t ex. en 15'

Var det inte tekniken din som omöjliggjorde toklånga kast?  :vissla:

Ismo

Citat från: Hjortmyrs skrivet augusti 06, 2010, 23:09:05
Var det inte tekniken din som omöjliggjorde toklånga kast?  :vissla:

..skulle vilja se den med den teknik göra ett u-handskast på 60m...i trångt läge :vissla:

OZZY

Citat från: ismo skrivet augusti 06, 2010, 23:22:21
..skulle vilja se den med den teknik göra ett u-handskast på 60m...i trångt läge :vissla:

Skulle vilja se den som gjorde ett 60 m fiske kast över huvud taget  :haum:

Ismo

Citat från: OZZY skrivet augusti 07, 2010, 13:01:05
Skulle vilja se den som gjorde ett 60 m fiske kast över huvud taget  :haum:

..överdrev ju ba lite.. ;D

Betis

Ja här uppe får en jun för faan inte iväg mer än  15    :( >:( :loopis: :loopis:
I am the real one.

rifle

Om man nu skulle vara sugen på att få till sina kast så långt det bara går.
Så har jag fattat det att lång klump och tyngre lina är att fördra, stämmer det?
Givetvis så krävs tekniken också att hantera det och att spöt håller för tyngden.

Men när ni ska kasta långt på stora älvar vad föredrar ni då?
Några tips?

Har lite att göra så då måsta man få igång forumet lite grann.

T.A

Citat från: rifle skrivet augusti 10, 2010, 14:55:05
Om man nu skulle vara sugen på att få till sina kast så långt det bara går.
Så har jag fattat det att lång klump och tyngre lina är att fördra, stämmer det?
Givetvis så krävs tekniken också att hantera det och att spöt håller för tyngden.

Men när ni ska kasta långt på stora älvar vad föredrar ni då?
Några tips?

Har lite att göra så då måsta man få igång forumet lite grann.
Lång lätt klump är att föredra..

rifle

Citat från: T.A skrivet augusti 10, 2010, 15:10:35
Lång lätt klump är att föredra..

alltså köra med en klass under spön och köra okapad klump alltså?
Vad kör du med själv till vilket spö?

T.A

Citat från: rifle skrivet augusti 10, 2010, 15:16:49
Ja typ.
Men det där är lite olika. Vissa spön är underklassade och vissa överklassade.
Man får helt enkelt prova. Men generellt sett så ska ett klass 8 spö vid långkast ha en lina som är kanske en 7:a för att du ska ladda spöt utan att överladda, eller knäa spöt då du har massor av lina utanför toppöglan. Vill du kasta korta kast så kan man ha en 9:a eller en 8:a. Vill man som nybörjare och som latman ha ett lätt laddata spö men inte kastlängden så går man gärna upp en klass över spöts klassning. (nått som looparna med Sage införde som standard)

Men idag så pratar vi sällan AFTM klasser eftersom att vi använder oss av klumpar, framförallt till laxfisket, och då är det nått helt annat. Eller egentligen inte, lång klump långa kast, kort klump korta kast.
Vissa gillar korta tunga klumpar andra långa men då måste de vara lite lättare.
Man kan oxå exprimentera med olika klumpar för olika situationer. Trånga lägen korta tunga klumpar. Osv..

T.A

Citat från: rifle skrivet augusti 10, 2010, 15:16:49
Personligen så kör jag en liten kompromiss. Jag har en lina som jag kan använda om jag står till vadarkanten i vatten eller till fotknölarna.
15 fot 12,6m
14 fot 11,6m
13 fot 11m
12 fot 10,8m
Det är så min linor är klippta.

rifle

Citat från: T.A skrivet augusti 10, 2010, 15:31:32
Personligen så kör jag en liten kompromiss. Jag har en lina som jag kan använda om jag står till vadarkanten i vatten eller till fotknölarna.
15 fot 12,6m
14 fot 11,6m
13 fot 11m
12 fot 10,8m
Det är så min linor är klippta.

Kör du med olika längder till samma spö för flyt respektive sjunklinor?

Torneus

För att kast långt så behövs en lång klump. Eller, det går att kasta längre med en längre klump.

Det beror på att en klump flyger och drar skjutlina så länge som den rullas ut, när den är sträckt så är kastet klart.
Med längre klump så kan man får man kängre flygtid och därigenom möjlighet till längre kast.

Missar man lite i kastet så ger det större utslag på en lång klump, så det är inte alla som kaster längre med lång klump.
Har man hög procent misslyckad kast, så kankse man skall överväga att börja fiska med kortare klump.
Fast det gäller bara om man använder lång klump, det kan bli problem om man har för kort klump.
Snart är det midsommar, då vänder det

rifle

Det jag märkt efter jag fiskat med längre klumpar och sjunklinor är att man måste tänka mera på tekniken, så det borde vara bra för tekniken anser jag.
Men man kanske bara lär in sig fel grejjer om man inte kan det så bra från början.

T.A

Citat från: rifle skrivet augusti 10, 2010, 15:39:34
Kör du med olika längder till samma spö för flyt respektive sjunklinor?
Jepp sjunklinorna är kortare än flyten. Nu kör jag inte sjunk på andra spön än 15 fotaren. 11,8 m håller jag dem.

Torneus

Citat från: rifle skrivet augusti 10, 2010, 15:46:09
Det jag märkt efter jag fiskat med längre klumpar och sjunklinor är att man måste tänka mera på tekniken, så det borde vara bra för tekniken anser jag.
Men man kanske bara lär in sig fel grejjer om man inte kan det så bra från början.

Det handlar om att inse att man inte har perfekt teknik, men vill få fisk i alla fall.
Det är för fiskets skulla som man bör överväga kortar och tyngre klump, för att då
få sträckt tafs i varje kast. Det handlar om att separera fiske ifrån kastträning.

T.A

Citat från: Torneus skrivet augusti 10, 2010, 16:00:21
Det handlar om att inse att man inte har perfekt teknik, men vill få fisk i alla fall.
Det är för fiskets skulla som man bör överväga kortar och tyngre klump, för att då
få sträckt tafs i varje kast. Det handlar om att separera fiske ifrån kastträning.

Det har du helt rätt i.. Tillägg att separera fiske från att visa hur duktig man är, typ.. Det finns inget fränt i att ha en lång klump och skriva det på ett forum för att verka lite fränare. Och sedan inte kunna hantera den ordentligt.
Bättre att ha en kort klump och fiska ordentligt istället.
Edit: ett tillägg
Det finns de som kan hantera långa klumpar och gör det bra..

rifle

Jag är nu inte ute för att imponera på nån vilket ni säkert förstår utan är ute efter info och alternativ på hur folk gör och hur de anser att det funkar med olika saker för dem själva.
Kunskap är ens bästa vän. Det är ju rätt lätt att klippa linor hit och dit och testa om man vill, men det är bra att skaffa sig så mycket info som möjligt först så man inte gör för många misstag.
Hör finns det mycket inneståendo info av kunniga fiskare.
Kastteknik är bra kunna så man kanske förstår vad man sysslar med när det går bra och när det går dåligt.
Jag är helt noob på olika linlängder och linvikter eftersom jag enbar fiskat med min ddc-connect ända tills förra veckan.
Efter jag läst en del på edge (där det finns bra info i en del längdkasttrådar) och här har en hel del poletter trillat ner.
Nu är jag inte heller ute efter att kasta långt som han där nere med horn utan tekniken bakom hur det fungerar.

rifle

Haha vafan får man inte skriva S:A:T:A:N utan att det blir han där nere med horn?

T.A

Citat från: rifle skrivet augusti 10, 2010, 16:53:42
Jag är nu inte ute för att imponera på nån vilket ni säkert förstår utan är ute efter info och alternativ på hur folk gör och hur de anser att det funkar med olika saker för dem själva.
Kunskap är ens bästa vän. Det är ju rätt lätt att klippa linor hit och dit och testa om man vill, men det är bra att skaffa sig så mycket info som möjligt först så man inte gör för många misstag.
Hör finns det mycket inneståendo info av kunniga fiskare.
Kastteknik är bra kunna så man kanske förstår vad man sysslar med när det går bra och när det går dåligt.
Jag är helt noob på olika linlängder och linvikter eftersom jag enbar fiskat med min ddc-connect ända tills förra veckan.
Efter jag läst en del på edge (där det finns bra info i en del längdkasttrådar) och här har en hel del poletter trillat ner.
Nu är jag inte heller ute efter att kasta långt som han där nere med horn utan tekniken bakom hur det fungerar.

Nog förstod jag det och jag syftatde inte på dig..
Jag fiskar enbart med DDC Connect...
Finns ingen bättre lina enligt mig.

rifle

Citat från: T.A skrivet augusti 10, 2010, 17:03:27

Trodde inte att du gjorde det heller och hade du gjort så hade jag kontrat med att jag har fränare gitarrer än dig!

T.A

Citat från: rifle skrivet augusti 10, 2010, 17:05:36
Trodde inte att du gjorde det heller och hade du gjort så hade jag kontrat med att jag har fränare gitarrer än dig!
:rofl: :foff:

Betis

.....kasta långt ja, de <hde inte varit dumt å kunna idag inte    ..... :nono:
I am the real one.

Tafsbrott

15 fotarn. 11-12m klump, klass 11/12. (Powe taper) :p

isak

Citat från: rifle skrivet augusti 10, 2010, 15:46:09

Jag är nog av åsikten att du måste tänka mer på tekniken med en flytlina, iaf jag  :haum:
Sjunklinan är det så tunn diameter på (men hög vikt)  att den skär genom vinden och luften i nästan alla lägen, den drar iväg skjutlina även om man missar lite med upplägget.

Flytlinans grövre diameter avslöjar din ev. dåliga teknik med en gång, missar du där så dör kastet med en gång.
Hela kastet kollapsar och klumpen lägger sig bara i en hög på vattnet.

isak

Citat från: T.A skrivet augusti 10, 2010, 17:03:27

Jag köpte en DDC med Int. huvudlina och int/s1 spetsen till den får jag bara inte att funka, helt omöjlig kombination.
Å andra sidan så S1/S2 spetsen till den bland det häftigaste jag har kastat med, känns som om man bara behöver röra lite med spötoppen så skjuter linan iväg som en kanon

Thomas L

Citat från: Isak skrivet augusti 10, 2010, 21:37:09
Jag köpte en DDC med Int. huvudlina och int/s1 spetsen till den får jag bara inte att funka, helt omöjlig kombination.
Å andra sidan så S1/S2 spetsen till den bland det häftigaste jag har kastat med, känns som om man bara behöver röra lite med spötoppen så skjuter linan iväg som en kanon
Känns det inte härligt att kunna skriva i "Långa kast"-tråden..... och beskriva ett långt kast :haum:
Jag kommer aldrig dit. Ca. 30 m i gynnsamma förhållamden tycks vara min övre gräns :haum:

Kan va uppemot 33 i lätt medvind 8)

rifle

Citat från: Thomas L skrivet augusti 22, 2010, 23:50:04
Känns det inte härligt att kunna skriva i "Långa kast"-tråden..... och beskriva ett långt kast :haum:
Jag kommer aldrig dit. Ca. 30 m i gynnsamma förhållamden tycks vara min övre gräns :haum:

Jag tror jag också har en gräns kring 30 meter och det är då jag ligger och peakar på kastningen.
Har aldrig mätt men ska ta mig tusan försöka göra det.

isak

Anar jag ett uns av ironi här, men som jag inte riktigt kan se  :haum:

Långa kast är ju i högsta grad en subjektiv uppfattning.
För det första så fiskar jag..... inte tävlingskastar, skulle jag tävlingskasta så skulle jag definitivt aldrig gå vidare från grundomgången, har inte de skillsen som behövs helt enkelt.
Men det är aldrig någon nackdel om man kan nå ut med kasten dit man vill, men det är inget självändamål att dänga långa kast hela tiden.

Ett långt kast för mig skiljer sig något enormt om jag har en skog av träd å sly bakom mig eller om jag har ett öppet fält som tillåter ett hur långt upplägg som helst eller om jag kastar med en 12' eller 16'
Ena tillfället kan 20m vara långt nästa gång kan 28m vara långt

Thomas L

Citat från: Isak skrivet augusti 23, 2010, 09:29:06
Anar jag ett uns av ironi här, men som jag inte riktigt kan se  :haum:

Långa kast är ju i högsta grad en subjektiv uppfattning.
För det första så fiskar jag..... inte tävlingskastar, skulle jag tävlingskasta så skulle jag definitivt aldrig gå vidare från grundomgången, har inte de skillsen som behövs helt enkelt.
Men det är aldrig någon nackdel om man kan nå ut med kasten dit man vill, men det är inget självändamål att dänga långa kast hela tiden.

Ett långt kast för mig skiljer sig något enormt om jag har en skog av träd å sly bakom mig eller om jag har ett öppet fält som tillåter ett hur långt upplägg som helst eller om jag kastar med en 12' eller 16'
Ena tillfället kan 20m vara långt nästa gång kan 28m vara långt

Ja plus att jag nyöppnade tråden ;D

men de kanske är dags att definiera ett "långt kast" :haum:

rifle

Nån som kastar längre nuförtiden eller kanske kortare?

Betis

Citat från: rifle skrivet juni 18, 2012, 11:22:25
Inom min kast så kastar vi Kortare.
I am the real one.

Ismo

Citat från: rifle skrivet juni 18, 2012, 11:22:25

..eftersom en blir äldre...så blir synen sämre å hörseln sämre...klart det blir längre kast när en inte ser vart skiten landar lr att en ens hör plasket. "fy faan vad långt" ..tänker en. :-X

Ron

Jag gör färre kast.
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Thomas L

Citat från: Ron skrivet juni 18, 2012, 11:59:38
Jag gör färre kast.
Ja så är det :hmm: men också kortare :fly:

Ron

Citat från: Thomas L skrivet juni 18, 2012, 12:28:48
Ja så är det :hmm: men också kortare :fly:

Du får fisk ändå.  :hmm:

Thomas L

Citat från: Ron skrivet juni 18, 2012, 13:17:17
Du får fisk ändå.  :hmm:
Tur slår klass. I år verkar jag ha just tur så det är också tur för fisken att kasten är färre 8) ::)

Henka

Citat från: Thomas L skrivet juni 18, 2012, 13:50:40
Tur slår klass. I år verkar jag ha just tur så det är också tur för fisken att kasten är färre 8) ::)

"i år" ;D

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Henka skrivet juni 18, 2012, 16:10:00
"i år" ;D

Jo lite tur i år hittills men knycken saknas tydligen fortfarande (efter vad jag förstått av rapporter idag) så tur behövs i massor :larsw: annars blir det som vanligt bom när andra fröjdar sig rejält :hmm:

Henka

Citat från: Thomas L skrivet juni 19, 2012, 23:57:32
Jo lite tur i år hittills men knycken saknas tydligen fortfarande (efter vad jag förstått av rapporter idag) så tur behövs i massor :larsw: annars blir det som vanligt bom när andra fröjdar sig rejält :hmm:

Lustigt det där med perspektiv på tillvaron... O0

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Hmm tycker mig kasta lite längre än tidigare, men samtidigt så har jag mindre skjutlina ute  ;D
Mest troligt så kastar jag inte längre men sträcker mera så det känns längre.

Om jag tänker tillbaka hur min tvåhandskastning har utvecklats så går det så mycket lättare att kasta nu och det sliter inte ens nära lika mycket på kroppen längre.
Så nåt rätt kanske jag börjat göra  :tadaa:

Men mellanläggen har jag kvar  :foff:

Ismo

Citat från: rifle skrivet augusti 31, 2012, 09:30:51
Hmm tycker mig kasta lite längre än tidigare, men samtidigt så har jag mindre skjutlina ute  ;D
Mest troligt så kastar jag inte längre men sträcker mera så det känns längre.

Om jag tänker tillbaka hur min tvåhandskastning har utvecklats så går det så mycket lättare att kasta nu och det sliter inte ens nära lika mycket på kroppen längre.
Så nåt rätt kanske jag börjat göra  :tadaa:

Men mellanläggen har jag kvar  :foff:

Visst är det så..du sträcker kasten bättre nu,..sett allt förmånga som garanterat har 5-6m skjutlina förmycket! i sitt kastande. Allt ramlar ihop i en hög..som dom inte verkar uppfatta.

rifle

Citat från: ismo skrivet augusti 31, 2012, 13:19:44

Visst är det så..du sträcker kasten bättre nu,..sett allt förmånga som garanterat har 5-6m skjutlina förmycket! i sitt kastande. Allt ramlar ihop i en hög..som dom inte verkar uppfatta.

Det gäller att vara förbered om man träffar rätt  ;D

Torneus

Citat från: ismo skrivet augusti 31, 2012, 13:19:44

Ja men jag har skärpt mig sen du såg mig kasta.  :-*
nästan varje gång  :-\

rifle

Ska ut ikväll och försöka nå till den magiska 40meters-strecket  :fly:

rifle

Lyckade ej kasta längre än 39m. Så nära men ändå så långt ifrån 40m.

Thomas L

Citat från: rifle skrivet september 07, 2012, 22:01:08
Nu får du beskriva hur kast och mätning går till. Jag börjar misstänka att det inte är i vatten, eller?
Typ av kast?

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet september 07, 2012, 22:11:12
Nu får du beskriva hur kast och mätning går till. Jag börjar misstänka att det inte är i vatten, eller?
Typ av kast?

Klart det var i vatten!..tror han beräknade på ett ungf.  ::)

Thomas L

Citat från: ismo skrivet september 07, 2012, 22:25:15

Klart det var i vatten!..tror han beräknade på ett ungf.  ::)
OK, så det kan stämma då om det är ungefär 39... ungefär är ju... ja det är ju 39 +- nåt lite för att va ungefär ;)

Speyburn

Citat från: rifle skrivet september 07, 2012, 22:01:08

Tycker inte att man får skriva så där utan att tala om vad man kastat med :)

Betis

Citat från: Speyburn skrivet september 08, 2012, 18:32:08
Tycker inte att man får skriva så där utan att tala om vad man kastat med :)
Är det kast med liten boll så är det ett tjejkast. :tafeja:
I am the real one.

rifle

Stegat upp längden och kastat med ett 13fots spö :vissla: med en skagitlina

Ismo

Citat från: rifle skrivet september 08, 2012, 22:47:50
Stegat upp längden och kastat med ett 13fots spö :vissla: med en skagitlina

..Ö-handskast asså?..

rifle

Skämt åsido.
Mätt med måttband längs efter älvstranden och sedan kastat ner längs efter stranden och kompis titta var flugan landade. Ingen vinkling i kastet utan rakt. Ankrat i vattnet. Med mitt egna spö lecie 15,9 och en airflo delta spey 17m klump kastade jag +35m. Med lts 15 och en tellisklump 20m kastade jag ca 39m.

Ismo

Citat från: rifle skrivet september 08, 2012, 22:54:46
Skämt åsido.
Mätt med måttband längs efter älvstranden och sedan kastat ner längs efter stranden och kompis titta var flugan landade. Ingen vinkling i kastet utan rakt. Ankrat i vattnet. Med mitt egna spö lecie 15,9 och en airflo delta spey 17m klump kastade jag +35m. Med lts 15 och en tellisklump 20m kastade jag ca 39m.

..så runt 9,5m skjutlina användes..om tafsen var runt 5m... :haum:

rifle

Citat från: ismo skrivet september 08, 2012, 23:11:14

..så runt 9,5m skjutlina användes..om tafsen var runt 5m... :haum:

Används betydligt mer än 9,5 pga av hela skiten inte dirket är rak, vare sig skjutlina eller fluglina  :appel1:

Ismo

Citat från: rifle skrivet september 10, 2012, 07:15:17
Används betydligt mer än 9,5 pga av hela skiten inte dirket är rak, vare sig skjutlina eller fluglina  :appel1:

..så du tillhör kategorin som säger.."Jag sopade ut 20m skjutlina lätt!".. ;D

rifle

Citat från: ismo skrivet september 10, 2012, 09:00:08

..så du tillhör kategorin som säger.."Jag sopade ut 20m skjutlina lätt!".. ;D

:nudge: jepp men jag skulle nog inte säga lätt.
Fy fan vad man får ta i och använda kroppen för att komma så långt man kan.
Det var helt klart kul att mäta.
Tyvärr så mätte vi aldrig med vanlig kort klump på ca 13m.
Får se om man hinner ut och göra det innan isarna lägger sig.

rifle

http://www.youtube.com/watch?v=XRUrSnfb7ws&feature=related

Så där kanske man ska börja fiska och få chyssta popeye-armar till slut  :hmm:

rifle

Jag har sett att vissa kan kasta över 30m i förhållanden som ej anses lätta  :hmm:

rifle

Citat från: rifle skrivet juni 24, 2014, 14:41:01
Jag har sett att vissa kan kasta över 30m i förhållanden som ej anses lätta  :hmm:

ThomasL det var meningen att du skulle svara på det här  :bonk:

Thomas L

Citat från: rifle skrivet augusti 12, 2014, 14:02:41
:-[
Jo knappt över vart det i ett dåligt kast tom men det finns inte mycket mer och ge ändå.
Kanske till dina 35 :-\ ???

Men Bosses 45 når vi aldrig :nono:
;D

amebix

bosses 45 meter slår man vilken dag som hellst ;)
fittstuvningshjärna!!!!!!

Flygande-jakob

Thomas L

Citat från: rifle skrivet augusti 12, 2014, 14:02:41
Nästa år mäter vi opp en bana på rättslängsidan av Spey när förhållanden är gynnsamma. Då sätter vi nya rekord :tadaa:

Kan bli ett trevligt avbräck i den för oss slitsamma springerjakten ;D

rifle

Citat från: Thomas L skrivet augusti 15, 2014, 18:12:06
Nästa år mäter vi opp en bana på rättslängsidan av Spey när förhållanden är gynnsamma. Då sätter vi nya rekord :tadaa:

Kan bli ett trevligt avbräck i den för oss slitsamma springerjakten ;D

Som regerande långkastar mästare så tittar jaga bara på tills nån kastar längre än mästaren själv. Eventuellt då så dammar jag av mina vidunderkast igen...

Ismo

Får ni bra med Lax på långa kast då? .. :haum:

rifle

Citat från: ismo skrivet augusti 16, 2014, 11:16:06

Vi får alltid sjukt mycket lax på våra resor, båda på korta och långa och bra och dåliga kast.
Nu har inte laxfångst nåt med det här att göra det handlar bara om att kasta flugan långt.

Ismo

Citat från: rifle skrivet augusti 16, 2014, 11:21:00
Vi får alltid sjukt mycket lax på våra resor, båda på korta och långa och bra och dåliga kast.
Nu har inte laxfångst nåt med det här att göra det handlar bara om att kasta flugan långt.

OK! ..så även om det råkar "stå" en Lax bara 5-10m fr. dig!..så satsar du mot busken på andra sidan.. :haum:

rifle

Citat från: ismo skrivet augusti 16, 2014, 11:24:30

OK! ..så även om det råkar "stå" en Lax bara 5-10m fr. dig!..så satsar du mot busken på andra sidan.. :haum:

När jag fiskar så givetvis inte men det fattar du väl?
Men när vi tävlar om ära i vem som kastar längst då skiter vi i laxen självklart.
När du kastar dart kastar du på tavlan även om en ovän står i närheten?

Ismo

Citat från: rifle skrivet augusti 16, 2014, 11:27:49
När jag fiskar så givetvis inte men det fattar du väl?
Men när vi tävlar om ära i vem som kastar längst då skiter vi i laxen självklart.
När du kastar dart kastar du på tavlan även om en ovän står i närheten?

Jamen det är ju då en ska kasta!.. :appel1:

rifle

Citat från: ismo skrivet augusti 16, 2014, 11:31:34

Jamen det är ju då en ska kasta!.. :appel1:

Fiskade lördag kväll med bara korta kast och inte fan bet det på ens en fisk inte ens en harr ville bita på flugan.
Korta kast suger!

rifle

Gräsmattekastade nyss lite snabbt mot måttband med klass 6 spöt. Viftade iväg 20,5meter med en vanlig 4cast lina.

Thomas L

Citat från: ismo skrivet augusti 16, 2014, 11:16:06
Ska du fråga som kastar opp flugan på andra land i Orkla... kanske bara för att öva fula finska ord, men ändå :p

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet september 05, 2014, 23:18:18
Ska du fråga som kastar opp flugan på andra land i Orkla... kanske bara för att öva fula finska ord, men ändå :p

Fick ju inge lax! ;D ..men fick en H-Öring..som jag lyckades identifiera redan vig hugget! :looney:

Thomas L

Citat från: ismo skrivet september 05, 2014, 23:24:31

Fick ju inge lax! ;D ..men fick en H-Öring..som jag lyckades identifiera redan vig hugget! :looney:
Värre är att dina fula finska ord, på hög volym, fick mig bomma kroka en fin dragning >:(

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet september 05, 2014, 23:27:34
Värre är att dina fula finska ord, på hög volym, fick mig bomma kroka en fin dragning >:(

En måste leva in i fisket!...feeling i fisket är inte dåligt. :hmm:

Thomas L

Citat från: ismo skrivet september 05, 2014, 23:29:42

En måste leva in i fisket!...feeling i fisket är inte dåligt. :hmm:
Fast den gången tror jag inte flugan din flög längre än till din byxröv  ;D
Därav de ovanligt kratfulla svordommarna kanske :-\

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet september 05, 2014, 23:34:05
Fast den gången tror jag inte flugan din flög längre än till din byxröv  ;D
Därav de ovanligt kratfulla svordommarna kanske :-\

Byxröven är knappt existerande...skitvadare i dagens fiske :hmm:

Thomas L

Citat från: ismo skrivet september 05, 2014, 23:42:37

Byxröven är knappt existerande...skitvadare i dagens fiske :hmm:
Dom tål väl inte snäva kast intill kroppen ::)

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet september 06, 2014, 00:00:33
Dom tål väl inte snäva kast intill kroppen ::)

Hmmm...kräver kast stort som en fotbollsplan... :haum:...bättre att vara bänkad. ;D

Thomas L

Citat från: ismo skrivet september 06, 2014, 00:06:38

Hmmm...kräver kast stort som en fotbollsplan... :haum:...bättre att vara bänkad. ;D
Eller bara en lätt utvinklad 18-fotare :p

PS. Ja använder inte min heller trots att jag har en lina som fungerar......

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet september 06, 2014, 00:11:45
Eller bara en lätt utvinklad 18-fotare :p

PS. Ja använder inte min heller trots att jag har en lina som fungerar......

Grejen med min 18' vara att kunna "hänga" flugan längre...inte att kasta långt....men med den kommer jag knappt ut alls. :rofl:

rifle

Det här är lätt min favorittråd  :hmm:

Flygande-jakob

Ismo

Fan vad ni ljuger! ... ;D

OZZY

lakselva

Ni som skall göra långa kast kan nu köpa världens kortaste fluglina Rio trout Skagit.
Längd 3,4 meter = 11 fot.

Betis

Citat från: lakselva skrivet augusti 14, 2015, 15:35:25
Ni som skall göra långa kast kan nu köpa världens kortaste fluglina Rio trout Skagit.
Längd 3,4 meter = 11 fot.
Då behöver man inte ta i så förbannat för att få ut hela linan! :D
I am the real one.

Ron

Nästa sommar blir det långa kast.  :)

rifle

I år kommer det bli långa kast!

AnderS

Ismo

I år blir det en återgång till små å tunt bundna krokflugor.. :hmm:

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet februari 22, 2016, 13:13:15

Frågan i den här tråden är ju då hur långt du tänker kasta dom där flugorna?

Henka

Jag skulle gärna göra många kast i år! :lumber:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: ismo skrivet februari 22, 2016, 13:13:15

Självklart för de flyger lägre!

Betis

Citat från: rifle skrivet februari 22, 2016, 13:49:13
Självklart för de flyger lägre!
Lågt å högt....
Skulle det inte vara långt?
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet februari 22, 2016, 14:04:01
Lågt å högt....
Skulle det inte vara långt?

Lägre är också bäst!
:booze:

Betis

Citat från: rifle skrivet februari 22, 2016, 14:05:54
Lägre är också bäst!
:booze:
Tänkte det, därför skrev jag ett lågt inlägg.
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet februari 22, 2016, 14:07:46
Tänkte det, därför skrev jag ett lågt inlägg.

I sann fiskelust anda  :rofl:

Ismo

Citat från: jakob skrivet februari 22, 2016, 13:15:39
Frågan i den här tråden är ju då hur långt du tänker kasta dom där flugorna?

..grejen ärju att få tråden att bli kortare..å kasten kortare..eftersom rätt flugor kommer att användas.. :hmm:

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet februari 22, 2016, 18:11:19

..grejen ärju att få tråden att bli kortare..å kasten kortare..eftersom rätt flugor kommer att användas.. :hmm:

Spelar väl ingen roll? Det viktigaste är kastlängden du presterar på gräs.  :police:

rifle

Citat från: jakob skrivet februari 22, 2016, 18:38:17
Spelar väl ingen roll? Det viktigaste är kastlängden du presterar på gräs.  :police:
plus buskarna bakom dig.

Ismo

Citat från: rifle skrivet februari 22, 2016, 20:36:16
plus buskarna bakom dig.

Mycket viktigt :hmm: bra där..å utvadad till minst midjehöjd. :yes:

Betis

Finns det buskar bakom en? ::)
I am the real one.

Betis

Tror inte det där kastandet är nyttigt. :nono:
I Indien hade sånt där kastväsende, nu har de visst bråkat om de å flera har dött... :p
I am the real one.

rifle

Snart dags att få sooooda iväg 40meterskasten igen  :hmm:

rifle

Citat från: rifle skrivet maj 25, 2016, 13:15:41
Snart dags att få sooooda iväg 40meterskasten igen  :hmm:

Skickade iväg ett kast år 2016 och det har inte landat ännu, blir nog över 40 meter tror jag.