Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

Långa kast

Startat av PerL, april 19, 2007, 13:59:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas

Citat från: Captain Spaulding skrivet april 19, 2007, 21:15:32
Intressant tråd. Viktigt är det att kunna kasta bra. Och ibland långt.
Men ännu intressantare vore det att få veta svaret på: Hur duktig är ni
på att fiska? Tar ni ofta fisk när andra inte gör det? Tar ni ofta fisk under tuffa
förhållanden? osv. Kanske lite kaxigt att svara ja på dessa.
Det gäller kastlängd här.....................
En vanlig 27meterslina när solen skiner i ryggen(borde vara längre
eftersom jag bara använder dyra grejer)..

Magnus

Efter att ha läst den här och andra trådar på andra forum bestämde jag mig för att gå ut kasta och mäta mina kast (enhands).

Jag tog mitt Rainshadow #5 och en WF6F longbelly (spöt är rätt snabbt så jag har en tyngre lina för att få lite känsla i kasten på kort distans...)

Resultatet var nedslående i relation till kastfantomerna här och anorstädes. Ingen backing synes än...  :-\

Normalkastet - när spöt laddar och pumpar skönt 8) låg runt 15-18 meter. När jag la manken till och ansträngde mig lite med dubbeldragen kom jag upp i c:a 21-23 meter.

Iofs så känns det bra att dubbeldraget inte har så stor inverkan när jag kastar så jag kan lika gärna strunta i det i framkastet, känns mer som att spöt tenderar att knäa om lite för mycket lina är i luften.
Med en lina i klass #5 kanske jag skulle kunna ha några meter till ute utan att det knäar och kasta några meter till men det känns inte som att det är värt det.

Noteras bör att tafsen och linan var rak och fin och det känns viktigare än att det var långt  :appel1:

Kontentan är att jag forsätter som förut, jag prioriterar att ha roligt när jag fiskar  8) :vissla:

PS. Detta test utfördes på gräs... på grus är jag oslagbar  :pussjiggo: :pussjiggo:
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Thomas L

Citat från: Magnus skrivet maj 26, 2007, 17:07:29
Förståsigpåarna säger ju att man inte ska ta i för mycket, då knäar spöt och kastet kollapsar... Vi är helt enkelt för starka och kan inte tygla vår enorma kraft  8) :looney:
Japp, en korrekt analys :yes:
Jag gick ut och mätte alldeles nyss 23 m vid speciellt gynnsam vind :lumber:

Normalkastet i bågsjön mater ca 17-20 meter. Dom kasten sitter där hver gang utan att vifta och dra som en mupp :looney:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Thomas L

Här gör man sig till och stoltserar med att backinglinan tittade fram från rullen igår och det vid kast :o Men då kom moderatorn in och tog bort det.

Försök inte säger jag då för det var ju sant :pussjiggo:

Lite hjälp hade jag från en tafssträckarvind men det hade säket ingen betydelse för slutresultatet 8) En hel DT #11 ivägtjoffad i ett underhandskast  :looney:

PerL

Citat från: Thomas L skrivet maj 30, 2007, 12:41:19
Här gör man sig till och stoltserar med att backinglinan tittade fram från rullen igår och det vid kast :o Men då kom moderatorn in och tog bort det.

Försök inte säger jag då för det var ju sant :pussjiggo:

Lite hjälp hade jag från en tafssträckarvind men det hade säket ingen betydelse för slutresultatet 8) En hel DT #11 ivägtjoffad i ett underhandskast  :looney:

Hehe
Trägen vinner.
Vilket spö?

PerL

Thomas L

Citat från: PerL skrivet maj 30, 2007, 14:58:51

Hehe
Trägen vinner.
Vilket spö?

PerL

Harrison Spey 15' #9/10, ett dj*la bra Speyspö :love:

Henka

Citat från: Thomas L skrivet maj 30, 2007, 15:10:16

Hur vet du det? Du tjoffade ju iväg linan med ett underhandskast? :tadaa:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Henka skrivet maj 30, 2007, 15:14:57
Hur vet du det? Du tjoffade ju iväg linan med ett underhandskast? :tadaa:
Svar: Jag vet inte :-[
men (det är alltid minst ett men)
         Jag anser det :pussjiggo:

T.A

Jag tycker så här vad gäller kastlängder..
jag vill kunna kasta dit där fisken finns. Inte bara det jag klarar pga lättja at inte träna teknik. För träna det behöver man. jag kastar inte längre än nån annan men jag kan kasta hyfsat i alla förhållanden. det får blåsa från vilket jävla håll det vill och i principip hur mycket det vill så kan jag fiska på normala längder, runt 2o- 30 m lina ute.. (Inkl skjutlina och tafs puckon) Ibland framförallt här uppe i våra stora älvar så krävs ibland rejält långa kast för att fiska av en grop 30-40 m ut i älven.. Även då det blåser en nerströms vind. Och det ska jag oxå klara kast efter kast, det är ett krav jag ställer på mig själv och fixar. Självklart har även jag dåliga dagar eller snarare stunder då inte allt funkar, inte heller jag är 100% även om jag tror det ibland..  Men då jag har tränat så pass mycket så är de stunderna korta kanske en repa. Sen efter en kopp kaffe så är det inga problem. Som att cykla det sitter i ryggen.
jag ser absolut inga fel i att träna sig till en bra kastteknik så att man slipper tänka kastning då man fiskar. För det gör man om man inte har tekniken  i ryggen.
Detta handlade om 2hands..

Lars w

Citat från: T.A skrivet maj 30, 2007, 19:26:30
jag ser absolut inga fel i att träna sig till en bra kastteknik så att man slipper tänka kastning då man fiskar. För det gör man om man inte har tekniken  i ryggen.

där kan jag hålla med dig, även om jag har tagit till mig en devis av en mästare: "slaffsa ut skiten & hoppas på det bästa."
felet många gör är att (ska läsas på bred sthlmska) de åker på dyr fiskesemester med ryggfickan fulla av nya klumpar (nu kan ni läsa som vanligt). alltså får de ägna två-tre da'r av sin dyra Norgeresa åt att klippa och förmodligen också väga sina nya klumpar innan de kan börja fiska på riktigt. men, en sak är säker: man är en jäkligt duktig fiskare om man klarar av att fiska effektivt med 30m+ kast med allt vad det innebär med kompensation för bakströmmar, huvudströmdrag mm mm. för jag antar att ni menar kast mer eller mindre "på tvärs" och inte rena nedströmskast hoppas jag.  :-\

T.A

Citat från: Lars w skrivet maj 30, 2007, 20:32:53
där kan jag hålla med dig, även om jag har tagit till mig en devis av en mästare: "slaffsa ut skiten & hoppas på det bästa."
felet många gör är att (ska läsas på bred sthlmska) de åker på dyr fiskesemester med ryggfickan fulla av nya klumpar (nu kan ni läsa som vanligt). alltså får de ägna två-tre da'r av sin dyra Norgeresa åt att klippa och förmodligen också väga sina nya klumpar innan de kan börja fiska på riktigt. men, en sak är säker: man är en jäkligt duktig fiskare om man klarar av att fiska effektivt med 30m+ kast med allt vad det innebär med kompensation för bakströmmar, huvudströmdrag mm mm. för jag antar att ni menar kast mer eller mindre "på tvärs" och inte rena nedströmskast hoppas jag.  :-\
Så sant så..

PerL

Citat från: T.A skrivet maj 30, 2007, 19:26:30
Jag tycker så här vad gäller kastlängder..
jag vill kunna kasta dit där fisken finns. Inte bara det jag klarar pga lättja at inte träna teknik. För träna det behöver man. jag kastar inte längre än nån annan men jag kan kasta hyfsat i alla förhållanden. det får blåsa från vilket jävla håll det vill och i principip hur mycket det vill så kan jag fiska på normala längder, runt 2o- 30 m lina ute.. (Inkl skjutlina och tafs puckon) Ibland framförallt här uppe i våra stora älvar så krävs ibland rejält långa kast för att fiska av en grop 30-40 m ut i älven.. Även då det blåser en nerströms vind. Och det ska jag oxå klara kast efter kast, det är ett krav jag ställer på mig själv och fixar. Självklart har även jag dåliga dagar eller snarare stunder då inte allt funkar, inte heller jag är 100% även om jag tror det ibland..  Men då jag har tränat så pass mycket så är de stunderna korta kanske en repa. Sen efter en kopp kaffe så är det inga problem. Som att cykla det sitter i ryggen.

Ja det du säger borde vara självklart tycker man.
Tycker det är konstigt att man ens diskuterar att det inte är bättre att kunna kasta långt än att inte kunna det.

Min fråga var egentligen vad ett långt kast som kan fiska var så men vet var man ska lägga ribban i kastträningen.

PerL

PerL

Citat från: Lars w skrivet maj 30, 2007, 20:32:53

Så skönt att du har facit och kan rätta till de som gör fel då.  ;)

PerL

PerL

Citat från: Thomas L skrivet maj 30, 2007, 15:10:16

Hmm, och hur lång är en DT lina då?

PerL

Ismo

Citat från: PerL skrivet maj 31, 2007, 09:16:53
Ja det du säger borde vara självklart tycker man.
Tycker det är konstigt att man ens diskuterar att det inte är bättre att kunna kasta långt än att inte kunna det.

Min fråga var egentligen vad ett långt kast som kan fiska var så men vet var man ska lägga ribban i kastträningen.

PerL

Inget fel i att kunna!..kasta långt...men merparten skulle jag tro..kan inte ens kasta kort BRA...trots det...så ska man försöka sig på lååånga kast..för att i slutändan förstöra all form av kastning..genom att få in fel teknik.

PerL

Citat från: ismo skrivet maj 31, 2007, 09:22:06
Inget fel i att kunna!..kasta långt...men merparten skulle jag tro..kan inte ens kasta kort BRA...trots det...så ska man försöka sig på lååånga kast..för att i slutändan förstöra all form av kastning..genom att få in fel teknik.

Så är det självklart också.
Man ska väl kunna krypa innan man lär sig gå.  :)

PerL

Thomas L

Citat från: PerL skrivet maj 31, 2007, 09:18:24
Hmm, och hur lång är en DT lina då?

PerL

Inte vet jag hur lång en Cortland 444 DT #11 är och det är egentligen ointressant. Jag tyckte det var fränt att backingen tittade fram :) Sen är inte detta når jag upprepar, det blåste som f*n :p

Sen så kan men aldrig diskutera vad som är bra eller dåligt iaf inte och tro att en konsensus ska uppnås.

T.ex. brist på kastlängd, jag når inte hålan 40 m ut där fisken står nu, kan uppvägas av tålamod d.v.s. att jag tar fisken/fisk senare när vattenföring e.d. är sån att fisken kommer närmare. Det är också en strategi som fungerar :) Vem är så dj*la präktig att han/hon kan bestämma vad jag ska tycka :pussjiggo:

Henka

Citat från: Thomas L skrivet maj 31, 2007, 09:51:43
Vem är så dj*la präktig att han/hon kan bestämma vad jag ska tycka :pussjiggo:

Ingen, din gamle kappvändare ;)
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Lars w

Citat från: PerL skrivet maj 31, 2007, 09:17:44
Så skönt att du har facit och kan rätta till de som gör fel då.  ;)

PerL

nej nej... jag har ingen aning om vad m, n, o, p och q eller vad de nu kallas enligt loops fantastiska nya standard.

PerL

Citat från: Lars w skrivet maj 31, 2007, 12:09:37
nej nej... jag har ingen aning om vad m, n, o, p och q eller vad de nu kallas enligt loops fantastiska nya standard.

Nog har du det....  :)

PerL