Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

Långa kast

Startat av PerL, april 19, 2007, 13:59:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Flygande-jakob

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 22:12:47
Med ett 9' #4 och en 14.5m klumps longbelly så dänger jag så flugan landar på strax över 25 meter. Har mätt väldigt lite med #5, och ännu mindre med #6. Har aldrig mätt med tvåhands, men testade ett Scierra HM3 i måndags och då med överhandskast blev det garanterat över 30 meter iaf =)

Skall gå upp för EFFA CI (Certified Instructor) för enhands i Augusti, och då skall jag ligga över 27m med sträckt tafs med mitt #6. Måste ut och mäta lite till =) Tänkte försöka ligga stabilt på 30, så jag har lite marginaler till provet.

Men nu är ju distanskastning för distansen något som ofta har väldigt lite att göra med fisket, då man sällan kan bära 20+ meter lina och sedan skjuta vid fiskevattnet, och jag ser sällan behovet... men visst får man lite längre glädjepinne när man gör det :P

inte så enkelt prov, men mycket lärorikt!  ;)

Ismo

Vid riktigt långa kast...så föredrar jag spinn med stum lina.... :gasp:

hinkraka

Jakob: Kul för dig att du tycker det. Kul att du är en så bra kastare att du anser att ett av världens svåraste certifieringar är tokenkel.

Jävligt tråkig attityd du har när du slänger ut det sådär, för något som jag själv tränar och kämför för att hålla en viss standard. Du är ju själv EFFA-instruktör enligt EFFA-sidan, så du bör väl representera organisationen, uppmuntra blivande instruktörer och kastare?

Flygande-jakob

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 22:25:40
Jakob: Kul för dig att du tycker det. Kul att du är en så bra kastare att du anser att ett av världens svåraste certifieringar är tokenkel.

Jävligt tråkig attityd du har när du slänger ut det sådär, för något som jag själv tränar och kämför för att hålla en viss standard. Du är ju själv EFFA-instruktör enligt EFFA-sidan, så du bör väl representera organisationen, uppmuntra blivande instruktörer och kastare?

Men du måste väl ha lite humor iallafall? ;) Jag skojade bara, ska rätta till inlägget med en smiley så behöver det inte missförstås igen. :-[

Flygande-jakob

Sådär! Ursäkta mig Hinkraka menade absolut inte något illa! :-*

hinkraka

Om det bara var ett skämt så ber jag om ursäkt, är bara så helvetes svårt på nätet då en smiley är allt jag kan se av ditt kroppsspråk, och de är lätta att misstolka! :yeah:

Flygande-jakob

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 22:31:24
Om det bara var ett skämt så ber jag om ursäkt, är bara så helvetes svårt på nätet då en smiley är allt jag kan se av ditt kroppsspråk, och de är lätta att misstolka! :yeah:

Jo det är sant, mycket ont har kommit ur brukande och missbrukande av smajlisar! Fan vad man retar sig på dom ibland, man vet varken ut eller in vad folk menar.
Och nu blev jag osäker på om jag ska sätta dit en smajlgubbe här eller inte och isåfall vilken. :-\

Ismo

Citat från: jakob skrivet maj 25, 2008, 22:29:51
Sådär! Ursäkta mig Hinkraka menade absolut inte något illa! :-*

..( men i grunden var det väl piss-lätt?.. :vissla:)...nu ska du int vara elak... :hmm:

Flygande-jakob

Men till saken igen:
Det är ett bra prov, man tränar upp sig i sitt kastande om man tränar de moment som ingår och vill man utveckla sig så är det en mycket bra serie kast att träna och behärska.

Man behöver ju inte certifiera sig om man inte vill det, men bara genom att använda sig av provpunkterna kan man utveckla sig som kastare och därmed lite som fiskare också.

hinkraka

Lite OT, men i mitt 9:e inlägg här har jag fått en ärad medlem av detta forum att rasera sin värld byggd på smilies :P

Personligen tycker jag kanske att ett spö inte har lika mycket med långkastning att göra som linan, om man skall se rent utrustningsmässigt, och att det är kastaren och dess teknik som är största delen =) Jag kan kasta 15 meter lätt utan ett spö, bara med linan i händerna. Det är längre än min far gör med ett spö :P

(och innan nu muttrar på att jag inte lärt honom bättre, så vill han inte riktigt ta råd av mig... inte än iaf, jag bearbetar honom)

Flygande-jakob

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 22:39:04
Lite OT, men i mitt 9:e inlägg här har jag fått en ärad medlem av detta forum att rasera sin värld byggd på smilies :P

Personligen tycker jag kanske att ett spö inte har lika mycket med långkastning att göra som linan, om man skall se rent utrustningsmässigt, och att det är kastaren och dess teknik som är största delen =) Jag kan kasta 15 meter lätt utan ett spö, bara med linan i händerna. Det är längre än min far gör med ett spö :P

(och innan nu muttrar på att jag inte lärt honom bättre, så vill han inte riktigt ta råd av mig... inte än iaf, jag bearbetar honom)

..och i ditt 10:e använde du två smilisar som jag inte vet hur jag skall tolka riktigt.. Min smajlvärld rasade ännu ett steg! ;)

hinkraka

För att förtydliga den delen, i min värld är denna smileyn med en tunga på sned en busig typ med glimten i ögat  ;)

Vad är ditt bästa träningstips för längdkastning då Jakob?

Flygande-jakob

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 22:47:36
För att förtydliga den delen, i min värld är denna smileyn med en tunga på sned en busig typ med glimten i ögat  ;)

Vad är ditt bästa träningstips för längdkastning då Jakob?

Vet inte riktigt, men generellt tycker jag att det som sabbar långkasten för folk är för mycket kraft i framkastet. Det är boven i nästan alla fall när långkasten fallerar! Det kan vara som att poletten trillar ner om man får bukt med överladdning i sista framkastet.

Men det var kanske inte det du var ute efter utan snarare övningar?

hinkraka

Vad jag är ute efter är alla bra tips, vissa kan jag och andra lär jag mig dagligen av att läsa från duktiga kastare och instruktörer... du har säkert sådana som andra inte sagt! =)

Det jag anser vara det helt klart viktigaste är att få en rak bana på spötoppen, en räls som man följer i både fram och bakkastet. Då slipper man ödsla energi på att räta upp linan under kastet! =)

Flygande-jakob

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 23:12:47
Vad jag är ute efter är alla bra tips, vissa kan jag och andra lär jag mig dagligen av att läsa från duktiga kastare och instruktörer... du har säkert sådana som andra inte sagt! =)

Det jag anser vara det helt klart viktigaste är att få en rak bana på spötoppen, en räls som man följer i både fram och bakkastet. Då slipper man ödsla energi på att räta upp linan under kastet! =)

Äh jag är dålig på sånt där. Lättare när man kastar tillsammans att se saker och påpeka då.
Men om du gör certifieringen med Gunther så ös på med frågor! Han är nog den skickligaste kastare jag sett.

Lars w

håll lite höjd här! långkastartrådar har underhållningspotential nog ändå.

isak

Citat från: Lars w skrivet maj 26, 2008, 09:39:20
håll lite höjd här! långkastartrådar har underhållningspotential nog ändå.

Eller för den som kan sin Kurt Olsson...... Hur brett har du kastat  8)

Ismo

Citat från: hinkraka skrivet maj 25, 2008, 23:12:47

Ska en följe en räls med kastet..så bör en väl kasta hängandes upp å ner! :haum:

Ismo

2st klisterlappar,linus på linjen..sen en rälsbit...hä ska tränas :looney:

Mitcho

Jag är nöjd om jag lyckas kasta så det blir fiskbart. En rakt sträckt lina är ju ganska meningslös om man vill fiska utan att det draggar, då man kanske fiskar harr med torrfluga. Vid fiske i stilla vatten kan det ju vara bra, men det kanske är enklare att inte skrämma iväg fisken från land?