Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

Och hur stora Harrar har ni fått??

Startat av TG, augusti 14, 2009, 18:35:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TG

When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Thomas L

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

pehea

Citat från: Betis skrivet augusti 14, 2009, 20:39:50
Två kilom är liksdom en lite magisk gräns när de gäller harr.
60 cm är även de en magisk gräns.
Som Ismo skrev, en 62-63 cm , då börjar de bli rediga bitar.
Visst är det så...men för många tror jag att 1 kg är en magisk gräns för harr. Jag har fångat på 53 cm, och tycker att varje harr som närmar sig halvmetern är stor. Och det känns lite märkligt att vissa petri bröder "bara har fångat på 1,7 kg" etc.... Om vi för skojs skull jämför med svenska rekordet för harr resp lax så motsvarar en harr på 1,7 ganska precis en lax på 17 kg, och det är väl ändå ett ganska bra PB?
Nej gläds åt era maffiga storharrar! I synnerhet om ni fångar flera, för slumpen och nybörjartur fångar inte storharrar i plural, det gör duktiga fiskare.  :flyguy:

Betis

Citat från: pehea skrivet augusti 16, 2009, 01:29:10
Visst är det så...men för många tror jag att 1 kg är en magisk gräns för harr. Jag har fångat på 53 cm, och tycker att varje harr som närmar sig halvmetern är stor. Och det känns lite märkligt att vissa petri bröder "bara har fångat på 1,7 kg" etc.... Om vi för skojs skull jämför med svenska rekordet för harr resp lax så motsvarar en harr på 1,7 ganska precis en lax på 17 kg, och det är väl ändå ett ganska bra PB?
Nej gläds åt era maffiga storharrar! I synnerhet om ni fångar flera, för slumpen och nybörjartur fångar inte storharrar i plural, det gör duktiga fiskare.  :flyguy:
Jo de är sant.
Jämför med lax.
En lax över tio kilo är en stor lax.
En lax över 15 kilo är en riktigt stor lax.
En lax över 20 kilo är en riktigt jävligt stor lax.
En lax över 25 är en.....

ja ni fattar..... ::)
De flesta av mina vänner som flugfiskar harr någorlunda aktivt har nog rett ut å dra upp en harr över kilot, ganska många även över 1,5.
Men inte många som tagit nån över två kilo eller över 60 cm......
Att ta en harr över 1,5kilo är egentligen inte svårare än å ta sig till Tjuonajokk.
Om man nu tycker de är värt de, å behöva stå där å trängas... :dunk:

Ja har tagit mina storharrar annanstans.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

sebbe

As a reward, Baldrick, take a short holiday...did you enjoy it?

pehea

Citat från: Betis skrivet augusti 16, 2009, 13:50:50
Jo de är sant.
Jämför med lax.
En lax över tio kilo är en stor lax.
En lax över 15 kilo är en riktigt stor lax.
En lax över 20 kilo är en riktigt jävligt stor lax.
En lax över 25 är en.....

ja ni fattar..... ::)
De flesta av mina vänner som flugfiskar harr någorlunda aktivt har nog rett ut å dra upp en harr över kilot, ganska många även över 1,5.
Men inte många som tagit nån över två kilo eller över 60 cm......
Att ta en harr över 1,5kilo är egentligen inte svårare än å ta sig till Tjuonajokk.
Om man nu tycker de är värt de, å behöva stå där å trängas... :dunk:

Ja har tagit mina storharrar annanstans.

Jag är nog lite präglad av att ha fiskat lite väl magra vatten och inte varit så himla duktig kanske...
När bubblan sprack fick jag 17 harrar runt 50 cm på en försommarvecka, och det var i ett turistvatten i skitväder. Det frös i ringarna på nätterna.....och mitt gamla tält bläste sönder och fick lagas med gaffatejp. Likafullt, var stolta över era storharrar!

Åberg

Betis

Citat från: Betis skrivet augusti 14, 2009, 19:54:04
1å7.
57 cm.
Inte mycke å skryta me men inom min  livstid skall ja följa me Josef å Labrowski å dra mig en tvåkilos.... :tafeja:

Typ efter 30 kilos nedbantning, ja eller tjugo, de sista tio lär man genomlida under deras vandring..... :-\
Nån runt 1,3 kilo(gissad vikt, mätt till minst 54cm) blev det väl, fast ingen som var i närheten av två, såg inte ens nån sådan... :nono: :nono:
Oräkneliga mellan 1 och 1,3. :D fler än jag tagit i hela livet faktist!!! :yeah:
Inte ett hekto i bantning trots ihärdigt vandrande... :nono:
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet november 04, 2010, 18:57:09
Inte ett hekto i bantning trots ihärdigt vandrande... :nono:

...en sommar med mig så!... :appa2:

Betis

Citat från: ismo skrivet november 04, 2010, 19:02:20
...en sommar med mig så!... :appa2:
Ja höll på å säga 14 dar , men en sommar uppe hos dig är ju inte längre.... :zero:
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet november 04, 2010, 19:07:55
Ja höll på å säga 14 dar , men en sommar uppe hos dig är ju inte längre.... :zero:

Ja! jag sa inte hur länge det skulle vara :)...reserv-skor skulle vara på sin plats! :nudge:

Betis

I am the real one.

AnderS

Citat från: Betis skrivet juli 01, 2016, 11:17:22
Ja, ,nu är gränsen nådd.....  8)
Härligt!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet juli 01, 2016, 11:17:22
Ja, ,nu är gränsen nådd.....  8)

Jag sa ju att du skulle lyckas.  :D
Och lite skönt att det finns ett vittne på de harrhistorier som finns men som man inte vågat berätta om för dem som inte sett med egna ögon.
Och Betis är ju den som förstår det unika i dessa harrar och hur viktigt det är att de får vara ifred från kreti och pleti. Och specimenjägarna.
Grattis Betis! Du tillhör nu den ytterst lilla skara fiskare i norden som passerat drömgränsen!  :yeah:
Jag är väldigt glad att du lyckades och väldigt ledsen att min tid varit så knapp dessa dagar. Men vi hade det trevligt de stunder vi var ut.  :love:

Betis

Citat från: jakob skrivet juli 02, 2016, 00:43:32
Jag sa ju att du skulle lyckas.  :D
Och lite skönt att det finns ett vittne på de harrhistorier som finns men som man inte vågat berätta om för dem som inte sett med egna ögon.
Och Betis är ju den som förstår det unika i dessa harrar och hur viktigt det är att de får vara ifred från kreti och pleti. Och specimenjägarna.
Grattis Betis! Du tillhör nu den ytterst lilla skara fiskare i norden som passerat drömgränsen!  :yeah:
Jag är väldigt glad att du lyckades och väldigt ledsen att min tid varit så knapp dessa dagar. Men vi hade det trevligt de stunder vi var ut.  :love:
Det är en gigantisk skillnad att se med egna ögon jämfört att bara få höra historien. För trots att man varit med är det ändå nästan för bra för att vara sant. Helt unikt och extremt känsligt. Det skulle i princip till och med gå att förstöra den enbart med det fåtal som nu känner till den.
Men jag har förstått att de verkligen också fattar vad detta är. Ingen ligger och nöter och nyttjar detta unika bara enstaka gånger om året.

Eftertanke som inte helt osökt dyker upp i skallen är hur många sån här ställen vi skulle kunna ha om vi bara förvaltade våra tillgångar rätt.
I am the real one.

Henka

Ha! Jag har fått lax som är mindre än era harrar!

Inte i år, än.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet juli 03, 2016, 18:08:13
Ha! Jag har fått lax som är mindre än era harrar!

Inte i år, än.

Men inte mindre än Sasses väl.??
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juli 03, 2016, 21:55:06
Men inte mindre än Sasses väl.??
Jag fick en under kilot på gammelstuhölen typ 2003.
Men jag valde att äta den istället för att väga den.
Förra året fick jag ju en på 1,2 här i Surna.

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007