Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

Och hur stora Harrar har ni fått??

Startat av TG, augusti 14, 2009, 18:35:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Citat från: Henka skrivet juli 04, 2016, 08:52:29
Jag fick en under kilot på gammelstuhölen typ 2003.
Men jag valde att äta den istället för att väga den.
Förra året fick jag ju en på 1,2 här i Surna.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Bägge måste varit större än Sasses...... ;D
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Betis

Efter förra sommaren är jag nu uppe i fler än 10 över 1,5 kilo.
Men bara en över 2. Ska man hissa till 2,5 kilo som mål?
Eller ska målet bli en röding över 3 på torrt? :haum:
I am the real one.

rifle

Fånga harr på att 40 meters kast såklart.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Flygande-jakob

Här har jag ju inte avslöjat något ser jag.  :haum:
Har aldrig varit någon särskild harrfiskare egentligen men tycker rätt mycket om den fisken ändå. Gillar framförallt att fiska sjöharr av någon anledning.
Har ytterst sällan vägt några harrar faktiskt då jag aldrig haft den arten som något mål att fånga stora. Öring väger jag däremot gärna.
Har fått harr upp till ca 2,2-2,3kg ungefär. Har fått harr på runt 2kg i tre olika vatten. Två sjöar och en älv. Så för att inte vara dedikerad  harrfiskare så är det en rätt osannolik tiobästa lista jag har.  :D

Till saken hör att i hyfsat närområde finns ett antal vatten med brutalt mycket stor harr så det krävs inte mycket till insats för att fånga rejäla bjässar här. Har fått ett bra tips om ett vatten nu där det är väldigt stor harr. Svårtillgängligt och långt att gå men jag kommer att passera där i sommar och planerar en eller ett par övernattningar för att testa.  :yeah:

Ismo

Citat från: rifle skrivet februari 02, 2020, 20:38:18
Fånga harr på att 40 meters kast såklart.

Köp min Puppa! Så behöver du verkligen inte kunna kasta :nudge:

Balswinger

Citat från: ismo skrivet februari 03, 2020, 07:59:14
Köp min Puppa! Så behöver du verkligen inte kunna kasta :nudge:

Man släpper väl den i strandkanten, pekar ut i vattnet och ger kommandot "apport".  :appelidiket:

thesaurus

väger sällan, men tror den största jag fått var runt 55cm.

Betis

Citat från: Balswinger skrivet februari 03, 2020, 09:38:35
Man släpper väl den i strandkanten, pekar ut i vattnet och ger kommandot "apport".  :appelidiket:
Man får gömma flugasken, ligger den för ytligt så hoppar de upp å biter i västen.
I am the real one.

Ismo

Fick en bild av jobbarkompisen igår.

Betis

I am the real one.

Matte

Intressant ämne... Jag har fått massor av harrar kring 1.5 eller däröver, men inte någon har ens varit nära 2 kilo.. I min värld finns 2 kilos harren inte.. :dunk: Oerhörd imponerande av dom som fått 2 kilos i flera olika vatten!!! :flyguy: :flyguy:
Min första riktigt(i mina ögon) stora harr vägde 1.7 kilo och högg på en stor ful Mörrumspinnnare i en lappsjö i Kvikkjokkfjällen under gäddfiske, där snackar vi bifångst!! Det var nog nästan 30 år sedan.
Sen har det blivit många, många på typ 55-57 cm dvs upp till samma storlek, någon lite längre men smalare älvsharr då, men ändå kring 1.7 kilo, så 2-kilosvallen har gäckat mig och som sagt inte ens varit nära, och jag misstänker att det är så i de flesta vatten att 2 kilo är STOOOORT!!!
Fiskar inte så ofta harr numera, men blir sugen igen nu. Stora harrar är magnifika fiskar!!! :looney: :looney:

Ismo

ALDRIG!!! Över 2kg ...runt strax under 1,8kg har dom stannat...allihop :) : fick en ..engång i Leavas -90 runt 62.63 cm NATURLGITVIS!!!!...under 2kg..bara 1,7kg
..mager som sattans!

Matte

Citat från: ismo skrivet februari 08, 2020, 20:47:46
ALDRIG!!! Över 2kg ...runt strax under 1,8kg har dom stannat...allihop :) : fick en ..engång i Leavas -90 runt 62.63 cm NATURLGITVIS!!!!...under 2kg..bara 1,7kg
..mager som sattans!
Ja du ser. Trodde nog DU om någon knäckt 2-kilosvallen! ! Men 62-63 cm och 1.7 var MAGERT!!!! :bonk: :bonk: :bonk:

Generellt vågar jag tro att 2 kilosharren framförallt simmar i sjöar i skogslandet faktiskt, ofta en annan kondis på dom än i strömmande vatten framförallt på fjället.

Betis

Jag har tyvärr inte mätt mina största, mest för att jag vill trabbla så lite som möjligt. Väger i knutlös håv å så drar jag bort vikten från den blöta håven efteråt. Dessutom slår det så mycket i vikt mellan olika längder.
Där jag var i somras var en harr på 1,7 inte mycket mer än 53-54cm. Där finns lätt harr på över 2,5.
Men skogslandet är nog ingen dålig tanke... 8)
Men bara för att ett vatten håller så grov fisk så är det ju inte säkert man får just en sån.
Lite tur skall till med.

Nu pratar jag precis som om jag visste nåt, utan Jacob hade det inte blivit nåt. 1,7 var det största innan å det var bara två stycken.
Sen har det skramlat till.... 8)
Uppe hos honom tog jag 20st en dag, tre var under kilot å kanske 5 var över 1,5. Dagen jag fick den stora fick jag bara den.
I am the real one.

Betis

Fast sen gills det klart inte om de fångas på spinnare, laxaflugor , vobblers å sikt.
De ska va riktat fiske efter harr å det gör man med insektsliknande torrflugor.
I am the real one.

Matte

Citat från: Betis skrivet februari 08, 2020, 23:07:42
Jag har tyvärr inte mätt mina största, mest för att jag vill trabbla så lite som möjligt. Väger i knutlös håv å så drar jag bort vikten från den blöta håven efteråt. Dessutom slår det så mycket i vikt mellan olika längder.
Där jag var i somras var en harr på 1,7 inte mycket mer än 53-54cm. Där finns lätt harr på över 2,5.
Men skogslandet är nog ingen dålig tanke... 8)
Men bara för att ett vatten håller så grov fisk så är det ju inte säkert man får just en sån.
Lite tur skall till med.

Nu pratar jag precis som om jag visste nåt, utan Jacob hade det inte blivit nåt. 1,7 var det största innan å det var bara två stycken.
Sen har det skramlat till.... 8)
Uppe hos honom tog jag 20st en dag, tre var under kilot å kanske 5 var över 1,5. Dagen jag fick den stora fick jag bara den.
Med det förhållandet längt/vikt är du i rätt vatten! :looney:
jag har längder markerade på spöt och "vägt" mina efter det då jag tycker det är hyfsat rätt att ta hänsyn med kondisen på fisken. har väldigt sällan använt håv sista 20 åren.
Men köpte en Mc lean knutlös håv med inbyggd våg för ett par år sedan, främst för rödingfisket och faktiskt har jag snöat in lite på håv. Egentligen ett suveränt verktyg rätt använt och skonsamt. Att man sedan kan snabbväga fisken är en bonus. Nu hänger den med ofta...

Matte

Citat från: Betis skrivet februari 08, 2020, 23:13:53
Fast sen gills det klart inte om de fångas på spinnare, laxaflugor , vobblers å sikt.
De ska va riktat fiske efter harr å det gör man med insektsliknande torrflugor.
Så är det ju. Harren är ju den optimala torrflugefisken då den oftast tar mat från ytan!
Öringen kan ju snöa in på helt andra prylar.
Varje fisk har ju sitt värde i sitt vatten och med sitt fiskesätt.
Jag har en jätteliten klar bäck hemmavid där man verkligen får smyga och sightfiska harren, ett otroligt kul fiske faktiskt, Maken till skygg harr man får vänta ut! Mitt pers i den bäcken är väl typ 7 hekto men det kändes som ett monster när den högg.
I Byskeälven fick jag min största harr på laxfluga med tvåhandsspö klass 10 i näven, detta veckan efter jag varit och fiskat harr i en sjö längre upp i landet och fått massor av fina harrar i samma klass på torrt.
Den harren kändes som ett hån då jag ändå har tusentals timmar efter harr i Byskeälven utan att få en lika stor.... Kändes bara direkt onödigt... :loopis:

Betis

Det blir ju lite får grova prylar till fiskstorleken.
Men har man sett munstorleken på en storharr så förstår man att ett å annat fiskyngel nog ryker med emellanåt.
Är inte ovanligt att laxfiskare får harr.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Matte skrivet februari 08, 2020, 22:13:47
Ja du ser. Trodde nog DU om någon knäckt 2-kilosvallen! ! Men 62-63 cm och 1.7 var MAGERT!!!! :bonk: :bonk: :bonk:

Generellt vågar jag tro att 2 kilosharren framförallt simmar i sjöar i skogslandet faktiskt, ofta en annan kondis på dom än i strömmande vatten framförallt på fjället.

EXAKT! Många tror nog detta......fan vad svårt det är :haum:

Ismo

Citat från: ismo skrivet februari 09, 2020, 08:57:52

EXAKT! Många tror nog detta......fan vad svårt det är :haum:

Betis! ...för att språka om Puppan..en har betalat in redan för Puppan..100pix/st..jag har inte ens gjort dom än.. ;D