Här har ni 2 klockrena artiklar som visar hur mkt makt media har

Startat av Sg, november 06, 2008, 12:33:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TG

When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

TG

Sg

Jag menar vad folk skriver i kommentarerna efter att ha läst artikeln. Folk tror helt plötsligt från att vid tidigare undersökningar, röstat för att majoriteten vill bojkotta torsk till:

Skulle du köpa svensk torsk om det fanns i din butik?
Ställningen just nu:
Ja (82.3 %)  
Nej (17.7 %)

TG

Citat från: Sg skrivet november 06, 2008, 13:27:11
Jag menar vad folk skriver i kommentarerna efter att ha läst artikeln. Folk tror helt plötsligt från att vid tidigare undersökningar, röstat för att majoriteten vill bojkotta torsk till:

Skulle du köpa svensk torsk om det fanns i din butik?
Ställningen just nu:
Ja (82.3 %)      
Nej (17.7 %)

Men det är väl inte konstigt? Forskarna säger ju att beståndet ökar. Därför känns det väl inte lika aktuellt att längre bojkotta Torsk från östersjön.

Sg

Citat från: TG skrivet november 06, 2008, 13:29:56
Men det är väl inte konstigt? Forskarna säger ju att beståndet ökar. Därför känns det väl inte lika aktuellt att längre bojkotta Torsk från östersjön.

Och via vem får vi reda på vad forskarna säger, inte media då eller?

Problemet för mig är att så fort torsken BÖRJAR gå tillbaka (även om de som idag tas bara är små) så är det helt plötsligt fritt fram att fiska på den. Torsken kommer aldrig komma tillbaka så länge folk tänker så.

Och så som författaren skriver. "Vi är lurade, vi säljer till frankrike när vi kan äta den själva" typ. Det är ju precis i sånt tänk som hela problemet från början mynnar. "Vi ska ha den själv annars tar någon annan den"

muaytudd

Citat från: TG skrivet november 06, 2008, 13:29:56

Det är lite som ett fondbolag säger; vi växer mest på marknaden!  

Det kanske inte är så konstigt när de började att göra affärer för 3månader sen och är ofantligt små.

Bara för att ngt. går åt rätt håll betyder det inte att det är på rätt nivåer.

Nu vet jag inte vad forskarna säger utan det här var mest teoretiskt..

muaytudd

Citat från: Sg skrivet november 06, 2008, 13:41:03
Och via vem får vi reda på vad forskarna säger, inte media då eller?

Problemet för mig är att så fort torsken BÖRJAR gå tillbaka (även om de som idag tas bara är små) så är det helt plötsligt fritt fram att fiska på den. Torsken kommer aldrig komma tillbaka så länge folk tänker så.

Och så som författaren skriver. "Vi är lurade, vi säljer till frankrike när vi kan äta den själva" typ. Det är ju precis i sånt tänk som hela problemet från början mynnar. "Vi ska ha den själv annars tar någon annan den"

+ att det är så många Yrkesfiskare fuskar. Åker helt enkelt till en annan hamn ( i ett annat land) och lastar av sin fångst. Poff så finns inte den fisken med i Sveriges statistik (har fått höra detta från Yrkesfiskare som gjort just detta).

TG

Så vi skall bara lyssna på forskare när det gynnar oss?

Varför inte istället hylla forskare/fiskare map att torskbeståndet ökar?

Ingen har sagt "fritt fram" för fiske. Det finns fortfarande restriktioner.

muaytudd

Citat från: TG skrivet november 06, 2008, 13:46:45
Så vi skall bara lyssna på forskare när det gynnar oss?

Varför inte istället hylla forskare/fiskare map att torskbeståndet ökar?

Ingen har sagt "fritt fram" för fiske. Det finns fortfarande restriktioner.

som sagt nu uhar jag inte satt mig in i dagens situation men rent teoretiskt så kan man ju tänka sig att ekonomiska krafter drar på för stora växlar väldigt enkelt när det kommer sådan ljusningar. Förhoppningsvis sker inte ngt. sådant..

TG

Citat från: muaytudd skrivet november 06, 2008, 13:49:19
som sagt nu uhar jag inte satt mig in i dagens situation men rent teoretiskt så kan man ju tänka sig att ekonomiska krafter drar på för stora växlar väldigt enkelt när det kommer sådan ljusningar. Förhoppningsvis sker inte ngt. sådant..

Om inte annat, så är just det ett starkt argument vi använder när saker inte passar oss.

muaytudd

Citat från: TG skrivet november 06, 2008, 13:51:01
Om inte annat, så är just det ett starkt argument vi använder när saker inte passar oss.

argument kan baseras på tidigare historiska händelser också  ;)

TG

Citat från: muaytudd skrivet november 06, 2008, 13:59:57
argument kan baseras på tidigare historiska händelser också  ;)

Absolut, och jag är ganska säker på att forskare även tittar på den parametern.

För min egen del så kan jag bara tycka att det är fantastiskt att torskbeståndet ökar igen. Det finns uttagsrestriktioner, och följs dom så kommer iaf jag att stödja för att äta Östersjötorsk. Finns ingen anledning för mig att se den skeppas utomlands, och att vi sedan tar hem annan fisk från andra sidan världen.

Vad gäller mörkerfisket, så ligger det ju i andra händer. Men även där ser jag resultat. Har väl aldrig läst om så många båtar/fiskare som fått böter mm som jag gjort detta år.

Så,, vi är på rätt väg.

muaytudd

Citat från: TG skrivet november 06, 2008, 14:07:34
Absolut, och jag är ganska säker på att forskare även tittar på den parametern.

För min egen del så kan jag bara tycka att det är fantastiskt att torskbeståndet ökar igen. Det finns uttagsrestriktioner, och följs dom så kommer iaf jag att stödja för att äta Östersjötorsk. Finns ingen anledning för mig att se den skeppas utomlands, och att vi sedan tar hem annan fisk från andra sidan världen.

Vad gäller mörkerfisket, så ligger det ju i andra händer. Men även där ser jag resultat. Har väl aldrig läst om så många båtar/fiskare som fått böter mm som jag gjort detta år.

Så,, vi är på rätt väg.

Varför skeppas den utomlands?

TG

Citat från: muaytudd skrivet november 06, 2008, 14:12:48
Varför skeppas den utomlands?

För att vi är så miljömedvetna  ::) och inte äter den Torsk som fiskarna får fiska i Östersjön.

Sg

personligen tycker jag det borde vara förbjudet att exportera rödlistad fisk. Då skulle inte båtarna fiska upp mer än dom kan sälja. Och då skulle sverige inte ta upp alls lika mkt torsk.

Klart att det är bra att forskarna säger att bestånden ökar. Det NEGATIVA är ju att de därefter höjjer kvoterna. Det rimliga i ett sådant läge är ju att behålla det som funkat! Varför höjja kvoterna om sverige ändå inte äter torsken? Det enda rimliga svaret är ju att sverige vill exportera mer!

För inte fan handlar det om gallring som med skyddsjakt?

Sg

Skulle vara intressant att sett hur torskfisket skulle vara idag om folk INTE opponerat sig/ bojkottat osv. Då kanske torsken redan skulle varit helt försvunnen.

TG

Citat från: Sg skrivet november 06, 2008, 14:14:56
personligen tycker jag det borde vara förbjudet att exportera rödlistad fisk. Då skulle inte båtarna fiska upp mer än dom kan sälja. Och då skulle sverige inte ta upp alls lika mkt torsk.

Klart att det är bra att forskarna säger att bestånden ökar. Det NEGATIVA är ju att de därefter höjjer kvoterna. Det rimliga i ett sådant läge är ju att behålla det som funkat! Varför höjja kvoterna om sverige ändå inte äter torsken? Det enda rimliga svaret är ju att sverige vill exportera mer!

Men nu säger du ju emot dig själv. Du skrev ju själv att "media" nu gjort att svenskarna nu åter vill äta torsk.

Hur skall du ha det?

Pekka

Citat från: Sg skrivet november 06, 2008, 14:14:56

Anledningen till att vi inte äter torsk är ju att vi trummat i männsiskor att det inte finns någon torsk....samt att flera stora butikskedjor inte säljer torsk av samma anledning.
Går det att fiska hålbart på torsk så är det väl klart vi ska göra det...så kommer butiker också att sälja torsk....och så behöver vi inte exportera..
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse