Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

Elpriset.

Startat av Betis, maj 02, 2022, 19:55:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet september 08, 2022, 12:47:48
Läs den här, stämmer bra med hur jag ser det.https://www.aftonbladet.se/ledare/a/0QEl5M/marknadsexperimenten-som-ledde-till-elprischocken

Intressant som det står i artikeln att vi är Europas främste elkraftsexportör, och ändå så tycker vi  att vi producerar för lite.
För övrigt tycker jag att kärnkraft är ett vanskligt och omständligt sätt att koka vatten på.

Betis

Citat från: Balswinger skrivet september 08, 2022, 13:32:13
Intressant som det står i artikeln att vi är Europas främste elkraftsexportör, och ändå så tycker vi  att vi producerar för lite.
För övrigt tycker jag att kärnkraft är ett vanskligt och omständligt sätt att koka vatten på.
Många aspekter när det gäller kärnkraft. Man kan kolla i Ukraina nu . Hur skyddar man ett kärnkraftverk i krig?  :-\
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Betis

Förra veckan kostade en pall bränslepellets 4200 kr.
Idag 5014 kr. Dessutom restat överallt. Jag ger totalt fan i pellets detta år.
Har ved som inte kostat mer 6000 kr.
I am the real one.

Henka

Jo, jag stämmer in i kärnkraftsosäkerhetskören, det är förknippat med risker som i mångt och mycket är oöverskådliga.

Sen är det ju faktiskt så att anledningen till att kärnkraft har lagts ner i förtid är att den är ganska dyr att producera (relativt vind och vatten tex)
vilket gör att med det tidigare elpris vi haft i Sverige så har det inte varit tillräckligt lönsamt.
Nu i pågående energikrig (energikris om man så vill) så hade kärnkraften plötsligt varit väldigt lönsam för producenterna, men den hade
förmodligen inte gjort någon skillnad på konsumentpriserna eftersom det hade krävts rätt många kärnkraftverk för att mätta hela nordeuropeiska elmarknaden...

Om jag har förstått det rätt så sätts elpriset efter vad kostnaden på den "sist producerade" elen kostar, dvs den dyraste.
Så i bristsituationer där dyrare och dyrare metoder får tas till för att försörja marknaden så stiger priset på ALL el till det dyrast tillgängliga.
Snacka om att marknaden är utformad för producenterna!

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: Betis skrivet september 08, 2022, 14:18:23
Förra veckan kostade en pall bränslepellets 4200 kr.
Idag 5014 kr. Dessutom restat överallt. Jag ger totalt fan i pellets detta år.

Ismo kanske kan skicka ner balsat han täljt bort och så kan du pressa pellets av det? :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet september 08, 2022, 14:23:06
Ismo kanske kan skicka ner balsat han täljt bort och så kan du pressa pellets av det? :haum:
Lite dåligt brännvärde knaske...???
Ingen stor uppoffring. Får hålla mig lite mer hemma å lära pojkslyngeln å elda i modern panna.
Egentligen bara vinst.
I am the real one.

Betis

Ingenting är bara positivt. Men kärnkraften är nog den som har mest osäkra faktorer. Var bryts uranet? Vem bryter det? Var gör vi av avfallet? Hur driftsäkert är det i praktiken?

Någon påstår till å med att brytning å upparbetning även den ger rejält koldioxidavtryck.
Sen pratar en del experter även om nån form av stabilitet i systemet som stora generatorer ger.

Vi vanliga dödliga som inte har energiingenjörs-utbildning blir bara glada av att stoppa in sladden i uttaget å säkringen inte samtidigt går...
I am the real one.

Ismo

Citat från: Henka skrivet september 08, 2022, 14:23:06

Har hunnit köpa sen länge!..men åker väl på en straff avgift! :liar:

Betis

Socialdemokraterna pratar i årets valrörelse om att åter ta makten över välfärden. Bra målsättning tycker jag.
Kanske man även skulle lägga till infrastruktur....
I am the real one.

Betis

Citat från: Ismo skrivet september 08, 2022, 14:45:33
Har hunnit köpa sen länge!..men åker väl på en straff avgift! :liar:
Förutom puppor å modellflygplan, vad använder man balsaträ till mer?
I am the real one.

Betis

Googlade.
Tydligen vanligt som fyllning i vindkraftsvingar. :o :o
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet september 08, 2022, 14:53:41
Googlade.
Tydligen vanligt som fyllning i vindkraftsvingar. :o :o

Där borde täljfnas sitta som en smäck!  :hmm:

Betis

Citat från: Balswinger skrivet september 08, 2022, 16:14:48
Där borde täljfnas sitta som en smäck!  :hmm:
Används tydligen så flitigt så  det börjar bli brist i världen.
Trodde i min enfald att det enbart var foamskum till tokkert.
I am the real one.

Betis

I am the real one.

Betis

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norge-inkasserar-miljarder-nar-sverige-skickar-el-till-tyskland

Går det tolka det här på något annat vis än att det är själva avregleringen som är grunden?
Skulle vi haft en jävla massa mer kärnkraft å vindkraft å solel å kärnkraft, är inte risken stor att vi även skulle exporterat den elen?
Har inte Vänsterpartiet en poäng här?
Först el till oss själva så det räcker, sen export till de som inte har?
I am the real one.

Betis

Borgarna skyller det höga elpriset enbart på sossarna.
Personligen tycker jag den här moderaten har en stor roll i sammanhanget med...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mikael-odenberg-om-kritiserade-elomradena
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet september 10, 2022, 09:54:16
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norge-inkasserar-miljarder-nar-sverige-skickar-el-till-tyskland

Går det tolka det här på något annat vis än att det är själva avregleringen som är grunden?
Skulle vi haft en jävla massa mer kärnkraft å vindkraft å solel å kärnkraft, är inte risken stor att vi även skulle exporterat den elen?
Har inte Vänsterpartiet en poäng här?
Först el till oss själva så det räcker, sen export till de som inte har?

Exakt så är det.
Innan vi mättat hela Europas behov så kommer vi inte få nåt lägre pris...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Är det inte en EXPERT!!,,sa härom dagen..."EXPORT PRISET!  ..skall inte styra El-priset..SVERIGE Priser tack!

Henka

Citat från: Ismo skrivet september 10, 2022, 19:05:02
Är det inte en EXPERT!!,,sa härom dagen..."EXPORT PRISET!  ..skall inte styra El-priset..SVERIGE Priser tack!

Tyvärr så har vi målat in oss i ett hörn där, avregleringen och nordpool är till för att säkra producenternas vinster.
Vi sörlänningar för stå för dessa.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007