Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

"Vadarjacka" vs Skaljacka...

Startat av Henka, oktober 01, 2018, 11:54:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henka

Jag är less på att alla vadarjackor förr eller senare ger med sig och blir blöta när det spöregnar.
De flesta jag har testat har efter ett par säsonger börjat bli blöta i tyget, men membranet håller tätt.
Så jackan blir kall, och TUNG.... För att ytterligare nån säsong senare börja fukta i armbågar och på utsatta ställen.

Så, jag börjar fundera på om jag ska köpa mig en skaljacka istället.
Men är de nå bättre - eller ger de också upp efter att ha utsatts för spöregn några timmar...
Och hur tål de slitage? Är det nån som fiskat hårt i skaljacka under några säsonger?

Det är ju inga billiga grejer  :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Svar ja det har jag.
Min slutsats är att det enda som fungerar är goretex.
Hur patagonias likvärdiga system fungerar vet jag ej dock.
Sen om det sitter i en vadarjacka eller skaljacka spelar ingen roll.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Har jag fattat det rätt så ska man tvätta dom.
Med speciellt tvätt medel man köper i en friluftsaffär. Och i en tvättmaskin som man inte använder sköljmedel i. Speciellt impregneringsmedel finns på samma ställe som tvättmedlet. Står på flaskorna hur det används.
Sen pärlar sig vattnet lika fint på tyget som när jackan var ny.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Henka

Citat från: Betis skrivet oktober 01, 2018, 12:58:35
Har jag fattat det rätt så ska man tvätta dom.
Med speciellt tvätt medel man köper i en friluftsaffär. Och i en tvättmaskin som man inte använder sköljmedel i. Speciellt impregneringsmedel finns på samma ställe som tvättmedlet. Står på flaskorna hur det används.
Sen pärlar sig vattnet lika fint på tyget som när jackan var ny.

Fast det håller tyvärr inte såvärst länge, har gjort det ett par gånger, men tycker inte det är tillräckligt bra :(
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: rifle skrivet oktober 01, 2018, 12:14:56
Svar ja det har jag.
Min slutsats är att det enda som fungerar är goretex.
Hur patagonias likvärdiga system fungerar vet jag ej dock.
Sen om det sitter i en vadarjacka eller skaljacka spelar ingen roll.

Så kan det mycket väl vara, har nog aldrig kört riktigt gore-tex, utan bara en massa tex-mex ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Köp en enkel regnjacka när det väl behövs.

Henka

Citat från: ismo skrivet oktober 01, 2018, 13:21:07
Köp en enkel regnjacka när det väl behövs.

Det kanske faktiskt är ett av de allra vettigaste förslagen! :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Gu va jag är smart...ibland :hmm:...Så kör jag numer....att vandra med en en "vadar-jacka"..är det sämsta en kan göra. :p

Henka

Citat från: ismo skrivet oktober 01, 2018, 13:31:08
Gu va jag är smart...ibland :hmm:...Så kör jag numer....att vandra med en en "vadar-jacka"..är det sämsta en kan göra. :p

Just i det fallet tror jag att vandra med en gammal hederlig regnjacka är snäppet värre, de är ju helt täta :D

Funktionskläder är dock väldigt beroende av att man har rätt kläder under.
Det är förvånansvärt ofta man ser folk köpa sig en superduperfräsch goretex-jacka och sen petar in en flanellskjorta under :p
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Sa inte att en skulle vandra med en vattentät jacka! :nono:  en skall inte vandra när det regnar. Då är en rätt puckad.

rifle

Ska du ha en jacka med regnfunktion så är det mitt råd som gäller om den ska fungera en längre tid.
Patagonia har nog nåt som är likvärdigt, finns säkert annat märke också.  Men det är bara goretex produkter jag har egen erfarenhet av. De är helt enkelt outstanding mot allt annat jag provat.

Flygande-jakob

Har slutat med tex i alla kläder. Särskilt i jackor och kängor. Regnställ är det jag använt i många år nu. Luftiga kläder överlag och regnkläder på dom när det regnar så behöver man inte fundera mera. Slår alla texgrejer på de flesta sätt. Kasta texkängorna åt helvete också och kör rena skalkängor istället. De blir blöta men torkar fort. Tex blir också blött, men torkar långsamt. Och membran håller inte i längden, särskilt inte på fötterna. Är det skitblött så kör man gummistövlar. De torkar också fort med tidningspapper i.

Henka

Citat från: jakob skrivet oktober 02, 2018, 20:40:27
Har slutat med tex i alla kläder. Särskilt i jackor och kängor. Regnställ är det jag använt i många år nu. Luftiga kläder överlag och regnkläder på dom när det regnar så behöver man inte fundera mera. Slår alla texgrejer på de flesta sätt. Kasta texkängorna åt helvete också och kör rena skalkängor istället. De blir blöta men torkar fort. Tex blir också blött, men torkar långsamt. Och membran håller inte i längden, särskilt inte på fötterna. Är det skitblött så kör man gummistövlar. De torkar också fort med tidningspapper i.

jag är ju inte ute i skog å mark på samma sätt som du är, så kängor är inte direkt nåt regelbundet problem för min del.
Ja, om man bortser från att sulan släppt på några vadarskor genom åren ;D

Och jag är faktiskt inne på en bra regnjacka som komplement :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet oktober 03, 2018, 08:19:13
jag är ju inte ute i skog å mark på samma sätt som du är, så kängor är inte direkt nåt regelbundet problem för min del.
Ja, om man bortser från att sulan släppt på några vadarskor genom åren ;D

Och jag är faktiskt inne på en bra regnjacka som komplement :hmm:

Det är en enkel och bra lösning.

Fördelen med en bra skaljacka är att det är nåt som verkligen fungerar hela året (skidbacken, citypromenad, fiske) om det inte är för varmt vill säga  :nono:

Henka

Citat från: rifle skrivet oktober 03, 2018, 09:58:37
Det är en enkel och bra lösning.

Fördelen med en bra skaljacka är att det är nåt som verkligen fungerar hela året (skidbacken, citypromenad, fiske) om det inte är för varmt vill säga  :nono:

Jo, allt har ju sina nackdelar.
Skaljackor är ofta rätt tight skurna, och det är ett rätt stort problem för mig som har bröstkorg som en buffel och mage som inte ligger långt efter.
Ärmarna når gärna ner till fotknölarna och dragkedjan går inte att dra upp längre än medelvärdet för Tom Sellecks skjortknäppningar ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet oktober 03, 2018, 10:21:52
Jo, allt har ju sina nackdelar.
Skaljackor är ofta rätt tight skurna, och det är ett rätt stort problem för mig som har bröstkorg som en buffel och mage som inte ligger långt efter.
Ärmarna når gärna ner till fotknölarna och dragkedjan går inte att dra upp längre än medelvärdet för Tom Sellecks skjortknäppningar ;D

Prova Patagonia de är nog som gjorda för dig  :hmm:

Betis

Jag vet inte, jag är rätt nöjd med fiskejackan. Börjar närma sig en 15-20 år nu.
Senaste 7 av dom har jag nog snackat om att köpa ny men troligast börjar man inte hitta i fickorna förrän den är utsliten.
Ska ge mig på å laga den i vinter.....
Regnjacka gillar jag inte alls, där blir man lika blöt från insidan som om man skulle låtit bli jacka överhuvudtaget.
I am the real one.

rifle

Hur gick det med det här Henke?

Henka

Citat från: rifle skrivet februari 21, 2019, 10:34:48
Hur gick det med det här Henke?

Jag har inte kommit nånvart alls med detta :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet februari 22, 2019, 08:17:49
Jag har inte kommit nånvart alls med detta :haum:

Då gör du enligt mina tips om du aktivt brukar fiska vid regn eller transportera dig mer än 20 meter.
En tunn skalajacka med goretex eller likvärdigt, som du endast använder då det regnar eller då det behövs.
Då kan du trots allt röra på dig när det regnar och ändå transportera ut fukten sakta men säkert, vilket en ren regnjacka ej klarar av.

Bara för att man har en jacka behöver man inte ha på sig den hela tiden.

rifle

Men glöm inte bort om du köper en vadarjacka kan du bara använda den då du vadar, köper du en skaljacka kan du endast använda den då du skalar.
Det har jag precis lärt mig på edgeforumet  :hmm:

Henka

Citat från: rifle skrivet maj 06, 2019, 08:13:37
Men glöm inte bort om du köper en vadarjacka kan du bara använda den då du vadar, köper du en skaljacka kan du endast använda den då du skalar.

Det är en aldrig sinande källa till kunskap :love:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

MADMOOSE

Citat från: rifle skrivet maj 06, 2019, 08:13:37

Preciserar de vad man kan skala i jackan eller kan man skala lite vad man känner för?  :haum:

rifle

Citat från: MADMOOSE skrivet maj 06, 2019, 08:49:31
Preciserar de vad man kan skala i jackan eller kan man skala lite vad man känner för?  :haum:

Nej ingen beskrivning ner på detaljnivå, men det kanske Jakob kan fixa fram  :hmm:

Betis

Det finns skaljackor utan dragkedja, typ anorack det måste va värdelöst, tvu gen å trä jackan över huvet som en tröja.
Men varför skulle skaljackan vara bättre än fiskejackan?
Är det för varmt har jag inte jackan på, då kör jag med väst.
Flyttar prylarna mellan väst och jacka beroende på väder.
Ofta ser man ungefär hur det ska bli under dagen eller iaf passet.

Regnjacka är som att ta på sig en plastpåse. :betis:
Ullfrotte är helt outstanding att ha under, transporterar bort fukt men gör även att man inte känner sig så blöt.
Bomull rena röven.
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet maj 06, 2019, 09:20:08
Det finns skaljackor utan dragkedja, typ anorack det måste va värdelöst, tvu gen å trä jackan över huvet som en tröja.
Men varför skulle skaljackan vara bättre än fiskejackan?
Är det för varmt har jag inte jackan på, då kör jag med väst.
Flyttar prylarna mellan väst och jacka beroende på väder.
Ofta ser man ungefär hur det ska bli under dagen eller iaf passet.

Regnjacka är som att ta på sig en plastpåse. :betis:
Ullfrotte är helt outstanding att ha under, transporterar bort fukt men gör även att man inte känner sig så blöt.
Bomull rena röven.

En vadarjacka är väl en skaljacka, åtminstone alla jag har haft.

MADMOOSE

Citat från: rifle skrivet maj 06, 2019, 08:51:59
Nej ingen beskrivning ner på detaljnivå, men det kanske Jakob kan fixa fram  :hmm:

Det känns tryggt att vi har Jakob i bland oss!  :D

rifle

Citat från: MADMOOSE skrivet maj 06, 2019, 10:39:58
Det känns tryggt att vi har Jakob i bland oss!  :D

Ja faktiskt, han kan dessutom både kasta långt och fiska och hålla liv i forumet.

Flygande-jakob

Jag hoppas ni förstår hur otroligt jag fick bita mig i tungan för att hålla en så god ton som jag gjorde till idioten.  :-X
Raderade flera gånger några olika utkast som nog hade fått mig bannad.  >:(

rifle

Citat från: jakob skrivet maj 06, 2019, 10:58:16
Jag hoppas ni förstår hur otroligt jag fick bita mig i tungan för att hålla en så god ton som jag gjorde till idioten.  :-X

Du gick rakt i hans fälla  :kopp: men lyckades gnaga dig lös lite skamfilad  :hmm:

Ismo

Herr Skalman i Bamseböckerna..är nog rätt man..att uttala sig!  :hmm:

Henka

Citat från: jakob skrivet maj 06, 2019, 10:58:16

Jag tycker nog att du skulle ha behållt alla gamla utkast och presenterat ett riktigt fiskelustosande inlägg!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet maj 06, 2019, 11:40:44
Jag tycker nog att du skulle ha behållt alla gamla utkast och presenterat ett riktigt fiskelustosande inlägg!

Nja, det är lite väl taskigt att diagnosticera folk man inte känner med Aspergers.  :haum:

Henka

Citat från: jakob skrivet maj 06, 2019, 13:28:11
Nja, det är lite väl taskigt att diagnosticera folk man inte känner med Aspergers.  :haum:

Äh!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: jakob skrivet maj 06, 2019, 13:28:11

Helst när man själv blir så upprörd över vad nån annan skriver på internet så man nästan tappar hanteln på glädjepinnen  :appel1:

Flygskamstråden går ju inte att läsa utan att tappa hanteln, så den läser jag ej längre.

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet maj 06, 2019, 13:35:07
Helst när man själv blir så upprörd över vad nån annan skriver på internet så man nästan tappar hanteln på glädjepinnen  :appel1:

Flygskamstråden går ju inte att läsa utan att tappa hanteln, så den läser jag ej längre.

Nä den tråden passar jag mig noga för. Den är riktigt giftig.  :o

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet maj 06, 2019, 13:35:07

Förresten:
Skit ner dig i din jävla säljacka din jävla sälimitation!!!  :bonk:

Betis

Citat från: rifle skrivet maj 06, 2019, 09:36:50
En vadarjacka är väl en skaljacka, åtminstone alla jag har haft.
För mig är en skaljacka en sån där utan fickor.
Men det är väl en svår definition.
Men i principip har du väl rätt, egentligen har det väl bara med å göra om den är fodrad lr inte.
I am the real one.

Betis

Kan ni inte locka över några såna hit? >:D
Typ göra en Appel.
Reggar jag mig på kanten igen lär jag inte bli en vecka gammal.... :nono:
Har för lätt å gå i affekt.
Brukar säga att vi ska vara rädda om våra idioter för vem ska man annars bli förbannad på?
En vettig människa? :appel1:
Här finns ju inga idioter kvar..
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet maj 06, 2019, 15:19:10
Kan ni inte locka över några såna hit? >:D
Typ göra en Appel.
Reggar jag mig på kanten igen lär jag inte bli en vecka gammal.... :nono:
Har för lätt å gå i affekt.
Brukar säga att vi ska vara rädda om våra idioter för vem ska man annars bli förbannad på?
En vettig människa? :appel1:
Här finns ju inga idioter kvar..

Det är inget fiskeforum, det är en prylmarknad.  :(

rifle

Citat från: jakob skrivet maj 06, 2019, 14:00:42
Förresten:

Precis

Flygande-jakob

Citat från: jakob skrivet maj 06, 2019, 14:00:42
Förresten:

Exakt ja!!..

lakselva

Jag använder vadarjacka gammal Simms som jag renoverat(bytt kardborrband o nytejpade sömmar)
O när jag inte fiskar klassisk helly-Hansen regnjacka som är 30 år snart. :yeah:

Betis

Citat från: lakselva skrivet maj 06, 2019, 18:16:05
Jag använder vadarjacka gammal Simms som jag renoverat(bytt kardborrband o nytejpade sömmar)
O när jag inte fiskar klassisk helly-Hansen regnjacka som är 30 år snart. :yeah:
Var får du tag i tejp å tejpa sömmar med?
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet maj 06, 2019, 20:35:53
Var får du tag i tejp å tejpa sömmar med?

Kanske det är hos en sömmerska han får tag på tejp att tejpa sömmarna.. :haum:

rifle

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet maj 06, 2019, 21:29:52
Kanske hos en tejperska

Men ska man vara ärlig är det ju inte längre en vadarjacka om han tejpat den. Då är det inte true längre och kan inte användas till sitt ursprungliga syfte. En tejpad jacka är en tejpjacka och kan endast användas när man tejpar saker.  :yes:

lakselva

Citat från: ismo skrivet maj 06, 2019, 21:08:07
Kanske det är hos en sömmerska han får tag på tejp att tejpa sömmarna.. :haum:
Helt rätt hos sömmerskan i Tavelsjö som fixade allt. :yeah:

Ismo

Citat från: jakob skrivet maj 06, 2019, 22:43:03
Men ska man vara ärlig är det ju inte längre en vadarjacka om han tejpat den. Då är det inte true längre och kan inte användas till sitt ursprungliga syfte. En tejpad jacka är en tejpjacka och kan endast användas när man tejpar saker.  :yes:

PRECIS  Tänk om en råkat få sin första Lax i livet NAKEN!! Då hade måst fiska så resten av livet!   :o

Betis

Har ni börjat sniffa thinner hela högen?
I am the real one.

Betis

I am the real one.

Betis

Citat från: lakselva skrivet maj 06, 2019, 22:44:57
Helt rätt hos sömmerskan i Tavelsjö som fixade allt. :yeah:
Men så jävla svårt att tejpa en söm kan det väl inte vara.? Om det bara finns nånstans å köpa tejpen.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet maj 07, 2019, 08:19:30
Men så jävla svårt att tejpa en söm kan det väl inte vara.? Om det bara finns nånstans å köpa tejpen.

För din del så räcker det med silvertejp!  Du vadar ju ändå inget.   :-X

rifle

lakselva

Citat från: rifle skrivet maj 07, 2019, 09:43:32
https://www.friluftsland.se/utrustning/lagningstejp/kenyon-repair-tape-ripstop-3x18-navy

Kanske fungerar
Det där finns o köpa på många ställen, har provat på döttrarnas thermobyxor sitter tills man
Tvättar då brukar det lossna.De sömmar hon i Tavelsjö fixade på min gamla simmsjacka var ju
På insidan och håller än så länge,plus att hon sydde dit nya kardborrband i ärmarna.

Betis

Citat från: rifle skrivet maj 07, 2019, 09:43:32
https://www.friluftsland.se/utrustning/lagningstejp/kenyon-repair-tape-ripstop-3x18-navy

Kanske fungerar
Tack för tips men inte riktigt det jag letar efter. Det ska var samma typ som sitter orginal över sömmarna på insidan jackan.
Först tänkte jag tvätta och impregnera jackan, sen licquilimma sömmarna. Därefter tejpa över limningen för att slippa ha limningen direkt mot huden.
Tejpen har släppt mycket runt nacke och huva. Där blir det lite huden direkt mot jackan.
I am the real one.

Betis

Citat från: ismo skrivet maj 07, 2019, 08:49:44
För din del så räcker det med silvertejp!  Du vadar ju ändå inget.   :-X
Prata för dig själv..... ::)
I am the real one.

Flygande-jakob

Den här byggtejpen funkar för kläder. Den funkar för allt. Remsan på bilden har suttit 1,5 år och faktiskt genom en tvätt också.
Lagar alla kläder med den tejpen. Sitter för evigt.

Betis

Men ska den täcka en söm får den inte vara mer än 2cm bred.
Och tygklädd på utsidan, precis som den som sitter där från fabriken.
Den här är ju minst 5 bred.
Jag ska inte laga stora hål mitt på ryggen eller nåt, bara rätta till orginalsömmarna.
Så den blir å ser ut som när den var ny.
I am the real one.

Betis

Trivs väldigt bra med det jag har. Börjar bara sippra in fukt när det ösregnar pga att just den här täcktejpen släppt vid sömmarna.

Jacka inte lika noga med täthet som vadare, men det får ju inte rinna in vilket det nästan gör nu när det vräker ner.
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet maj 07, 2019, 12:21:10
Men ska den täcka en söm får den inte vara mer än 2cm bred.
Och tygklädd på utsidan, precis som den som sitter där från fabriken.
Den här är ju minst 5 bred.
Jag ska inte laga stora hål mitt på ryggen eller nåt, bara rätta till orginalsömmarna.
Så den blir å ser ut som när den var ny.

Din snobb  :tafeja:
Det är väl glassigt att gå runt med en jacka full med byggtejp? Köp tejpen ändå. Man lagar vad som helst med den. Vadare, flytringar, allt möjligt. Den får silvertejp att likna tuggummi och pappersbitar.

Betis

Citat från: jakob skrivet maj 07, 2019, 22:33:02
Din snobb  :tafeja:
Det är väl glassigt att gå runt med en jacka full med byggtejp? Köp tejpen ändå. Man lagar vad som helst med den. Vadare, flytringar, allt möjligt. Den får silvertejp att likna tuggummi och pappersbitar.
Jag ska köpa tejpen ändå. ;D
I am the real one.