Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

Bra tvåhandsspö till havsöring för en okej peng?

Startat av thesaurus, maj 12, 2019, 21:08:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

thesaurus

Har nu nött havsöring med min klass #6 hela helgen och känner nu att jag måste skaffa saker mer lämpade för fisket. Tips på något bra tvåhands spö som brukar finnas beggat? Tänkte att man kanske vill landa på en klass #8 och inte längre än 14'. Hade även tänkt fiska lax för första gången i sommar också, får se om tålamodet håller.

Henka

Det brukar ju finnas väldigt mycket på begagnatmarknaden, men sällan precis det man söker om man letar efter något specifikt.

Sätt upp en spec, du har ju börjat rätt bra... typ 13'-14', klass 8-9 nåt sånt, och börja leta efter ett
inom din prisram.

Vad tycker du känns rimligt att betala?
Tänk på att rulle, backing, skjutlina och klumpar tillkommer, även dessa delar kan bli ganska många pengar...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: Henka skrivet maj 13, 2019, 07:55:27
Det brukar ju finnas väldigt mycket på begagnatmarknaden, men sällan precis det man söker om man letar efter något specifikt.

Sätt upp en spec, du har ju börjat rätt bra... typ 13'-14', klass 8-9 nåt sånt, och börja leta efter ett
inom din prisram.

Vad tycker du känns rimligt att betala?
Tänk på att rulle, backing, skjutlina och klumpar tillkommer, även dessa delar kan bli ganska många pengar...

Precis! ..Dock bör en som du skriver..lite veta! ..vad en söker efter.
Hellst så skall en ha prövat någons utrustning, hela kitet alltså...& begagnatmarknaden kan vara en hit! ..om en vet vad en söker efter.

thesaurus

Hade väl tänkt en maxbudget på runt 4000 - 5000 sammanlagt. Fick testa kompisens Hardy Demon #9 '14 med scandi och tyckte det kastade skönt, hyfsat dyrt spö dock men han hittade en riktigt bra deal på begmarknaden.

Betis

Var hittar man en bra begmarknad för flugfiskegrejer?
Blocket? Jag tycker inte där finns så mycket....
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

Citat från: Betis skrivet maj 13, 2019, 08:13:07

Hmm Hmm sidan har ju ett ::)

thesaurus

Citat från: Betis skrivet maj 13, 2019, 08:13:07
Facebook har väl en ganska bra om inte bred marknad om man går med i diverse flugfiske köp&sälj grupper.

Ismo

Bara för dig Betis att gå med i den boken :hmm: ..Du kan ju tala om hur det känns!..så jag vet framöver ..& varnar andra. :run:

Henka

Citat från: thesaurus skrivet maj 13, 2019, 08:11:36
Hade väl tänkt en maxbudget på runt 4000 - 5000 sammanlagt. Fick testa kompisens Hardy Demon #9 '14 med scandi och tyckte det kastade skönt, hyfsat dyrt spö dock men han hittade en riktigt bra deal på begmarknaden.

Det borde räcka till riktigt fina grejer :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: ismo skrivet maj 13, 2019, 08:49:22
Bara för dig Betis att gå med i den boken :hmm: ..Du kan ju tala om hur det känns!..så jag vet framöver ..& varnar andra. :run:
Jag har hållt mig undan men allt ligger ju där numer. Skytte bla. Ingen skriver på hemsidorna vad som är på gång.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet maj 13, 2019, 09:00:54
Jag har hållt mig undan men allt ligger ju där numer. Skytte bla. Ingen skriver på hemsidorna vad som är på gång.

Mmm...synd.

Betis

Det är många år sedan jag köpte nya spön lr rullar. Vad gör det om man fiskar med förra lrr förrförra årets modell?
Prylarna sjunker i pris som mest i första ledet, skulle man köpa på sig nåt som inte passar så får man ofta tillbaks pengarna för att använda till att ersätta till nåt som man tycker mer passar.
Lite individuellt vad som stämmer till var och en.....
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet maj 13, 2019, 09:08:40
Det är många år sedan jag köpte nya spön lr rullar. Vad gör det om man fiskar med förra lrr förrförra årets modell?
Prylarna sjunker i pris som mest i första ledet, skulle man köpa på sig nåt som inte passar så får man ofta tillbaks pengarna för att använda till att ersätta till nåt som man tycker mer passar.
Lite individuellt vad som stämmer till var och en.....

Fast samtidigt så är det ju lite kul med nya grejer.
Ibland får man anstränga sig för att hitta en lucka i utrustningen, och ibland kan man tacka Laerdalsälvens oroliga regelförändringar ;D

Första året var det "enhands" så då körde jag med ett vanligt spö, till nästa år köpte jag ett lite längre (10'9") året därefter så
satte de en maxgräns på 10' så då fick jag köpa mig en 10' också :D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Bästa köp och sälj enligt mig är lätt Edge.
What time is it? It´s time to rock not yet!

lakselva

Citat från: rifle skrivet maj 13, 2019, 09:33:07
Bästa köp och sälj enligt mig är lätt Edge.
Nja ingen vill ju köpa linan jag lagt upp där ;D

lakselva

Problemet är att ett spö inte passar till allt, du lär bli varse om det :D

rifle

Citat från: lakselva skrivet maj 13, 2019, 09:36:19
Nja ingen vill ju köpa linan jag lagt upp där ;D

Prova på nästa bästa stället Fiskelust  :vissla:
Jag hörde ett rykte att det en gång såldes ett spö här, men det var inte säkert det var sant  :nudge:

thesaurus

Citat från: lakselva skrivet maj 13, 2019, 09:38:34
Problemet är att ett spö inte passar till allt, du lär bli varse om det :D

Haha nä det brukar ju vara så, fiskar 90% torrfluga så lär förhoppningsvis klara mig på att bara äga ett tvåhandsspö nån säsong eller två innan jag blir frälst på det fisket kanske.

rifle

Henka

När du har tutat ihop din spec så var inte rädd för att lägga ut en köpes-annons.

Jag har några gånger sett köpes-annonser som jag kommit på att jag har mer eller mindre bortglömda grejer som aldrig använts
som jag då valt att sälja lite för billigt bara för att bli av med det, så det borde kunna finnas fler latmaskar än mig som har
grejer i garderoben som man bara inte orkat sälja av.

Behöver du förresten en antireverse-rulle, så hör av dig ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007