Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

Riktigt bra #5 spö

Startat av PerL, april 03, 2007, 12:12:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PerL

Någon som har ett tips om ett riktigt bra #5 långkastarspö med känsla, ingen påk alltså?

PerL

Beretta

LPXe 9´ #5, där finns det känsla med lagom kraft.

TG

T&T Paradigm..! Längden avgör nog kastaren. Kännslan finns i varje cm i spöt.

Djup progressiv aktion..!

Frågar du, får du säkert provkasta Tjove´s...!  ;)
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Njord

Harvest Harrier, Ett underbart spö för pengarna. Mycket känsla, med kraft nog att lägga ut det du behöver. Men som sagt var, längen avgör du själv.  :)

Loopis

G.Loomis Stremdance  :looney: :looney: :looney:

det finns många fina sage oxå  :)
Join the maffia

Wolfis

Loop Blueline  #5  6delat  :flyguy: :looney:

PerL

Citat från: Wolfis skrivet april 03, 2007, 22:08:06
Loop Blueline  #5  6delat  :flyguy: :looney:

Det är ett Blueline jag vill byta ifrån.  :)
Men den har gjort en lång och trogen tjänst.

PerL

PerL

Tack alla.
Då var det bara ut och testa.

PerL

PerL

Citat från: Loopis skrivet april 03, 2007, 22:03:38
G.Loomis Stremdance  :looney: :looney: :looney:

det finns många fina sage oxå  :)

Är det tokdyrt?

PerL

Loopis

Citat från: PerL skrivet april 03, 2007, 23:02:32
Är det tokdyrt?

PerL

finns i Gl3 graphit oxå... Metogoghnirohrnowe nånting heter det då  :)

("Metolius"..... //FG ;D)
Join the maffia

K-O.V

Citat från: TG skrivet april 03, 2007, 12:21:55

Ett trevligt spö mycket trevligt.
Är väl ingen kastfantom men den leverar bra längder tycker jag.
Om jag gämför med sage rpl + som jag hade inan i samma klass var inte alls lika trevlig visserligen fick man någon meter til i längd om tekniken satt.
Så paradigm i klinga tillhör väl humana klingpriser mitt gick lös på ca 3000 .- från staterna

Thomas L

Hi Level blev ju bäst i nån nät-test har jag för mig :smulaimuchen:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet april 18, 2007, 13:37:07
Hi Level blev ju bäst i nån nät-test har jag för mig :smulaimuchen:

Helt rätt!..tråcklar man in dessa spön i div. nät...så får man aldrig tebaks det... :smulaimuchen: :nono:

Thomas L

Citat från: ismo skrivet april 18, 2007, 13:38:32
Helt rätt!..tråcklar man in dessa spön i div. nät...så får man aldrig tebaks det... :smulaimuchen: :nono:
Jag har ett och det kastar inte långt men det är mycket känsla i det :looney:

P-A

Sage TCR, XP eller SLT om du gillar mjukare spön
:looney: :looney:

Ismo

............................................... :run:(springer baklänges)...

Loomis GLX #5 .. :)

T.A

GLX klass 5 9fot 4 delar.. Eller varför inte ett ganmmalt IMX som den föregående.. Skönare spö finns inte att uppbringa på marknaden idag. Kanske att T&T Helix som påmimnner starkt om IMXen.
men nått toppsvagt Sage aldrig mer..  :betis:

P-A

TCR toppsvagt??
Tycker du verkligen det Thomas eller bara djävlas du?
???

T.A

Citat från: P-A skrivet april 18, 2007, 22:04:10
TCR toppsvagt??
Tycker du verkligen det Thomas eller bara djävlas du?
???
TCR har jag inte provat, men jag har ägt och testat det mesta från Sage. Från LL klass3 till 15,1 fots 2 hands. Och inget av dem har haft en topp som får mig nöjd.

P-A

Citat från: T.A skrivet april 19, 2007, 07:25:51
TCR har jag inte provat, men jag har ägt och testat det mesta från Sage. Från LL klass3 till 15,1 fots 2 hands. Och inget av dem har haft en topp som får mig nöjd.

Jag håller med dig till viss del, men TCR och XP tycker
i alla fall jag inte har någon svag topp.
Tycker om bägge dessa spöna och dom funkar fint
till min kastteknink, men alla är ju olika när det gäller
detta.
Mvh P-A

T.A

Citat från: P-A skrivet april 19, 2007, 07:40:37
Jag håller med dig till viss del, men TCR och XP tycker
i alla fall jag inte har någon svag topp.
Tycker om bägge dessa spöna och dom funkar fint
till min kastteknink, men alla är ju olika när det gäller
detta.
Mvh P-A
Smaken är som baken, delad och luktar faan i mitten  :vissla:

P-A

PerL

Vad jag söker är ett lätt, långkastande spö med känsla.
Ska jag inte kasta långt så fiskar jag hellre Bambu ( trots pandor eller apor  ;) ) eftersom att de är så vackra spön.

PerL

TG

Citat från: PerL skrivet april 19, 2007, 09:55:08
Vad jag söker är ett lätt, långkastande spö med känsla.
Ska jag inte kasta långt så fiskar jag hellre Bambu ( trots pandor eller apor  ;) ) eftersom att de är så vackra spön.

PerL

Det söker nog tillverkarna oxå..!  ;D

PerL

Citat från: TG skrivet april 19, 2007, 10:00:51
Det söker nog tillverkarna oxå..!  ;D

Hehe, man får hoppas det.
Om man jämför med 2 hands så något i stil med Stingern.

PerL

TG

Citat från: PerL skrivet april 19, 2007, 10:21:52
Hehe, man får hoppas det.
Om man jämför med 2 hands så något i stil med Stingern.

PerL

GLX Classic

Pekka

Citat från: TG skrivet april 19, 2007, 10:22:27
GLX Classic
...eller Stream Dance GLX....borde väl också ligga i den kategorin..??
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

ath

Jag vet bara att efter jag har köpt min Winston boron så kommer jag aldrig at fiska med ngt annat.

Winston forever

Flygande-jakob

Kan rekommendera Sage xp 10" #5. Har haft ett sen dom kom ut, 6-7 år sen tror jag?, och har ingen tanke på att byta. Toppsvagt kan jag inte hålla med TA om att det är, tvärtom bär det det mesta! Knäckte för några år sedan 5 cm av toppen och satte toppöglan där istället. Då blev det ännu bättre! Något mer känsligt för mothugg med tunna tafsar men bär linan bättre.
En DT #5 är suveränt och spöet klarar att ha backingen utanför toppöglan och luftkasta med hela den linan, den är väl inte överdrivet lång, men väger ju en del iallafall. Då är det inte toppsvagt! (Kanske inte funkar om spöt inte är kapat som mitt?)
En standard långklumpad #5 WF fungerar också mycket bra om man föredrar det.

Gjorde en lina för nåt år sedan där jag kapade en Wf4 bakom fronttaperingen och skarvade på en till klump från en likadan lina kapad efter baktaperingen som också fungerade mycket bra till spöt. Men det var ingen annan som gillade den linan! Jag älskar långa klumpar..

Ismo

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 12:26:03
Kan rekommendera Sage xp 10" #5. Har haft ett sen dom kom ut, 6-7 år sen tror jag?, och har ingen tanke på att byta. Toppsvagt kan jag inte hålla med TA om att det är, tvärtom bär det det mesta! Knäckte för några år sedan 5 cm av toppen och satte toppöglan där istället. Då blev det ännu bättre! Något mer känsligt för mothugg med tunna tafsar men bär linan bättre.
En DT #5 är suveränt och spöet klarar att ha backingen utanför toppöglan och luftkasta med hela den linan, den är väl inte överdrivet lång, men väger ju en del iallafall. Då är det inte toppsvagt! (Kanske inte funkar om spöt inte är kapat som mitt?)

Gjorde en lina för nåt år sedan där jag kapade en Wf4 bakom fronttaperingen och skarvade på en till klump från en likadan lina kapad efter baktaperingen som också fungerade mycket bra till spöt. Men det var ingen annan som gillade den linan! Jag älskar långa klumpar..

IMPONERANDE ..om du håller en hel DT-lina luften innan utlägg!..den är väl 25m27m ändå? :flyguy:

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet maj 09, 2007, 12:33:17
IMPONERANDE ..om du håller en hel DT-lina luften innan utlägg!..den är väl 25m27m ändå? :flyguy:

Näe jag tror den jag har är 23 eller nåt sånt. Och det ser ju inte vackert ut, men det går! Inte bara jag som testat och fått det att funka heller. Det är absolut inte överdrivet svårt!

T.A

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 12:37:54
Näe jag tror den jag har är 23 eller nåt sånt. Och det ser ju inte vackert ut, men det går! Inte bara jag som testat och fått det att funka heller. Det är absolut inte överdrivet svårt!
Du bör nog ställa upp i vm med dina kunskaper .. Att hålla 23 m lina i luften med backingen utanför det kräver sin man ..  :flyguy:

P-A

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 12:37:54

En DT lina som bara är 23 meter har jag fan aldrig sett.
Om du hittar förpackningen så skicka gärna namnet
på IM skulle gärna ha en sådan.
Jag kör också med XP fast med en gammal Cortland 444
klass 5 och den är över trettio meter.
Grymmt spö och inte det minsta toppsvagt.
Mvh P-A ;D

Henka

Citat från: P-A skrivet maj 09, 2007, 13:09:35
En DT lina som bara är 23 meter har jag fan aldrig sett.
Om du hittar förpackningen så skicka gärna namnet
på IM skulle gärna ha en sådan.
Jag kör också med XP fast med en gammal Cortland 444
klass 5 och den är över trettio meter.
Grymmt spö och inte det minsta toppsvagt.
Mvh P-A ;D

Testa att mäta några olika (hela) fluglinor så får du se hur mycket längdangivelsen på paketet är värd :vissla:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

P-A

Citat från: Henka skrivet maj 09, 2007, 13:11:14
Testa att mäta några olika (hela) fluglinor så får du se hur mycket längdangivelsen på paketet är värd :vissla:
Jag har mätt min och den är 29.6m och det är ju rimligt.
Men jag håller med dig Henka att tillverkarna inte
skriver ut riktig längd på linorna nu förtida.
:lumber:

PerL

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 12:26:03

Hello mannen!
Allt väl?

Får ta och testa ett sånt.

PerK

Flygande-jakob

Citat från: PerL skrivet maj 09, 2007, 15:04:47
Hello mannen!
Allt väl?

Får ta och testa ett sånt.

PerK

Hej själv! Jodå bara fint Själv?

Jo det är ett mycket bra spö tycker jag. Men det blir ju aldrig bra att skriva sånt jag skrev om att kasta långt eller som i detta fall, hålla mycket lina i luften. Det har diskuterats nog på det andra forumet!

Så Ismo och T.A: Jag är övertygad om att ni också kan hålla 23m lätt DT lina i luften med ett lämpligt spö, det kan vem som helst som lärt sig använda HELA armen som förlängning av spöt!
Jag hade aldrig prövat innan vi hade EFFA certifieringen med två Österrikiska kastinstruktörer, de gjorde det båda två utan större ansträngning, jag blev imponerad och testade, och se! Det var ju inga problem alls! Testa själva så får ni se. Det är absolut ingen kunskap som ger grund för att ställa upp i ett VM...

T.A

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 18:04:24

Jo det är ett mycket bra spö tycker jag. Men det blir ju aldrig bra att skriva sånt jag skrev om att kasta långt eller som i detta fall, hålla mycket lina i luften. Det har diskuterats nog på det andra forumet!

Så Ismo och T.A: Jag är övertygad om att ni också kan hålla 23m lätt DT lina i luften med ett lämpligt spö, det kan vem som helst som lärt sig använda HELA armen som förlängning av spöt!
Jag hade aldrig prövat innan vi hade EFFA certifieringen med två Österrikiska kastinstruktörer, de gjorde det båda två utan större ansträngning, jag blev imponerad och testade, och se! Det var ju inga problem alls! Testa själva så får ni se. Det är absolut ingen kunskap som ger grund för att ställa upp i ett VM...
jo jag ska testa nån gång då jag lärt mig kasta ordentligt.

Flygande-jakob

Citat från: T.A skrivet maj 09, 2007, 18:07:47
jo jag ska testa nån gång då jag lärt mig kasta ordentligt.

Skärp dig! Efter vad jag genom åren hört om dig och läst vad du skrivit så tvivlar jag inte på att du är en av dom vassaste kastarna både här och på andra forumet så du behöver inte larva dig. Vad är problemet? Tror du mig inte så säg det rakt ut istället för att komma med insinuationer om VM som inte är annat än ett hån från din sida!

P-A

Nu fick du nått att svara på T.A
:vissla:

Loopis

Join the maffia

T.A

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 18:10:59
Skärp dig! Efter vad jag genom åren hört om dig och läst vad du skrivit så tvivlar jag inte på att du är en av dom vassaste kastarna både här och på andra forumet så du behöver inte larva dig. Vad är problemet? Tror du mig inte så säg det rakt ut istället för att komma med insinuationer om VM som inte är annat än ett hån från din sida!
Nä jag insinuerar ingenting, jag tycker att det är kanon om du ni klararv att överföra energi från en backinglina till en 23 m lina i luften .. Absolut det är asfränt.. jag klarar det med en kort klump och ett par tre meter Flatbeam utanför toppöglan.. Men gör ni det med 23 mm och en backinglina som har 0 energi att överföra så är jag imponerad..  :flyguy:

Jag vet oxå hur imponerad Steve Rajjeff va över en kille i världseliten som klarade av att hålla 25 m lina i luften.. Därav min imponering över att ni busenkelt klarar att hålla 23 m i luften och dessutom med backingen utanför toppöglan..

Flygande-jakob

Citat från: T.A skrivet maj 09, 2007, 18:22:03
Nä jag insinuerar ingenting, jag tycker att det är kanon om du ni klararv att överföra energi från en backinglina till en 23 m lina i luften .. Absolut det är asfränt.. jag klarar det med en kort klump och ett par tre meter Flatbeam utanför toppöglan.. Men gör ni det med 23 mm och en backinglina som har 0 energi att överföra så är jag imponerad..  :flyguy:

Jag vet oxå hur imponerad Steve Rajjeff va över en kille i världseliten som klarade av att hålla 25 m lina i luften.. Därav min imponering över att ni busenkelt klarar att hålla 23 m i luften och dessutom med backingen utanför toppöglan..

Vilket inte betyder annat än att du inte tror mig. Säg det rakt ut istället för att fortsätta med det här larvet.

Nu pratar jag inte om att överföra energi från backinglinan, det behövs inte då bara 5cm av den är utanför toppöglan, och anledningen till att knuten är utanför är "bara därför att"..det är fränt..
Det är synd att du inte tror mig för jag ljuger inte. Skulle aldrig falla mig in att hitta på såna saker, vad skulle anledningen vara? Det är bara löjligt.

Jag är ingen enorm kastare, men detta klarade jag och det kan jag göra igen, jag har dessutom sett flera som gjort det och jag tvivlar inte på att du också kan göra det. Som du som insatt och säkert mycket skicklig kastare vet så är det stor skillnad på 23 och 25 meter då man närmar sig smärtgränsen för vad man klarar av så jämför inte såna saker. Sen ber jag dig att visa såpass stor respekt att du talar klarspråk istället för insinuationer när vi diskuterar. Kan du göra det?

Håkke

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 18:38:11
Vilket inte betyder annat än att du inte tror mig. Säg det rakt ut istället för att fortsätta med det här larvet.

Nu pratar jag inte om att överföra energi från backinglinan, det behövs inte då bara 5cm av den är utanför toppöglan, och anledningen till att knuten är utanför är "bara därför att"..det är fränt..
Det är synd att du inte tror mig för jag ljuger inte. Skulle aldrig falla mig in att hitta på såna saker, vad skulle anledningen vara? Det är bara löjligt.

Jag är ingen enorm kastare, men detta klarade jag och det kan jag göra igen, jag har dessutom sett flera som gjort det och jag tvivlar inte på att du också kan göra det. Som du som insatt och säkert mycket skicklig kastare vet så är det stor skillnad på 23 och 25 meter då man närmar sig smärtgränsen för vad man klarar av så jämför inte såna saker. Sen ber jag dig att visa såpass stor respekt att du talar klarspråk istället för insinuationer när vi diskuterar. Kan du göra det?

Jodu, jag har sett dig kasta och mina ögon är du en enorm kastare utan tvivel!

T.A

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 18:38:11

med att ha knuten utanför toppöglan till att kasta med backingen utanför så är det ett långt steg.. Det va det jag trodde att du menade.. Då ber jag om ursäkt och håller med dig det va inga större svårigheter det.. Som sagt jag trodde du menade ett par meter backing och det va det som fick mig att ens idas säga nått i denna tråden..  men som sagt ag ber om ursäkt över mitt misstag.

Flygande-jakob

Citat från: T.A skrivet maj 09, 2007, 18:42:35
med att ha knuten utanför toppöglan till att kasta med backingen utanför så är det ett långt steg.. Det va det jag trodde att du menade.. Då ber jag om ursäkt och håller med dig det va inga större svårigheter det.. Som sagt jag trodde du menade ett par meter backing och det va det som fick mig att ens idas säga nått i denna tråden..  men som sagt ag ber om ursäkt över mitt misstag.

Tack! Då är det utagerat. Förstår helt dina tvivel när du säger att du trodde jag menade metervis med backing. Då hade jag tvivlat starkt själv.. Bara knuten, och just därför att det känns lite fränt med knuten utanför..
Kan tillägga också att totala kastlängderna inte ökade då man höll så mycket lina utanför utan snarade minskade! Klarade inte av att skjuta många meter och kasten kollapsade i en hög. Har inte analyserat varför men förmodligen så blev väl hela "paketet" så överladdat att det hade krävt så djävulskt exakt precision för att få det bra att i varje fall inte jag klarade av det.

Ismo

Skrev ju bara att jag blev imponerad...nått problem med det?...lr. skall jag skriva.." Fan vad värdelös du är..klarar du inte längre lina"... ;D

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet maj 09, 2007, 19:33:22
Skrev ju bara att jag blev imponerad...nått problem med det?...lr. skall jag skriva.." Fan vad värdelös du är..klarar du inte längre lina"... ;D

Vet aldrig när du skojar eller är allvarlig så det är bäst att ta det säkra före det osäkra och skälla direkt! ;D

Ismo

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 19:46:07
Vet aldrig när du skojar eller är allvarlig så det är bäst att ta det säkra före det osäkra och skälla direkt! ;D

Helt rätt!.. :smulaimuchen:..att resa ragg,..är bästa vapen.. ;D

PerL

Kalas men för lite fiske som vanligt.
Själv är jag väldigt intreserad av kastlängder, spön och tekniker så jag hoppas du fortsätter att skriva.
Kommer du till Stockholm så hota till, här finns alltid något fiskbart och en ledig säng?

Och Gruvtrollen var nog bara lite griniga under strejken.  ;)

PerL

Thomas

Citat från: P-A skrivet april 18, 2007, 20:11:25
Sage TCR, XP eller SLT om du gillar mjukare spön
:looney: :looney:
TCR,  mjukt?? Sluta skojas.. Det är i klass med SP+= bra
//Thomas

P-A

Citat från: Thomas skrivet maj 16, 2007, 21:52:09
TCR,  mjukt?? Sluta skojas.. Det är i klass med SP+= bra
//Thomas
Sa ju inte att det var mjuk det var ju SLT som var mjuk.
::) ;)

Thomas

Thomas

P-A

Dvs TCR eller XP om man gillar tuffare spö
och SLT om man gillar mjukare spö.
Väd är det som är svårt?

Thomas

Inget annat än att jag misstolkade något kommatecken :-[

Thomas

eller ett eller..
//Thomas

P-A

Inga problem trodde bara att du drygade dig.

Bronkoman

Jakop kan visst hålla en hel DT lina i luften,jag såg det själv i helgen.
Det har ingen praktisk funktion vid fiske...men det går.

Killen är helt enorm med enhands,inte många i sverige slår han på fingrarna...några...men inte många.

Ismo

Citat från: PerL skrivet april 03, 2007, 12:12:27
Någon som har ett tips om ett riktigt bra #5 långkastarspö med känsla, ingen påk alltså?

PerL

Loomis GL 3...om den finns kvar......

Bronkoman

Ooooh...japp..har ett 9#5 själv  :smulaimuchen:

BAGARN

ojj är nått spö glömt :smulaimuchen:
Hadde bestämt mig för ett mycket hyllat spö + ev ett annat hyllat spö försökte på alla sätt och vis tycka om dom men det gick bara inte.En klump i magen och darriga ben strök jag omkring i butiken sneglade på ett engelskt spö.Wtf tänkte jag prova kosstar inget,3 kasst senare hadde jag ett större hål i ploskan än jag hadde hoppats på men värt dom där sissta lusingarna tycker jag.
Prova sig fram är det ända rätta  :yeah: och hoppas man fastnar för ett som det är överkomligt pris på  :-\

Henka

Citat från: P-A skrivet maj 09, 2007, 13:09:35
med en gammal Cortland 444klass 5 och den är över trettio meter.

Citat från: Henka skrivet maj 09, 2007, 13:11:14

Citat från: P-A skrivet maj 09, 2007, 13:13:03
Jag har mätt min och den är 29.6m och det är ju rimligt.

Över 30 meter var det ja :vissla:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

ejja

LeCie.. #5   :love:
Lite udda korkhandtag, men jag älskar spöt.
Kombinerar det med loops optrestream lina.   :yeah:

P-A

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: TG skrivet april 03, 2007, 12:21:55

Det här har jag både kastat å fiskat med.
Även då drillat fisk med som många brukar vilja höra tester om.

Överträffade alla förväntningar jag hade på ett klass 5 spö.
Kastar en hel lina om man nödvändigtvis vill göra det.
Men det absolut viktigaste, det ÄR en femma.
Inte en sexa eller sjua.
Ej heller en åtta utan en femma.
Och då ingen Loop-femma  utan en vilketjävlamärkesomhelstfemma.
Man är alltså fri att fortsätta använda sina gamla icke utslitna fluglinor med klass fem.
Spöt kastar DT å WF, Longbelly å silkelinor.
Jag har till å med lyckats dänga ut en Optilina på ett inte helt värdelöst vis.
Ja, till å med åt de håll ja menade från början.

Det gör vad man kan begära utan att man behöver tänka ut något sätt att kompensera någon begränsning.

Ett fiskespö helt enkelt.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

P-A

Citat från: Henka skrivet september 19, 2007, 12:34:39
Varför skriver du då "min" :vissla:

Jag kan ju för fan inte skilja på singularis och pluralis det vet du väll.
:doh:

Flygande-jakob

Här är en riktig gammal höjdartråd. Vad bitsk jag var på den tiden.  ;D :-[

Henka

Citat från: jakob skrivet mars 09, 2016, 14:12:28

Varför rekommenderade du ett 25,4 cm långt spö? :haum:

Var du månne inte riktigt klok - då heller? :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet mars 09, 2016, 14:24:07
Varför rekommenderade du ett 25,4 cm långt spö? :haum:

Var du månne inte riktigt klok - då heller? :haum:

Förmodligen inte.

Letar efter en gammal riktigt bråkig tråd när jag låg i krig med några veteranforumister men hittar den inte. Ska leta vidare imorgon.

Betis

Citat från: jakob skrivet mars 09, 2016, 14:12:28
Å något försiktigt dryyyyyg...  ;D
Helt underbar! !!!!! :love: :yeah:
"Insinuerar"  .... :rofl:
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 09, 2016, 17:51:43
Å något försiktigt dryyyyyg...  ;D
Helt underbar! !!!!! :love: :yeah:
"Insinuerar"  .... :rofl:

Ja det är helt suveränt!  :rofl:
Det är en jävla tur att man är begåvad med en god portion självironi.  ;D

Betis

"Vadå hålla en hel DT i luften med backingknuten utanför toppöglan??!!Det gör väl alla??!!" ???  :rofl:
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 09, 2016, 20:35:53
"Vadå hålla en hel DT i luften med backingknuten utanför toppöglan??!!Det gör väl alla??!!" ???  :rofl:

;D

Ingenting kan ni och ingenting vet ni!  :D

Flygande-jakob

"Då är det utagerat"    :rofl:

Finns många guldkorn i den här tråden!  ;D

rifle

Citat från: jakob skrivet mars 09, 2016, 14:38:20
Förmodligen inte.

Letar efter en gammal riktigt bråkig tråd när jag låg i krig med några veteranforumister men hittar den inte. Ska leta vidare imorgon.

Det här är före min tid på forumet och jag håller med dig du var rätt redigt surkartig  :loopis:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Citat från: jakob skrivet mars 09, 2016, 14:38:20
Förmodligen inte.

Sök på "varg" ....
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet maj 16, 2016, 14:35:51
Sök på "varg" ....

Kollade lite i de gamla trådarna på kanten för ett tag sedan. Mycket underhållande!  ;D

rifle

Citat från: jakob skrivet maj 16, 2016, 14:37:36
Kollade lite i de gamla trådarna på kanten för ett tag sedan. Mycket underhållande!  ;D

Var du så arg på riktigt som det verkar?

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet maj 16, 2016, 15:00:59
Var du så arg på riktigt som det verkar?

Antagligen.
Brukar börja med att försöka vara seriös och förklara hur saker ligger till på ett mycket pedagogiskt sätt. Sen inser jag att folk är kompletta idioter eftersom de inte tycker exakt som jag och omedelbart konverterar till min tro efter att jag förklarat för dem hur fel de har. Den här fasen brukar jag försöka hålla på ett lite nedlåtande och fördummande sätt. Övertydligt liksom.
Men inte alltför uppenbart utan mera subtilt så att jag direkt kan falla tillbaka till att vara oförstående eftersom ingenting var illa menat förstås. Det är där nyckeln ligger till att kunna härja upp folk på forum i åratal utan att dra på sig en enda varning eller avstängning... Lämna aldrig luckor bakåt när man ska härja!
Sen är det dags att börja häckla mer öppet eftersom de ju helt uppenbart är dumma i huvudet och förtjänar det.
Och då brukar folk ha mage att tjafsa emot så det är ju inte konstigt man blir förbannad!  ;D

rifle

Själv är man ju så jävla avtrubbad och gammal så man blir ju inte upprörd över nåt längre på internet.

Int lönt att förklara fö nån som int begrip!

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet maj 16, 2016, 15:15:04
Själv är man ju så jävla avtrubbad och gammal så man blir ju inte upprörd över nåt längre på internet.

Int lönt att förklara fö nån som int begrip!

Samma här. Jag är ju hur trevlig som helst nuförtiden.  :love:

rifle

Citat från: jakob skrivet maj 16, 2016, 15:34:07
Samma här. Jag är ju hur trevlig som helst nuförtiden.  :love:

Bara Vimso kvar då, för han har allt lite ilska kvar i sig  :vissla:

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet maj 16, 2016, 15:37:44
Bara Vimso kvar då, för han har allt lite ilska kvar i sig  :vissla:

Ja han verkar vara väldigt arg. Men jag förstår honom. Jag skulle också vara arg om jag ständigt förlorade mina pengar på spel och dobbel.  :(

Betis

Jag var nog inte riktigt lika sofistikerad. En gång blev jag bannad för att jag citerade den välkänt svärande konstnären Sven Ljungberg.
Han brukade säga när hans mustiga språk blev ifrågasatt, -Man skall kalla könsorganen vid deras rätta namn. Vetifan hur Jiggo tolkade det men fem minuter senare var jag avstängd.... ???
I am the real one.

Betis

Nu blir den här tråden ännu roligare. ;D
Jakob klarar alltså å hålla en hel dt i luften. Inge snack.
Igår la han nog ut ut åtminstone 25 meter. Utvadad till armhålorna på dybotten. Med perfekt sträckt tafs. 9 fots spö.
Jo, kasta kan han...... Å fiska.
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet maj 20, 2016, 16:23:56
Nu blir den här tråden ännu roligare. ;D
Jakob klarar alltså å hålla en hel dt i luften. Inge snack.
Igår la han nog ut ut åtminstone 25 meter. Utvadad till armhålorna på dybotten. Med perfekt sträckt tafs. 9 fots spö.
Jo, kasta kan han...... Å fiska.

Äntligen ett erkännande! Efter 9 år av misstro efter långakast-tråden!  ;D

Flygande-jakob

Har vänt spolriktning på rullen nu Betis. Det var lätt som en plätt. Smorde upp den också och den går som tåget!  :love:

Betis

Citat från: jakob skrivet maj 20, 2016, 16:34:19
Har vänt spolriktning på rullen nu Betis. Det var lätt som en plätt. Smorde upp den också och den går som tåget!  :love:
Tur det bara var lite torkat rullfett som var problemet. :yeah:
Var lite orolig att det var nån annan skit med bromsen... :-\
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet maj 20, 2016, 16:55:46
Tur det bara var lite torkat rullfett som var problemet. :yeah:
Var lite orolig att det var nån annan skit med bromsen... :-\

Inget fel på bromsen men ena spolen var skev som du sa. Kan ha varit det som krånglade lite. Andra spolen är perfekt och går hur bra som helst. Bytte över lina mellan spolarna och fyllde lite extra backing också. Vanlig Vapenolja smorde upp bra runt axeln och discen.  :yeah:

Betis

Väcker den här, fortfarande har inte Betis skaffat sig nån modern flugfiskeutrustning.
Det mesta är 10, 15, 20 år gammalt.
Vad är bäst idag?
9 fot långt #5 och 4 delar vill jag ha.
Pris helst inte över 4 tusen.
Spöt bör klara moderna linor och både skicka ut både en normal flonkidonk och en torrfluga.
Ett brett spö som kanske inte ligger i topp på något utan går att använda i de flesta situationer.
I am the real one.

Ismo

Tycker du skall skaffa dig en rullator + ett metspö..med tillbehör som nylonlina,metkrok,bly ..samt flöte. :D ..O.B.S! ..setill att alltid! vara bakom flötet.. :hmm:

Betis

Citat från: ismo skrivet december 28, 2017, 11:29:29
Tycker du skall skaffa dig en rullator + ett metspö..med tillbehör som nylonlina,metkrok,bly ..samt flöte. :D ..O.B.S! ..setill att alltid! vara bakom flötet.. :hmm:
Tar du å skrapa ihop resterna av fläskkorven å gå å jobba med dig. :(
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet december 28, 2017, 11:14:17
Väcker den här, fortfarande har inte Betis skaffat sig nån modern flugfiskeutrustning.
Vad är bäst idag?
Spöt bör klara moderna linor och både skicka ut både en normal flonkidonk och en torrfluga.
Ett brett spö som kanske inte ligger i topp på något utan går att använda i de flesta situationer.

Leta upp de fyra dyraste modellerna du hittar och köp de.

Betis

Tack så mycket för hjälpen Ismo å Rifle. :D
Vad skulle man göra utan era kvalificerade svar? ::)
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet december 28, 2017, 13:57:14
Tack så mycket för hjälpen Ismo å Rifle. :D
Vad skulle man göra utan era kvalificerade svar? ::)

Jag har lärt mig av de bästa här på forumet, just saying...

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet december 28, 2017, 11:14:17
Vad är bäst idag?

Att du ens frågar på detta forum!  :flyguy:

Men här är en länk till ett spötest: http://flylifemagazine.com/so-whats-the-best-5-weight-this-year/

Så i den prisklasen så verkar ju ett Loop Opti Stream vara valet för dig.

Eller så kanske ett Guidline Fario är trevligt.  :haum:

Jag fiskar ju bara med spö med röda prislappar så jag har ju inte så mycket att komma med men man tycker ju att någon borde kunna skriva av sig med lite tips till dig!  :D

Betis

Citat från: MADMOOSE skrivet december 28, 2017, 15:48:49
Att du ens frågar på detta forum!  :flyguy:

Men här är en länk till ett spötest: http://flylifemagazine.com/so-whats-the-best-5-weight-this-year/

Så i den prisklasen så verkar ju ett Loop Opti Stream vara valet för dig.

Eller så kanske ett Guidline Fario är trevligt.  :haum:

Jag fiskar ju bara med spö med röda prislappar så jag har ju inte så mycket att komma med men man tycker ju att någon borde kunna skriva av sig med lite tips till dig!  :D
Jag bugar och bockar... :flyguy:
Intressant att loop slår många mycket dyrare spön. Till och med ett dubbelt så dyrt GL.
I am the real one.

Betis

I am the real one.

Lasu

köp ett Loop Q serie ,drygt 2 tusen

Betis

Citat från: Lasu skrivet december 29, 2017, 00:13:48
köp ett Loop Q serie ,drygt 2 tusen
Köpte ditt Winston istället. :D
I am the real one.

Ismo

Betis

I am the real one.

Ismo

Ron

Citat från: Betis skrivet december 28, 2017, 19:19:15
Det där verkar intressant!!! :yeah:
Bra resespö.

Många delar är inte bra. Man kan tappa en del och då blir man lite ledsen. Har hänt mig...
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Henka

Citat från: Ron skrivet januari 23, 2018, 20:40:20

Många delar är inte bra. Man kan tappa en del och då blir man lite ledsen. Har hänt mig...

Blir man inte lika lessen om man tappar bort en spödel oavsett hur många delar spöt från början är delat i?  :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: ismo skrivet januari 23, 2018, 18:02:47
Varken Lasu lr. Erik gillar den/dom...
Jaså? ???
Erik tror jag har tre Winston och han tycker om dom jättemycket.
Han har klämt nåt i nån bildörr, trampat på nåt och har suttit sönder nåt i gummibåten.
Men alltid köpt nya.
Hade han inte tyckt om dom borde han bytt märke.
När jag provade ett i somras kändes det bra.

Men det stämmer att Lasu inte gillar det.
Vi får väl se vad jag tycker.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet januari 24, 2018, 09:14:22
Jaså? ???
Erik tror jag har tre Winston och han tycker om dom jättemycket.
Han har klämt nåt i nån bildörr, trampat på nåt och har suttit sönder nåt i gummibåten.
Men alltid köpt nya.
Hade han inte tyckt om dom borde han bytt märke.

Men det stämmer att Lasu inte gillar det.
Vi får väl se vad jag tycker.

Har han fler?..han klagade då vid besöket över en Winston som tappade kraft lr. nått...Köp Loomis!..så blir en aldrig besviken. :hmm:

Betis

Så nu är spöet på väg hit per bil. 8)
I am the real one.

Henka

Citat från: ismo skrivet januari 24, 2018, 09:17:34

Har han fler?..han klagade då vid besöket över en Winston som tappade kraft lr. nått...Köp Loomis!..så blir en aldrig besviken. :hmm:
Jag provade ju glx 9'6" #7 som var helt underbart.
Fick inte tag på en sån så jag köpte en 9'6" #8. Jävlar vilken dynga.
Hade gett det till Miro Zalar om inte Jakob varit dum nog att köpa det.
Till råga på allt så var han så dum att han tyckte om det. Dubbel nytta - jag blev av med ett JÄVLA skitspö och han fick tag på ett bra.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: Henka skrivet mars 23, 2018, 21:54:45
Till råga på allt så var han så dum att han tyckte om det. Dubbel nytta - jag blev av med ett JÄVLA skitspö och han fick tag på ett bra.

En #8 å endast 9'6" ...skyll dig själv. :appel1:

Betis

Allt tyder på att Vad som är bra å dåligt är väldigt individuellt.
Gäller å hitta nån som fiskar som du själv å titta på vad dom gillar.
Erik fiskar som jag, madmose också, när jag provat deras grejer stämmer det rätt bra med vad jag vill ha ut.
Tror det blir som med henka å jacob, Lasu blir av med nåt han tyckte var värdelöst å jag får nåt jag blir nöjd med.
Å skulle jag inte bli nöjd så har inte Lasu mörkat å jag har inte betalat några jättepengar.
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet mars 23, 2018, 21:54:45

Det där spöt var ju helt underbart!
Jag ångrar nåt så otroligt att jag sålde det. Försökte köpa tillbaks det men killen ville inte sälja. :(

Henka

Citat från: jakob skrivet mars 23, 2018, 23:46:46
Det där spöt var ju helt underbart!
Jag ångrar nåt så otroligt att jag sålde det. Försökte köpa tillbaks det men killen ville inte sälja. :(

Vilket pucko han måste vara som vill ha ett sånt jävla skitspö  :spank:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Lasu

Betis har piskan anlänt ?

Betis

Citat från: Lasu skrivet mars 26, 2018, 09:11:57
Betis har piskan anlänt ?
Han är nog inte nere än. Tror han är i Ånge-trakten. Men han provkastade det häromdagen och tyckte det kastade fint! :yeah:
Jag kommer nog inte prova det förrän i slutet på maj, då jag begår min premiär.
I am the real one.

Ismo

Skaru piska dig sälv?.. :haum:

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet mars 26, 2018, 12:35:10
Han är nog inte nere än. Tror han är i Ånge-trakten. Men han provkastade det häromdagen och tyckte det kastade fint! :yeah:

Ja det får vi hoppas!  :D

Ismo

Citat från: Betis skrivet mars 26, 2018, 12:35:10

Är det inte bättre att du bara metar? :haum:

Betis

Citat från: ismo skrivet mars 26, 2018, 17:03:52
Är det inte bättre att du bara metar? :haum:
Fiska nymf menar du?
Mete med flugspö.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet mars 26, 2018, 18:01:54
Fiska nymf menar du?
Mete med flugspö.

Både &!!!   vad är skillnaden?

Betis

Nu är lasus Winston provkastat.
Jag är helnöjd!!!! :yeah:
Spöt orkade en hel okapad #5 lina utan tendenser till å knäa , ej heller bli pinnigt.
Ett väldigt bra torrflugespö!!! :flyguy:
Fast det är nog även dugligt till nymf å flonkidonk utan å knorra.
Mycket kraft i butten.
I am the real one.

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet maj 27, 2018, 18:58:46
Nu är lasus Winston provkastat.
Jag är helnöjd!!!! :yeah:
Spöt orkade en hel okapad #5 lina utan tendenser till å knäa , ej heller bli pinnigt.
Ett väldigt bra torrflugespö!!! :flyguy:
Fast det är nog även dugligt till nymf å flonkidonk utan å knorra.
Mycket kraft i butten.

Ja ja din prylnisse!  :-* Men fick du nått?  :D

Ismo

Citat från: MADMOOSE skrivet maj 28, 2018, 08:30:54
Ja ja din prylnisse!  :-* Men fick du nått?  :D

Klart att han inget fick! .kastar som ett arsel.

Betis

Citat från: ismo skrivet maj 28, 2018, 09:22:16
Klart att han inget fick! .kastar som ett arsel.
Ingen fick nåt.
Å när jag säger ingen menar jag ingen överhuvudtaget. Inte ens spinnfiskarna.
Å jag kastade min vana troget som ett arsle, fast denna gång ett något vackrare arsle än vanligt. 8)
Mest för å prova spöet, för det fanns inget å kasta på... :nono:
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet maj 28, 2018, 16:38:05
Ingen fick nåt.
Å när jag säger ingen menar jag ingen överhuvudtaget. Inte ens spinnfiskarna.
Å jag kastade min vana troget som ett arsle, fast denna gång ett något vackrare arsle än vanligt. 8)
Mest för å prova spöet, för det fanns inget å kasta på... :nono:

;D

Thomas L

Citat från: Thomas L skrivet april 18, 2007, 14:32:54
Jag har ett och det kastar inte långt men det är mycket känsla i det :looney:
Inte för jag fiskar ofta nu mer men Hi-Level klass 4-5 duger fortfarande. :hmm:

Betis

Lyckades med konststycket att ha sönder Winston spöt jag köpte av Lasu. :'(
Frågade Rene och det kommer kosta multum att skaffa en ny del, spöt måste skickas fram å tillbaks till USA för inpassning.
Så jag är på jakt efter en annan 9 fots femma.
Hur är Hardys spön?
Rene skriver rätt positivt om dom....
I am the real one.

Betis

Nu blir det ett Hardy Zephreus lighweigt. 9 fot #5.
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet september 11, 2019, 13:48:28

Shit vad fisk du kommer få nu  :looney:

Betis

I am the real one.

Betis

Har du Hardy så har du..... 8)

Hemma nu, får väl provkasta i eftermiddag.
I am the real one.

Betis

Bara tagit ut det och tittat på det än så länge.
Alutub, fin påse, skyddploppar till holkarna, liten ficka för plopparna i påsen.
Fina lindningar och lack, kanske lite tunnt handtag.
I am the real one.

Betis

Citat från: Betis skrivet november 25, 2019, 11:51:32
Bara tagit ut det och tittat på det än så länge.
Alutub, fin påse, skyddploppar till holkarna, liten ficka för plopparna i påsen.
Fina lindningar och lack, kanske lite tunnt handtag.
Provkastat. För dålig kastare för å uttala mig men jag kommer iaf bli nöjd.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet december 06, 2019, 19:08:18
Provkastat. För dålig kastare för å uttala mig men jag kommer iaf bli nöjd.

Tycker du skall börja meta!!.. :tafeja: :hmm:

Betis

Väl provat i sommar.
Bra grejer!! :yeah:
Tycker även dom som vet i vilken ände man håller i.
För er som gillar å fiska torrt är det riktigt bra spö!!!!
När man bara tar i det kan man tycka att det är lite tunt handtag, men det glömde åtminstone jag bort så fort jag började fiska med det.
Riktig alutub till, fin påse, pluggar till honholkarna, snygga lindningar.
Å då för 6500 kr.
Andra toppspön kostar bortåt 10 tusen och däröver.
I am the real one.