Forumnyheter:

Ny flugbindningsartikel: Skindfluer på arbejde i Emåen Av Brian 'DK.minken' Störup

Huvudmeny

Riktigt bra #5 spö

Startat av PerL, april 03, 2007, 12:12:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

T.A

Citat från: P-A skrivet april 19, 2007, 07:40:37
Jag håller med dig till viss del, men TCR och XP tycker
i alla fall jag inte har någon svag topp.
Tycker om bägge dessa spöna och dom funkar fint
till min kastteknink, men alla är ju olika när det gäller
detta.
Mvh P-A
Smaken är som baken, delad och luktar faan i mitten  :vissla:

P-A

PerL

Vad jag söker är ett lätt, långkastande spö med känsla.
Ska jag inte kasta långt så fiskar jag hellre Bambu ( trots pandor eller apor  ;) ) eftersom att de är så vackra spön.

PerL

TG

Citat från: PerL skrivet april 19, 2007, 09:55:08
Vad jag söker är ett lätt, långkastande spö med känsla.
Ska jag inte kasta långt så fiskar jag hellre Bambu ( trots pandor eller apor  ;) ) eftersom att de är så vackra spön.

PerL

Det söker nog tillverkarna oxå..!  ;D
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

PerL

Citat från: TG skrivet april 19, 2007, 10:00:51
Det söker nog tillverkarna oxå..!  ;D

Hehe, man får hoppas det.
Om man jämför med 2 hands så något i stil med Stingern.

PerL

TG

Citat från: PerL skrivet april 19, 2007, 10:21:52
Hehe, man får hoppas det.
Om man jämför med 2 hands så något i stil med Stingern.

PerL

GLX Classic
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Pekka

Citat från: TG skrivet april 19, 2007, 10:22:27
GLX Classic
...eller Stream Dance GLX....borde väl också ligga i den kategorin..??
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

ath

Jag vet bara att efter jag har köpt min Winston boron så kommer jag aldrig at fiska med ngt annat.

Winston forever

Flygande-jakob

Kan rekommendera Sage xp 10" #5. Har haft ett sen dom kom ut, 6-7 år sen tror jag?, och har ingen tanke på att byta. Toppsvagt kan jag inte hålla med TA om att det är, tvärtom bär det det mesta! Knäckte för några år sedan 5 cm av toppen och satte toppöglan där istället. Då blev det ännu bättre! Något mer känsligt för mothugg med tunna tafsar men bär linan bättre.
En DT #5 är suveränt och spöet klarar att ha backingen utanför toppöglan och luftkasta med hela den linan, den är väl inte överdrivet lång, men väger ju en del iallafall. Då är det inte toppsvagt! (Kanske inte funkar om spöt inte är kapat som mitt?)
En standard långklumpad #5 WF fungerar också mycket bra om man föredrar det.

Gjorde en lina för nåt år sedan där jag kapade en Wf4 bakom fronttaperingen och skarvade på en till klump från en likadan lina kapad efter baktaperingen som också fungerade mycket bra till spöt. Men det var ingen annan som gillade den linan! Jag älskar långa klumpar..

Ismo

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 12:26:03
Kan rekommendera Sage xp 10" #5. Har haft ett sen dom kom ut, 6-7 år sen tror jag?, och har ingen tanke på att byta. Toppsvagt kan jag inte hålla med TA om att det är, tvärtom bär det det mesta! Knäckte för några år sedan 5 cm av toppen och satte toppöglan där istället. Då blev det ännu bättre! Något mer känsligt för mothugg med tunna tafsar men bär linan bättre.
En DT #5 är suveränt och spöet klarar att ha backingen utanför toppöglan och luftkasta med hela den linan, den är väl inte överdrivet lång, men väger ju en del iallafall. Då är det inte toppsvagt! (Kanske inte funkar om spöt inte är kapat som mitt?)

Gjorde en lina för nåt år sedan där jag kapade en Wf4 bakom fronttaperingen och skarvade på en till klump från en likadan lina kapad efter baktaperingen som också fungerade mycket bra till spöt. Men det var ingen annan som gillade den linan! Jag älskar långa klumpar..

IMPONERANDE ..om du håller en hel DT-lina luften innan utlägg!..den är väl 25m27m ändå? :flyguy:

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet maj 09, 2007, 12:33:17
IMPONERANDE ..om du håller en hel DT-lina luften innan utlägg!..den är väl 25m27m ändå? :flyguy:

Näe jag tror den jag har är 23 eller nåt sånt. Och det ser ju inte vackert ut, men det går! Inte bara jag som testat och fått det att funka heller. Det är absolut inte överdrivet svårt!

T.A

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 12:37:54
Näe jag tror den jag har är 23 eller nåt sånt. Och det ser ju inte vackert ut, men det går! Inte bara jag som testat och fått det att funka heller. Det är absolut inte överdrivet svårt!
Du bör nog ställa upp i vm med dina kunskaper .. Att hålla 23 m lina i luften med backingen utanför det kräver sin man ..  :flyguy:

P-A

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 12:37:54

En DT lina som bara är 23 meter har jag fan aldrig sett.
Om du hittar förpackningen så skicka gärna namnet
på IM skulle gärna ha en sådan.
Jag kör också med XP fast med en gammal Cortland 444
klass 5 och den är över trettio meter.
Grymmt spö och inte det minsta toppsvagt.
Mvh P-A ;D

Henka

Citat från: P-A skrivet maj 09, 2007, 13:09:35
En DT lina som bara är 23 meter har jag fan aldrig sett.
Om du hittar förpackningen så skicka gärna namnet
på IM skulle gärna ha en sådan.
Jag kör också med XP fast med en gammal Cortland 444
klass 5 och den är över trettio meter.
Grymmt spö och inte det minsta toppsvagt.
Mvh P-A ;D

Testa att mäta några olika (hela) fluglinor så får du se hur mycket längdangivelsen på paketet är värd :vissla:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

P-A

Citat från: Henka skrivet maj 09, 2007, 13:11:14
Testa att mäta några olika (hela) fluglinor så får du se hur mycket längdangivelsen på paketet är värd :vissla:
Jag har mätt min och den är 29.6m och det är ju rimligt.
Men jag håller med dig Henka att tillverkarna inte
skriver ut riktig längd på linorna nu förtida.
:lumber:

PerL

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 12:26:03

Hello mannen!
Allt väl?

Får ta och testa ett sånt.

PerK

Flygande-jakob

Citat från: PerL skrivet maj 09, 2007, 15:04:47
Hello mannen!
Allt väl?

Får ta och testa ett sånt.

PerK

Hej själv! Jodå bara fint Själv?

Jo det är ett mycket bra spö tycker jag. Men det blir ju aldrig bra att skriva sånt jag skrev om att kasta långt eller som i detta fall, hålla mycket lina i luften. Det har diskuterats nog på det andra forumet!

Så Ismo och T.A: Jag är övertygad om att ni också kan hålla 23m lätt DT lina i luften med ett lämpligt spö, det kan vem som helst som lärt sig använda HELA armen som förlängning av spöt!
Jag hade aldrig prövat innan vi hade EFFA certifieringen med två Österrikiska kastinstruktörer, de gjorde det båda två utan större ansträngning, jag blev imponerad och testade, och se! Det var ju inga problem alls! Testa själva så får ni se. Det är absolut ingen kunskap som ger grund för att ställa upp i ett VM...

T.A

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 18:04:24
Hej själv! Jodå bara fint Själv?

Jo det är ett mycket bra spö tycker jag. Men det blir ju aldrig bra att skriva sånt jag skrev om att kasta långt eller som i detta fall, hålla mycket lina i luften. Det har diskuterats nog på det andra forumet!

Så Ismo och T.A: Jag är övertygad om att ni också kan hålla 23m lätt DT lina i luften med ett lämpligt spö, det kan vem som helst som lärt sig använda HELA armen som förlängning av spöt!
Jag hade aldrig prövat innan vi hade EFFA certifieringen med två Österrikiska kastinstruktörer, de gjorde det båda två utan större ansträngning, jag blev imponerad och testade, och se! Det var ju inga problem alls! Testa själva så får ni se. Det är absolut ingen kunskap som ger grund för att ställa upp i ett VM...
jo jag ska testa nån gång då jag lärt mig kasta ordentligt.

Flygande-jakob

Citat från: T.A skrivet maj 09, 2007, 18:07:47
jo jag ska testa nån gång då jag lärt mig kasta ordentligt.

Skärp dig! Efter vad jag genom åren hört om dig och läst vad du skrivit så tvivlar jag inte på att du är en av dom vassaste kastarna både här och på andra forumet så du behöver inte larva dig. Vad är problemet? Tror du mig inte så säg det rakt ut istället för att komma med insinuationer om VM som inte är annat än ett hån från din sida!

P-A

Nu fick du nått att svara på T.A
:vissla: