Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

Riktigt bra #5 spö

Startat av PerL, april 03, 2007, 12:12:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Loopis

Join the maffia

T.A

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 18:10:59
Skärp dig! Efter vad jag genom åren hört om dig och läst vad du skrivit så tvivlar jag inte på att du är en av dom vassaste kastarna både här och på andra forumet så du behöver inte larva dig. Vad är problemet? Tror du mig inte så säg det rakt ut istället för att komma med insinuationer om VM som inte är annat än ett hån från din sida!
Nä jag insinuerar ingenting, jag tycker att det är kanon om du ni klararv att överföra energi från en backinglina till en 23 m lina i luften .. Absolut det är asfränt.. jag klarar det med en kort klump och ett par tre meter Flatbeam utanför toppöglan.. Men gör ni det med 23 mm och en backinglina som har 0 energi att överföra så är jag imponerad..  :flyguy:

Jag vet oxå hur imponerad Steve Rajjeff va över en kille i världseliten som klarade av att hålla 25 m lina i luften.. Därav min imponering över att ni busenkelt klarar att hålla 23 m i luften och dessutom med backingen utanför toppöglan..

Flygande-jakob

Citat från: T.A skrivet maj 09, 2007, 18:22:03
Nä jag insinuerar ingenting, jag tycker att det är kanon om du ni klararv att överföra energi från en backinglina till en 23 m lina i luften .. Absolut det är asfränt.. jag klarar det med en kort klump och ett par tre meter Flatbeam utanför toppöglan.. Men gör ni det med 23 mm och en backinglina som har 0 energi att överföra så är jag imponerad..  :flyguy:

Jag vet oxå hur imponerad Steve Rajjeff va över en kille i världseliten som klarade av att hålla 25 m lina i luften.. Därav min imponering över att ni busenkelt klarar att hålla 23 m i luften och dessutom med backingen utanför toppöglan..

Vilket inte betyder annat än att du inte tror mig. Säg det rakt ut istället för att fortsätta med det här larvet.

Nu pratar jag inte om att överföra energi från backinglinan, det behövs inte då bara 5cm av den är utanför toppöglan, och anledningen till att knuten är utanför är "bara därför att"..det är fränt..
Det är synd att du inte tror mig för jag ljuger inte. Skulle aldrig falla mig in att hitta på såna saker, vad skulle anledningen vara? Det är bara löjligt.

Jag är ingen enorm kastare, men detta klarade jag och det kan jag göra igen, jag har dessutom sett flera som gjort det och jag tvivlar inte på att du också kan göra det. Som du som insatt och säkert mycket skicklig kastare vet så är det stor skillnad på 23 och 25 meter då man närmar sig smärtgränsen för vad man klarar av så jämför inte såna saker. Sen ber jag dig att visa såpass stor respekt att du talar klarspråk istället för insinuationer när vi diskuterar. Kan du göra det?

Håkke

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 18:38:11
Vilket inte betyder annat än att du inte tror mig. Säg det rakt ut istället för att fortsätta med det här larvet.

Nu pratar jag inte om att överföra energi från backinglinan, det behövs inte då bara 5cm av den är utanför toppöglan, och anledningen till att knuten är utanför är "bara därför att"..det är fränt..
Det är synd att du inte tror mig för jag ljuger inte. Skulle aldrig falla mig in att hitta på såna saker, vad skulle anledningen vara? Det är bara löjligt.

Jag är ingen enorm kastare, men detta klarade jag och det kan jag göra igen, jag har dessutom sett flera som gjort det och jag tvivlar inte på att du också kan göra det. Som du som insatt och säkert mycket skicklig kastare vet så är det stor skillnad på 23 och 25 meter då man närmar sig smärtgränsen för vad man klarar av så jämför inte såna saker. Sen ber jag dig att visa såpass stor respekt att du talar klarspråk istället för insinuationer när vi diskuterar. Kan du göra det?

Jodu, jag har sett dig kasta och mina ögon är du en enorm kastare utan tvivel!

T.A

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 18:38:11

med att ha knuten utanför toppöglan till att kasta med backingen utanför så är det ett långt steg.. Det va det jag trodde att du menade.. Då ber jag om ursäkt och håller med dig det va inga större svårigheter det.. Som sagt jag trodde du menade ett par meter backing och det va det som fick mig att ens idas säga nått i denna tråden..  men som sagt ag ber om ursäkt över mitt misstag.

Flygande-jakob

Citat från: T.A skrivet maj 09, 2007, 18:42:35
med att ha knuten utanför toppöglan till att kasta med backingen utanför så är det ett långt steg.. Det va det jag trodde att du menade.. Då ber jag om ursäkt och håller med dig det va inga större svårigheter det.. Som sagt jag trodde du menade ett par meter backing och det va det som fick mig att ens idas säga nått i denna tråden..  men som sagt ag ber om ursäkt över mitt misstag.

Tack! Då är det utagerat. Förstår helt dina tvivel när du säger att du trodde jag menade metervis med backing. Då hade jag tvivlat starkt själv.. Bara knuten, och just därför att det känns lite fränt med knuten utanför..
Kan tillägga också att totala kastlängderna inte ökade då man höll så mycket lina utanför utan snarade minskade! Klarade inte av att skjuta många meter och kasten kollapsade i en hög. Har inte analyserat varför men förmodligen så blev väl hela "paketet" så överladdat att det hade krävt så djävulskt exakt precision för att få det bra att i varje fall inte jag klarade av det.

Ismo

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 18:04:24
Hej själv! Jodå bara fint Själv?

Jo det är ett mycket bra spö tycker jag. Men det blir ju aldrig bra att skriva sånt jag skrev om att kasta långt eller som i detta fall, hålla mycket lina i luften. Det har diskuterats nog på det andra forumet!

Så Ismo och T.A: Jag är övertygad om att ni också kan hålla 23m lätt DT lina i luften med ett lämpligt spö, det kan vem som helst som lärt sig använda HELA armen som förlängning av spöt!
Jag hade aldrig prövat innan vi hade EFFA certifieringen med två Österrikiska kastinstruktörer, de gjorde det båda två utan större ansträngning, jag blev imponerad och testade, och se! Det var ju inga problem alls! Testa själva så får ni se. Det är absolut ingen kunskap som ger grund för att ställa upp i ett VM...

Skrev ju bara att jag blev imponerad...nått problem med det?...lr. skall jag skriva.." Fan vad värdelös du är..klarar du inte längre lina"... ;D

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet maj 09, 2007, 19:33:22
Skrev ju bara att jag blev imponerad...nått problem med det?...lr. skall jag skriva.." Fan vad värdelös du är..klarar du inte längre lina"... ;D

Vet aldrig när du skojar eller är allvarlig så det är bäst att ta det säkra före det osäkra och skälla direkt! ;D

Ismo

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 19:46:07
Vet aldrig när du skojar eller är allvarlig så det är bäst att ta det säkra före det osäkra och skälla direkt! ;D

Helt rätt!.. :smulaimuchen:..att resa ragg,..är bästa vapen.. ;D

PerL

Citat från: jakob skrivet maj 09, 2007, 18:04:24
Hej själv! Jodå bara fint Själv?

Jo det är ett mycket bra spö tycker jag. Men det blir ju aldrig bra att skriva sånt jag skrev om att kasta långt eller som i detta fall, hålla mycket lina i luften. Det har diskuterats nog på det andra forumet!

Så Ismo och T.A: Jag är övertygad om att ni också kan hålla 23m lätt DT lina i luften med ett lämpligt spö, det kan vem som helst som lärt sig använda HELA armen som förlängning av spöt!
Jag hade aldrig prövat innan vi hade EFFA certifieringen med två Österrikiska kastinstruktörer, de gjorde det båda två utan större ansträngning, jag blev imponerad och testade, och se! Det var ju inga problem alls! Testa själva så får ni se. Det är absolut ingen kunskap som ger grund för att ställa upp i ett VM...

Kalas men för lite fiske som vanligt.
Själv är jag väldigt intreserad av kastlängder, spön och tekniker så jag hoppas du fortsätter att skriva.
Kommer du till Stockholm så hota till, här finns alltid något fiskbart och en ledig säng?

Och Gruvtrollen var nog bara lite griniga under strejken.  ;)

PerL

Thomas

Citat från: P-A skrivet april 18, 2007, 20:11:25
Sage TCR, XP eller SLT om du gillar mjukare spön
:looney: :looney:
TCR,  mjukt?? Sluta skojas.. Det är i klass med SP+= bra
//Thomas

P-A

Citat från: Thomas skrivet maj 16, 2007, 21:52:09
TCR,  mjukt?? Sluta skojas.. Det är i klass med SP+= bra
//Thomas
Sa ju inte att det var mjuk det var ju SLT som var mjuk.
::) ;)

Thomas

Thomas

P-A

Dvs TCR eller XP om man gillar tuffare spö
och SLT om man gillar mjukare spö.
Väd är det som är svårt?
:vissla:

Thomas

Inget annat än att jag misstolkade något kommatecken :-[

Thomas

eller ett eller..
//Thomas

P-A

Inga problem trodde bara att du drygade dig.
:vissla:

Bronkoman

Jakop kan visst hålla en hel DT lina i luften,jag såg det själv i helgen.
Det har ingen praktisk funktion vid fiske...men det går.

Killen är helt enorm med enhands,inte många i sverige slår han på fingrarna...några...men inte många.

Ismo

Citat från: PerL skrivet april 03, 2007, 12:12:27
Någon som har ett tips om ett riktigt bra #5 långkastarspö med känsla, ingen påk alltså?

PerL

Loomis GL 3...om den finns kvar......