Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

Långa kast

Startat av PerL, april 19, 2007, 13:59:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PerL

Den eviga frågan.
Hur långt kastar ni någorlunda konstant med ert tvåhands och flytlina när ni är utvadade?

Och nu undanber jag mig svar så som "vad ska man över till andra sidan, gräset är inte grönare, man vill ha linkontroll" och annat trams  ::) utan här snackar vi långa konstanta kast med utsträckt tafs.

Är speciellt nyfiken på t.ex TA och dylika lindängare.

PerL

Henka

Citat från: PerL skrivet april 19, 2007, 13:59:27
Den eviga frågan.
Hur långt kastar ni någorlunda konstant med ert tvåhands och flytlina när ni är utvadade?

Och nu undanber jag mig svar så som "vad ska man över till andra sidan, gräset är inte grönare, man vill ha linkontroll" och annat trams  ::) utan här snackar vi långa konstanta kast med utsträckt tafs.

PerL

Frågan är väl egentligen ganska svår att besvara. Jag varierar min linlängd väldigt beroende på vilket vatten jag fiskar.
Det är ju viss skillnad på zon2 i forshaga och småpooler i Emån.

Dessutom så är det ju i vissa fall stor skillnad på hur mycket lina man har ute och hur långt kastet är.

Ärligt talat så har jag aldrig mätt ett kast :smulaimuchen:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

isak

Rent generellt så kan man nog säga att folk INTE kastar lika långt som dom TROR att dom gör  :lumber:

T.A

Den eviga frågan.

PerL

;D ;D
Jag förstår att du är ute efter resultatet på gräs typ.. Och  med en klass 5 9 fot och en vanlig 27 m WF lina i klass 5 så med 2 luft kast så rinner backingen ut genom spöringarna..  klass 6 och 7 samma sak inga problem med i principip vilket spö som helst. Med min klass 8  9,6 fots GLX så är en Guideline pounch på 33 m inga problem..
Med ett 2hands så är jag faktiskt osäker, jag har inte kastat på det sättet på länge med tvåhandaren. ÖH kast alltså. Men då när jag gjorde det tillsammans med kompisen så va det låååångt.. Sen varierar ju det med vilken längd på spöt man har och vilken längd på linan. Jag har ju som jag predikat förut en standard längd för mina behov och med dem kan jag kasta UH mad vatten upp till bröstvårtorna eller stå på land.. Inte optimalt åt nått håll men det funkar hur bra som helst. men skulle jag vilja dänga långt så skulle jag haka på en 14 m klump på 38 g på GLX 15 classicen och dänga till månen..

T.A

Nu är det ju så med oss killar testosteronstinna vi vill alltid ha max på allt. kastlängder hur mycket tar man i Bänkpress, marklyft etc.. Jag är i den åldern och även på den kunskapsnivån att längden (nä inte den längden, för den är stoooor den) vikten på stången mm mm inte är så himla noga. Däremot så är det jag som sätter gränserna inte avståndet till fisken .. Alltså jag kastar och fiskar på den fisk jag vill utan att hindras av avståndet till fisken.. Och nu handlar det om normala avstånd era puckon.

Ismo

Som Isak skrev..folk kastar inte så långt som dom tror..att dom kastar.
Skulle man mäta upp verklig längd...så skulle dom bli förvånade att det inte är längre..trots snacket om att en massa skjutlina lämnar rullen.. :gasp:

P-A

För att denna tråd också skall hamna på dretsnack
så höjer jag upp kvaliteten.
9 fot klass 5 med DT-lina= 33m
9fot  klass 8 med XXD+ backing=  37m
8.6 fot  klass 14 med 850grains klumo och froghair= 45m   
( Hywel Morgans världsrekor är väll 86meter hur i helvete gjorde han det!! :o :o)
Vet inte hur långt jag kastar med två hands men troligen inte
mer än 25meter med underhandskast med min 12.6fotare= Är helt djävla kass!!!!!!!!!!!!!!!!!
:lumber: :lumber:

Captain Spaulding

Intressant tråd. Viktigt är det att kunna kasta bra. Och ibland långt.
Men ännu intressantare vore det att få veta svaret på: Hur duktig är ni
på att fiska? Tar ni ofta fisk när andra inte gör det? Tar ni ofta fisk under tuffa
förhållanden? osv. Kanske lite kaxigt att svara ja på dessa.

Ninjatobbe

Citat från: Captain Spaulding skrivet april 19, 2007, 21:15:32
Intressant tråd. Viktigt är det att kunna kasta bra. Och ibland långt.
Men ännu intressantare vore det att få veta svaret på: Hur duktig är ni
på att fiska? Tar ni ofta fisk när andra inte gör det? Tar ni ofta fisk under tuffa
förhållanden? osv. Kanske lite kaxigt att svara ja på dessa.
Har hänt mig många gånger att jag haft riktigt kanonfiske när alla andra gått bom. :yes:
Men o andra sidan så har det ju varit precis tvärt om också.
Det har ju även hänt att man blivit ifrånfiskad av folk som knappt hållt i ett spö innan. :loopis:

Norrbaggen

Den eviga frågan.

PerL

I en smal elv bliver kasten ofta lite för långa, man får holda tilbaka så det inte går torrt.
Det bliver lite annat i en bred elv, samma f** hur mkt du drar på så bliver det liksom inte tilräkligt långt endå.  Vanliga långa sträckta UH kast är för mig : 5,5m tafs+ 13m lina+4,5m spø+13 til 16 hemtagnings-drag (ca 1m). Relativt normala längder vil jag mena.   Längd på kast är ju inte lika med hur mkt lina som är ute, men strømmande vatten hjälper til relativt snabbt. 
Jag använder inte ÖH kast vid fiske.
Skal der utövast lindängning så tycker jag att det inte har nogot med fiske att göra, men der snackar vi lite andra längder.

Beretta

Per L;

Med mina tvåhands spön vet jag inte exakt längden på kasten.

Mest för att jag fiskar med underhandskast, och dom startar ju alltid från vattnet, och landar på vattnet igen.

Men för att ge någon vink om hur långt..

En 50lb RiO Slickshooter räcker bra precis till mitt tvåhandsfiske.

Lättast flyger den naturligtsvis ut med en sjunklina, men det var väl flytlina du frågade om..?

Nåväl.

Med enhands har jag alltid haft den turen att det har kännts naturligare att dänga ut linan.

Och där kan man säga att flytlinan åker ut om det behövs, fast det händer nästan aldrig, utom på träning.

Försöker träna en stund varje dag, om vädret tillåter.

Med enhands är det ju lättare att mäta längden också, på land, överhandskast..

Men säga att man kastat 30 meter bara för att all lina runnit ut genom spöringarna är tyvärr inte sant. (Dvs, om linans längd mäter 30 m)

Lägg ut ett måttbant och kolla, man blir mycket besviken när man ser var garntussen landat. För att det är ju där man mäter förhoppningsvis.

Jag ska ge dig ett exakt svar på tvåhands när jag provat på land, över huvudet.

MVH B

Norrbaggen

Det bliver som jag tidligare nämde, och som Beretta nämner.  Linans längd utförbi spötoppen är inte lika med uppmätt kastlängd.
Från brygga kastar jag uppmätt längd med fiskespö:  Speycast  47m, ÖH 54m (svag bris var det ju, det var ju utomhus)
Spöt 15' glx, lina Snowbee 3D 11/12 (klump 22meter), skjutlina Amnesia 40lb.  Reglerna säger samma lina til speycast som ÖH. Halva metrar reknas inte tex. 46,5m = 46m
:fly:

Vid UH fiskes kast i mitt tidligare inlägg gäller bara et enda nerlägg av linan, och vinkling mellan 70-90 grader på elven.  Inga Trönderkast här inte.  ;)

Norrbaggen

Citat från: ismo skrivet april 21, 2007, 23:44:59
Vad man kastar fr. en brygga hör inte hit!..verkliga längder utvadad..i verkligt fiske..brukar inte vara så värst långt för varken ny-börjare lr. "proffs"...

At kast från brygga inte hör hit under fiske har jag vel yttrat tidligare, men
detta var bara för att belysa uppmätt langd mot linlängd utförbi spötopp.  Att man på et 50m kast har 10m ekstra lina ute är inte ovanligt.

Hur många gånger får man höra sådant svada om att en eller annan kille kastar 40m underhandskast med 12-13m klump vid fiske, och OH kastar 50-60m med samma klump.  Vid hans UH kast måste han minst ha hela runninglinan 30m utförbi spötoppen.  Inte har jag sett eller upplevt detta iaf.

flinken

Om ni är seriösa.... hmmm nej förresten d går ju inte.... men om ni försöker. hur många kastar ut hela sin skjutlina som borde va runt 30 meter? Loopis gör d säkert någon mer?

isak

Under vilka förhållanden menar du  ???
Utvadad ?
UH ?
fiske eller show-off ?

flinken

ja säg upp till knäna med UH kast. klart d e showoff men ändå lite fiskemässiga förhållanden

Lars w

skönt att se att några är på rätt spår och tar avstånd från pittmäteriet!  :) kasta långt är möjligen viktigt vid sjö- eller kustfiske och där handlar det snarare om att få ut drägliga längder i besvärliga förhållanden. att dynga 40-50 meter tvärs en älv är bara idioti varesig man fiskar fjällmört eller lax. det största felet som görs, enligt mig, är att folk ofta ligger på längder som är på gränsen av vad de klarar av. slappna av: det är bara fiske förihelvete!

Thomas L

Den eviga frågan.

PerL

Om jag går ner för en pool och fiskar så vill jag träffa rätt med huvuddelen av mina kast vare sig jag har full fokus i kastet eller ej etc...
Då prater vi om i mitt fall on 8-10 meter skjutlina. En längd som jag är skapligt säker på och det är kanske den längden du frågar efter och inte maxlängd.
Det är oftast den längden jag har på mina kast här hemma men även när jag fiskar på andra ställen det är innom den distansen jag försöker vara noga i mitt fiske. Maximalt kanske jag kan få iväg 15 meter skjutlina men  och göra det i kast efter kast skulle kräva full koncentration och ändå skulle jag bomma i alldeles för många kast.
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Pekka

Lite kul är det att trots att frågeställning var :

"Hur långt kastar ni någorlunda konstant med ert tvåhands och flytlina när ni är utvadade?

Och nu undanber jag mig svar så som "vad ska man över till andra sidan, gräset är inte grönare, man vill ha linkontroll" och annat trams  "

Så...blir det just en sådan diskussion... :larsw:

Inte behöver man kasta långt för att fånga fisk...men det är ju knappast en nackdel att ha långa kast som ett verktyg i verktygslådan... :)
Dessutom är det väl så att...för att kunna kasta långt, måste du kunna kasta tekniskt bra....och det är väl inte heller någon nackdel.. :smulaimuchen:

Att jag sedan inte har någon av dessa kunskaper är en annan sak... :-\
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

PerL

Kul med alla inlägg och synpunkter.
Vad jag märker mig se vid vattnet och med underhandskastet är att de flesta som får fisk ligger ute med ca 8 - 15 meter runingline och då fiskar med sträckt tafs kast efter kast men de kan dra iväg ytterligare ca 5 meter runingline vid de sista kasten över den avslutade repan eller vid någon tydlig hotspot.
Jag ser också samma personer fiska med betydligt kortare lina och riktade kast mot troliga ståndsställen med samma precision. De personer är för det mesta de  första ut på morgonen och de sista in på kvällen men där finns det fler avikelser.  ;)

Jag ser betydligt fler som ligger på samma längder men de har för det mesta de flesta eller åtminstone ganska många kast med kolapsad tafs eller lina och en stor skilland där är att de för det mesta inte fiskar ut hela kastet.

Det här är förstås en grov generalisering men det är så jag upplever det.  :)

PerL