Forumnyheter:

Senaste artikel: Lär dig fota fiske! av Jonke

Huvudmeny

Långa kast

Startat av PerL, april 19, 2007, 13:59:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PerL

Citat från: Thomas L skrivet maj 31, 2007, 09:51:43
Inte vet jag hur lång en Cortland 444 DT #11 är och det är egentligen ointressant. Jag tyckte det var fränt att backingen tittade fram :) Sen är inte detta når jag upprepar, det blåste som f*n :p

Sen så kan men aldrig diskutera vad som är bra eller dåligt iaf inte och tro att en konsensus ska uppnås.

T.ex. brist på kastlängd, jag når inte hålan 40 m ut där fisken står nu, kan uppvägas av tålamod d.v.s. att jag tar fisken/fisk senare när vattenföring e.d. är sån att fisken kommer närmare. Det är också en strategi som fungerar :) Vem är så dj*la präktig att han/hon kan bestämma vad jag ska tycka :pussjiggo:

Den är ca 27,432 meter.  ;)

Håller med men då borde god kastlängd tillsammans med tålamod vara ännu effektivare.

PerL

Thomas L

Citat från: PerL skrivet maj 31, 2007, 12:28:46
Den är ca 27,432 meter.  ;)

Håller med men då borde god kastlängd tillsammans med tålamod vara ännu effektivare.

PerL

Det uttalandet ställer jag upp på ;)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Lars w

Citat från: PerL skrivet maj 31, 2007, 12:14:28
Nog har du det....  :)

PerL

nej, verkligen inte. och jag läste nog aningen slarvigt. Du var rätt tydlig i ditt ursprungsinlägg. inte min mening att ta det åt nåt annat håll.  :-[

Henka

Citat från: Henka skrivet april 19, 2007, 14:08:21
Ärligt talat så har jag aldrig mätt ett kast :smulaimuchen:

Nu har jag mätt 2 kast. Det längre av dem var 23m, och då var det iofs enhands #5.
Mätningen gällde från en dragen linje till den punkt där tussen (flugsubstitutet) landade.

Det finns många "men" - men oavsett hur många så var ändå kastet 23 meter.
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Bronkoman

Jag har aldrig mätt ett kast.

En hel wf 5 och över skallen brukar backingen synas.

14 fotaren och underhandskast blir det väl mellan 15 - 20 stora hemtag.

Magnus

Har för mig att jag mätte upp 21 meter med ett #4 och ~24-25 med ett #5.

Mad tanke på att Henka är en av de som får mest fisk av de jag känner så är jag rätt nöjd att ligga i närheten av hans kastlängder. Det betyder att jag inte kastar dåligt, utan att jag fiskar dåligt  :yes:

Även om jag tror han är blygsam i överkant  8)
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

flinken

Det e kul å mäta när man kastar  :) Man tävlar ju med så mycke annat med sina kompisar så varför inte det oxå? å även om det blir lite intern tävling så kan man lära sig mycke av att mäta å få hjälp av kompisar. Märker man att en liten justering någon har nämnt på att den gav resultat på måttbandet, ja tänk på d när ni fiskar sen så kanske d går lite lättare vid vattnet oxå  :D

Ismo

Nästan 100% ..av dom jag fiskat med..har problem att kasta normala längder vid praktiskt fiske.. :)

Henka

Citat från: ismo skrivet oktober 27, 2007, 22:26:25
Nästan 100% ..av dom jag fiskat med..har problem att kasta normala längder vid praktiskt fiske.. :)

:vissla:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Magnus skrivet oktober 27, 2007, 19:56:04
Har för mig att jag mätte upp 21 meter med ett #4 och ~24-25 med ett #5.

Mad tanke på att Henka är en av de som får mest fisk av de jag känner så är jag rätt nöjd att ligga i närheten av hans kastlängder. Det betyder att jag inte kastar dåligt, utan att jag fiskar dåligt  :yes:

Även om jag tror han är blygsam i överkant  8)
Vissa tror då vad som helst :appel1: :rofl:

Thomas L

Citat från: ismo skrivet oktober 27, 2007, 22:26:25
Vad är normala längder i Kiruna där nästgårds är 10 mil bort ??? :police:

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet oktober 27, 2007, 22:39:31
Vad är normala längder i Kiruna där nästgårds är 10 mil bort ??? :police:

Det är vad en med dåligt knä kan gå i ungefär 20s ........ :)

Thomas L

Citat från: ismo skrivet oktober 27, 2007, 22:43:30
Det är vad en med dåligt knä kan gå i ungefär 20s ........ :)
ungefär nästgårds alltså :)

Duvall

Någon gång ibland, när stjärnorna står rätt och vinden är med en, kan man väl dänga iväg ett tiometerskast. Men det är inte ofta.

PerL

Citat från: Henka skrivet oktober 27, 2007, 19:01:16
Nu har jag mätt 2 kast. Det längre av dem var 23m, och då var det iofs enhands #5.
Mätningen gällde från en dragen linje till den punkt där tussen (flugsubstitutet) landade.

Det finns många "men" - men oavsett hur många så var ändå kastet 23 meter.

Återkommer.  :)

PerL

P-A

Citat från: PerL skrivet oktober 29, 2007, 08:32:16
Återkommer.  :)

PerL

Nå Per har du mätt upp något än eller?
:vissla: ;)

PerL

Citat från: P-A skrivet april 15, 2008, 20:06:55
Nå Per har du mätt upp något än eller?
:vissla: ;)

Det har jag glömt.  :-[
Ska göra en test vid Dammen vid tillfälle.

PerL

P-A

hinkraka

Med ett 9' #4 och en 14.5m klumps longbelly så dänger jag så flugan landar på strax över 25 meter. Har mätt väldigt lite med #5, och ännu mindre med #6. Har aldrig mätt med tvåhands, men testade ett Scierra HM3 i måndags och då med överhandskast blev det garanterat över 30 meter iaf =)

Skall gå upp för EFFA CI (Certified Instructor) för enhands i Augusti, och då skall jag ligga över 27m med sträckt tafs med mitt #6. Måste ut och mäta lite till =) Tänkte försöka ligga stabilt på 30, så jag har lite marginaler till provet.

Men nu är ju distanskastning för distansen något som ofta har väldigt lite att göra med fisket, då man sällan kan bära 20+ meter lina och sedan skjuta vid fiskevattnet, och jag ser sällan behovet... men visst får man lite längre glädjepinne när man gör det :P