Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

vinprovning

Startat av Lasu, november 06, 2020, 20:29:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ismo

Citat från: Balswinger skrivet november 28, 2020, 20:48:49
Du är inne på rätt väg hör jag. Man måste ta små steg i början.
Tänk hur en par månader öppnad bocköl skulle smaka.  :yes:

Tänk att jag ALLTID!! ..läst din nickname BALLS...swinger ;D

Flygande-jakob

Citat från: Balswinger skrivet november 28, 2020, 20:48:49
Du är inne på rätt väg hör jag. Man måste ta små steg i början.
Tänk hur en par månader öppnad bocköl skulle smaka.  :yes:

Jag hittade en halvfull Old Ox (mycket fin öl) i pannrummet nyss. Den har nog stått en månad.  :haum:

Balswinger

Citat från: jakob skrivet november 28, 2020, 22:11:48
Jag hittade en halvfull Old Ox (mycket fin öl) i pannrummet nyss. Den har nog stått en månad.  :haum:

Ska du provsmaka nu, eller ska du vänta ett tag till?  :booze:
Vi ser fram mot din rapport med smaknoteringar.

Balswinger

https://philipsonwine.com/produkter/2010-cuvee-philipson-cotes-du-rhone-guigal
Riktigt bra. Trevligt att den är från 2010. Samma pris som 2017 på systemet.

Flygande-jakob

Orkar inte ens ge vintips ikväll. Helt slut av kvällens övriga diskussioner på kanten.  :o

Balswinger

Citat från: Flygande-jakob skrivet februari 13, 2021, 00:13:20
Orkar inte ens ge vintips ikväll. Helt slut av kvällens övriga diskussioner på kanten.  :o

Var inne och kastade ett öga, Helt sanslöst.  :)

Betis

Nu har jag med kollat eran vaccindiskusion på kanten.
Idag alltså.
Tänkte på mitt bilmekanikerinlägg här på kvällsmat.
Det växer.... 8) Trots att jag kanske trampade på någons lågt hängande pungkulor. Det visste jag ju inte då.
Men det har inte Jiggos hjärna gjort.... :nono: Växt alltså.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet februari 13, 2021, 04:14:23
Nu har jag med kollat eran vaccindiskusion på kanten.
Idag alltså.
Tänkte på mitt bilmekanikerinlägg här på kvällsmat.
Det växer.... 8) Trots att jag kanske trampade på någons lågt hängande pungkulor. Det visste jag ju inte då.
Men det har inte Jiggos hjärna gjort.... :nono: Växt alltså.

Inte vaccindiskussionen, du ska läsa tips på laxfiskeresa där man får en skräckfilmsliknande inblick i en komplett galning som blir avslöjad, eller avslöjar sig själv.
Tror det är den galnaste jäveln genom alla år på det forumet.  :o

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet februari 13, 2021, 07:51:49
Inte vaccindiskussionen, du ska läsa tips på laxfiskeresa där man får en skräckfilmsliknande inblick i en komplett galning som blir avslöjad, eller avslöjar sig själv.
Tror det är den galnaste jäveln genom alla år på det forumet.  :o
Galnaste??!!
Dom är många om det....
I am the real one.

Betis

Mycket å läsa, 7 sidor!!! :o
Laxarnas prins, jo tack.
Ville lura iväg alla svenskar å stå å trängas i Norrlands å västkustälvarna när han själv drog till Norge.
På hösten var det bara vissa län som var blockade från Norge.
Har en kompis som bor i Dalsland, han fick inte åka. En annan bor i Värmland, han fick åka.
Men ingen av dom fiskar lax, de fiskar i glomma.
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet februari 13, 2021, 08:44:26
Laxarnas prins, jo tack.
Ville lura iväg alla svenskar å stå å trängas i Norrlands å västkustälvarna när han själv drog till Norge.
Har en kompis som bor i Dalsland, han fick inte åka. En annan bor i Värmland, han fick åka.

Tycker faktiskt han klår Sasse I knäppighet.  :D

Matte

Citat från: Betis skrivet februari 13, 2021, 08:44:26
Laxarnas prins, jo tack.
Jag har fiskat i samma älv i Norge i 16 år i rad, ifjol öppnade sig "fönstret" då mitt län var ok en vecka typ, för att sedan stänga, en del kompisar for, men jag stannade snällt hemma då det faktiskt kändes helt åt skogen att utnyttja detta kryphål.
Jag känner många i ortsbefolkningen, och mellan raderna kunde man ganska tydligt läsa att dom helst såg att vi var hemma ,även om vi då plötsligt fick "juridisk rättighet" att åka över.
Just det är ju problematiken i detta, och Laxarnas prins verkar vara en person helt utan moral.

Faktum är att det jag nämnde i tråden bara var att jag ifrågasatte det faktum att han rekomendera folka att SPIKA sina resor till Norrlandsälvarna, att det faktiskt kan bli tal om ytterligare stängda älvar i norr pga av covid och turistinvasion är ett faktum, springaren ville inte lyssna på min förklaring hur ett FVO fungerar där markägarna faktiskt bestämmer på vårens fiskestämma, och där finns en hel del som vill stänga ner turister. Både Jokkfall i Kalixälven och Matkakoski i Torneälven stängdes ju exempelvis för allmänheten redan i fjol.
Just laxfiskare i västerbottensälvarna i början på säsongen är ju lite speciella då man nu trängs i skockar och köar på de få heta ställena på försommaren. Det är åt skogen för mycket folk redan nu. Senare på sommaren är det mindre folk, mer platser öppnar sig.

Såg att tråden vart borttagen, hur slutade det? Vart så mycket lallande på slutet så jag somnade... :doh:

Flygande-jakob

Citat från: Matte skrivet februari 13, 2021, 10:54:05
Jag har fiskat i samma älv i Norge i 16 år i rad, ifjol öppnade sig "fönstret" då mitt län var ok en vecka typ, för att sedan stänga, en del kompisar for, men jag stannade snällt hemma då det faktiskt kändes helt åt skogen att utnyttja detta kryphål.
Jag känner många i ortsbefolkningen, och mellan raderna kunde man ganska tydligt läsa att dom helst såg att vi var hemma ,även om vi då plötsligt fick "juridisk rättighet" att åka över.
Just det är ju problematiken i detta, och springaren verkar vara en person helt utan moral.

Faktum är att det jag nämnde i tråden bara var att jag ifrågasatte det faktum att han rekomendera folka att SPIKA sina resor till Norrlandsälvarna, att det faktiskt kan bli tal om ytterligare stängda älvar i norr pga av covid och turistinvasion är ett faktum, springaren ville inte lyssna på min förklaring hur ett FVO fungerar där markägarna faktiskt bestämmer på vårens fiskestämma, och där finns en hel del som vill stänga ner turister. Både Jokkfall i Kalixälven och Matkakoski i Torneälven stängdes ju exempelvis för allmänheten redan i fjol.
Just laxfiskare i västerbottensälvarna i början på säsongen är ju lite speciella då man nu trängs i skockar och köar på de få heta ställena på försommaren. Det är åt skogen för mycket folk redan nu. Senare på sommaren är det mindre folk, mer platser öppnar sig.

Såg att tråden vart borttagen, hur slutade det? Vart så mycket lallande på slutet så jag somnade... :doh:

Bara en rättelse: det är inte springaren  det är en annan gammal profil. Laxarnas Prins heter den här. Den anonyme hemlige mannen och gurun.
Tråden slutade med att han blev ännu mer förbannad för att moderator Bigsalmon tog mitt parti och förklarade för honom att han bedrev dumheter.
I sin förnärmning skulle han avsluta sitt deltagande på edge. (Synd för oss underförstått)
Jag fick ungefär 1 pm i minuten stundtals i natt där han försökte hota med att han visste vem jag var, att han kände folk som tyckte jag var dum och att "min" fiskecamp var värdelös och att han kände folk som tyckte den var dålig, att han kände mina arbetskamrater etc. Att han skulle polisanmäla mig, oklart för vad.
Sedan drog han in sin sexuellt utnyttjade dotter helt utan minsta anledning och då tackade jag för mig.
Sinnessjuk, drogad eller kanonfull människa som fick total mental härdsmälta av att bli avslöjad.
Det sista som skrevs var att någon droppade hans namn, Tord Bånghäll, lärare på Peder Skrivares skola i Varberg och det är väl färdigt för honom att leka anonym besserwisser nu då.
Att jag skriver namnet beror på att han betett sig på ett sätt som fan är bland det värre jag sett på forumet och han förtjänar inte att sitta bakom anonymitet och gömma sig längre.

Jaja, det var ett mustigt fredagsnöje minsann!

Betis

Återigen glad jag håller mig därifrån.
Precis som Henka skriver så finns det dom som blåser topplockspackningen.
Jag tillhör dom... :-X  :-\
I en annan tråd där folk gafflade var Jiggo ganska knäpp. Henka bemötte honom väl där.
Handlade om vaccinering. Människan är inte speciellt rationell när det gäller att bedöma risker.
Exempelvis är man räddare för å flyga än att åka bil trots skade och dödsrisken är mångdubbelt högre i bilen.
Samma med vaccinering, risken att bli helvetes sjuk med bestående problem är  mångdubbelt högre av corrona än vaccin.

Finns infallsvinklar av det här, en är att smitta andra, en annan är att själv bli sjuk.
Själv tycker jag att bägge är fullgoda anledningar å hålla sig undan från folk oavsett ålder.

Verkar finnas många som inte håller med mig i detta.... :-X
I am the real one.

rifle

Alla har inte nån moralkompass, i vissa fall är det väl så att de helt enkelt inte kan kan ta in och förstå vad som är fel när reglerna säger nåt annat.
Det har Sverige var dåliga på. De personer som inte kan ta till sig sån information är typ desamma som undrar varför 50 personer är farligt och inte 49 är det.
Alla har helt enkelt inte känsla för feeling.
Jag har ju givetvis ett överflöd av det  :tadaa:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Citat från: rifle skrivet februari 13, 2021, 12:28:15
Alla har inte nån moralkompass, i vissa fall är det väl så att de helt enkelt inte kan kan ta in och förstå vad som är fel när reglerna säger nåt annat.
Det har Sverige var dåliga på. De personer som inte kan ta till sig sån information är typ desamma som undrar varför 50 personer är farligt och inte 49 är det.
Det här tror jag inte är ett speciellt svenskt fenomen utan ganska lika i hela världen.
Man ser till sig själv och sina egna intressen, inte till landet i helhet.
De flesta vettiga länder försöker nog så gott de kan anpassa för hela landet och alla aspekter.
Smådetaljer som skiljer.
I am the real one.

Matte

Citat från: Flygande-jakob skrivet februari 13, 2021, 12:12:53
Bara en rättelse: det är inte springaren  det är en annan gammal profil. Laxarnas Prins heter den här. Den anonyme hemlige mannen och gurun.
Tråden slutade med att han blev ännu mer förbannad för att moderator Bigsalmon tog mitt parti och förklarade för honom att han bedrev dumheter.
I sin förnärmning skulle han avsluta sitt deltagande på edge. (Synd för oss underförstått)
Jag fick ungefär 1 pm i minuten stundtals i natt där han försökte hota med att han visste vem jag var, att han kände folk som tyckte jag var dum och att "min" fiskecamp var värdelös och att han kände folk som tyckte den var dålig, att han kände mina arbetskamrater etc. Att han skulle polisanmäla mig, oklart för vad.
Sedan drog han in sin sexuellt utnyttjade dotter helt utan minsta anledning och då tackade jag för mig.
Sinnessjuk, drogad eller kanonfull människa som fick total mental härdsmälta av att bli avslöjad.
Det sista som skrevs var att någon droppade hans namn, Tord Bånghäll, lärare på Peder Skrivares skola i Varberg och det är väl färdigt för honom att leka anonym besserwisser nu då.
Att jag skriver namnet beror på att han betett sig på ett sätt som fan är bland det värre jag sett på forumet och han förtjänar inte att sitta bakom anonymitet och gömma sig längre.

Jaja, det var ett mustigt fredagsnöje minsann!

Tack för rättelse, tusan vet hur jag blanda in nån annan... :tadaa:
Tack för redogörelsen för fortsättningen av kvällen, anade att det skulle sluta så...
Mig kallade ju han "min vän" även om han innan pratade om andra lallare som kom in i tråden, och det var ju bara jag som skrev i tråden då utöver er, även om jag inte berörde ert samtal utan bara påpekade hur illa han betedde sig så jag måste i alla fall få tillhöra kategorin "lallare"  :flyguy:

För övrigt var dialogen om man ska rekommendera att spika att fiska lax i norrlandsälvarna en intressant fråga som det var värd att diskutera.
Det finns ett problem faktiskt i en del älvar, som riskeras förvärras om någon lallare basunerar ut att man inte ska boka norge (där han fiskar utan att vallfärda till norrlandsälvarna. Det börjar växa ett motstånd mot covidturism hos fiskerättsägare i vissa vatten som nog kan utvecklas illa.

Vi har en hel del diskussioner på jobbet ang coronamoralen, alla har ju en egen moralkompass, men jag köper att en person ser annorlunda på exemplevis på besöket på gym, och tycker det är ok, medan en annan slutat med det. Just att många slutade med gymmet gör ju att andra kan gå dit. De som gymmar gör inte som i fallet i edgetråden att dom försöker övertala andra att gymma i alla fall.

För övrigt sket jag även i försommarfiske i Byske fast jag har fiskekort och stuga vid älven. Det kändes som att jag kunde stå över det ett år som detta då det finns andra alternativ för mig,  än att trängas i Byske på nåt av de få hotspotsen som finns i början på säsongen. Men hur andra gjorde lägger jag mig inte i. upp till var och en.

För övrigt ger jag tummen upp för en rejäl off-topicdialog i vinprovningstråden!!! :rolleye: :flyguy: :love: :yeah:

Henka

Citat från: rifle skrivet februari 13, 2021, 12:28:15
Konstigt nog så brukar de med väldigt svag egen kompass ha väldigt starka åsikter om hur och när andras kompasser ska peka i en viss riktning :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet februari 13, 2021, 15:59:02
Konstigt nog så brukar de med väldigt svag egen kompass ha väldigt starka åsikter om hur och när andras kompasser ska peka i en viss riktning :haum:
Ja så är det ofta.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Flygande-jakob

Så sant allihopa!

Men åter till denna tråd. Jag vill ge ett vintips, ett fruktigt rött vin som passar fint till köttsoppa, fisk och skaldjur, samma alla desserter. Även ensamt utan mat till naturligtvis.
LISA 1503
Ganska dyrt. 159kr för 3 liter men det är ju starkare än bockisar och ger fantastisk valuta för pengarna.
Löp, köp och njut!