För oss med fiskelust > Fiskedagbok

Rifles fiskedagbok från 2008 och framåt->

(1/104) > >>

rifle:
Tänkte väl också köra igång en personlig fiskedagbok för 2008.
Flugfiskare sen 6-7 år tillbaka i tiden mest efter harr. Men har på sidan om det jagat lax med båt och wobbler.
Började med tvåhandsflugfiske förra sommaren. Jag hann tyvärr inte fiska så mycket tvåhandspö förra sommaren utan blev mest båt och wobbler efter Lax.
Målet för i år har varit att ta min första Lax på flugspö.

Det som hänt hittills i år är öringfiske under maj-månad och har fått några fina över kilot.
Men det är Lax-fisket som har lockat mest, så för första gången nånsin har jag åkt och fiskat efter lax redan i Juni. Under helgen så åkte jag ensam ner till Jockfall från Krn över dan. Grymt orolig för att jag inte skulle tordas fiska om det var typ 700 personer vid älven. Min kastteknik är inte det bästa direkt så man vill ju inte förstöra rythmen för proffsen  :rolleye:

Ja vafan jag anlände till Jockfall på lördag vid 13:30 ungefär och köper fiskekort och drar på mig vadarna och glider ner till älven på den sk. dåliga sidan. Endast två finnar i den stora viken. Jag fixar ihop mitt spö och vet som inte riktigt var jag ska ställa mig, men jag glider ner på stenarna nedanför viken och börjar veva och piska i bakvattnet och strömkanten
  :fly:.
Booom i typ 6 kastet nappar det som fan. Jag hinner tänka jävla harr-jävel som skrämmer mig men inser att det är lite större så jag ändrar mig till jävla öringfan. Men inser ganska fort när jag känner rusningarna och rullen bränna mot handen att det måste vara en Lax på 3-4 kg. Jag tjoar för mig själv och känner hur benen börjar darra och den där DEN HÄR FÅR JAG INTE TAPPA-känslan kommer. Det här är min första Lax på flugspö dvs en mycket viktig fångst. Jag börjar se mig omkring om nån ser vad jag gör och en av finnarna är på väg ner till mig för att hjälpa till och efter nån minuts drillande så kan vi landa min första flugspöfångade Lax.  Det visar sig att den är nätskadad och väger 4,3kg.
Jag som nött båt och wobbler massvis, vissa år gått tomt t.o.m skäms för att jag fick en fisk direkten utan att behöva nöta det minsta.
Ja fisket är fyllt med känslor. Men nu var jag nöjd och belåten och jag satte mig ner och pustade ut och låsades röka en segercigg.

Nu är det endast resten av sommaren kvar.  :looney:

Henka:
Grattis till en härlig start :looney:

rifle:
Ikväll så packas ryggsäcken för en helg uppe till fjälls för fiske efter röding i en fin rödingbäck.
Tyvärr så har de lovar regn hela helgen. Bara det blir hyffsad värme så man slipper frysa. Nu har vi ca 9 grader kallt och är man blöt så är det inte så kul. Men det är midsommar och fisket brukar komma igång som faen då, för fiskarna är som militären  de bestämmer sig att det är sommar ett visst datom oavsett på förhållanden  :lumber:

Jaja på måndag får ni veta hur det gick.
Hoppas på sol och feta rödingar och inga frostnätter.

rifle:
Jepp då har man kommit hem från en helg till fjälls med sk. rödingfiske.
Fredagen började tidigt pga att vispen (helikoptern) skulle lyfta 0800, men dimman låg tät över Kiruna stad och fjällen så vi fick ligga och fisa i vadarna till kl 1400 innan det var klart nog för färd upp till fjälls.
Vi kommer fram till ett regnit och blåsig fjällväder. Vi surar i tältet mest hela eftermiddagen innan vi trotsar regnet och går ut och fiskar oss genomblöta, inte ett vak ser vi inget napp heller.
Under natten slutar det regna och vinden avtar en del.  Vatten har dock stigit rejält.  En liten röding lyckas vi fånga på hela dan, under de korta vindpauserna så ser vi nåt enstaka sporadiskt vak. Tyvärr så kommer solen ej igenom molnen längre än ca 15 minuter per gång och det räckte ej för att kläckningarna skulle komma igång ordentligt.
Söndag: kallt och mera vind men vattnet har sjunkit rejält. En liten pytteröding får vi fast på en krok.

Slutresultat: ett sjuhelsikes skitfiske och pissväder. Men svenska fjällen är alltid trevlig att besöka.
Det var gladeligen jag som fick båda rödingarna, mina 3 kamrater gick med andra ord helt fisktomma. Nästan som laxfiske med andra ord.

muaytudd:

--- Citat från: rifle skrivet juni 23, 2008, 10:20:51 ---Jepp då har man kommit hem från en helg till fjälls med sk. rödingfiske.
Fredagen började tidigt pga att vispen (helikoptern) skulle lyfta 0800, men dimman låg tät över Kiruna stad och fjällen så vi fick ligga och fisa i vadarna till kl 1400 innan det var klart nog för färd upp till fjälls.
Vi kommer fram till ett regnit och blåsig fjällväder. Vi surar i tältet mest hela eftermiddagen innan vi trotsar regnet och går ut och fiskar oss genomblöta, inte ett vak ser vi inget napp heller.
Under natten slutar det regna och vinden avtar en del.  Vatten har dock stigit rejält.  En liten röding lyckas vi fånga på hela dan, under de korta vindpauserna så ser vi nåt enstaka sporadiskt vak. Tyvärr så kommer solen ej igenom molnen längre än ca 15 minuter per gång och det räckte ej för att kläckningarna skulle komma igång ordentligt.
Söndag: kallt och mera vind men vattnet har sjunkit rejält. En liten pytteröding får vi fast på en krok.

Slutresultat: ett sjuhelsikes skitfiske och pissväder. Men svenska fjällen är alltid trevlig att besöka.
Det var gladeligen jag som fick båda rödingarna, mina 3 kamrater gick med andra ord helt fisktomma. Nästan som laxfiske med andra ord.

--- Slut citat ---

Hur mycket kostar ett visplyft?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion