För oss med fiskelust > Fiskedagbok

The Ninja Adventures 2007

(1/1)

Ninjatobbe:
Kära dagbok!

Jag är hundvakt åt två monster, de väckte mig 06:00 i morse o tvingade mig ut på promenad.
Vi gick ned till sjön och följde stranden, vädret var vackert och temperaturen behaglig, det hade säkert varit trevligt om jag inte varit bakis.
Spanade ut över det klara vattnet i Zürichsee men förväntade mig inte att se någon fisk eftersom de håller till på djupet innan det blir varmare i vattnet.
Han spana i nån sekund innan en brax på minst 3 kg simmade förbi på ca fem meters håll. fem sekunder senare kom tre stora karpar som följdes av två sutare varav den ena var enorm.
Det blev för mycket, jag sprang hem med hundarna och slängde in dem i lägenheten, greppade spö och en nymfask.
Jag tänkte att de måste gå att lura åtminstonde nån av fiskarna med en nymf, även om de inte är "flugfiskar" så borde antalet och att de är olika arter göra att nån vill bita antog jag.
Jag joggade ned till sjön, och fick genast syn på den mindre av sutarna, stressad riggade jag spöt och knöt på 0,25s tafs och en liten svart nymf med kopparskalle. Huvudvärken var som bortblåst.

Poff..... Inte en fisk inom synhåll.      Typiskt!

Jag började strökasta men inte en fisk syndes.
20 minuter passerade och så plötsligt dök två sutare upp, de simmade rakt mot mig.
Jag doppade nymfen framför den största på metspövis, ingen reaktion.
Fiskarna cirklade runt några varv framför mig för att sedan försvinna.
Cirka tre minuter av väntan sedan dök tre  karpar upp, även de totalt ointresserade.

Nya tag! Bytte till 0,16 fourcarbon och en liten fjädermygglarvsimitation.

Inget som helst intresse....

Plötsligt var alla fiskar som bortblåsta.

Spanade o strökastade i kanske 10 minuter utan att se en fisk.
Plask...... plask... plask.. Det började tokvaka utanför mig.
Fina fiskar, många fina fiskar.
Det enda som finns på ytan är fjädermygg, många fjädermygg.
Inga torrflugor med, endast flourcarbontafs.
Jag fortsätter fiska med samma fluga.
Inget intresse...
Gissar att det är sik som vakar men det kan säkert vara nåt annat också!
vaken upphör efter ca 20 minuter och jag får missnöjd packa ihop spöt och sikta på frukost istället.

Vädret kunde jag inte klaga på i alla fall, och inte omgivningen heller!

I morgon då jävlar!

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion