Författare Ämne: Simmar till helgen!  (läst 6752 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 715
Simmar till helgen!
« skrivet: november 12, 2019, 12:36:07 »
Men vad tror ni? Kommer de att leverera?  :-\

Utloggad Flygande-jakob

• Antal inlägg: 2 342
SV: Simmar till helgen!
« Svar #1 skrivet: november 12, 2019, 13:57:51 »
Läckra!  :yeah:

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #2 skrivet: november 12, 2019, 14:40:11 »
Läckra!  :yeah:

Tack Jakob! Det värmde!  :love:

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 8 231
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #3 skrivet: november 12, 2019, 15:41:29 »
Det trodde jag var en onödig kommentar.
Dina flugor brukar alltid hålla måttet.
Ända tills Ismo får syn på dom, då är de för feta.
Det är alla flugor enligt honom, till å med hans egna.
Så, här kommer mitt omdöme.
Fina flugor!!!! :yeah:
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 959
  • Oooooaaaah!
« Svar #4 skrivet: november 12, 2019, 16:19:09 »
Dom är för feta! :tafeja:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Flygande-jakob

« Svar #5 skrivet: november 12, 2019, 16:53:15 »

Jag kommer ihåg när jag la ut en laxfluga som var alldeles för fet enligt herr Ismo och fotade den sedan i motljus tillsammans med herr Ismos egenbundna laxfluga som var mycket fetare.
Det är en av mitt livs bästa stunder.  :love:

:-*

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #6 skrivet: november 12, 2019, 18:18:03 »
Jag kommer ihåg när jag la ut en laxfluga som var alldeles för fet enligt herr Ismo och fotade den sedan i motljus tillsammans med herr Ismos egenbundna laxfluga som var mycket fetare.

Smack!!!! ;D
I am the real one.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 959
  • Oooooaaaah!
« Svar #7 skrivet: november 12, 2019, 19:13:34 »
ÖHH?  ???
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #8 skrivet: november 12, 2019, 20:43:13 »

Stunder som förgyller livet!!  :love:

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #9 skrivet: november 12, 2019, 20:44:59 »

Tackar!! För här skall tryckas vatten!  :D Det skall kännas i hela gäddan att här kommer nått!!

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #10 skrivet: november 12, 2019, 20:46:22 »
Det trodde jag var en onödig kommentar.
Dina flugor brukar alltid hålla måttet.
Ända tills Ismo får syn på dom, då är de för feta.
Det är alla flugor enligt honom, till å med hans egna.
Så, här kommer mitt omdöme.
Fina flugor!!!! :yeah:

Du är rar du!  :-* :-* :-*

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #11 skrivet: november 12, 2019, 21:09:46 »
Du är rar du!  :-* :-* :-*
Nä det tror jag inte, bara uppriktig.
Hade jag tyckt de var skit hade jag nog hållt käft bara för det var du.
Ett mindre fel hade jag påpekat.
I am the real one.

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #12 skrivet: november 14, 2019, 10:57:18 »
Fet nog Ismo?  :haum:

Inloggad rifle

• Antal inlägg: 2 432
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #13 skrivet: november 14, 2019, 12:50:05 »
En fundering jag kan få angående laxen när jag ser lite annorlunda flugor för andra arter.
Om jag skulle enbart fiska efter lax med de flugor du visat i tråden, hade det gått sämre, bättre eller ingen skillnad?

Tyvärr är jag för feg och vek för att testa en hel säsong.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Flygande-jakob

« Svar #14 skrivet: november 14, 2019, 13:39:09 »
En fundering jag kan få angående laxen när jag ser lite annorlunda flugor för andra arter.
Om jag skulle enbart fiska efter lax med de flugor du visat i tråden, hade det gått sämre, bättre eller ingen skillnad?

Tyvärr är jag för feg och vek för att testa en hel säsong.

Jag tror inte det hade gått mycket sämre. Vafan, se vad folk får lax på! Det kan stå 15 laxproffs vid poolen och tvärsäkert veta vad som är rätt för stunden. Lik förbannat kammar dom noll och sen kommer en nybörjare bakom och drar på en på nåt påskpynt eller skeddrag.

Vid älvar med gott om folk tror jag nästan att jag oftare sett, om laxens oerhörda finess och finsmakeri ovetande nybörjare, dra på fler laxar på galna beten än de invigda proffsen på sina sparsmakade flugor och vetenskapligt precist för stunden utvalda linor.

Och jag har trugat de svåraste laxar med allehanda fina flugor utan resultat för att sedan se en av laxarna glatt glida upp i ytan och bita i ett gammalt löv eller pinne som driver fram helt dött.

För att inte tala om alla gånger jag fått pisk av nån klantskalle vid rödingfiske som sopat upp dom svåraste av fiskar på nån jävla vulgatanymf i ett vatten där det inte existerar insekter som ens liknar dessa kreatur. Och själv stått och kliat mig i skallen med mina myggpuppor sorgset dinglande därute utan en tillstymmelse till napp.

Eller alla gäddfisken i kallt vatten där nån i båten plötsligt drar storgäddan på en ytligt fiskad spinnare fast man SKA fiska långsamma gummividunder vid botten just då.

Inte för att man ska förkasta alla teorier och ”vetande” om just laxen, absolut inte, det stämmer ju ofta. Men nog tror jag att det lika ofta stämmer med något annat, på ett helt annat sätt. Jag är ju ingen särskilt erfaren eller inbiten laxfiskare men jag blev effektiv i mitt laxfiske först när jag kastade ut allt skrot folk lärt mig och jag fiskade likadant som alla andra och bytte till eget tänkande.
Mina laxfrälsta vänner skakar på huvudet och skrattar åt mina laxfisketekniker men låter mig ju hållas förstås.
Det konstiga är att ingen vill testa själv. Som att dom inte vill utvecklas. Det SKA vara på ett visst sätt och mina dåraktigheter är liksom fel. Det tycker jag är konstigt. Varför så många är så fast i ett tankemönster kring just laxen. Andra fiskarter tycks inte alls lida av den stenhårda traditionalismen och utveckling hyllas istället.
Inom laxfisket hyllar man utvecklingen av prylarna men inte fisketeknikerna. Där är det ofta väldigt, väldigt låst.  :haum:

« Senast ändrad: november 14, 2019, 13:40:41 av jakob »

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #15 skrivet: november 14, 2019, 13:49:29 »
Väldigt klokt inlägg av Jakob!!!!! :yeah: :love:
Som tillägg skulle jag rekommendera att kolla vad de duktiga spinnfiskarna använder till laxen.
Finns till och med dom som metar lax med mask. Framgångsrikt.
Problemet är, som även Jakob tar upp, att laxen är så svår å få.
Då vågar man inte chansa utan kör med säkra kort.
Ännu ett skäl varför jag inte håller på med det.

Kul när vi lite seriöst faktiskt pratar fiske.
I am the real one.

Utloggad Flygande-jakob

« Svar #16 skrivet: november 14, 2019, 13:58:53 »
Väldigt klokt inlägg av Jakob!!!!! :yeah: :love:
Som tillägg skulle jag rekommendera att kolla vad de duktiga spinnfiskarna använder till laxen.
Finns till och med dom som metar lax med mask. Framgångsrikt.
Problemet är, som även Jakob tar upp, att laxen är så svår å få.
Då vågar man inte chansa utan kör med säkra kort.
Ännu ett skäl varför jag inte håller på med det.

Kul när vi lite seriöst faktiskt pratar fiske.

Och det mest fascinerande kring laxen, trots att den är så svår att få, är att så många är avoga till nya tekniker som är effektiva i flugfisket. Det borde ju vara tvärtom.
Men man är väl så fast i det som har fungerat att man vill slå bort alla tankar på att något annat kan funka bättre. Det kanske känns hotfullt att tänka att det invanda kanske inte alltid är bäst?

Inloggad rifle

• Antal inlägg: 2 432
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #17 skrivet: november 14, 2019, 13:59:10 »
Jag tror som ni säger att roten till traditionen är hård är just pga att det är så långt mellan laxarna oftast.
Man vill inte ge bort sin chans med en gäddfluga.
Det gör väl antagligen också att det blir mera materialsnack än fångstsnack, för man hinner ju nästan köpa nytt spö mellan varje fångad fisk.

What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #18 skrivet: november 14, 2019, 14:05:33 »
Om den ej levererar gädda i helgen nere i Blekinge så kan jag skicka upp den till dig Rifle så kan du fiska lax med den. Men då måste du lova att det är den enda du har på tafsen under 2020. Eller du kanske vill ha den till ditt rödingfiske Jakob?  :-*

Utloggad Flygande-jakob

« Svar #19 skrivet: november 14, 2019, 14:09:46 »
Jag tror som ni säger att roten till traditionen är hård är just pga att det är så långt mellan laxarna oftast.
Man vill inte ge bort sin chans med en gäddfluga.
Det gör väl antagligen också att det blir mera materialsnack än fångstsnack, för man hinner ju nästan köpa nytt spö mellan varje fångad fisk.

Jo vi är nog något på spåren.
Men jag har ändå svårt att få ihop en del av det. Det är ganska många gånger, under knepiga förhållande på knepiga platser. Ofta gropar med svår ström och små markerade möjliga huggplatser, som jag ser duktiga fiskare sopa över skiten helt utan finess. Vanliga laxsvep med möjligtvis nåt lin eller flugbyte mellan.
Dom fiskar ju för böveln fullständigt ineffektivt!
Och så har jag själv trixat ihop någon av mina öringfisketekniker och dragit lax och sedan förklarat hur det gick till. Men inte att någon ens vill våga prova. Absolut inte! Nej istället springer man igenom sträckan två gånger till med sina svep och ger sedan upp. Och då går jag ner och drar på en till.
Men inte ens då vill man se det. Inte prova. Inte lägga ett uppströmskast med ett leisenrings lift framför huggpunkten.
Nej för så gör man ju inte när man fiskar lax!

Det är så genomgående bland så många.  :haum: