Författare Ämne: Enkelkrok för krokflugor  (läst 855 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

• Antal inlägg: 27
Enkelkrok för krokflugor
« skrivet: januari 17, 2021, 22:36:53 »
Det var en herrans massa år sen jag band/använde krokflugor, favoriten då var Partridge Bartleet. Tänkte införskaffa lite krok, vad har ni för favoriter?

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 943
  • Våga vägra!
    • Min presentation
SV: Enkelkrok för krokflugor
« Svar #1 skrivet: januari 18, 2021, 07:56:57 »
Det var en herrans massa år sen jag band/använde krokflugor, favoriten då var Partridge Bartleet. Tänkte införskaffa lite krok, vad har ni för favoriter?

Bartleet supreme är riktigt bra grejer :)
Tiemcos tmc 7999 är en riktigt fin krok som jag binder mycket på, den har lite mer "traditionell" form utan krusiduller.
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Jocke

« Svar #2 skrivet: januari 18, 2021, 14:21:55 »
Bartleet supreme är riktigt bra grejer :)
Tiemcos tmc 7999 är en riktigt fin krok som jag binder mycket på, den har lite mer "traditionell" form utan krusiduller.

Tackar, tiemco gör ju bra grejer, några sådana får det också bli. Ihop med några dyra Jackson.

Utloggad Flygande-jakob

• Antal inlägg: 2 342
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2021, 14:47:35 »
När ämnet ändå är uppe: kan man verkligen förvänta sig lika bra krokning med enkelkrokar?
Har bara testat en gång och den laxen klev av efter tio minuter. Sen var förtroendet borta. Kanske i onödan?

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2021, 14:53:23 »
När ämnet ändå är uppe: kan man verkligen förvänta sig lika bra krokning med enkelkrokar?
Har bara testat en gång och den laxen klev av efter tio minuter. Sen var förtroendet borta. Kanske i onödan?

Enkelkrok sitter riktigt bra för det allra mesta.
Eftersom det i många år varit regel med endast enkelkrok har jag haft goda möjligheter att testa det grundligt.

Det som kan upplevas som besvärligt är riktigt små enkelkrokar (för mig är det 12 och mindre) då blir det rätt hög tapp-procent.
Hullinglös enkel kan vara lite stökigt tidigt på säsongen när laxarna hoppar som galna.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Flygande-jakob

« Svar #5 skrivet: januari 18, 2021, 14:59:03 »
Enkelkrok sitter riktigt bra för det allra mesta.
Eftersom det i många år varit regel med endast enkelkrok har jag haft goda möjligheter att testa det grundligt.

Det som kan upplevas som besvärligt är riktigt små enkelkrokar (för mig är det 12 och mindre) då blir det rätt hög tapp-procent.
Hullinglös enkel kan vara lite stökigt tidigt på säsongen när laxarna hoppar som galna.

Själva krokningen då? Lägre krokningsprocent än trekrok?

Börjar mer och mer själv känna att jag vill gå ifrån trekrok faktiskt. Den kan ju vandra runt och ställa till det i munnen på fiskstackaren så den aldrig överlever cor.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #6 skrivet: januari 18, 2021, 15:03:24 »

Börjar mer och mer själv känna att jag vill gå ifrån trekrok faktiskt. Den kan ju vandra runt och ställa till det i munnen på fiskstackaren så den aldrig överlever cor.

Krokningen? Den sköter ju laxen. :doh:
Jag bara håller i och väntar, fastnar de inte första så tar de väl bättre andra, tredje eller fjärde gången :)

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Flygande-jakob

« Svar #7 skrivet: januari 18, 2021, 15:19:38 »
Krokningen? Den sköter ju laxen. :doh:
Jag bara håller i och väntar, fastnar de inte första så tar de väl bättre andra, tredje eller fjärde gången :)

Jo det ska den ju göra helst ja  ;D

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 2 429
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #8 skrivet: januari 18, 2021, 15:21:30 »

Gjorde själv detta att överge trekrok för tvåkrok pga harren tar så mycket stryk av trekrok.
Jag upplevde att jag tappade mera fisk på tvåkrok.
Så jag gick tillbaka till trekrok men den är så jobbig då den sitter så förbenat hårt alltid, så jag tror det blir tvåkrok igen  :tafeja:

What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #9 skrivet: januari 18, 2021, 15:26:54 »
Gjorde själv detta att överge trekrok för tvåkrok pga harren tar så mycket stryk av trekrok.
Jag upplevde att jag tappade mera fisk på tvåkrok.
Så jag gick tillbaka till trekrok men den är så jobbig då den sitter så förbenat hårt alltid, så jag tror det blir tvåkrok igen  :tafeja:

Testa enkel, jag upplever att dubbel är den sämsta varianten av krok! :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 2 429
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #10 skrivet: januari 18, 2021, 15:29:58 »
Testa enkel, jag upplever att dubbel är den sämsta varianten av krok! :hmm:

Har provat och min kamrat har också provat men då biter ju aldrig nån fisk alls.
Så enkelkrok verkar helt värdelös  :vissla:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 957
  • Oooooaaaah!
« Svar #11 skrivet: januari 18, 2021, 15:30:57 »
Enkelkrok borde ju duga!...riktigt stora Streakings..för STOOOR Öring...så gör du dom ju med enkelkrok..en binder ju inte "Torrflugor" med varken 2 lr. 3-krok..
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #12 skrivet: januari 18, 2021, 15:31:44 »
Har provat och min kamrat har också provat men då biter ju aldrig nån fisk alls.
Så enkelkrok verkar helt värdelös  :vissla:

Är din kamrat TA!..så förstår jag ju.. :-X
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Jocke

« Svar #13 skrivet: januari 18, 2021, 17:02:49 »

Själva krokningen har jag aldrig märkt någon skillnad. Men sen borde ju ett längre skaft ge fisken bättre förutsättningar för att slita sig lös.

Min favoritkrok nuförtiden är kortskaftade enkelkrokar med lite tendens till cirkelkrok, lite karpstuk. Hittills väldigt bra landningsprocent på den.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #14 skrivet: januari 19, 2021, 10:49:22 »
Fiskade 9 år uppe i Börselv Nord/Norge..körde 70% med dubbelkrok..MEN!! ..körde med low water krok..tunna fina krokar med sylvasst bett. å Sällan med ens strl.6 utan mestadels strl.8