Forumnyheter:

Senaste artikel: Lär dig fota fiske! av Jonke

Huvudmeny

Kvällens mat

Startat av Magnus, december 07, 2008, 15:48:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Betis

Citat från: Henka skrivet december 09, 2022, 20:15:26Säg inget dumt, då har Uffe bort dig till vår nye statschef Erdogan!
Vore inge kul, särskilt inte med mina djupa kontakter med SPD.
Säkert nåt de där bägge två betraktar som nån kurdisk terrororganisation.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Henka

Citat från: Betis skrivet december 09, 2022, 20:26:07Vore inge kul, särskilt inte med mina djupa kontakter med SPD.
Säkert nåt de där bägge två betraktar som nån kurdisk terrororganisation.
Fast det är ju varmt i Turkiet, så du slipper snöslunga och floandet  :vissla:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet december 09, 2022, 20:32:16Fast det är ju varmt i Turkiet, så du slipper snöslunga och floandet  :vissla:
Du,jag har varit i Turkiet å bestämt mig för å aldrig åka tillbaks igen.
Frivilligt alltså.
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet december 09, 2022, 21:22:02Du,jag har varit i Turkiet å bestämt mig för å aldrig åka tillbaks igen.
Frivilligt alltså.
Det löser nog Söder och Kristersson åt dig ska du se  :police:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet december 09, 2022, 21:26:03Det löser nog Söder och Kristersson åt dig ska du se  :police:
När du skriver Söder tänker jag på Karin.
Inte din Karin utan Torstens kompis som var med å lördagsstängde bolaget på lördagar.
Det var väldigt länge sedan så det är nog något Ismo kommer ihåg.
Typ förr i tiden.
I am the real one.

Betis

Fast laga mat på vedspis är något positivt , åtminstone på vinterhalvåret.
Blanda inte ihop det med Bush. :nono:
Varit så mycket dyngfolk på tapeten här i matråden nu så jag tappar aptiten.
Tur man käkat.... ;D
I am the real one.

Betis

I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet december 09, 2022, 21:35:19Fast laga mat på vedspis är något positivt , åtminstone på vinterhalvåret.

Jo men som du nämnde tidigare är det nog inte allt som kommer till din fulla rätt på vedspis, så köttabeten eller fisken får allt gå på spisen.

Och en induktionshäll är ju rätt effektiv så jag tror inte vinsten är så stor... Men när ändå vedspisen går för fullt så kan man ju lika gärna koka på...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet december 12, 2022, 19:05:55Jo men som du nämnde tidigare är det nog inte allt som kommer till din fulla rätt på vedspis, så köttabeten eller fisken får allt gå på spisen.

Och en induktionshäll är ju rätt effektiv så jag tror inte vinsten är så stor... Men när ändå vedspisen går för fullt så kan man ju lika gärna koka på...
Steka är lättare på en el lr gasspis.
I am the real one.

Betis

I am the real one.

Flygande-jakob

Skulle göra en stek och potatisgratäng men tänkte att det lika gärna borde kunna göras ihop istället för separat.  :haum:

Och det var ingen dum idé!

Halvtinade en älgstek (ytterlår), skar den på längden i ca 4x4 bitar. Sen rätt ner i köksassistenten med kniv. (Även det var ett nytt test) utmärkt. Perfekt skav med 2 millimeters tjocklek.

Stekte och kryddade. Och sen varvade jag skaven med potatisen och löken och körde en vanlig västerbottensostgratäng av alltihop.

Inte dumt alls måste jag säga. Som sjömansbiff fast i gratängform.
Rekommenderas  :yeah:

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet december 18, 2022, 20:23:50Skulle göra en stek och potatisgratäng men tänkte att det lika gärna borde kunna göras ihop istället för separat.  :haum:

Och det var ingen dum idé!

Halvtinade en älgstek (ytterlår), skar den på längden i ca 4x4 bitar. Sen rätt ner i köksassistenten med kniv. (Även det var ett nytt test) utmärkt. Perfekt skav med 2 millimeters tjocklek.

Stekte och kryddade. Och sen varvade jag skaven med potatisen och löken och körde en vanlig västerbottensostgratäng av alltihop.

Inte dumt alls måste jag säga. Som sjömansbiff fast i gratängform.
Rekommenderas  :yeah:
Låter självklart konstigt men litar på du. :hmm:
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet december 18, 2022, 20:54:39Låter självklart konstigt men litar på du. :hmm:
Tycker du det låter så konstigt?
Jag tycker det låter som en helt vanligt köttfärs-gratäng med lite "grövre" färs  :nudge:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Idag blir det älgkorv å bröd.
Ska vattendra sillen med.
I am the real one.

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet december 19, 2022, 15:35:41Idag blir det älgkorv å bröd.
Ska vattendra sillen med.

Har du köpt för kort sill?  :haum:

Betis

Citat från: MADMOOSE skrivet december 19, 2022, 15:37:37Har du köpt för kort sill?  :haum:
Nä, men salt. Salt sillfile. Måste ligga i vatten något dygn.
Kallas för att vattendra. Även i Varberg tror jag trots att ni inte floar veden utan ställer den upp, dvs staplar den....
I am the real one.

Betis

Men väldigt dåligt med mina kunskaper om varbergsdialekt, kanske ni vattenstaplar den salta sillen??? :haum:
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet december 19, 2022, 17:14:36Nä, men salt. Salt sillfile. Måste ligga i vatten något dygn.
Kallas för att vattendra. Även i Varberg tror jag trots att ni inte floar veden utan ställer den upp, dvs staplar den....

Här säger vi att vi vattnar ur när vi vattlägger saltsillen.
Då blir den urvattnad.
Och vårt te får ligga och dra i tevattnet.  :tafeja:

Henka

Citat från: Balswinger skrivet december 19, 2022, 18:26:35Här säger vi att vi vattnar ur när vi vattlägger saltsillen.
Då blir den urvattnad.
Och vårt te får ligga och dra i tevattnet.  :tafeja:
Te! Tedrickare är antisociala (obs distinktionen från asocial) monster som försöker vara fina i kanten och ställa till besvär för oss vanliga vettiga människor (kaffedrickare).
Jag kan verkligen inte komma på något mer passivt aggressivt än att svara "nej tack, men gärna lite te" om man vill bjuda nån på kaffe.
Det är sann ondska!!!  :loopis: :loopis: :loopis:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet december 19, 2022, 20:11:57Te! Tedrickare är antisociala (obs distinktionen från asocial) monster som försöker vara fina i kanten och ställa till besvär för oss vanliga vettiga människor (kaffedrickare).
Jag kan verkligen inte komma på något mer passivt aggressivt än att svara "nej tack, men gärna lite te" om man vill bjuda nån på kaffe.
Det är sann ondska!!!  :loopis: :loopis: :loopis:
Här håller jag med du.
Thedrickare kan gott få ligga å dra ur....
I am the real one.