Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

Kvällens mat

Startat av Magnus, december 07, 2008, 15:48:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Balswinger

Citat från: Henka skrivet december 19, 2022, 20:11:57Te! Tedrickare är antisociala (obs distinktionen från asocial) monster som försöker vara fina i kanten och ställa till besvär för oss vanliga vettiga människor (kaffedrickare).
Jag kan verkligen inte komma på något mer passivt aggressivt än att svara "nej tack, men gärna lite te" om man vill bjuda nån på kaffe.
Det är sann ondska!!!  :loopis: :loopis: :loopis:

Tack Gode Gud för internet, som ger möjlighet till direkt utlopp även för den passivt aggressive.  :tadaa:  :nudge:

MADMOOSE

Citat från: Henka skrivet december 19, 2022, 20:11:57Te! Tedrickare är antisociala (obs distinktionen från asocial) monster som försöker vara fina i kanten och ställa till besvär för oss vanliga vettiga människor (kaffedrickare).
Jag kan verkligen inte komma på något mer passivt aggressivt än att svara "nej tack, men gärna lite te" om man vill bjuda nån på kaffe.
Det är sann ondska!!!  :loopis: :loopis: :loopis:

Att lägga på minnesbanken som sattyg att utföra!  :hmm:

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet december 19, 2022, 17:14:36Nä, men salt. Salt sillfile. Måste ligga i vatten något dygn.
Kallas för att vattendra. Även i Varberg tror jag trots att ni inte floar veden utan ställer den upp, dvs staplar den....

Ahhhhhaaa!  ::)  Tänkte du behövde dra den för den var för kort.  ;)  :-*

Henka

Citat från: MADMOOSE skrivet december 20, 2022, 07:31:42Ahhhhhaaa!  ::)  Tänkte du behövde dra den för den var för kort.  ;)  :-*
Man får dock akta sig för att dra för mycket, då blir den kort igen  :hmm:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

MADMOOSE

Citat från: Henka skrivet december 20, 2022, 08:32:55Man får dock akta sig för att dra för mycket, då blir den kort igen  :hmm:

Eller än mer korrekt DE blir korta igen. Men om de är små får man ta två!  :hmm:

Betis

Dra den om rödluvan...
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Betis

Skälet att man kallar det för att vattendra är att man drar ur saltet ur sillen.
Ren fysik.
När man saltar in nåt så vandrar det åt andra hållet. Då suger det ur vattnet ur det man vill ha sålt istället.

Så, nu är det fritt för kommentarer.
Ordet suga har kommit till.. ;D
I am the real one.

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet december 20, 2022, 10:06:46Skälet att man kallar det för att vattendra är att man drar ur saltet ur sillen.
Ren fysik.
När man saltar in nåt så vandrar det åt andra hållet. Då suger det ur vattnet ur det man vill ha sålt istället.

Så, nu är det fritt för kommentarer.
Ordet suga har kommit till.. ;D

Då väljer jag att ta fasta på ordet SÅLT i detta fallet. Det är ett ord vi använder även på framsidan men kanske inte riktigt på samma sätt som ni på baksidan verkar göra.  :hmm:  ;)

Betis

Citat från: MADMOOSE skrivet december 20, 2022, 10:59:57Då väljer jag att ta fasta på ordet SÅLT i detta fallet. Det är ett ord vi använder även på framsidan men kanske inte riktigt på samma sätt som ni på baksidan verkar göra.  :hmm:  ;)
Å så säger ni väl SELL
I am the real one.

Betis

Citat från: MADMOOSE skrivet december 20, 2022, 13:29:05Svar nej...

https://sv-se.facebook.com/galenskaparnaaftershave/videos/sill-en-himla-m%C3%A5nga-program-1989/10154780968207602/

Siiiiiill..!!  :hmm:
Här har Betis vett att inte försöka rätta. :hmm:
Seriös fråga, har ni någon specifik gräns för västkustens olika dialekter?
Typ om man jämför med ostkusten, i Kalmar pratar de si, i Mönsterås så, kommer man till Oskarshamn har det ändrat sig igen för att bli totalt förändrat i Västervik.
Då är det bara Småland med.
I am the real one.

MADMOOSE

Bara runt Varberg finns det väl ett antal olika varianter. Bönnera inåt landet pradar väl lide sau här.... I "stan" markerade och lätt utdragna Uuuuuu och i fiskelägena strax norr och söder om stan förstår man nog inte vad di gamla rävarna säger om de brer på ordentligt. Sen söder ut finns väl säkerligen lika många dialekter med Halmstads GÖÖÖÖÖRKBÖÖÖÖÖRK som krona på verket.

Betis

Ja, det är kul när folk pratar lite olika.
Idag orkar jag inte laga nåt, blir en färdig räkmacka..
Fint å glida runt på å så blir man älska av katterna....
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet december 20, 2022, 13:57:57Här har Betis vett att inte försöka rätta. :hmm:
Seriös fråga, har ni någon specifik gräns för västkustens olika dialekter?
Typ om man jämför med ostkusten, i Kalmar pratar de si, i Mönsterås så, kommer man till Oskarshamn har det ändrat sig igen för att bli totalt förändrat i Västervik.
Då är det bara Småland med.

Gränsen är väl exakt precis gränsen mot Småland.  :)
Längre upp är det lite oklart eftersom Västergötland gör en avstickare ut mot kusten i höjd med Göteborg.

Betis

Citat från: Balswinger skrivet december 20, 2022, 17:13:01Gränsen är väl exakt precis gränsen mot Småland.  :)
Längre upp är det lite oklart eftersom Västergötland gör en avstickare ut mot kusten i höjd med Göteborg.
Du pratar alltså om västra Småland.
Där pratar de totalt annorlunda än i östra. Å det ska gudarna veta att jag får höra minst en gång i veckan här... :dunk:  :spank:
I am the real one.

Betis

Småland är långt å brett...
Från Markaryd i söder till Gränna i norr.
Från Kalmar i öster till Lidhult i väster.
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet december 20, 2022, 17:38:21Du pratar alltså om västra Småland.
Där pratar de totalt annorlunda än i östra. Å det ska gudarna veta att jag får höra minst en gång i veckan här... :dunk:  :spank:

Helt rätt Betis.  :hmm:
Vid gränsen till Småland går dialekten över från västsvenska till småländska. Den västra, inte den östra, södra eller norra. Trodde inte att jag skulle behöva förtydliga det.  :haum:

Henka

Såna knasbollar som er borde äta det! (kroppkakor kallas det lokalt)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet december 20, 2022, 20:16:30Såna knasbollar som er borde äta det! (kroppkakor kallas det lokalt)

Har dom på julborden härikring. :hmm:
Lr inte bara dom, även vi har anammat denna tradition.
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet december 20, 2022, 21:29:06Har dom på julborden härikring. :hmm:
Lr inte bara dom, även vi har anammat denna tradition.
Konstig mat.
En jävla massa jobb och så smakar det inte nå särskilt alls.
Definitivt inte dåligt, men väldigt väldigt väldigt husmanskost.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007