För oss med fiskelust > Gör-det-själv

Kapa linor.

(1/34) > >>

Betis:
I dagens spö å linvärld har jag upptäckt att det blir jävligare och jävligare att få lina och spö att passa ihop.
Jag gillar hela linor men de blir ofta för tunga för spöna. Om man hänger ut hela klumpen vill säga.
Ok, köp en klass lättare lina då.
Visst, men de kostar ändå X antal hundra styck och alla dom man redan har som är ok annars borde man kunna nyttja.
Kapade en igår som jag upplever blir för tung om jag nyttjar hela klumpen.
Tog en famn i bakkant (typ drygt 1,5 m) och linan blev bättre, nu orkade Näääästan spöet bära hela klumpen men bara nästan.
Ok, ta en meter till då. Då surrade det till lite, vad händer då med baktaperingen?
Är inte risken stor att man bara gör om en smådåligt funkande loong belly till nån helt disfunktionell Optistream?

Ska man istället kapa av en meter mitt på klumpen?

Smälte ihop dom och jag blev nöjd med skarven.

Betis:
Äh , ja orkar inte vänta på svar... :p
Ja klipper av en meter på mitten på 800 kronors linan å ser hur de blir... :D :pinnenpage: :visslar:

ismo:

--- Citat från: Betis skrivet maj 01, 2013, 11:25:05 ---Äh , ja orkar inte vänta på svar... :p
Ja klipper av en meter på mitten på 800 kronors linan å ser hur de blir... :D :pinnenpage: :visslar:

--- Slut citat ---

...väldans vad kort klump du vill ha?... :haum: ..vad blir den?..4m  ;D

Norrbaggen:
Att kapa linor är risikosport (för plånboken) om man inte vet va man egentligen önskar.  För tvåhandsfisket är dom flesta linor idag anpassade til vattenkast och har som oftast en lång fronttaperning och konsentrerat vikten i linan närma spöspetsen.  Dessa linor gynnar kast och fiske med små lätta flugor.  Önskar du kasta över hovedet borde linan vara lite längre samt normalt inte så lång framtaperning.  Om du önskar kasta stora tunga flugor borde framtaperningen vara kortare och brantare för att linan skal ha tilräkligt med kraft att vända över flugan.  Jag har som många gjort felet att enbart klipt av mina linor på längd eller vikt vilket är om man tänker efter hopplöst för att få en lina som har dom egenskaper man egentligen önskar.  Så svar til til fråga kan vara ja att kjöpa en lättare lina för så att kapa nogot i front, ja man kan kapa bak på linan och ja skarva på en kort baktaprening för att lyfta klupen bak under kastet.  Dom långt flesta PT linor och Snowbee klumpar bliver långt bättre med en kort brant baktaperning på 0,5-0,7m denna lyfter endan på linan betraktligt under kastet.  Jag blev mkt fokuserat på detta med baktaperning vid tilpasning av riktigt långa linor klumpar på 20-25meter hvor dykande bakenda av linan är mkt negativt. 
Tänk igenom vilken typ kast du önskar använda din lina til, vilken flugstorlek kommer du att använda.  Ta så reda på vilken taperning den linan du önskar köpa har, och om den passar dina behov.  Annat alternativ kan vara att göra egna connect linor med utgångspunkt i en belly med baktaperning, sän olika långd och taperning på spetsarna som kan fungera på nogot vis til ditt aktuella fiske.  Enkelt att ändra en och samma linas karaktär och användning.

Betis:
Jo men jag trodde jag förklarade.
Långa klumplinor, tänkta för överhandskast.
Klass 5or.
Problemet uppstår när ett par meter till utöver de uppmätta tio metrarna kommer utanför spöspetsen.
Då är det ingen femma längre utan kanske en sjua-åtta.
Mitt Thomas &Thomas knäar då.
Den ena lina kapa ja i bakkant, då räckte inte 1,5 meter utan spöt krävde nog snarare 2,5 meter.
Då skulle hela baktaperingen försvunnit med trolig effekt att den skulle blivit lika värdelös som en Optistream å nåt mer värdelöst kan ja inte komma på.
Alltså gav jag mig med den linan, den blev iaf bättre.
Nu testa ja på lina två, där kapa ja en meter mitt på tjockaste delen å sen skarva ihop.
Den blev bättre, fortfarande relativt lång klump men inte för tung.
För vad är det för mening med att ha en lång klump om man ändå inte har nån nytta av skjutlinan?
Spöet ska vara maxladdat precis när klumpen slutar vid spötoppen anser jag.

Det svåra är att få till ändarna vid skarvningen, trots tapering/snedklippning så vill det inte riktigt bita där.
Slätt å fint annars. Får försöka o kleta på lite Liquisole över skarven så inte den fastnar inån spöögla å fläks upp när torrflugereckordaren drar i änden.

Tummarna fulla av brännblåsor nu så nu ger i detta faan ett tag.

Så nog vet vad jag önskar.
Ungefär och jag fattar att det inte bara är å klippa av en lina.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion