Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Vision Tank?????

Startat av pehea, augusti 14, 2013, 10:14:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pehea

...tror jag det finns minst en av här på forumet. Hur verkar den? + och - ?
Visst är knarren bara på utgående? Kan man stänga av knarren om man får för sig det?
Även länkar till recensioner på annan plats uppskattas stort.
:flyguy:

Henka

Jag anar att det är min du syftar på...

Efter att ha fiskat med den ett par månader så är jag väldigt nöjd med det mesta med rullen.
Jämn fin broms.
Knarren är bara på utgående, och den går att "stänga av" om man vill. Man bara vrider ett kvarts varv på den lilla fjäderbelastade
metallbiten som ligger mot ett drev och klickar.

Jag trivs bra med rullen, den känns gedigen och rejäl och passformen är riktigt bra, dessutom så gillar jag designen skarpt.
Det är helt enkelt en jäkla snygg rulle  :police:

Den gör dessutom precis det jobb som man vill att en rulle ska göra.
Det som först förvånade var att den faktiskt inte var så stor som jag trodde, jag har den större storleken och den är i mina ögon lagom till en 13' eller 14', och förmodligen i minsta laget för en 15' eller mer! :hmm:

Så till det negativa:
Vad jag har förstått så har det sålts ca 2500 rullar, och tyvärr känner jag till två rullar som krånglat.
Den ena är min :(  - den andra har jag hört talas om från Fly Dressing.

Det som kan hända är att om fjädern som belastar klicket (dvs den utgående knarren som är av gammal god fjäderbelastad klack-modell) går av så ligger klick-klacken utan belastning och hänger då kvar på sin skruv. Kombinerar man det med lite otur så kan spetsen på klicken möta någon av spetsarna på drevet i en så olycklig vinkel att det blir bom stopp :o För att då kunna dra ut nån lina igen så måste man veva in nåt varv, vilket kanske inte är så lätt om det är en fisk som drar i andra änden :haum:
Som tur var så skulle jag bara dra ut lite lina när jag upptäckte det. :)

Å andra sidan, om fjädern skulle gå av så är det bara att skruva bort klacken så riskerar man inte nåt tvärstopp.

Så summa summarum så är jag väldigt nöjd med rullen, men förstås inte alls nöjd med att fjädern till knarren gått av, vilket den gjorde tämligen snabbt  :'(
Gissningsvis så var min fjäder skadad, eller för hårt härdad eller nåt...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Se till att Steece gör en redig fjäder åt dig... ;)
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Henka

Citat från: Betis skrivet augusti 14, 2013, 14:54:14
Se till att Steece gör en redig fjäder åt dig... ;)

Jag får kolla med dem ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

pehea

Tack Henka för bra recension! Och mycket riktigt hade jag på känn att du hade en....
Hur blev det med den trasiga fjädern? Nån reparation eller uppgradering från tillverkaren?

Tight Lines!
Per.

Henka

Citat från: pehea skrivet augusti 14, 2013, 16:03:22
Tack Henka för bra recension! Och mycket riktigt hade jag på känn att du hade en....
Hur blev det med den trasiga fjädern? Nån reparation eller uppgradering från tillverkaren?

Tight Lines!
Per.

Jag fick en ny fjäder, men Vision känner till problemet men har väl inte hunnit presentera nån ny design/lösning än...vilket kanske inte är så himla konstigt ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

pehea

Kanske en lämplig rulle till mitt 13,7 8-9 då... Min kära STH grand slam har knappt nån broms kvar efter många års vanvård. En får se..
Per.