Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

Vision Hybrid

Startat av Henka, maj 02, 2019, 09:33:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henka

Ja, då har jag hunnit göra ett första test.

Hybrid är Visions nya linserie med hela wf-linor med utbytbara spetsar, och de finns i klasser från 13 gram till 47 gram.
För att hitta rätt så får man lägga på vikten för tipen, tiparna finns i 4 längder.
10 fot väger 7 gram
12,5 fot väger 9 gram
15 fot väger 11 gram och
20 fot väger 15 gram.

Varje längd finns i sju olika varianter.
Flyt, klar flyt, intermediate, int-s/2, s2/3, s3/5, s5/7

Det kan tyckas lite rörigt med vilken lina man ska välja, men det är inte så svårt när man väl fått det förklarat för sig ;D
Så till mitt Switchspö som vill ha klumpar runt 23 gram tog jag alltså en hybrid 16 gram, och hängde på en spets på 10 fot vilket ger önskade 23 gram.
Sen får man tycka och tänka lite hur man vill själv, alla spetsar går att hänga på alla hybrid-linor (och såklart andra linor också)
men resultatet blir ju förstås därefter, jag har svårt att tro att en 20' tip skulle lira på mitt switch.
Man kan förstås anpassa lin och tipval efter både scandi och skagit beroende på hur man vill fiska dem.

För mig känns den här linserien mest intressant för just switch, och/eller tyngre enhands. För traditionellt tvåhandsfiske så känns det
inte lika intressant. I mina ögon ligger den största fördelen i att man lätt kan fiska in ända till fötterna utan att det är nån skarv som riskerar
att tjorva i spötoppen.
Jag tycker taperingen påminner lite om en grövre Ace, dvs den är lite som en gammal triangle taper.

Eftersom jag bara kört en fisketur och bara bommade en fisk så borde linan inte få godkänt, men kastegenskaperna tycker jag var riktigt bra
med 10' tip. Jag testade även en GL sjunk 6 (eller nåt sånt) på 15' (7 gram den också) men tyckte att det blev lite mer fladdrigt och
sträckte lite sämre, vilket inte var särskilt oväntat.

Detta är nog ingen lina som kommer att slitas hårt då jag inte fiskar så jättemycket switch, men som det ser ut med vattennivåerna i år så
finns det en uppenbar risk att den kommer att få jobba hårt både hemma och Norge, kanske redan på premiären :(

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: Henka skrivet maj 02, 2019, 09:33:42
Ja, då har jag hunnit göra ett första test.

Hybrid är Visions nya linserie med hela wf-linor med utbytbara spetsar, och de finns i klasser från 13 gram till 47 gram.
För att hitta rätt så får man lägga på vikten för tipen, tiparna finns i 4 längder.
10 fot väger 7 gram
12,5 fot väger 9 gram
15 fot väger 11 gram och
20 fot väger 15 gram.

Varje längd finns i sju olika varianter.
Flyt, klar flyt, intermediate, int-s/2, s2/3, s3/5, s5/7

Det kan tyckas lite rörigt med vilken lina man ska välja, men det är inte så svårt när man väl fått det förklarat för sig ;D
Så till mitt Switchspö som vill ha klumpar runt 23 gram tog jag alltså en hybrid 16 gram, och hängde på en spets på 10 fot vilket ger önskade 23 gram.
Sen får man tycka och tänka lite hur man vill själv, alla spetsar går att hänga på alla hybrid-linor (och såklart andra linor också)
men resultatet blir ju förstås därefter, jag har svårt att tro att en 20' tip skulle lira på mitt switch.
Man kan förstås anpassa lin och tipval efter både scandi och skagit beroende på hur man vill fiska dem.

För mig känns den här linserien mest intressant för just switch, och/eller tyngre enhands. För traditionellt tvåhandsfiske så känns det
inte lika intressant. I mina ögon ligger den största fördelen i att man lätt kan fiska in ända till fötterna utan att det är nån skarv som riskerar
att tjorva i spötoppen.
Jag tycker taperingen påminner lite om en grövre Ace, dvs den är lite som en gammal triangle taper.

Eftersom jag bara kört en fisketur och bara bommade en fisk så borde linan inte få godkänt, men kastegenskaperna tycker jag var riktigt bra
med 10' tip. Jag testade även en GL sjunk 6 (eller nåt sånt) på 15' (7 gram den också) men tyckte att det blev lite mer fladdrigt och
sträckte lite sämre, vilket inte var särskilt oväntat.

Detta är nog ingen lina som kommer att slitas hårt då jag inte fiskar så jättemycket switch, men som det ser ut med vattennivåerna i år så
finns det en uppenbar risk att den kommer att få jobba hårt både hemma och Norge, kanske redan på premiären :(

Tycker du skall SWITSCHA mera :vissla:

rifle

Inget du blir sugen att skaffa till det vanliga tvåhandsspöt?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Henka

Citat från: rifle skrivet maj 02, 2019, 09:41:26

Det skulle absolut kunna vara ett alternativ, men som det är nu så har jag en uppsjö av linor till alla mina spön,
och det är ju ingen jättebillig lina, huvudlinan ligger på runt 800 (729 på Fishline nu), och spetsarna på närmare 300/st (249 på fishline), så när jag redan har
uppsättningar så blir det mycket pengar...

På de flesta av mina tvåhandsspön så vill jag ibland hänga på en helsjunk, och då åker man ju på en extraspole också. Att spola av en hel lina och
spola på en running känns inte som ett alternativ för såna byten...
Men - för ett spö som främst är tänkt till lättare fiske så skulle det absolut vara ett alternativ.

Det är väldigt behagligt att fiska med hela linor :love:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet maj 02, 2019, 10:17:17
Det skulle absolut kunna vara ett alternativ, men som det är nu så har jag en uppsjö av linor till alla mina spön,
och det är ju ingen jättebillig lina, huvudlinan ligger på runt 800 (729 på Fishline nu), och spetsarna på närmare 300/st (249 på fishline), så när jag redan har
uppsättningar så blir det mycket pengar...

På de flesta av mina tvåhandsspön så vill jag ibland hänga på en helsjunk, och då åker man ju på en extraspole också. Att spola av en hel lina och
spola på en running känns inte som ett alternativ för såna byten...
Men - för ett spö som främst är tänkt till lättare fiske så skulle det absolut vara ett alternativ.

Det är väldigt behagligt att fiska med hela linor :love:

Ja hela linor är ju nästan bortglömt. Man fiskar bra med dom. Framförallt så är det lättare att faktiskt fiska in hela kastet. Med en massa jobbiga öglor skiter man ju ofta i det och rycker upp klumpen för tidigt egentligen.

Henka

Citat från: jakob skrivet maj 02, 2019, 10:29:38
Ja hela linor är ju nästan bortglömt. Man fiskar bra med dom. Framförallt så är det lättare att faktiskt fiska in hela kastet. Med en massa jobbiga öglor skiter man ju ofta i det och rycker upp klumpen för tidigt egentligen.

Jo, i det mesta tvåhandsfisket så tycker jag nog att klump är ett väldigt praktiskt alternativ.

Men just med switch och lättare spön vill man ju rätt vad det är både streamerdra och fiska riktigt nära sig :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Med dom priserna blir den största kostnaden för att fiska lax linor. Inte spö å rulle.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Henka

Citat från: Betis skrivet maj 02, 2019, 11:29:31
Med dom priserna blir den största kostnaden för att fiska lax linor. Inte spö å rulle.

Man kan ju fiska öring med samma grejer, då blir det hälften så dyrt ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Nylon lina + fluga ...så enkelt! ..om en vill ha mat. ;D

rifle

Citat från: rifle skrivet maj 02, 2019, 09:41:26

Nej

rifle

rifle

Citat från: rifle skrivet maj 02, 2019, 11:40:21
Fast ändå lite  :hmm:

Gillar tanken, men jobbigt att byta lina.

Betis

Nu tror jag du pratar lite med dig själv Rifle.
Sympatiskt, det gör jag ofta.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet maj 02, 2019, 11:51:55
Nu tror jag du pratar lite med dig själv Rifle.
Sympatiskt, det gör jag ofta.

Han kör min grej! ;D ...legalt nu... :hmm:

Flygande-jakob

Citat från: jakob skrivet maj 02, 2019, 10:29:38

Precis!!..

Betis

Citat från: Betis skrivet maj 02, 2019, 11:29:31
Du har alldeles rätt, fluglinor är mycket för dyra.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet maj 02, 2019, 12:10:22
Du har alldeles rätt, fluglinor är mycket för dyra.

Precis! :hmm:

rifle

Citat från: rifle skrivet maj 02, 2019, 11:40:55
Gillar tanken, men jobbigt att byta lina.

Puppa-quota  :nudge:

Betis

I am the real one.