Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Vision Hybrid

Startat av Henka, maj 02, 2019, 09:33:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ismo

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet maj 02, 2019, 15:15:30
Betis fattar inte ???

Ismo citerade sig själv i berömmande ordalag på edge. Det var roligt!

Ismo

Citat från: jakob skrivet maj 02, 2019, 15:25:39

Ja vad fan..nån måste ju! ;D

Betis

Citat från: jakob skrivet maj 02, 2019, 15:25:39
Nu, ramlar den ned. Rifle pratar med sig själv å du med. :rofl:
Å Ismo. ;D
Å jag med bara för jag trodde att det var just det som var det roliga. :doh: :rofl:
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet maj 02, 2019, 15:42:19
Nu, ramlar den ned. Rifle pratar med sig själv å du med. :rofl:
Å Ismo. ;D
Å jag med bara för jag trodde att det var just det som var det roliga. :doh: :rofl:

Här, så att du också är med i matchen:

Ismo

Citat från: jakob skrivet maj 02, 2019, 15:58:44
Här, så att du också är med i matchen:

Det där väl onödigt!.. ;D

rifle

Citat från: rifle skrivet maj 02, 2019, 11:40:55
Gillar tanken, men jobbigt att byta lina.

Ähh du kastar både långt  och är grym på att fiska så köp den du.
What time is it? It´s time to rock not yet!

MADMOOSE

Citat från: ismo skrivet maj 02, 2019, 16:10:34

O nödigt menar du väl?  8) :-*

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet maj 02, 2019, 16:10:34

Men stackars Betis kände sig ju utanför?  :'(

Och du hade ju helt rätt också!  :yeah:

Henka

Efter att ha ansträngt mig en smula för att ignorera alla dumheter så fortsätter jag att fiska med min nya lina :)

Igår testade jag med sjunk3/5-tip på 10 fot.

Inte helt oväntat så blev den lite slängig och svårkontrollerad vid riktigt korta kast.
Men vid normala till medellånga kast tyckte jag att den fungerade riktigt följsamt.

Det där med riktigt korta kast är nog lite av ett "båtfiskeproblem" - det är sällan man fiskar med halva klumpen när man ägnar sig åt vanligt fiske.

Jag hade också lite svårt att få kasten att vända över bra när jag försökte kasta långt. Jag tror att detta kan bero på att spöt (Vision switch #6) är ganska mjukt och långsamt med djup aktion,
och på senare år har jag mest fiskat med snabbare enhandsspön, så när jag trycker till för att göra rejäla överhandskast (med enhandsfattning) så upplever jag att spöt "knäar"
lite. Och jag kanske inte riktigt väntar ut bakkasten som jag ska :-[
Jag vågar alltså inte riktigt skylla det på linan. Vid tvåhandsfattning och över, eller uh-kast så sträckte det fint - men man kommer ju ofta längre om man dubbeldrar
å våldar ordentligt. Och alla vet ju att kasta långt är viktigt när man fiskar! Speciellt om man fiskar på gräs.

Snart är det dags att börja testa de egentligt riktigt intressanta tiparna, dvs flyt och int.
De tror jag mest på :)
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Jag börjar med en liten rättning.
Klumpen jag har är på 19 gram, och det är jag rätt övertygad om att det är förklaringen till att det känns som spöt knäar en aning när jag ska göra längre överhandskast :hmm:

Nu har jag även hunnit mig på lite fiske medelst djupvadning, och där upptäckte jag ytterligare en post på minussidan.
Skjutlinan är ganska tjock, vilket har sina fördelar - men djupt utvadad och med ganska mycket skjutlina ute så blir det långa slingor, och den tjocka skjutlinan suger
fast lite väl mycket i vattnet för min smak. Nu är det sällan jag fiskar med vatten upp till halva magen, men när det händer så blir det rätt störigt.

Jag vill prova en 16-grammare, jag tror det kommer passa mig bättre! - Även om jag på det stora hela är väldans nöjd med linan.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Jag upplever att ju lättare lina desto mer påverkar det suget i skjutlina i vattnet, fysiken med vikten antagligen.

Henka

Citat från: rifle skrivet juli 25, 2019, 13:51:29
Jag upplever att ju lättare lina desto mer påverkar det suget i skjutlina i vattnet, fysiken med vikten antagligen.

jo, men det är mest för att undvika känslan av att spöt knäar som jag vill testa den lättare :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Självklart ska du prova det. Skrev bara lite apropå angående sugande skjutlinor.