Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Laxfiske i Jemen

Startat av Perry, juli 17, 2007, 15:47:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Perry

För er som tröttnat på svenska polisdeckare stöpta i samma form kan jag rekommendera boken Laxfiske i Jemen av Paul Torday. Av titeln att döma kan man lätt tro att det är ännu en reseguide för oss fiskare. Detta är dock en roman som skildrar en marinbiologs något komplicerade uppgift att iscensätta en utplantering av lax i de jemenitiska bergsåarna. Projektets fader är en välbärgad schejk som funnit laxfiskets tjusning i de skottska högländerna och nu vill introducera detta i sitt hemland. Den brittiska regeringen inklusive premiärministern stöder projektet för att stärka landets relationer i mellanöstern.

Paul Torday är själv passionerad laxfiskare vilket jag tycker på något sätt höjer läsupplevelsen. För ovanlighetens skull har även översättaren hittat de rätta facktermerna. De flesta har väl sett när Lars och Bård diskuterar kläckning av Vårflugor! (Översättning från norskans Vårfluer)

Det är inte den bästa bok jag läst men verkligen en trevlig roman full av satir, några andliga funderingar och självfallet laxfiske.

Boken får 6 taggar av 10 möjliga  :moose:

Thomas L

Har nyligen sett filmen :lumber:

Liten fotnot.
Bill Drury, vår  ghillie i Skottland, berättade att han fungerade som konsult under inspelningen. Han lärde skådespelarna att åtminstone få ut skiten något så när :hmm:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Ron

Vilken är bäst, boken eller filmen?
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Thomas L

Citat från: Ron skrivet september 26, 2013, 18:07:14
Har tyvärr inte läst boken. Men boken brukar va bäst.

Jag vill helst läsa innan fimen så nu blir det inte av antar jag :-\

:-\

Hursom så köpte jag idag de tre Jo Nesbö jag inte läst så de ligger i pipen nu :lumber:
En dj*vla bra författare i genren.... :yes:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

MADMOOSE

Citat från: Ron skrivet september 26, 2013, 18:07:14

Boken! Som vanligt kanske man kan säga. Tror till och med dom hade Hollywoodat till slutet i filmen. Boken var helt ok.  :sowhat:

Gillade boken mkt.  :love: Handlar inte mkt om fiske men mer om relationsproblem på ett fint sätt.
Filmen är en typisk "feelgood" som du skall se med laxfiske/fiskebiologiskygglappar  :sowhat:

//age

Betis

Svältfödd som man är gillade jag filmen. :-[
Utan att sett boken.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

Finns ju ingen lax i Jemen! :appel1: ..då behöver en varken läsa lr. titta på nått.. :zero:

pehea