Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

Här har ni 2 klockrena artiklar som visar hur mkt makt media har

Startat av Sg, november 06, 2008, 12:33:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

muaytudd

Ok - jag läste artiklarna för att veta lite mer..

Jo men där ser man. Det är en Marinbiolog som yttrar sig på WWF.

Forskare mot forskare.

Frågan är vem som har rätt.

Skitsvårt det där. Rent instinktivt skulle jag inte gå på vad jordbruksministern säger då hans intresse verkar primärt vara försäljning av producerade saker från Sverige (fisk, spannmål etc). Han svettas ju mest när producenterna inte är glada.

Ok WWF kanske har fula intresssen på så sätt att de måste klaga för att "behövas" men det tror jag är mer långsökt.

muaytudd

Bara en sådan sak som att det var folkligt fiske att fiska Torsk på kusten för x antal år sedan. Nu är det nästintill omöjligt att hitta ngn Torsk från land.

Tyvärr tror jag pengar gör att man ska pressa och pressa. Oj - en uppgång - då drar vi igång liksom.

Sen som SG säger. Täpp till försäljningen internationellt. Yrkesfiskarna skiter i Sverige. Om inte vi köper fisken så säljer dom den utomlands. Inte svårare än så.

Pekka

Citat från: muaytudd skrivet november 06, 2008, 14:27:22
Bara en sådan sak som att det var folkligt fiske att fiska Torsk på kusten för x antal år sedan. Nu är det nästintill omöjligt att hitta ngn Torsk från land.

Tyvärr tror jag pengar gör att man ska pressa och pressa. Oj - en uppgång - då drar vi igång liksom.

Sen som SG säger. Täpp till försäljningen internationellt. Yrkesfiskarna skiter i Sverige. Om inte vi köper fisken så säljer dom den utomlands. Inte svårare än så.

Det enda viktiga är väl om det finns ett torskbestånd, på vilket man kan bedriva ett hållbart fiske på.
Finns det så fattar jag inte vad det är för fel att fiska torsk.
...och jag fattar inte heller varför det skulle vara fel att exportera om vi i Sverige inte vill köpa....
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Sg

Citat från: Pekka skrivet november 06, 2008, 14:30:26
Det enda viktiga är väl om det finns ett torskbestånd, på vilket man kan bedriva ett hållbart fiske på.
...och jag fattar inte heller varför det skulle vara fel att exportera om vi i Sverige inte vill köpa....

för att så länge vi får exportera kommer det alltid finnas efterfrågan på mer torsk än vad som finns. Och uppenbarligen kommer det alltid fiskas torsk, så länge den finns kvar, och efterfrågan finns, om man ser till senaste beslutet om kvoterna.

Det blir ohållbart, i mina ögon.

muaytudd

Citat från: Pekka skrivet november 06, 2008, 14:30:26

Ja - frågan är ved ett hållbart bestånd är. Är det att det finns en klick Torsk längst ute i havet kvar eller att Torsk ska vara lika vanlig som på 60-talet.

Nje export är inte fel i sig. Men om man har problem med ett kritiskt bestånd så är det fel att exportera bara för att ett land säger ifrån.

Sg

Om man säger så här, det finns ju flera bestånd idag som är direkt hotade pga export. Tonfisk, scampi, osv. Om länder där dessa "tillgångar" finns, inte fick lov att exportera, hur stor skulle då efterfrågan vara? Minimal. Det skulle nog hjälpa bestånden jättemkt.

Nu är det ju lite utopiskt att tänka så för det kommer ju aldrig på det sättet.

TG

Citat från: muaytudd skrivet november 06, 2008, 14:37:06
Ja - frågan är ved ett hållbart bestånd är. Är det att det finns en klick Torsk längst ute i havet kvar eller att Torsk ska vara lika vanlig som på 60-talet.

Nje export är inte fel i sig. Men om man har problem med ett kritiskt bestånd så är det fel att exportera bara för att ett land säger ifrån.

Vad som är ett kritiskt bestånd överlåter jag forskare om att bestämma.

Problemet med exporten är ju inget problem, är beståndet kritiskt skall det inte fiskas. Finns det däremot tillstånd för ett mindre uttag, så ser jag hellre att vi äter den här än att den exporteras.
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

TG

Citat från: Sg skrivet november 06, 2008, 14:39:19
Om man säger så här, det finns ju flera bestånd idag som är direkt hotade pga export. Tonfisk, scampi, osv. Om länder där dessa "tillgångar" finns, inte fick lov att exportera, hur stor skulle då efterfrågan vara? Minimal. Det skulle nog hjälpa bestånden jättemkt.

Nu är det ju lite utopiskt att tänka så för det kommer ju aldrig på det sättet.
Problemet har ju inget med export att göra. Är bestånden hållbara, tillåt fiske. Om inte, stoppa fisket.

Pekka

Citat från: muaytudd skrivet november 06, 2008, 14:37:06

Jag har absolut ingen aning om vad som krävs för bestånd för att man ska kunna bedriva ett hållbart fiske. Men det finns ju forskare som sagt till när det inte finns ett tillräckligt stort bestånd...så då bör väl samma forskare säga till när beståndet är livskraftig nog att fiska på det.
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

muaytudd

Till er båda - klart att det är upp till forskarna men med en sådan utvecklad lobbyverksamhet vi har idag så är det svårt att veta vilka rapporter som stämmer.

Bara en sådan sak som att aspartan som vi sätter i alal lighprodukter är cancerogent under de rekommenderade nivåer av livsmedelsverket och det är ordentligt vetenskapligt bevisat.

Eller kosttillskottsindustrin där man kan bevisa det ena och det endra och sen gör men ett tillskott på de studierna etc.

TG

Citat från: muaytudd skrivet november 06, 2008, 14:57:40
Till er båda - klart att det är upp till forskarna men med en sådan utvecklad lobbyverksamhet vi har idag så är det svårt att veta vilka rapporter som stämmer.

Bara en sådan sak som att aspartan som vi sätter i alal lighprodukter är cancerogent under de rekommenderade nivåer av livsmedelsverket och det är ordentligt vetenskapligt bevisat.

Eller kosttillskottsindustrin där man kan bevisa det ena och det endra och sen gör men ett tillskott på de studierna etc.

Ja du fattar ju själv,, den skiten sätter vi i oss med glädje  :yes: Men svensk torsk  :nono:  ;)

Pekka

Citat från: muaytudd skrivet november 06, 2008, 14:57:40

OK...så vi ska inte lita på forskarna när det säger att det går att fiska torsk...
Däremot ska vi lita på forskarna när de säger att man inte kan fiska torsk...

Ja...det låter ju vettigt...eller inte...

muaytudd

Citat från: Pekka skrivet november 06, 2008, 15:03:06
OK...så vi ska inte lita på forskarna när det säger att det går att fiska torsk...
Däremot ska vi lita på forskarna när de säger att man inte kan fiska torsk...

Ja...det låter ju vettigt...eller inte...

Vi säger ju forskarna. Vilka forskare sa innan att det inte var ok? Vilka forskare säger att det är ok nu?

Tobaksindustrin har också forskare som säger att det inte är så farligt att röka.

Pekka

Citat från: muaytudd skrivet november 06, 2008, 15:14:33
Vi säger ju forskarna. Vilka forskare sa innan att det inte var ok? Vilka forskare säger att det är ok nu?

Tobaksindustrin har också forskare som säger att det inte är så farligt att röka.
Ja..inte fan vet jag vilka forskningsresultat man använt sig av...men lämpligt är väl att man använder samma bedömningsgrunder alltid, oavsett vilket beslut man ska ta...

muaytudd

Citat från: Pekka skrivet november 06, 2008, 15:16:49
Ja..inte fan vet jag vilka forskningsresultat man använt sig av...men lämpligt är väl att man använder samma bedömningsgrunder alltid, oavsett vilket beslut man ska ta...

Aftonbladet tänker säkert på det när de publicerar "sanningar"  8)

Det är ju det som är saken - skitsvårt o veta egentligen.
Jag vill också äta Torsk men samtidigt vill jag veta med säkerhet innan jag börjar med ngt.

Kan t.ex. fortfarande inte fånga ngn Torsk från Kullen..  :nono:

Pekka

Citat från: muaytudd skrivet november 06, 2008, 15:20:07

Jag vill också äta Torsk men samtidigt vill jag veta med säkerhet innan jag börjar med ngt.

Hade Aftonbladet publicerat en artikel med rubriken "Stoppa allt torskfiske"...så hade vi säkerligen inte ifrågasatt den...

Sg

Ett problem är ju att det är en liten dynamisk aspekt att använda "hållbart"

Hållbart kan ju  betyda nästan vad som helst. Fiskar man på som man gör nu kanske det håller, men det kommer ständigt finnas lite torsk, men tillräckligt, eftersom inte så många äter det, kanske.

Det är hållbart, ur synvinkeln att det finns torsk att köpa.

Men är det ekologiskt hållbart att hålla en art på gränsen, bara för att det går?

Torsk har ju mer värde än bara mat. Titta på vad som händer med östersjön efter att torsken försvinner (minskar) hela ekosystemet hamnar i obalans. Det kanske finns tillräckligt med torsk för att fylla kvoterna, men kanske inte tillräckligt för att ekosystemet är balanserat. "kanske"

TG

Citat från: muaytudd skrivet november 06, 2008, 15:20:07

"Sanningen" i detta fall kommer från marinbiologer i båda läger.

Även marinbiologer i WWF tycker det ser ljust ut.

Sg

Citat från: Pekka skrivet november 06, 2008, 15:28:21
Hade Aftonbladet publicerat en artikel med rubriken "Stoppa allt torskfiske"...så hade vi säkerligen inte ifrågasatt den...

Förutom de som tjänar på fisket då...

Pekka

Citat från: Sg skrivet november 06, 2008, 15:33:15
Ett problem är ju att det är en liten dynamisk aspekt att använda "hållbart"

Hållbart kan ju  betyda nästan vad som helst. Fiskar man på som man gör nu kanske det håller, men det kommer ständigt finnas lite torsk, men tillräckligt, eftersom inte så många äter det, kanske.

Det är hållbart, ur synvinkeln att det finns torsk att köpa.

Men är det ekologiskt hållbart att hålla en art på gränsen, bara för att det går?

Torsk har ju mer värde än bara mat. Titta på vad som händer med östersjön efter att torsken försvinner (minskar) hela ekosystemet hamnar i obalans. Det kanske finns tillräckligt med torsk för att fylla kvoterna, men kanske inte tillräckligt för att ekosystemet är balanserat. "kanske"
I min värld är ett hållabart fiske när det finns en torskstam som är tillräckligt stor utifrån ett ekologiskt perspektiv....och att man kan fiska upp "räntan på kapitalet".
Fiskar man upp mer än räntan...ja då är det väl knappast hållbart...