Vad jag tycker är märkligt, det tar flera år att fiska ut ett bestånd till spillror, men den hämtar sig på 1-2år

Ja.
För dryga 20 år sedan , när jag gick min fiskevårdsutbildning, fick vi lära oss om de syrefattiga bottnarna och bristen på syre i de pelagiska skikt som är så viktiga för torskens reproduktion.
Har vi nu i dagens läge samma storlek på torskbestånd som redan då ansågs som hotade?
Nej.
Har vi ett fiskeförbud på torsk i Östersjön?
Nej.
Har övergödningsproblemen minskat i Östersjön sedan dess?
Nej.
Det enda vi kan se som skillnad mot då är mer algblommning och en nästan total kollaps på gädd och abborrbestånden.
Även flundran har minskat drastiskt.
Vad skyller yrkesfiskarkåren på?
Skrak å säl.....

Nä, lägg ner yrkesfisket i Östersjön så de stackars kvarvarande fiskarna åtminstone slipper det utrotningshotet.
Här pratar jag även om det yrkesmässiga fisket efter lax, vildlaxen är fortfarande totalt sett hotad i Östersjön.
Ja även havsöring. Även föresten, kanske i vissa områden mer hotad än laxen.
Vi skall i sammanhanget inte heller glömma bort varifrån forskarrapporter kommer.
De påsatåenden som kommer ifrån Fiskeriverken är självklart färgade av verkets centrala roll vilket är att gynna yrkesfisket.
Ungefär som om man skulle fråga en forskare ifrån Volvo om bilar är bra för miljön eller inte.
Eller fråga en Moderat och en Vänsterpartist om Kommunismen har varit bra för världen eller inte.