Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

Hjortmyrs-Jockes diverse upptåg

Startat av Hjortmyrs, april 07, 2010, 12:35:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hjortmyrs

I helgen var det utflykt till Baltak, med övernattning i gammal skåpbil, suveränt inredd till troutbumfordon.
Lördagen var välbesökt, söndagen bjöd mindre folk och bättre fiske.
Gick ett par vändor med skagit, undrar om jag var först i Tidan med det?  :appel1:

Idag besöktes Helgeå, tillsammans med Laganfantomen, och visst fick switchspöet buga djupt igen. En fin båge på T&L-tub.  :appa2:
Blev även lite ljugarbänk i SSFs klubbstuga.

Hösten är en grymt vacker, inte minst senhösten.

Betis

Citat från: Hjortmyrs skrivet november 03, 2011, 20:34:38
I helgen var det utflykt till Baltak, med övernattning i gammal skåpbil, suveränt inredd till troutbumfordon.
Lördagen var välbesökt, söndagen bjöd mindre folk och bättre fiske.
Gick ett par vändor med skagit, undrar om jag var först i Tidan med det?  :appel1:

Idag besöktes Helgeå, tillsammans med Laganfantomen, och visst fick switchspöet buga djupt igen. En fin båge på T&L-tub.  :appa2:
Blev även lite ljugarbänk i SSFs klubbstuga.

Hösten är en grymt vacker, inte minst senhösten.
Är de SSFK du menar?
Å heter Fantomen Jan i förnamn?
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Hjortmyrs

Citat från: Betis skrivet november 04, 2011, 17:25:55
Är de SSFK du menar?
Å heter Fantomen Jan i förnamn?

Det är nog den adekvata förkortningen ja.
Fantomen heter Mats i förnamn.  :)

Hjortmyrs

Fiskar ni inget?  :p

Ron

"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Hjortmyrs

Dags att skaka liv i denna igen kanske. Imorrn begås åpremiär och det är Råån som ska få besök.
Kompisen Fredrik är ganska sugen :D , han åker från Trollhättetrakten redan idag för inkvartering på min soffa redan ikväll. Får hälla i stackarn lite sprit när han anländer.

Hjortmyrs

Inte mycket fart i vattnet igår. Det är lite svårt att fiska dessa lugna smååar "on the swing".
En fin dag dock, vi hade kontakter med småblänkare ner mot mynningen. Vi fiskade av en plats en bit upp i ån, där hade jag nöjet att motionera en stark öringbesa som tog en svart tub. Det var den enda vi hade på land.

Det kom upp en utlekt fisk på 105-110cm, tänk er den i fin kondition. :looney:

Råå har en grymt bra pizzeria.

Hjortmyrs

Vädret är en aning bistert. Men smidandet av planer värmer.
Steelhead på OP om ett år, eventuellt Montana igen i september. Dessutom tyckte sambon att vi gott kunde åka till Skottland sista veckan i mars. Hon tyckte även jag kunde lägga två dagar i Dee, om platsen på beatet är ledigt imorrn kväll så bokas det! :)

MADMOOSE

Citat från: Hjortmyrs skrivet februari 08, 2013, 00:48:07
Vädret är en aning bistert. Men smidandet av planer värmer.
Steelhead på OP om ett år, eventuellt Montana igen i september. Dessutom tyckte sambon att vi gott kunde åka till Skottland sista veckan i mars. Hon tyckte även jag kunde lägga två dagar i Dee, om platsen på beatet är ledigt imorrn kväll så bokas det! :)

Henne skall du vara rädd om..!!

Hjortmyrs

Citat från: MADMOOSE skrivet februari 08, 2013, 05:59:42
Henne skall du vara rädd om..!!

Det är jag. :)
Veckan ser ut att kunna avslutas med Celtic - St Mirren på Celtic Park.  :looney:

Hjortmyrs

Sådärja!

Två dagar bokade på Lower Woodend, River Dee 27 och 28 mars. :)

Hjortmyrs

Idag pimplades abborre i utanför Horred. Vi fick några kring halvkilot och en massa småpinnar.
Sen styrde vi vidare mot regnbågssjön och jag bibehöll min katastrofala landningsprocent på pimplad regnbåge. Idag tappades fem stycken precis under iskanten. Men roliga fajter.

Kallt var det. Snart är det premiär (1/3) i vissa åar, som Lagan och Fylleån, inte långt hemifrån. :)

Hjortmyrs

Idag har det bundits flugor.

han där nere med horn i gatan vad totalt talanglös jag är på tubflugor. Helt sjukt egentligen, har bundit flugor sen några månader innan Sverige tog VM-brons i fotboll. Brolin är nu 95kg tyngre och Ravelli letar väl ålderdomshem. Men mina tuber ser likadana ut som då.
Att kalla mig "talanglös" är som att kalla Hitler "en smula intolerant".

Helljammer

Förstår hur du menar med flugorna. Exakt samma här, får dock en och annan fisk på egna kreationer märkligt nog.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Hjortmyrs

Citat från: Helljammer skrivet februari 17, 2013, 16:17:41
Förstår hur du menar med flugorna. Exakt samma här, får dock en och annan fisk på egna kreationer märkligt nog.

Jo, jag får väl en och annan långsynt fisk. Men lite snyggare kunde dom få va. :)

Hjortmyrs

Innan kylan gjorde återbesök hanns en tur ner till Stensån.
Tyvärr möttes jag och göteborgarn av mycket lågt vatten. Vårsolen värmde dock fint i ravinerna.
Jag upptäckte en öring i det ganska klara vattnet. Den stod obekymrat och snappade upp nymfer på ett lugnt parti. Den brydde sig föga om göteborgarns laxflugor, den verkade mer störd av de lustiga kreationerna som inte liknade något den åt. Från min position i slänten såg jag hur den skyggade för flugorna.

Vi fiskade oss långsamt ned mot mynningspartiet av ån. Målet var ju trots allt nystigen öring.
Där träffade vi en oerhört pratglad gubbe som obesvärat lade sina reflexspinnare över våra linor.
Han var dock en snäll farbror varför vi inte tog någon notis om detta utan begav oss uppströms igen. Gubben ropade oss tillbaka och gav göteborgarn en gammal flugask innehållandes lika gamla flugor. Vi tackade och beslöt oss för hemfärd, göteborgarn skulle till nåt gym -en vanlighet bland göteborgska flugfiskare. Måhända är det en trend sedan skateboardfolket bytte brädorna mot flugspön och började göra fiskevideos med bara överkroppar, ackompanjerade av den senaste punkmusiken. Trend eller inte, obegripligt är och förblir det. En öring har aldrig brytt sig om mitt utseende och tur är väl det.

Vi stannade till vid öringen från imorse. I kvällsljuset kunde jag urskilja dess kontur.
Den fortsatte ignorera göteborgarns flugor. Jag gjorde bedömningen att den främst tog myggpuppor, med en och annan bäcksländenymf om den fick chansen. Här och var kröp en och annan yrvaken bäckslända runt.
- Sätt på det minsta du har, uppmanade jag.
Det hela blev en mindre process för göteborgarn som främst är laxfiskare, vad han än valde så kom jag med samma uppmaning. Till slut bad jag att få se asken han fick av den yvige farbrorn med reflexspinnaren. I den satt helt orostiga Pheasant Tails och annat smått och gott.
-Ta nåt ur den här asken, rådde jag.

Göteborgaren gjorde ett första kast med nymfen.
För första gången tittade öringen på hans erbjudande. För första gången knöts knöts en kontakt mellan oss och fisk denna vackra vårdag.
-Han tittar, sa jag förvissad om vad som skulle hända.
Jag tittade på göteborgarn och jag tittade på öringen, båda var på helspänn.
Öringen följde flugan med gapande trut och hade jag här börjat utbrista "Nu nu nu, han tar!" hade göteborgarn satt mothugget i alen bakom och öringen haft en lyckligare eftermiddag.

Vi satte gemensamt tillbaka öringen och levde lyckliga ända till nästa kallfront.

MADMOOSE

västvis