Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

thesaurus fisketurer!

Startat av thesaurus, juni 12, 2019, 14:08:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ismo

Jag å farsan! Vi ger inte upp.

Balswinger

Citat från: ismo skrivet maj 06, 2021, 21:27:50
Jag å farsan! Vi ger inte upp.

Fint kort.
(Det var det håret jag tänkte på)

Ismo

thesaurus

Sitter nu i stugan och tar en whiskey efter 11 timmars fiske, dagarna kan summeras med Sol, blåst och mediokert fiske. Men fan vad härligt det var att få komma ut, och nog lyckades man lura några men ingen som går till rekordböckerna.

Flygande-jakob

Citat från: thesaurus skrivet maj 08, 2021, 20:48:31
Sitter nu i stugan och tar en whiskey efter 11 timmars fiske, dagarna kan summeras med Sol, blåst och mediokert fiske. Men fan vad härligt det var att få komma ut, och nog lyckades man lura några men ingen som går till rekordböckerna.

Näe sånt här väder den här årstiden är extremt svårt i ransarån.
Jag bryr mig inte ens om att fiska då numera.
Blir det vindstilla blir det trevligare.

thesaurus

Citat från: Flygande-jakob skrivet maj 08, 2021, 21:41:46
Näe sånt här väder den här årstiden är extremt svårt i ransarån.
Jag bryr mig inte ens om att fiska då numera.
Blir det vindstilla blir det trevligare.

De vindstilla fönster man fick var otroligt härliga, fick se några feta rödingar stiga!

Flygande-jakob

Citat från: thesaurus skrivet maj 09, 2021, 08:55:14

De vindstilla fönster man fick var otroligt härliga, fick se några feta rödingar stiga!

Det är ett av de mest fostrande vatten som finns under våren. Och mest lärorika. En vindstilla vårdag kan man på en promenad längs selen se och räkna fler stora öringar än vad man kunde tro var möjligt. På sandbankarna i nedre selet står det 2-3kg öringar i varenda grop. Vid växtbältena kan man se öring på öring stryka förbi och leta nymfer.
Och skyggare än han där nere med horn själv!
Det är lång framförhållning, diskreta små bäcksländenymfer och tunna tafsar om man ska lyckas. Fiskar man där det strömmar lite så är det snett uppifrån man måste få ut kastet. Beräkna driften ner till rätt djup och lägga kastet upp mot tio meter uppströms för att inte skrämma. Ändå kommer 9 av 10 försök att skrämma öringen. Antingen i kastet eller i driften.
Skrämmer man inte så kommer 9 av de 10 lyckade kasten att resultera i en titt och ett underkännande. Kanske i det 100;e försöket stämmer allt och den tar!
Då står man inför problemet med 0,12 tafs och en 3-kilos öring som panikrusar över grundflaket..

Blir det mulet väder, oväder, eller snösmältning som färgar vattnet blir det plötsligt 10 gånger enklare.
De riktigt häftiga killarna med gopro, Troutbosslina och lemmelkaffekepsar knyter då på en sån där articulated streamer och metar i djupgroparna.. Helt ovärdigt detta vatten tycker jag.  :betis:

Sommarfisket är mer normalt. Fostrande men överkomligt för de flesta kategorier flugfiskare  :yeah:

thesaurus

Vad härligt att man lär sig något nytt ibland, hade aldrig i tanke att gå ner på så låg tafs. Nu hade ju inte vinden tillåtit det ändå men. Det är ju definitivt inte sista gången jag besöker ån (inte ens för i år)

Flygande-jakob

NU är det bra fiske som fan.  ;D

MADMOOSE

Citat från: Flygande-jakob skrivet maj 12, 2021, 15:17:37

Du agnar ju med hel and din spjuver! Du har helt missat vad Cul de Canard står för!  :loopis: ;)

Flygande-jakob

Citat från: MADMOOSE skrivet maj 12, 2021, 15:35:30
Du agnar ju med hel and din spjuver! Du har helt missat vad Cul de Canard står för!  :loopis: ;)

Man ska agna rejält!  ;D

thesaurus

Citat från: Flygande-jakob skrivet maj 12, 2021, 15:17:37

Synd man inte har långhelg. Imorgon står dock havsöring på schemat!