En annan liten bilddagbok, 2008

Startat av Helljammer, februari 05, 2008, 13:09:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helljammer

Jag känner på mig att det blir ett sånt här år igen..... :doh:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

T.A

Citat från: Helljammer skrivet februari 05, 2008, 13:09:10
Jag känner på mig att det blir ett sånt här år igen..... :doh:
man ska inte lämnarullarna på biltaket.. Man glömmer dem där. :rofl:

Helljammer

Citat från: T.A skrivet februari 05, 2008, 13:14:58
man ska inte lämnarullarna på biltaket.. Man glömmer dem där. :rofl:

Jg trillade ned för en bohusländsk klippa. Eftersom det ändå satt en loop-plastrulle på spöt så valde jag att fullständigt dämpa fallet med den,  spöt klarade sig märkligt nog utan skador och själv blev det inte mer än några rejäla blåmärken....
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

T.A

Citat från: Helljammer skrivet februari 05, 2008, 13:16:40
Jg trillade ned för en bohusländsk klippa. Eftersom det ändå satt en loop-plastrulle på spöt så valde jag att fullständigt dämpa fallet med den,  spöt klarade sig märkligt nog utan skador och själv blev det inte mer än några rejäla blåmärken....
:rofl:

Helljammer

Vattnet är alltid blåare på andra sidan berget.
Jag har dessutom alltid tyckt att klippklättring blir mer spännande om man byter ut klätterskorna mot vadare och rep,säkringar, hjälm mot upptacklat spö.
Den sista kryddan är att ha fiskslemmiga händer istället för kritdamm. :looney:

Ismo

Citat från: Helljammer skrivet februari 05, 2008, 13:23:09
Vattnet är alltid blåare på andra sidan berget.
Jag har dessutom alltid tyckt att klippklättring blir mer spännande om man byter ut klätterskorna mot vadare och rep,säkringar, hjälm mot upptacklat spö.
Den sista kryddan är att ha fiskslemmiga händer istället för kritdamm. :looney:

Är det 6 lr. 10 Amp säkringar?... :)

Sg

haha det där måste vara den mest kvaddade rulle jag sett ;D jag trodde du hade förstört den med mening :D

Helljammer

Citat från: Sg skrivet februari 19, 2008, 16:02:41
haha det där måste vara den mest kvaddade rulle jag sett ;D jag trodde du hade förstört den med mening :D

Jag kanske undermedvetet ville att den lilla plastmojängen skulle dö och därför valde att trilla.  Vem vet?

Sg

Citat från: Helljammer skrivet februari 19, 2008, 16:05:43
Jag kanske undermedvetet ville att den lilla plastmojängen skulle dö och därför valde att trilla.  Vem vet?

Förstår men jag menar att det ser ju snarare ut som att du vänt på spöt och smackat den i berget som en slägga ;D

Helljammer

Jag har slagit sönder en abumatic med vilje en gång, när jag hade tappat en fin fisk på grund av kärv. Nån flugrulle har jag ännu inte hunnit avrätta med flit men det kommer säkert.

Sg

Citat från: Helljammer skrivet februari 19, 2008, 16:08:21
Jag har slagit sönder en abumatic med vilje en gång, när jag hade tappat en fin fisk på grund av kärv. Nån flugrulle har jag ännu inte hunnit avrätta med flit men det kommer säkert.

men vadå, abumatics är ju "helt trasselfria" ;D

Helljammer

Citat från: Sg skrivet februari 19, 2008, 16:13:14
men vadå, abumatics är ju "helt trasselfria" ;D

ja de gamla var bra..  har en med röd kåpa från 60talet nånstans..  den skulle antagligen fortfarande fungera.

Den jag mosade var en 80talare med för mkt plastdelar, det var även på 80talet jag slog sönder den så den var inte gjord för att hålla länge. Man visste redan då om plastens baksidor.... :bonk: :rofl:

Flyguy

;D ;D ;D
Tur att det inte var en riktig rulle, då hade Du fått blåmärken! :D ;)
Anakronist

Sg

Skruttapan

Den där saften är ruskit god!"  :yes:

Helljammer

Ljungan:  Söndag 4/5 .
Dagens första händelse nere vid Grimman innan fisket ens börjat,  man kliver på linan och drar in flugjäveln i fingret,   benhårt....

Helljammer

Naturligtvis gick det inte att dra ut skiten bakåt, man kanske skulle överväga att ALLTID köra hullinglöst...  :haum:

Den satt benhårt i fingerköttet och försök att trycka ut den framlänges för att nypa hullingen eller klippa av kroken gick inte heller denna gång.
Det vill sig inte bättre än att jag för första gången i mitt fiskarliv måste besöka sjukvården för en fiskerelaterad olycka.   Vårdcentralen i Njurunda är naturligtvis stängd så det blir till att fara till Sundsvalls sjukhus och efter en dryg timmes väntan och en massa lokalbedövning få krokjäveln avlägsnad kirurgiskt.  Billigt och bra,  endast 300kr och ett par timmars fiske bortkastat. :hmm:

Helljammer

Att bara åka hem utan att ha gjort ett enda kast skulle ju kännas helt jävla meningslöst så det är bara att köra ned till älven igen.

Testar Västbo på norrsidan och se där,  precis vid trädet som hänger ut och gör det svårt att fiska längre tar det en fisk ända inne vid land.  Med det höga vatten som råder går det inte att kliva ut i älven och drilla på vettigt vis utan jag får stå kvar och klänga vid buskar och träd en ganska god stund medan fisken bökar runt i hårdströmmen.

När det så äntligen blir dags för landning är  även det rätt besvärligt eftersom det är en brant, buskig lerslänt och 2m djupt direkt inne vid land.  Lyckas lägga mig och hålla spöet åt sidan utan att trassla in det i alla träd och buskar och får så upp halva fisken på en liten grästuva och då släpper flugan.

Lyckas på något vis med full kraft hugga tag runt fiskens gällock och vräka upp fisken långt upp bland buskarna, inte precis något skolboksexempel på hur man beter sig.... :vissla:

Nåja, ingen filmade drillen och ingen filmade fingerincidenten heller...

Henka

Citat från: Helljammer skrivet maj 04, 2008, 21:19:38
Nåja, ingen filmade drillen och ingen filmade fingerincidenten heller...

Det är nog ingen som får reda på det heller :vissla:

Om du dessutom döper om filnamnet till nåt utan "ö" så kan vi andra titta på bilden också :looney:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ron

Leatherman Tool är bra att ha då man krokat sig själv.  :hmm:

"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

BB

Aj aj, den satt djupt!  :nono:
Har ännu aldrig krokat mig själv, men vet att den dagen nog kommer förr eller senare... Man får hoppas på det senare.
Har dock fått den tveksamma äran att försöka dra ur en krok ur en kompis en gång, så jag vet hur omöjligt det är att backa dom. Huden är otroligt seg.
När det gäller gäddfiske kör jag med 100% nypta hullingar iaf. Dom krokarna vill man inte dra in i sig själv...

Ismo

2st ställen man inte ska sätta fast krokar i..det är i huvet å röva..den utan hjärna upptill har segast hud..å den som tänker har näst segast...allt enl. en Doktor.. :yes:

Helljammer

jag hade en bra avbitar med mig,  hade jag haft en rejäl dos lokalbedövning och lite antiseptika hade jag kanske kunnat ordna allting själv.  Nu vet jag ju hur man skall göra iallafall! :rofl:

Helljammer

Sedärja, en duglig vulgataöring, då kanske man med gott samvete kan åka till Norge och inte få lax igen till helgen...

Helljammer

Trots sin storlek så fanns det allt fina flugsträckor i Namsen på Vaerem.

Helljammer

I 4e eller 5e kastet på första vändan sög iallfall årets första lax i, inte ens två kg, men lusad, knallblank och pigg var den rackaren.

Helljammer

På andra sidan är det ännu finare, men där får man av nån anledning tyvärr bara fiska fluga varannan dag, annars är det en masksträcka, som maskgubbarna inte ens verkar vilja utnyttja så mycket.

Sg

ser ut att vara fint :) Grattis till årets första lax!

Helljammer

Sådärja,  då var säsongen slut för min del med undantag för lite harrfiske i september om det skulle bli läge och väder. Har varit utan vettig kamera större delen av säsongen med några bilder på fiskar av varierande kvalitet har det blitt.

Helljammer

På det hela taget en riktigt trevlig säsong.  Hur var eran?

rifle

What time is it? It´s time to rock not yet!

Thomas L

Ån på sista bilden ser underbar ut :love:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Jonke

västvis

Helljammer

Äntligen! Efter att det gått troll i junifisket i tröndelag i flera år blev det äntligen lax på land i juni!
:booze:

Citat från: Helljammer skrivet juni 25, 2011, 18:58:13
Äntligen! Efter att det gått troll i junifisket i tröndelag i flera år blev det äntligen lax på land i juni!

:yeah:  :booze:

Rye?

/age

Ismo

:flyguy:

Helljammer

Citat från: age skrivet juni 25, 2011, 19:19:05
:yeah:  :booze:

Rye?

/age

Jag jobbar på länsstyrelsen, Rye har jag knappast råd att fiska. (Inte Espan heller).  Loe var vi på. :hmm:

Citat från: Helljammer skrivet juni 25, 2011, 19:38:09
Jag jobbar på länsstyrelsen, Rye har jag knappast råd att fiska. (Inte Espan heller).  Loe var vi på. :hmm:

Tuff bargin med Hasse  :hmm: då  :vissla: Hälsa från mig  :police:

Än en gång grattis!  :yeah:

TL //age

Matte

västvis

Grattis!!!    :yeah: :booze:

strömmen

Thomas L

Ser ut och va en redig en med :D
Fisken alltså ;)

GP-Special

Grymt  :bf1: som fan!

Du har den rätta knycken  :appa2:

Helljammer

Lite tramsiga små foton från panikturen till Stjördalen igår!

Helljammer

:nudge:

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Helljammer

I Vefsna fanns det just ingen havsöring alls så det blev till att fjanta runt till ett par andra Nordlandsälvar istället... :appel1:   Lågvatten och trögt fiske.

Helljammer

...

Betis

I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

västvis

Helljammer

Ännu en helg vid Stjördalselva. Det tidigare flytet under säsongen har gett med sig lite, båda krokade laxar klev själv av efter cirka tio sekunder var så några fiskbilder blir det icke!  :tafeja:

Helljammer

Detta med Brittiska Kolumbia var inte så dumt trots allt. :hmm: Mest bara hemfärden kvar nu.

Helljammer

:appel1:

västvis

Fina bilder på fiskar och björnar!    :love: :yeah:

Ron

Lasu

Thomas L

Skoj att ni fick se en Björn också.....  :yeah:

Ismo

Thomas L

Ismo

Citat från: Helljammer skrivet oktober 09, 2011, 03:25:14
Detta med Brittiska Kolumbia var inte så dumt trots allt. :hmm: Mest bara hemfärden kvar nu.

..måste vara en gömd spegel på dessadenna Björn... :haum:

Helljammer

Har mer björnbilder. En dag hängde familjen grizzly, mamma med ungar 50-150m ifrån oss i tre timmar. Det var inte bara positiv spänning. Såg grizzly från bil ett par dagar till. Svartbjörnar såg vi flera om dagen de flesta dagar, verkar vara det vanligaste viltet....

Helljammer

12 steelhead på 13 fiskedagar i fem olika älvar får man vara nöjd med tycker jag. Två största runt tio kg resten mellan två och åtta kg ca. Liknande utdelning för övriga gubar!

Henka

Det var annat än Kilsbergen det! :D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

MADMOOSE

Ähhh Komsumlax..!  :tafeja:

Surt sa räven... :-[

Helljammer

Denna var inte nån av resans största fiskar och ändå drillade jag av mitt spö mot den.... Har aldrig dragit av ett spö genom att pressa en fisk förut..  Lyckades dock handlina iland fisken så småningom.  Även Torsten lyckades drilla av ett spö mot en fisk.
Är det någon som har ett gammalt IMX #7 10´köper jag det gärna!. Det var ett gammalt favvospö :love:  Ska man knäcka spön ska man göra det under drill!

Helljammer

Här står Johan och jag och har efter ett par timmar tröttnat på att ta grizzlybilder och börjar fundera på hur vi ska ta oss därifrån. Enda vägen till bilen är att vada runt nallarna, vilket vi till slut gjorde. Med dragna pepparsprayburkar... :vissla:

Helljammer

:sowhat:

Helljammer

:foff:

Ismo

Tanke på alla Björnar runtomkring, gick det att koncentrera sig på fisket egentligen? :haum:

Helljammer

Den dagen då grizzly var så där nära gick det lite trögt med fisket när de väl kommit. Hade dock fått en rejält grov stålskalle på 94cm tidigare på dagen så jag var egentligen ganska nöjd med fisket den dagen redan. :hmm:

Ron

Citat från: Helljammer skrivet oktober 11, 2011, 10:39:50
Här står Johan och jag och har efter ett par timmar tröttnat på att ta grizzlybilder och börjar fundera på hur vi ska ta oss därifrån. Enda vägen till bilen är att vada runt nallarna, vilket vi till slut gjorde. Med dragna pepparsprayburkar... :vissla:

Funkar pepparspray?
Trodde man behövde beväpna sig med minst gevär för att vara säker på att kunna freda sig mot de där...

Helljammer

Jag tror gevär är betydligt sämre, om man inte sätter ett dödande skott direkt vill säga.
Denna pepparspray är kraftiga doningar sägs det. En annan svensk som bodde på samma motel som oss lyckades dra av lite pepparspray på sig själv av misstag. Dock inte i ansiktet, men det sved visst rejält på hans händer resten av den dagen och händerna svullnade upp. Nu provade vi dock inte på björn så om den verkligen fungerar när det behövs vet man ju inte.

Ismo

Har för mig att jag läste nånstanns om att vissa gjort det till "sport" att pepparspraya Björnar..om det är sant så borde dom som straff få en burk sprayad där solen aldrig lyser..

Helljammer

Förvånar mig inte, idioter tycks det finnas gott om överallt, inte minst i nordamerika. En morgon såg vi på TV på motellet björnjakt med pilbåge.
De skjöt en stor svartbjörn med pilbåge, naturligtvis dör inte björnen utan de får följa efter den blödande björnen in i en massa buskar och snår, även denna eftersöksjakt med båge..  Att smyga i buskarna med pilbåge efter en redan skadeskjuten björn är varken snällt, rationellt eller ofarligt.

Helljammer

Tjofadderittan!  Imorrn är det slut på säsongen i majoriteten av vattnen jag fiskar (återstår lite harrfiske i september och kanske lite havsöringsletande i ljungan) så det får bli en liten summering.
Är trots allt riktigt nöjd med säsongen även om den varit lite konstig.
4 Norgelaxar (vara av en om än ganska färgad var pb med rejält god marginal  110cm och grov som fan, tillråga på tagen på enhandsspö klass sju under grilsefiske) Min första lögdelax i mitten av juni. Ovanligt många öringar kring två kilo på streamer hemikring.
Öring, röding och harr över kilot på torrt känns bra en säsong som denna när det varit generellt så uselt med kläckningar och vakande fisk.
Nytt pb på harr på torrt  53cm.

Helljammer

..

Torneus

Verkar som du haft ett bra år.

Man får bara hoppas att det år som varit blir sämre än nästa år.
Snart är det midsommar, då vänder det

Henka

Yeah baby, yeah baby, yeah baby- yeah! :looney:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Helljammer

I stort sett bomm på insektsfisket och än mer tvärbomm i laxfisket, hade en lax på i cirka fem sekunder tidigare i juli. (Nåja, kanske hinner man ännu lirka upp någon augustilax nu när det äntligen kommit iaf lite vatten i tröndelag, men det räknas ju blott till hälften). Streamerharvandet på hemmaplan har gett ett par skapliga och en riktig drömfisk iaf! 77cm och hela 54cm runt magen och var ute med mycket backing tre gånger och var väl så sett ett mkt bra substitut för utebliven lax. Det var som vanligt en utmärkt idé att dra ut den kvällen det var VM-final i bollsparkning!

rifle

Citat från: Helljammer skrivet augusti 07, 2018, 08:20:19
I stort sett bomm på insektsfisket och än mer tvärbomm i laxfisket, hade en lax på i cirka fem sekunder tidigare i juli. (Nåja, kanske hinner man ännu lirka upp någon augustilax nu när det äntligen kommit iaf lite vatten i tröndelag, men det räknas ju blott till hälften). Streamerharvandet på hemmaplan har gett ett par skapliga och en riktig drömfisk iaf! 77cm och hela 54cm runt magen och var ute med mycket backing tre gånger och var väl så sett ett mkt bra substitut för utebliven lax. Det var som vanligt en utmärkt idé att dra ut den kvällen det var VM-final i bollsparkning!

Det var ett litet spö, eller är det en STOR fisk?

Tjusigt!
What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Knubbig rackare!!!!! :yeah: :flyguy:
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

västvis

:flyguy: :yeah: