Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

Världens bästa torrflugevatten?

Startat av Betis, november 22, 2008, 13:54:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Var ligger det?
Island var rätt ok.
Men vet ni andra renodlade torrfluge-vatten?
Nu menar jag inte såna där det nån gång vart tionde år tas en redig på torrt å resten av tiden bara fångas fisk på Flonkidonkar utan det skall vara ställen där fisken gladeligen vakar å äter insekter på ytan.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Thomas L

Utan att ha en aning så tror jag ju att det är på platser där så få vita som möjligt har satt sin fot. Rysslands och Kanadas vildmarker känns givna :hmm: Argentina och Chile tror jag också. Då där långt söderut är det väl heller inte så tätt med folk.

Folktomt tror jag är nyckeln. Vild fisk är lättfångad. Fisk som det fiskas mycket på blir skygg.... min teori.... Lite grann så är det väl när ett vatten fått vila en längre tid, den tappar i skygghet... Årets första fiskare i en Jokk eller Å har det lättare än dom som kommer efter...
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

muaytudd

Citat från: Thomas L skrivet november 22, 2008, 14:51:25
Mye text

Visa ord  :yeah:

Sen så skadar det väll inte att platsen har en flora som erbjuder enkel mat i form av torrt för fisken.

Ismo

I en Regnbågs damm - "outplanterad sådan" ..utan full med pellets :hmm:

isak

Betis

Citat från: Thomas L skrivet november 22, 2008, 14:51:25
Utan att ha en aning så tror jag ju att det är på platser där så få vita som möjligt har satt sin fot. Rysslands och Kanadas vildmarker känns givna :hmm: Argentina och Chile tror jag också. Då där långt söderut är det väl heller inte så tätt med folk.

Folktomt tror jag är nyckeln. Vild fisk är lättfångad. Fisk som det fiskas mycket på blir skygg.... min teori.... Lite grann så är det väl när ett vatten fått vila en längre tid, den tappar i skygghet... Årets första fiskare i en Jokk eller Å har det lättare än dom som kommer efter...
Ryssland å Canada är väl Flonkidonk-land va?
Tyckte mig se att åtminstone på Kola så fiskade de med Wolly-Bugger... :betis:
Finns kanske mer än Kola?

Jag är alltså inte bara ute efter å ta mig en öring på en 3-4 kilo, de har ja gjort rätt många ggr förut.
De ska tas på torrt.
På Island finns ingen spigg eller mört så där har öringen inget annat val än å äta de insekter som finns.
De borde finnas fler såna vatten i världen.
I Slovenien äter de mest fisk å nymph, på Nya Zeeland verkar det vara likadant.
Alltså totalt ointressant.
I am the real one.

Thomas L

Citat från: Betis skrivet november 22, 2008, 15:33:36
Ryssland å Canada är väl Flonkidonk-land va?
Tyckte mig se att åtminstone på Kola så fiskade de med Wolly-Bugger... :betis:
Finns kanske mer än Kola?

Jag är alltså inte bara ute efter å ta mig en öring på en 3-4 kilo, de har ja gjort rätt många ggr förut.
De ska tas på torrt.
På Island finns ingen spigg eller mört så där har öringen inget annat val än å äta de insekter som finns.
De borde finnas fler såna vatten i världen.
I Slovenien äter de mest fisk å nymph, på Nya Zeeland verkar det vara likadant.
Alltså totalt ointressant.
Finns det mye fisk hugger dom på allt som erbjuds. Dom har inte råd och vara kräsna. Då är det väl en fördel om inget kläcker så att det konkurrerar med den fluga som presenteras.

Flygande-jakob

Jag har ett par stycken fjällåar i Sverige där vattnet är kristallklart och fisken så skygg och knepig så allt annat än fiske på vakande fisk är i princip hopplöst. Hela säsongen igenom äter fisken från ytan eftersom sommaren är så kort och dom inte har råd att låta ätbara flytetyg passera orörda. Jag fiskar bara torrfluga i dessa vatten och det gäller genom hela säsongen. Men det är ju knappast världens bästa torrflugefiske, men iallafall suveräna torrflugevatten där fisken äter från ytan hela sommaren även när dom är stora. Och de ligger ju i Sverige vilket är väldigt trevligt!

P-A

Hej Betis

Världens bästa torrfluge vatten finns på NZ skulle jag tro. Finns massor av vatten
som har enorma dagsländekläckningar som skapar underbara förutsättningar
för torrflugefiske. Ett av dom bästa är Mautora med sina enorma kläckningar
men även Waiou river och Oreti är underbara torrflugevatten.
Alla dessa vatten har mycket och stor fisk som har ögonen riktade uppåt
hela sommaren.

Mvh P-A

Thomas L

Citat från: jakob skrivet november 22, 2008, 19:34:40
Jag har ett par stycken fjällåar i Sverige där vattnet är kristallklart och fisken så skygg och knepig så allt annat än fiske på vakande fisk är i princip hopplöst. Hela säsongen igenom äter fisken från ytan eftersom sommaren är så kort och dom inte har råd att låta ätbara flytetyg passera orörda. Jag fiskar bara torrfluga i dessa vatten och det gäller genom hela säsongen. Men det är ju knappast världens bästa torrflugefiske, men iallafall suveräna torrflugevatten där fisken äter från ytan hela sommaren även när dom är stora. Och de ligger ju i Sverige vilket är väldigt trevligt!
Att det är utmanande och svårt är ju bra. Belöningen den gång det lyckas är bara så mycket större :love: Den är beroendeframkallande eftersom den vill upplevas igen (nu pratar jag inte om man utan om mig  8) ).... Meta i en fiskodling är inte skoj. Dom gånger jag varit med om att naturen uppträtt som en fiskodling är bara lämnat mig likgiltig :zero:
1 svår slår 10 lätta (OBS symboliskt, bara så att alla ordmärkare vet :foff: ), tycker jag och då pratar jag om fiske i allmänhet inte bara torrflugefiske.

Det hindrar ju inte att jag fångar nån lätt ibland iaf :tadaa: T.ex. klubbtjärn 3 dar efter isläpp för 2 år sen. Fisken stod i klunga utaför en bäverhydda i viken där släppet varit. När jag skingrade stimmet så fick jag fisk på 8 kast rad, görsköj ::) Ja det var väl ingen naturupplevelse som lågvatten Mounio älv (kunde vada till Finland, tror det var 1977) och alla fiskar var i en djuphåla 10x25 meter stor. Jätteintressant ::) Dom högg på bara kroken. Snacka om konkurrens om maten :zero: Om en tappadades så satt nästa på innom 3 sekunder utan att behöva kasta om. Torrt eller vått spelade ingen roll. Skulle tro att jag fick fisk på mer än 100 kast rad innan jag ifrågasatte mig själv.
-Va fan sysslar du med, det är ju tråkigt :(
Jag skyller på ungdomligt oförstånd :vissla:

Magnus

Citat från: P-A skrivet november 22, 2008, 20:32:24
Alla dessa vatten har mycket och stor fisk som har ögonen riktade uppåt
hela sommaren.

Rödspätta?
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Betis

Citat från: jakob skrivet november 22, 2008, 19:34:40
Ungefär nåt tokkert ja letar efter.
I am the real one.

Thomas L

Citat från: Betis skrivet november 23, 2008, 16:07:29
Ungefär nåt tokkert ja letar efter.
Jakob berättar nog bara om vatten som inte tål nåt fisketryck så där kan du ju inte fiska :police: ;)

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet november 23, 2008, 20:58:29
Jakob berättar nog bara om vatten som inte tål nåt fisketryck så där kan du ju inte fiska :police: ;)

Trycket kommer ju fr. en Torrfluga :nudge:

Flygande-jakob

Klart jag kan berätta. Men inte rakt ut på en öppen internet sida. :appel1:

Ismo

Citat från: jakob skrivet november 24, 2008, 17:57:24

Vi är sådana dära bannade typer,avskräden..vi i våran lillla sandlåda..så berätta du bara :nudge:

Betis

Citat från: jakob skrivet november 24, 2008, 17:57:24
Det tycker jag självklart att du inte ska heller.
Känsliga vatten skall fiskas av känsligt folk, gläds du själv över dina smultronställen.
Det var ju inte riktigt så ja menade.

Möjligheten att något skall vara bra kan ju bero på yttre förutsättningar, kraftiga regleringar, otillgänglighet, höga priser osv osv.

Att berätta om Svarta på Islandc är exempelvis ingen fara för fisketrycket där då antalet besökare/år redan är begränsat.

Det märkliga med det fisket är även att det inte är särskilt många som verkar ha vett å uppskatta ett sånt kvalitetsfiske.
Tydligt betalar folk hellre det tredubbla för ett Flonkidonk-fiske på exempelvis Kola.

När jag var på Island så var hälften av deltagarna nybörjare. :o :o :o
För dem handlade det mest å bara fåt tag i en stor fisk i änden på linan.

Så är det med oss flugfiskare, en del de kan åka till Argentina å frottera sig med Loppsoldater ena veckan för att  FLYGA  :appel1: till Strömhult nästa.

Visst, kanonbra för oss som har vett å uppskatta, men den dan när det här braiga plötsligt blir hotat så skiter den genomsnittsliga flugfiskaren i det för de är ju lika skoj med nåt konstgjort i en grävd damm.

Gå in å kolla hur många det egentligen det var som var glada att Vojmån blev räddad.
Kolla både här och på konkurentsidan.

Så frågan är ställd med en genomseriös grundtanke.
I am the real one.

P-A

Tycket ändå att du att skall titta på NZ Betis. Jag använde inte streamers en enda
dag där nere och då åkte vi inte ner under bästa torrflugetid som är slutet på Januari till
slutet på Mars. Att få se en vattenyta luddig av små dagsländor i str 18-20 och se stor öring
ignorera allt utom spinners som flyter förbi det är fantamig kärlek på hög nivå.
:love: :love:

Betis

Citat från: P-A skrivet november 24, 2008, 20:11:42
Tycket ändå att du att skall titta på NZ Betis. Jag använde inte streamers en enda
dag där nere och då åkte vi inte ner under bästa torrflugetid som är slutet på Januari till
slutet på Mars. Att få se en vattenyta luddig av små dagsländor i str 18-20 och se stor öring
ignorera allt utom spinners som flyter förbi det är fantamig kärlek på hög nivå.
:love: :love:
Jo, annars har jag fått för mig att det mesta fisket där är uppströms nymph-fiske.
Ungefär som i Slovenien.
Svårt som helvete och jävligt roligt på sitt vis.

Fast visst har man hört om vissa Spring-creekvatten där.
Typ de vore nåt i min smak ja.
Gärna hårt kvoterat å totalt oåtkomligt utan guide.
I am the real one.

Flygande-jakob

Och vill du testa mina fjällvatten så är det bara att komma hit så visar jag. :-*

P-A

Citat från: Betis skrivet november 24, 2008, 20:18:37
Jo, annars har jag fått för mig att det mesta fisket där är uppströms nymph-fiske.
Ungefär som i Slovenien.
Svårt som helvete och jävligt roligt på sitt vis.

Fast visst har man hört om vissa Spring-creekvatten där.
Typ de vore nåt i min smak ja.
Gärna hårt kvoterat å totalt oåtkomligt utan guide.

Du kan fiska uppströms nymf om du vill det på förmiddagen
och fiska evening rise på dagsländor för att sedan gå på
night rise med enorma mängder medium stora nattsländor.
Vad det angår spring creeks och andra små vatten så finns
det mängder som är riktigt bra och vissa är bara åtkomliga med
guide.  Om du bestämmer dig för att åka så skall jag ge dig
riktigt bra tips på boende, guider och resrutt.
Mvh P-A

rifle

Har du fått uppleva världens bästa torrflugevatten ännu?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Citat från: rifle skrivet februari 21, 2019, 10:46:46
Har du fått uppleva världens bästa torrflugevatten ännu?
Varit i några stycken som håller väldigt hög klass. Jacobs sjö hade något speciellt över sig. Den är ju tyvärr snart ruinerad. Men Svarta på Island är nog svårslaget vad man än jämför med. Också snart väck då de hellre vill har kilowatt ur den.
Finns väldigt mycket i dina trakter också.
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet februari 24, 2019, 12:16:40
Varit i några stycken som håller väldigt hög klass. Jacobs sjö hade något speciellt över sig. Den är ju tyvärr snart ruinerad. Men Svarta på Island är nog svårslaget vad man än jämför med. Också snart väck då de hellre vill har kilowatt ur den.
Finns väldigt mycket i dina trakter också.

Har hittat två, kanske tre, nya vatten som kan vara i samma klass.  :yeah:
Ett är strömmande med sel. Säkra källor på harr på 2,5kg där. Men långt att gå. Man måste övernatta om man ska dit. Har tillgång till en fin koja där.

Ja där du var är kört. Umesvinen och lettlandssvinen har kört sönder det i sommar. Men det höll i över tio år och det är långt mer än jag hade vågat hoppas på när vi fann det. Så man får vara glad ändå!

Två nya vulgatavatten med stor öring och röding också. Ska utforska i sommar förhoppningsvis.

MADMOOSE

Måste väl vara Ätran med dykande nattsländor! Svårt nog för er Betis och Jakob?  8) :-*

Flygande-jakob

Citat från: MADMOOSE skrivet februari 25, 2019, 08:35:15
Måste väl vara Ätran med dykande nattsländor! Svårt nog för er Betis och Jakob?  8) :-*

Ja, frustrerande med för lite tid på sig. Man behöver ju en massa tid när man stöter på knepigheter. Det är ju det som är det roliga med fiske, att krångla. Men under tidspress är det frustrerande.
Men mycket intressant ändå!
Hade velat ha en vecka på mig i det vattnet.  :haum:

Betis

Vill nog hävda att det är det svåraste tillfället hittills.
I am the real one.

Ismo

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet februari 25, 2019, 15:19:33
Vill nog hävda att det är det svåraste tillfället hittills.

Men ett gott minne att bära med sig.  :)

Ismo

Öhhh! Nattsländor brukar väl ba dyka upp!!..Varför skall dom dyka ner igen?.. ??? :haum:..syret slut?

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet februari 25, 2019, 16:38:37

Öhhh! Nattsländor brukar väl ba dyka upp!!..Varför skall dom dyka ner igen?.. ??? :haum:..syret slut?

Kryper ner och lägger ägg på stenar.
Inte alla sorter förstås som bekant, men vissa.

Ismo

Citat från: jakob skrivet februari 25, 2019, 18:17:02
Kryper ner och lägger ägg på stenar.
Inte alla sorter förstås som bekant, men vissa.

OK! Hur ser varianten UT?..men vingar? Intressant för fisken?.. :haum:

Flygande-jakob

Jag har för mig att det var dagsländor i just ätran? Eller minns jag fel?
Har för mig att vi misstänkte det iallafall då vadarna blev fulla med ägg under vattenlinjen.
Det har jag varit med om då och då men vet inte vilka arter som gör det?
Dom dyker inte utan kryper ner på stock och sten. Och vadarbyxor. Dom får med sig en luftbubbla runt kroppen när dom går under utan. Ser helt silvriga ut.
Och tappat säkert taget då och då och singlar iväg med strömmen.

Gällande nattsländor vet jag inte mycket om det mer än att det förekommer. Westin har ju skrivit om det vet jag, och hans e-12 med guldskalle är ju tänkt att imitera dykande nattslända.

Ismo

Citat från: jakob skrivet februari 25, 2019, 19:27:58
Jag har för mig att det var dagsländor i just ätran? Eller minns jag fel?
Har för mig att vi misstänkte det iallafall då vadarna blev fulla med ägg under vattenlinjen.
Det har jag varit med om då och då men vet inte vilka arter som gör det?
Dom dyker inte utan kryper ner på stock och sten. Och vadarbyxor. Dom får med sig en luftbubbla runt kroppen när dom går under utan. Ser helt silvriga ut.
Och tappat säkert taget då och då och singlar iväg med strömmen.

Gällande nattsländor vet jag inte mycket om det mer än att det förekommer. Westin har ju skrivit om det vet jag, och hans e-12 med guldskalle är ju tänkt att imitera dykande nattslända.

Vadarna JA!.... :) Väldigt stilla stånde bytes djur med a o... :haum: Hur fiskar en då? :haum:..när dom tappar greppet? :haum:

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet februari 25, 2019, 19:36:18

Vadarna JA!.... :) Väldigt stilla stånde bytes djur med a o... :haum: Hur fiskar en då? :haum:..när dom tappar greppet? :haum:

Vetifan. Det är så sällan man råkat ut för det.
Om vi hade haft mer tid på oss i ätran hade man ju kunnat experimentera. Det hade varit värdefullt!

Jag TROR att de väldigt snabbt flyter upp till ytan pga luftbubblan och där blir ligga de i ytfilmen som en ganska "sunkig" slända. Hjälplös och spretande med ben, vingar och stjärtspröt lite har som helst.
Jag skulle nog göra första försöket med en mycket gles och spretig harörenymf, lite fettad, i ytfilmen.
Gingo det åt helvete skulle jag försöka med en av mina "tjädermyggor" som ligger i ytfilmen.

Betis

Det finns rent dykande nattsländor, de ploppar ned genom ytfilmen och simmar ned till botten och lägger sina ägg. Borde nog fiskas med en sjunklina och en väl infettad nattslända. Som dras nedåt av linan. Ismo fiskar väl sin puppa lite så.
Dykande dagsländor är dock helt nytt för mig.
Nattsländor som kryper ned utmed stenar, vasstrån och även då vadarbyxben har jag sett en del av. Speciellt en mycket lite svart som svärmar i kolossala mängder.
Vadarna var helt täckta av slemmiga gröna ägg, så mycket så man inte såg tyget.
I am the real one.

Betis

Grundproblemet i Ätran var väl att vi aldrig riktig såg vad de tog. Vi spekulerade rätt mycket men det slutgiltiga svaret kommer även i fortsättningen vara rena mer lr mindre kvalificerade gissningar.
En av mina mer inspirerande fisken. :yes:
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet februari 25, 2019, 20:04:10
Det finns rent dykande nattsländor, de ploppar ned genom ytfilmen och simmar ned till botten och lägger sina ägg. Borde nog fiskas med en sjunklina och en väl infettad nattslända. Som dras nedåt av linan. Ismo fiskar väl sin puppa lite så.
Nattsländor som kryper ned utmed stenar, vasstrån och även då vadarbyxben har jag sett en del av. Speciellt en mycket lite svart som svärmar i kolossala mängder.

Dom enda dykande Nattsländorna jag kan tänka mig är...dom som skall lägga ägg!!! ..då med vingar...O INTRESSANT!

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet februari 25, 2019, 20:04:10

Jo precis, det är ju det westrin imiterar med guldskalletolvan.

Jag menade inte dagsländor som dyker, skrev nog klantigt, menade som du säger de som kryper ner längs med nåt.
Aldrig hört om dykande dagsländor heller och har svårt att tro att det skulle gå rent fysiologiskt då de inte har några ben som skulle duga att paddla med som nattsländor.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet februari 25, 2019, 20:08:24
Grundproblemet i Ätran var väl att vi aldrig riktig såg vad de tog. Vi spekulerade rätt mycket men det slutgiltiga svaret kommer även i fortsättningen vara rena mer lr mindre kvalificerade gissningar.
En av mina mer inspirerande fisken. :yes:

Har för mig att det var efteråt, hemma, när man såg alla ägg på vadarna som vi spekulerade i dykande/krypande dagsländor som kan ha varit vad de åt på nåt vis. Men som sagt, det vet man ju aldrig.
Vem vet, det kan ju ha varit myror i ytfilmen, hängande snäckor, dykande nattsländor, hängande  fjädermyggpuppor eller vad fan som helst egentligen. :haum:

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet februari 25, 2019, 20:10:06

Dom enda dykande Nattsländorna jag kan tänka mig är...dom som skall lägga ägg!!! ..då med vingar...O INTRESSANT!

Jag har aldrig sett dom under vatten men jag antar att det i princip är en dykande skimrande luftbubbla med paddlande ben ungefär. För luft lär dom binda och hålla kvar runt sig antar jag?
Det gör iallafall de dykkrypande dagsländorna har jag sett.

Betis

Citat från: jakob skrivet februari 25, 2019, 20:24:21
Har för mig att det var efteråt, hemma, när man såg alla ägg på vadarna som vi spekulerade i dykande/krypande dagsländor som kan ha varit vad de åt på nåt vis. Men som sagt, det vet man ju aldrig.
Vem vet, det kan ju ha varit myror i ytfilmen, hängande snäckor, dykande nattsländor, hängande  fjädermyggpuppor eller vad fan som helst egentligen. :haum:
Fast dykande nattsländor minns jag inte vi provade. Eller ja, puppor blev ju fiskade på femtielva olika vis. Såg inga heller. Men de äggiga vadarna gav en hint.
Tiden och tillfället är förbi och har gett ett minne för livet. :yeah:
Sanslöst tålmodiga fiskar också, så som vi tråkade dom utan att de slutade vaka var minst lika unikt som att de inte bet i nåt vi visade dom.
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet februari 25, 2019, 21:15:28
Fast dykande nattsländor minns jag inte vi provade. Eller ja, puppor blev ju fiskade på femtielva olika vis. Såg inga heller. Men de äggiga vadarna gav en hint.
Tiden och tillfället är förbi och har gett ett minne för livet. :yeah:
Sanslöst tålmodiga fiskar också, så som vi tråkade dom utan att de slutade vaka var minst lika unikt som att de inte bet i nåt vi visade dom.

Jo dom betedde sig som matblinda rödingar kan göra. Det är som att mattillgången och den extrema selektivitetsgraden slagit ut den naturliga skyggheten. Jag tror faktiskt att det kan bli så. Den lilla fiskhjärnan är liksom så vriden i botten på en viss sak och saken finns i sådan mängd att intryck av annat knappt registreras. Inte ens faror.

Har varit med om frustrerade fiskare som hivat ut en storsten mitt bland rödingarna som äter och äter men inte biter på flugan med enda resultat att fisken skingrats lite en kort stund just där stenen slog ner men bara fortsatt äta oförändrat.

Har bara sett sånt på röding, men varför skulle det inte kunna ske på superselektiv öring i ätran också?

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet februari 25, 2019, 22:28:27
Hmm! :haum:

Vad funderar du på då? Vill du ha en dickpic eller?
HIRVEN glädjepinne är en dyyyr guld. Glöm aldrig det!  :police:

Betis

Citat från: jakob skrivet februari 25, 2019, 22:48:17
Ju hirvnare desto dyyyyrare guld.
I am the real one.

Ismo

Citat från: jakob skrivet februari 25, 2019, 22:48:17

HIRVIN KULLI! ON KULLAN KALLIS! ....din tröga j-vel. >:(  För
söker reda ut era problem i fisket. :haum:

Osså skriver jag fel! :-[

Betis

Citat från: ismo skrivet februari 26, 2019, 00:39:22

HIRVIN KULLI! ON KULLAN KALLIS! ....din tröga j-vel. >:(  För
söker reda ut era problem i fisket. :haum:

Osså skriver jag fel! :-[
Jo, å Jakob försöker hjälpa dig lite med Ekko-Pekkiskan , du verkar inte ha redig koll....
I am the real one.

rifle

Köp snorkel och cyklop och dyk vid nästa tillfälle  :love:

Betis

Citat från: rifle skrivet februari 26, 2019, 08:25:34
Köp snorkel och cyklop och dyk vid nästa tillfälle  :love:
Jo, det vore nåt, tillsammans med insektsnät å tittoskåp.
Fast jag känner det som att det var nåt exempionellt vi upplevde. Nåt som man egentligen bara får vara med om en gång i livet.
Lite mitt flugfiske, vill gärna närma mig det med vetenskaplig grund men ändå inte säker på att jag vill ha alla svaren.
Man blir lite ödmjuk när man först tror man kan allting å så råkar man ut för en situation där man inte vet nånting. Å ingen vet nånting.
Vi hade väl bortåt 100 års erfarenhet tillsammans.
Vatten ytan var idiotfull med vulgata å danica, kläckare, duns å spinners.
Ån hade inget bättre för fisken att äta .
Trots det valde den en sämre föda, kanske som Jakob skriver, nån låsning i hjärnan eller ja, det gällde ju hela ån och alla fiskarna där.
Varför? Å  vad åt den? Å varför lämna detta extrema dagsländeöverflöd å sitt öde?
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet februari 26, 2019, 08:51:09
Jo, det vore nåt, tillsammans med insektsnät å tittoskåp.
Fast jag känner det som att det var nåt exempionellt vi upplevde. Nåt som man egentligen bara får vara med om en gång i livet.
Lite mitt flugfiske, vill gärna närma mig det med vetenskaplig grund men ändå inte säker på att jag vill ha alla svaren.
Man blir lite ödmjuk när man först tror man kan allting å så råkar man ut för en situation där man inte vet nånting. Å ingen vet nånting.
Vi hade väl bortåt 100 års erfarenhet tillsammans.
Vatten ytan var idiotfull med vulgata å danica, kläckare, duns å spinners.
Ån hade inget bättre för fisken att äta .
Trots det valde den en sämre föda, kanske som Jakob skriver, nån låsning i hjärnan eller ja, det gällde ju hela ån och alla fiskarna där.
Varför? Å  vad åt den? Å varför lämna detta extrema dagsländeöverflöd å sitt öde?

Det är såna tillfällen som gör att även erfarna fiskare får tillbaka drivet.
Jag skulle säga att såna tillfällen hör till de bästa eftersom det är de man minns.

Ismo

Betis

Citat från: rifle skrivet mars 01, 2019, 10:53:16
Det är såna tillfällen som gör att även erfarna fiskare får tillbaka drivet.
Jag skulle säga att såna tillfällen hör till de bästa eftersom det är de man minns.
För mig var det faktiskt exakt precis så. :yeah:
Citat från: ismo skrivet mars 01, 2019, 11:30:27
Köp min puppa! :-X
Å du tror inte den jävla balsavobblern var på våra tafsar i omgångar? :doh: :dunk:
Å fiskades på femtielva vis.
Faan Jakob hade upp till tre flugor på tafsen, samtidigt.
Jag, min jävla purist, hade till å med streamer å flonkidonk på.
De ska mycket till innan jag sänker mig så lågt. :-[
Alla fick fisk men ingen lyckades.
I am the real one.

Ismo

Skulle vara skoj att fiska med er tesammans...träffa er..förnedra er ;D SKOJA BA ;D ;D..nämen!..få fiska med likasinnade. :hmm:

Henka

Citat från: ismo skrivet mars 01, 2019, 11:56:03
Skulle vara skoj att fiska med er tesammans...träffa er..förnedra er ;D SKOJA BA ;D ;D..nämen!..få fiska med likasinnade. :hmm:

Det luktar konferens i baltak ;D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

rifle

Citat från: ismo skrivet mars 01, 2019, 11:56:03

Du blir så sur när man råkar få en fisk så jag hade mest druckit kaffe och tittat på dårskapet ni övriga hade skapat   :kopp:

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Ska det tävlas å mätas pitt så dricker nog jag med bara kaffe. Fiske ska vara trevligt å inget Wasalopp...
I am the real one.

Ismo

Det verkar vara lättare att vara bäst! ;D :haum:

rifle

10 dårar samlade vid världens bästa torrflugevatten men ingen vågar fiska för att de inte vill visa att de bryr sig om både storlek och mängd  :appel1:

Betis

Citat från: rifle skrivet mars 01, 2019, 13:12:25
10 dårar samlade vid världens bästa torrflugevatten men ingen vågar fiska för att de inte vill visa att de bryr sig om både storlek och mängd  :appel1:
Ska man vara 10 st samtidigt så blir det nog mycket gök i kaffet.
Att ni inte ställer upp i flugfiske-VM? :appel1:
I am the real one.

Ismo

Tänk att vi samlas!..åsså är vi värdelösa! :haum:...Kan vi skriva om det?

Henka

Citat från: Betis skrivet mars 01, 2019, 13:16:21
Ska man vara 10 st samtidigt så blir det nog mycket gök i kaffet.
Att ni inte ställer upp i flugfiske-VM? :appel1:

Ska jag ställa upp i femmannalag så ska det vara jag, jiggo, ismo, betis och TG.
Jag menar, vad skulle kunna gå fel ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: ismo skrivet mars 01, 2019, 13:19:07
Tänk att vi samlas!..åsså är vi värdelösa! :haum:...Kan vi skriva om det?

Helt ärligt så tror jag att de flesta skulle skylla på att fisken var selektiv  :rofl:

Ismo

Citat från: Henka skrivet mars 01, 2019, 13:19:47
Ska jag ställa upp i femmannalag så ska det vara jag, jiggo, ismo, betis och TG.
Jag menar, vad skulle kunna gå fel ;D

Hur fan fick du in JIGGO? ??? :run: :run: :spank: :spank: :haum: :haum:

Henka

Citat från: ismo skrivet mars 01, 2019, 13:29:26

Jag tror att han kan ha viss påverkan på stämningen i laget ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: ismo skrivet mars 01, 2019, 13:29:26
Nån måste ju fiska när vi andra super.
Citat från: Henka skrivet mars 01, 2019, 13:31:49
Jag tror att han kan ha viss påverkan på stämningen i laget ;D
Teambuilding ala Appel...
I am the real one.

Betis

Typ en 10-12 riktigt trevliga och roliga människor å en två-tre rövhål.
I am the real one.

rifle

Hank Von Helvete sa en klok sak i en intervju jag nyligen läste.

Alla har vi ett rövhål, det svåra är att inte bli sitt rövhål.

Betis

Citat från: rifle skrivet mars 01, 2019, 13:46:48
Hank Von Helvete sa en klok sak i en intervju jag nyligen läste.

Alla har vi ett rövhål, det svåra är att inte bli sitt rövhål.
Vem är Hank von Helvete? ;D
I am the real one.

rifle

Betis

Fortfarande efter allt sökande å lyssnade ingen bättre torrflugevatten än Svarta på Island.
Helt oslagbart.... :love: :flyguy:
I am the real one.

Balswinger

Betis

I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet september 21, 2021, 14:54:18
Mycket bra band!!!! :hmm:

Wha tycker du det?
Då har jag missupfattat dig, du är med andra ord en mycket klok och förståndig karl tydligen.

Betis

Citat från: rifle skrivet september 21, 2021, 15:01:57
Wha tycker du det?
Då har jag missupfattat dig, du är med andra ord en mycket klok och förståndig karl tydligen.
Såg dom live för några år sedan i Borgholms slottsruin.
In flames var det som höll i det.
I am the real one.

Betis

Får nog efter sommarens erfarenheter plocka in Bodsjön bland de 10 bästa. Rätt vecka och rätt väder.
Kanske till å med rätt år. När det stämmer, då stämmer det så ini.... 8)
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet augusti 11, 2022, 23:46:13
Får nog efter sommarens erfarenheter plocka in Bodsjön bland de 10 bästa. Rätt vecka och rätt väder.
Kanske till å med rätt år. När det stämmer, då stämmer det så ini.... 8)

Låter som att du haft det bra i sommar  :tadaa:

Betis

Önskar alla flugfiskare skulle få uppleva det.
Det bästa fisket i livet med utgångspunkt från deras egna flugfiske och drömmar.
I am the real one.

Helljammer

Citat från: Betis skrivet augusti 12, 2022, 08:52:43
Önskar alla flugfiskare skulle få uppleva det.
Det bästa fisket i livet med utgångspunkt från deras egna flugfiske och drömmar.

Det låter det!
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Henka

Citat från: Helljammer skrivet augusti 12, 2022, 09:30:39
Det låter det!

Ja visst gör det :pinnenpage:

Fast visst vore det ännu bättre med en önskan om att få sitt näst bästa, så man har det bästa kvar :love:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Ej att glömma bort är helt värdelöst fiske så man verkligen fårstår när det är bra också  :hmm:

Henka

Citat från: rifle skrivet augusti 12, 2022, 09:44:36
Ej att glömma bort är helt värdelöst fiske så man verkligen fårstår när det är bra också  :hmm:

Sant, det prövade jag senast igår ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet augusti 12, 2022, 09:49:36
Sant, det prövade jag senast igår ;D

Jag prövade det senast i måndags, och skulle nog säga även alla andra dagar som jag fiskat denna sommar.

Köre du bara dry or die eller?

Betis

Sitter på sjön med mitt nya nodeless, min lilla Mohlin å en Goddards på tafsen. Tappat en som gick med min fluga i mungipan. Åker nog in till stugan för fiskmiddag.
I am the real one.

Betis

I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet augusti 13, 2022, 21:26:19
Andra har ju fått fisk....

Det är skönt när man själv får tillhöra de andra  :liar:

Betis

Citat från: rifle skrivet augusti 14, 2022, 19:24:55
Det är skönt när man själv får tillhöra de andra  :liar:
Jo. Men sen har jag iaf fått tre- fyra styck  idag.
I am the real one.