Forumnyheter:

Senaste artikel: Lär dig fota fiske! av Jonke

Huvudmeny

Kenneth Bodström avliden.

Startat av Betis, oktober 30, 2020, 11:03:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

En av våra största inovatörer har avlidit. :'(
Jag hade aldrig varit den flugfiskare jag är idag utan honom.
Han ligger bakom det mesta av det jag tycker är roligt, viktigt och intressant inom hobbyn för mig.
Väldigt engagerad i omsorgen om fisken. 75 år hann han bli.
Saknad.......
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Henka

Beklagar sorgen  :ros:

Jag kände honom inte personligen, men kände förstås till honom...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

:( Ja han har ju hört/läst talas om mycket,..har nog betytt mest för svensk flugfiske & flugbindning...

Betis

I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet november 04, 2020, 15:30:22
http://www.rackelhanen.se/swe/1678.htm

Han visste vad han pratade om Kenneth.....

Koncist och bra!
Men alternativ 2. Det som otroligt många kör som alternativ 1, det har jag aldrig förstått mig på. Jag kan inte förmå mig att kasta rakt nedifrån. Tafsen läggs ju för nära fisken tycker jag.
Särskilt i klara lugna fjällströmmar är det helt livsfarligt! Och blanka nackar förstås.

Men uppenbarligen funkar det ju ofta för många.  :haum:

Jag fiskar torrt i lugnflyt uppifrån eller snett uppifrån. L-tekniken som han säger. Låter flugan synas först. Men man får ju ofta bara ett försök på skygg  öring. När tafsen går över, om den inte tagit, så är det oftast kört.
Men nerifrån är det ofta kört redan när kastet landar. Det är ofta kört innan kastet ens landat om linan flyger i fönstret ovanför fisken.
:haum:

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet februari 15, 2021, 18:33:32
Koncist och bra!
Men alternativ 2. Det som otroligt många kör som alternativ 1, det har jag aldrig förstått mig på. Jag kan inte förmå mig att kasta rakt nedifrån. Tafsen läggs ju för nära fisken tycker jag.
Särskilt i klara lugna fjällströmmar är det helt livsfarligt! Och blanka nackar förstås.

Men uppenbarligen funkar det ju ofta för många.  :haum:

Jag fiskar torrt i lugnflyt uppifrån eller snett uppifrån. L-tekniken som han säger. Låter flugan synas först. Men man får ju ofta bara ett försök på skygg  öring. När tafsen går över, om den inte tagit, så är det oftast kört.
Men nerifrån är det ofta kört redan när kastet landar. Det är ofta kört innan kastet ens landat om linan flyger i fönstret ovanför fisken.
:haum:
Rakt nedifrån är svårt, precis som rakt uppifrån. Vinkelrätt är lättast tycker jag.
Men det som skiljer ut Kenneth är just förberedelserna , att tänka efter innan.
Hitta rätt vakrytm, var ska jag landa fisken, osv.
Vad äter den?
Fördelen med uppströmskast är att fisken inte lika lätt ser fiskaren. Finns en blind vinkel bakom fisken. Luftkastet måste gå vid sidan om, först framkastet å då gärna med luftmendning. Rakt nedströms gäller det att fisket tar i första försöket, man får inte en andra chans.
I am the real one.

Betis

De flesta tänker inte överhuvudtaget utan springer bara fram å dänger som om de vore med i nån jävla castingtävling.
Skrämmer fisken direkt i första försöket men fortsätter ändå dänga.
Till å med sett hur de när de skrämt skiten ur fisken bytt till nymf eller flonkidonk å fortsatt sitt kastande. :doh: :dunk:

För dig Jakob är sånt här självklart men det är ovanligare än man tror.
I am the real one.

Betis

Sånt här är roligt och mycket intressant å diskutera, själva kärnan i flugfisket. :hmm:
Tillsammans med strategin å tänket vid bindstädet.
Men tydligen totalt ointressant.
Man får väl skaffa sig en 8-10 olika identiteter å gaffla med sig själv.

Hur många flugfiskare visste ens vem Kenneth var ? Lr Preben, Gunnar J-son, Jan Sekander, Bengt Öste, Lennart Bergqist Lr nån annan av de stora?
I am the real one.

rifle

Jag är inte bevandrad det minsta i gamla klassiska gubbar och gummor, och ja jag springer ut och börjar vifta direkt också och skrämmer fisk. Men jag gillar att fiska ändå och diskutera fiske  :tadaa:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Balswinger

Citat från: rifle skrivet februari 15, 2021, 20:42:28
Jag är inte bevandrad det minsta i gamla klassiska gubbar och gummor, och ja jag springer ut och börjar vifta direkt också och skrämmer fisk. Men jag gillar att fiska ändå och diskutera fiske  :tadaa:

Å så har du en klocka som säger till dig att springa och vifta mer - om du skulle slappa till.  :run: :loopis:

thesaurus

Tråkigt att höra, när jag började flugfiska så läste jag mycket rackelhanen och just den där texten om taktik och teknik för stor öring läste jag om ofta.

I princip all information/inlärning av flugfiske de första åren fick jag från dessa texter.

Flygande-jakob

Jo jag förstår tanken med kurvkast uppströms men har så svårt att göra det. Bara tanken på att lägga linan jämställdhet med fisken, låt vara nån meter vid sidan, känns lite fel.
Iallafall i klart vatten pch på skygg fisk.
Från sidan eller uppifrån i någon vinkel. Det är alltid lite knepigare med mothugg eftersom det blir mycket lösliga ofta förstås. Eller än värre på en nacke med accelererande fart på vattnet. Trånga snabba nackar tycker jag alltid har varit det absolut svåraste att imitationsfiska på. Och åt andra hållet så är det enklaste som finns att drifta en laxfluga eller streamer på..

Höll på med en nacke i flera år. Knöt en träbit som diskret flöte. Inte som nappindikation men för att hjälpa till att bromsa huvudlinans drift i ytvattnet och samtidigt presentera en nymf i det långsammare bottenvattnet. Nackar kan vara ack så krångliga när de är av det slaget att det är så olika fart på olika partier.

Uppströms fiskar jag gärna nymf enligt Bodströms metod 1 för torrfluga. Även torrt om vattnet inte är allt för klart eller någorlunda turbulent i ytan.
Men nymf vid besvärliga situationer så som allt för mycket mat på en gång för fisken. Då knyter jag på minst tre nymfer av rätt sort. Uppströms, kurva tafsen så att hela nymfhäcklan går tvärströms. Då ökar man chansen att en av dem kommer tillräckligt nära en fisk.

Helljammer

Fiskade en hel del i Bodströms gamla favoritå i sydligaste halland på den tid jag hade svärföräldrar i Halmstad. Men nu jävlar kommer jag inte på vad den hette.  Viss chans på fin naturöring i kombination med läckage-regnbbåge från nån odling.  Längst ned av ån var det någon "sportfiskeanläggning" som hade riktigt tivolifiske med jättestor p&t-fisk i en avspärrad del av ån. Där Mat-Tina på TV var och drog nån onaturlig jättefisk.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

MADMOOSE

Citat från: Helljammer skrivet februari 16, 2021, 09:54:33
Fiskade en hel del i Bodströms gamla favoritå i sydligaste halland på den tid jag hade svärföräldrar i Halmstad. Men nu jävlar kommer jag inte på vad den hette.  Viss chans på fin naturöring i kombination med läckage-regnbbåge från nån odling.  Längst ned av ån var det någon "sportfiskeanläggning" som hade riktigt tivolifiske med jättestor p&t-fisk i en avspärrad del av ån. Där Mat-Tina på TV var och drog nån onaturlig jättefisk.

Jag kanske kan fråga nån vän efter ån om du vill......eller?  ;)

Helljammer

Citat från: MADMOOSE skrivet februari 16, 2021, 10:13:02
Jag kanske kan fråga nån vän efter ån om du vill......eller?  ;)

Det behövs inte!  Sällan jag har i den där landsändan att göra numera!
Kom nu på att den hette Vänneån dessutom!
Ingen aning om hur där är nuförtiden.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Betis

Citat från: Helljammer skrivet februari 16, 2021, 10:33:10
Precis bredvid ligger Krokån. Den har jag räddat från kraftverksutbyggnad en gång på stenåldern. 8)
I am the real one.

Betis

Vännån är nog rent pt-vatten numera. Fiskade där nån enstaka gång för 35 år sedan nåt. Kass redan då.
Kenneth fiskade där på 70-talet.
I am the real one.

Helljammer

Citat från: Betis skrivet februari 16, 2021, 12:16:23
Precis bredvid ligger Krokån. Den har jag räddat från kraftverksutbyggnad en gång på stenåldern. 8)

Bra!  Var o rännde lite efter den också nån gång.  Fin den!

MADMOOSE

Citat från: Helljammer skrivet februari 16, 2021, 10:33:10

Du har levt på felsida landet för länge nu!! Trodde du skulle fatta "fråga nån VÄN efter ÅN" Du får åka å hälsa på på Bästkusten och rätta te daj lite...  ;)

Helljammer

Citat från: MADMOOSE skrivet februari 16, 2021, 14:12:44
Du har levt på felsida landet för länge nu!! Trodde du skulle fatta "fråga nån VÄN efter ÅN" Du får åka å hälsa på på Bästkusten och rätta te daj lite...  ;)

Ja jävlar.- Det är femton år sedan jag bodde i västkustatrakter så de allra Göteborgiskaste börjar gå mig över huvudet!  Ack! :looney:

Flygande-jakob

Citat från: MADMOOSE skrivet februari 16, 2021, 14:12:44
Du har levt på felsida landet för länge nu!! Trodde du skulle fatta "fråga nån VÄN efter ÅN" Du får åka å hälsa på på Bästkusten och rätta te daj lite...  ;)  och dricka bocköl.

Bra där  :yeah:

MADMOOSE

Flygande-jakob

Citat från: MADMOOSE skrivet februari 17, 2021, 08:00:38
Kände du dig lite ensam och uttråkad igår?  :D

Nejdå, men jag tänkte att ni skulle kunna relatera till händelser i era egna liv och bocköl för att det kanske skulle klicka till, ljuset skulle tändas, när ni insåg hur gott det skulle varit med en bocköl i just ert eget upplevda scenario.  :haum:
Just nu ser jag framför mig hur ni alla står och trampar utanför systemet för att köpa bocköl.  :D

MADMOOSE

Citat från: Flygande-jakob skrivet februari 17, 2021, 09:03:46
Nejdå, men jag tänkte att ni skulle kunna relatera till händelser i era egna liv och bocköl för att det kanske skulle klicka till, ljuset skulle tändas, när ni insåg hur gott det skulle varit med en bocköl i just ert eget upplevda scenario.  :haum:
Just nu ser jag framför mig hur ni alla står och trampar utanför systemet för att köpa bocköl.  :D

Du är och förblir vår ledstjärna Ron Swanson!  :flyguy:

Flygande-jakob

Citat från: MADMOOSE skrivet februari 17, 2021, 12:05:07
Du är och förblir vår bockölsstjärna Ron Swanson!  :flyguy:

Exakt PRECIS!
BRA DÄR