Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

Dags för en ny epok!

Startat av Olavi, oktober 19, 2007, 17:33:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olavi

:smulaimuchen:
Jag tror att vi just nu går igenom ett epok-skifte. En period som man om några år kan blicka tillbaka mot och säga "det var då trenden bröts". Det tidiga 2000-talets "hardcore kick-ass yihaa" prylfixerade tidsoptimerade och -effektiva laxfiske nådde sin kulmen under åren 2005-2006 och har påbörjat sin vandring nedåt mot glömskans dal där fenomenet får sällskap av hockeyfrisyrer, fågeldansen och specimenfiske efter mört m.m.

Tecknen på förändring är flera:

1. Laxfångsterna i Tröndelag minskar trots kilnotsuppköp och regnflommar under 10 veckor av 12 möjliga i Tröndelag.   :-\
2. Aktiv Fritid / Guideline tappar Loomis agenturen till Elbe Normark.  :'(
3. TA börjar binda flugor med vingar av ekorr-hår.  TA börjar visa foton av de flugor han bundit med ekorrhår :o
4. Olavi blir under den senaste månaden uppringd två gånger av en norrman som erbjuder laxfiske och till och med skickar en broschyr.. Normalt sett svarar de inte på mail och slänger på luren om man ringer upp och försynt frågor om det finns fiske att leije. :appel1:
5. Nyckeltalet "fångad fisk på valdet" byts ut till "fisk-kontakter totalt under sesongen".  :sowhat:

Vad står på tur härnäst? Vissa tecken tyder på att vi går in i Hajens tidevarv...

Personligen väntar jag med spänning på att den sista pusselbiten ska falla på plats:

LarsW börjar fiska lax igen....   :appelidiket:

...cause I´m a man of wealth and taste..

T.A

Med vissa sakfel.....  :foff:
Jag har bundit med hår från Ekorresvans i många år så skit på dig, skit gubbe..  :foff:

Magnus

Eftersom jag i år börjat med laxfiske så kommer varenda älv vara fisktom innan jag kommer dit  :)
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

hermelin

Citat från: Magnus skrivet oktober 19, 2007, 17:50:29
Eftersom jag i år börjat med laxfiske så kommer varenda älv vara fisktom innan jag kommer dit  :)
Jag med! Det kanske är vårat fel! Men för en jättesumma pengar kan jag tänka mig att stå tillbaka några år!

Olavi

Citat från: T.A skrivet oktober 19, 2007, 17:43:19
Med vissa sakfel.....  :foff:
Jag har bundit med hår från Ekorresvans i många år så skit på dig, skit gubbe..  :foff:
:lumber: Jag rättar givetvis till sakfelen i min analys.  :lumber:

Olavi

Citat från: Magnus skrivet oktober 19, 2007, 17:50:29
Småspararna brukar komma in som köpare när insiders börjat sälja...  :smulaimuchen:  :-\

;)

T.A

Thomas L

Citat från: Olavi skrivet oktober 19, 2007, 17:33:54
Jag tror att vi just nu går igenom ett epok-skifte. En period som man om några år kan blicka tillbaka mot och säga "det var då trenden bröts". Det tidiga 2000-talets "hardcore kick-ass yihaa" prylfixerade tidsoptimerade och -effektiva laxfiske nådde sin kulmen under åren 2005-2006 och har påbörjat sin vandring nedåt mot glömskans dal där fenomenet får sällskap av hockeyfrisyrer, fågeldansen och specimenfiske efter mört m.m.

1. Laxfångsterna i Tröndelag minskar trots kilnotsuppköp och regnflommar under 10 veckor av 12 möjliga i Tröndelag.   :-\
3. TA börjar binda flugor med vingar av ekorr-hår.  TA börjar visa foton av de flugor han bundit med ekorrhår :o
4. Olavi blir under den senaste månaden uppringd två gånger av en norrman som erbjuder laxfiske och till och med skickar en broschyr.. Normalt sett svarar de inte på mail och slänger på luren om man ringer upp och försynt frågor om det fiske att leije. :appel1:
5. Nyckeltalet "fångad fisk på valdet" byts ut till "fisk-kontakter totalt under sesongen".  :sowhat:

Vad står på tur härnäst? Vissa tecken tyder på att vi går in i Hajens tidevarv...

Personligen väntar jag med spänning på att den sista pusselbiten ska falla på plats:

och trendkänsliga herrar som Herr Olavi hakar på trenden förståss :-\

Själv fortsätter jag med samma "hardcore kick-ass yihaa"-fiske som tidigare :tafeja:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Olavi

Citat från: Thomas L skrivet oktober 19, 2007, 18:13:13
och trendkänsliga herrar som Herr Olavi hakar på trenden förståss :-\

Själv fortsätter jag med samma "hardcore kick-ass yihaa"-fiske som tidigare :tafeja:
Det är bara vad du tror... Vi får se om tre fyra år om du överhuvudtaget vill erkänna att du varit kick-ass yihaa laxfiskare...  :vissla:

Betis

Sex laskar i en laskax.....

Trender?

Nä, ja fortsätter me mitt torrflugefiske...
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

T.A

Citat från: Betis skrivet oktober 19, 2007, 19:07:17
Sex laskar i en laskax.....

Trender?

Nä, ja fortsätter me mitt torrflugefiske...
Fjoll!  :rofl:
Har du ställt in siktet på Ogis till våren  :rofl: Jag krankar ihop..

Olavi

Citat från: T.A skrivet oktober 19, 2007, 19:10:26
Fjoll!  :rofl:
Har du ställt in siktet på Ogis till våren  :rofl: Jag krankar ihop..

:appel1: Det är klart att Betis förr eller senare dyker upp bland er hajfiskare.... Han finessar lite och vill vara märkvärdig med sina torr-hajflugor, men klart det är haj han är ute efter...  8)

Thomas L

Citat från: Olavi skrivet oktober 19, 2007, 19:02:19
Det är bara vad du tror... Vi får se om tre fyra år om du överhuvudtaget vill erkänna att du varit kick-ass yihaa laxfiskare...  :vissla:
Ingen konst för en som gärna ruskar hockyfrillan i en fågeldans :rofl:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

LP

En sund korrigering skulle man kunna kalla det för. På samma sätt som mycket annat går laxfisket i cykler.

Jag skulle väll kanske inte sträcka mig så långt som till att trenden är bruten, men man skulle kunna säga att vallpriserna under säsongen -07 testade ett viktigt motstånd. Tror att många fiskeutlejare bittert fått erfara det. Folk har helt enkelt ingen större lust att betala enorma summor för något som som inte motsvarar förväntingarna.

Sedan så tror jag att många som kom in på laxfisket runt 2000, som jag själv, nu fått känna på sin första riktigt tunga säsong. Många kommer garanterat lessna på fisket när dom inte klarar av att få fisk. Detta leder i sin tur till att vallägarna får det ännu svårare att hyra ut fisket. Kommer man såpass långt, så skulle jag absolut hålla med om att trenden är bruten.

Men, jag håller absolut med om att man kan ana vissa tendenser. Tyckte faktiskt att det var mycket mindre idioter runt gaula i sommras än vad det var för tre, fyra år sedan.

Kanske har du rätt olavi ;) Snart ringer kanske vallägarna och frågar om man vill fiska på halv fisk 8)

T.A

Citat från: LP skrivet oktober 28, 2007, 22:31:36
En sund korrigering skulle man kunna kalla det för. På samma sätt som mycket annat går laxfisket i cykler.

Jag skulle väll kanske inte sträcka mig så långt som till att trenden är bruten, men man skulle kunna säga att vallpriserna under säsongen -07 testade ett viktigt motstånd. Tror att många fiskeutlejare bittert fått erfara det. Folk har helt enkelt ingen större lust att betala enorma summor för något som som inte motsvarar förväntingarna.

Sedan så tror jag att många som kom in på laxfisket runt 2000, som jag själv, nu fått känna på sin första riktigt tunga säsong. Många kommer garanterat lessna på fisket när dom inte klarar av att få fisk. Detta leder i sin tur till att vallägarna får det ännu svårare att hyra ut fisket. Kommer man såpass långt, så skulle jag absolut hålla med om att trenden är bruten.

Men, jag håller absolut med om att man kan ana vissa tendenser. Tyckte faktiskt att det var mycket mindre idioter runt gaula i sommras än vad det var för tre, fyra år sedan.

Kanske har du rätt olavi ;) Snart ringer kanske vallägarna och frågar om man vill fiska på halv fisk 8)
Endast de som brinner för Laxfisket blir kvar, det tycker jag låter som en skitbra sak  :yeah:

sasse

Så brukar väl det vara med det mesta att  det planar ut och blir ett slags normaltillstånd. Jag hoppas mest på att finnarna hittar egna älvar och inte invaderar nordnorge ( snacka om att kasta sten i glashus  ::) )

Jag hoppas också att 2008 blir året då folk börjar att stödja och jobba mer aktivt i miljö och fiskevård.

Mvh sasse

PerL

Instämmer, jag har också blivit kontaktad för flera fisken i Norge och lusten för en Norgetur har minskat bertakligt bland flera av mina fiskepolare.
I år så satsat jag nog på en "sista minuten".  ;)

PerL

TG

Citat från: PerL skrivet oktober 29, 2007, 08:28:42
Instämmer, jag har också blivit kontaktad för flera fisken i Norge och lusten för en Norgetur har minskat bertakligt bland flera av mina fiskepolare.
I år så satsat jag nog på en "sista minuten".  ;)

PerL

Det är då fan ingen som kontaktar mig. Men dom är väl rädda att jag skall tömma älven  :smulaimuchen:
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

T.A

Citat från: TG skrivet oktober 29, 2007, 11:50:18
Det är då fan ingen som kontaktar mig. Men dom är väl rädda att jag skall tömma älven  :smulaimuchen:
Japp så är det ju, de försöker ju lösa ut alla yrkesfiskare. Inte tusan vill de ha in en mink i älven då..  :appa2:

Pekka

Citat från: T.A skrivet oktober 29, 2007, 11:55:47
Japp så är det ju, de försöker ju lösa ut alla yrkesfiskare. Inte tusan vill de ha in en mink i älven då..  :appa2:
...och då snackar vi verkligen om I älven... ^-^
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

T.A

hansson

Olavi

Citat från: Olavi skrivet oktober 19, 2007, 17:33:54

4. Olavi blir under den senaste månaden uppringd två gånger av en norrman som erbjuder laxfiske och till och med skickar en broschyr.. Normalt sett svarar de inte på mail och slänger på luren om man ringer upp och försynt frågor om det finns fiske att leije. :appel1:

Tillägg:

6. De norska myndigheterna sätter hårdare regler. Resultatet blir att de som började fiska lax i början och mitten av 2000-talet börjar ifrågasätta sig själva och sitt intresse. Nyrekryteringen av nya fiskare som lekt med tanken att börja fiska lax stannar av. "Di lokale" tjuvfiskar som tidigare och de som levt hela sommaren vid älven på säsongskort överger helt eller löser dagskort sporadiskt nu och då.

http://www.fiskelust.se/forum/index.php?topic=9665.60

lakselva

Och lakselva undrar om det blir någe mer fiske i lakselva inget klart med
några regler ännu. Har inte Berras någon laxfiskesimulator man kan
hyra in sig på? :D

Olavi

Citat från: lakselva skrivet februari 18, 2008, 18:55:00
Och lakselva undrar om det blir någe mer fiske i lakselva inget klart med
några regler ännu. Har inte Berras någon laxfiskesimulator man kan
hyra in sig på? :D
Signatur "Lakselva" tillhör de lokale och fiskar på som vanligt, tjuvfiske eller ej...  :police:

lakselva

Skall genast mantalskriva mig däruppe frågan är bara vad Elsa och baggarna kommer säga hmmm.... tack för tipset  :yes:
För övrigt kan jag bara konstatera att  vi utsocknes  drar upp
en ynka minoritet av totalfångsten i just lakselva.

J.J.

Olavi

Citat från: lakselva skrivet februari 18, 2008, 19:19:18
Skall genast mantalskriva mig däruppe frågan är bara vad Elsa och baggarna kommer säga hmmm.... tack för tipset  :yes:
För övrigt kan jag bara konstatera att  vi utsocknes  drar upp
en ynka minoritet av totalfångsten i just lakselva.

J.J.
Hmmmm... jag läste nog slarvigt, fick för mig att du skrev på norska...  ;D

En annan älv för "di lokale" är nog Nord-reisa... Vad jag förstått är det ingen god idé att börja mopsa upp sig mot de lokala när man väl nått väglöst land...  :-\

lakselva

Som väl är kan man ju tycka till på detta forum iallafall tex i nämnda älv har kvoten  dagkort minskat till 12 st./dygn ifrån 20 under 2007.
Nu är man på g igen. För de lokale inga ändringar under 2007.
De lokale tar säker minst 70-75% av fångsten logiken var finns den?

J.J.

Olavi

Henka

Finns det nån uppföljning på den här? ???
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Allt är ju redan uppånedvänt å tebaks igen.
Det har hunnit va 19 fotsspön å 50 meters Speylinor för å gå över till 8,6 fots tvåhand å 6 meters Skagit.
I am the real one.

rifle

och nudå tre år efter betis sista inlägg hur är statusen för allt?
What time is it? It´s time to rock not yet!

hansson

Laxfisket är väll hetare än någonsin nu.
Som tur är så har älvar på vestlandet öppnat upp och norlandsälvarna levererar så då klarar inte trönderälvarna att fortsätta höja sina priser.

Betis

Det var väl inte det tråden handlar om, vad är det för grejer nu? En epok inom flugfisket varar normalt inte mer än några månader.....
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet maj 02, 2016, 15:07:48
Det var väl inte det tråden handlar om, vad är det för grejer nu? En epok inom flugfisket varar normalt inte mer än några månader.....

Det går runt ..bara runt ;D ..snart är allt tebaks till grunderna.

Henka

Citat från: Betis skrivet maj 02, 2016, 15:07:48

Du är en riktigt trendsetter!
Det var ju du som tog upp det där med torrt :D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Hur har det blivit? Känner inte jättemånga laxfiskare men enligt de få så har utdelningen varit sådär å sämre än så...

Å hur ser det ut generellt inom sporten?
Har det inte blivit många färre flugfiskare inom alla delar?
I am the real one.

Flonkidonk

Ja jag bytte Stjördal mot Orkla det var ingen hit,2000-2007.
En redig fisk på land runt 7-8 kg.
Prövade med Gaula 2008 -20112.
Ingen fisk på land för mig.
La mitt fiske till Saltdal 2013-2019.
Inte så illa,fisk japp varje år,, vissa år många med,som bonus norrsken :love:
2021-2022 Orkla igen fan älven e ju svår trugad.
Jag är Oraklet🤭