Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

Vart ska jag placera min mörtstuga ?

Startat av Teveltun, mars 03, 2007, 20:37:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ron

Vad är det för skillnad på en mörtstuga och en mjärde?
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

MADMOOSE

Citat från: Ron skrivet januari 23, 2013, 07:40:51

Vet ej om det är nån direkt skillnad. Men vi bestämmer att mörtstuga för betesfisk och mjärde för konsumtionsfisk! Bra då har vi bestämt det! Blir ni sugna på detta redskap och känner att det är nått ni saknar så: http://www.youtube.com/watch?v=9UkkD5PqKBA
Men beakta då att denna ej kan byggas utan ett par rejäla marsvin på kinderna samt väldigt bred benställning..!  :hmm:

Betis

Citat från: Ron skrivet januari 23, 2013, 07:40:51
Mjärde som jag ser det är en ståltrådskonsruktion med galvat kycklingnät runt om.
Inte garn.
Ingångarna( ofta bara en ibland två omlott) är inte strutar utan mer invikta slitsar från tak till golv.
En mörtstuga fångar mört och håller den kvar bättre än ett mjärde som är bättre på att fånga abborre.

Mörtstugor kan dock(tyvärr) var inihelvetes effektiva på att fånga mink och lake... :betis: :betis:
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

Hade placerat den i en Gädd-vik! :tafeja: ..en ska juh optimera ens fångster. :)

västvis

På tal om Mört, så var det så man fick lära sig om torrflugefiske en gång i tiden ,att testa på Mörtar och det var inte så j*vla lätt att kroka dem om jag inte minns fel.  :haum:

Betis

Kul den häringa!! :D
Å väcker fortfarande intresse.
I am the real one.

Betis

Henka grubblar över hur han ska hålla intresset på topp å väldigt många andra sitter å läser den här tråden. :rofl:

För helvete!!!! :rofl:
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet november 08, 2022, 11:33:17
Henka grubblar över hur han ska hålla intresset på topp å väldigt många andra sitter å läser den här tråden. :rofl:

För helvete!!!! :rofl:
1. Du verkar ha tolkat mina funderingar helt fel :haum:

2. Jag föreslår att du placerar den på ett närbeläget ställe där solen aldrig skiner! :pinnepage:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet november 08, 2022, 11:54:16

2. Jag föreslår att du placerar den på ett närbeläget ställe där solen aldrig skiner! :pinnepage:
Över 40 år sedan jag ägde en mörtstuga. Gav bort min på plats. Den innehöll 4 lakar å 2 dränkta minkar som nya ägarn fick ta hand om.
Svagt minne av att han tyckte det var aningen äckligt. ;D
Om han sedan rensning klurade ut om han skulle lägga den i vatten eller ha kvar den i vedboden framgår inte av historien. :tadaa:
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Henka skrivet november 08, 2022, 11:54:16

3. Med minst två minkar i.  :appa2:

Betis

Hemma i Flattinges vedbod lyser nog sällan solen  ;D
Lite kul bara det, killen hette Inge å bodde i Flattinge.
I am the real one.