Forumnyheter:

Senaste artikel: Lär dig fota fiske! av Jonke

Huvudmeny

Julematen.

Startat av Betis, december 14, 2008, 20:35:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ron

Nu är det dags...

...för julegröten.  :p
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Betis

Snart skall alla läckerheter avnjutas.... 8) 8) :D :D
Lax å sill i 17 sorter, eller ja, sex-sju åtminstone, skinka naturligtvis, dopp, rödbetssallad, saltrulle, älgabringa, prinskorv, köttbullar, jansson, rödkål, kalvsylta, senap, gurka, vörtbröd, julmust å en eller tre Skåne till det.....

Imorgon blir det samma fast utan Jansson å en kantarellomelett istället å så grillade revben.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

Citat från: Betis skrivet december 24, 2008, 16:02:21
Lax å sill i 17 sorter, eller ja, sex-sju åtminstone, skinka naturligtvis, dopp, rödbetssallad, saltrulle, älgabringa, prinskorv, köttbullar, jansson, rödkål, kalvsylta, senap, gurka, vörtbröd, julmust å en eller tre Skåne till det.....

Imorgon blir det samma fast utan Jansson å en kantarellomelett istället å så grillade revben.

Det där med fisk i alla sorter verkar väldigt gott .... :loopis:

eu

Venter egentlig på " Nu har jag taget taberas på revspjelen" , og "jag har taget taberas på sillsalaten"
I beste Emil stil

Betis

Citat från: Betis skrivet december 24, 2008, 16:02:21

-Va tusan Farsan?? Har du inte kokt några ägg idag heller?? :gasp: :gasp: :sleepy:

......de får ja väl göra imorrn.... :gasp:

Fast jävlar i havet va gott det är med grillade revben :yeah:

De brukar vi normalt inte ha, precis som alla goa recept säger, förkoka minst ett par timmar, sen bara ingefära, vitlök, soja å honung på.
Grilla tills det blitt färg på dom.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

västvis

Citat från: ismo skrivet december 14, 2008, 21:39:04
Jag har köpt 24 flaskor Ful Whisky ..... :D

..å 2:a sidan så jobbar jag både Jul å Nyår... :dunk:

Blir det samma ranson och rutiner i år med?   ???   

:booze:

Sg

De flesta vet tyvärr inte vad god julmat är. Äter skinka och sånt tjafs.

Nej.

Jag är tacksam för att jag själv vet om att en and/anka med potatis, rödkål, sås, varma chips och helst inlagd pumpa är fan så mkt vettigare och godare att äta.

Och efter det äter man en ris a la malta, som tyvärr trots att den är godast i världen ändå inte hinner till mina smaklökar innan nästa sked ska in i munnen, repetera tills skärpet spricker.

Men vad gör man inte för att vinna mandelgåvan :/

Tomten

Jag bodde på 90-talet i vårt västra grannland och fick uppleva några julbord som går till historien som de mest oätliga. Det enda jag åt var krabba och drack massor med öl så det blev lite fart på festen. Dom var alltid oroliga över hur fulla svenskarna skull bli på julfesten, jag säger bara lucka-lucka o ett snack med chefen efter jul.  :looney:

Ismo

Citat från: västvis skrivet november 26, 2009, 12:57:20

Blir det samma ranson och rutiner i år med?   ???   

:booze:

.. :nono: ..leveranserna har tatt slut :loopis:

Magnus

Citat från: Sg skrivet november 26, 2009, 16:21:06
De flesta vet tyvärr inte vad god julmat är. Äter skinka och sånt tjafs.

Nej.

Jag är tacksam för att jag själv vet om att en and/anka med potatis, rödkål, sås, varma chips och helst inlagd pumpa är fan så mkt vettigare och godare att äta.

Och efter det äter man en ris a la malta, som tyvärr trots att den är godast i världen ändå inte hinner till mina smaklökar innan nästa sked ska in i munnen, repetera tills skärpet spricker.

Men vad gör man inte för att vinna mandelgåvan :/

Jag kanske sträcker ut hakan lite här men kan det eventuellt vara så att det finns olika traditioner och därmed inte endast en rätt uppsättning mat på julbordet?

Oavsett vad så känns inte chips så juligt... men vi kanske ska börja med jordnötsringar till påsk och lite klassiska midsommarostbågar :)
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Citat från: ismo skrivet november 26, 2009, 16:40:24
.. :nono: ..leveranserna har tatt slut :loopis:

En' Ismo får nog nöja sig med Lok(a) i jul  :dunk:

//age

Plett

Citat från: Magnus skrivet november 26, 2009, 22:03:05
Jag kanske sträcker ut hakan lite här men kan det eventuellt vara så att det finns olika traditioner och därmed inte endast en rätt uppsättning mat på julbordet?

Oavsett vad så känns inte chips så juligt... men vi kanske ska börja med jordnötsringar till påsk och lite klassiska midsommarostbågar :)

Nä nu går du fan för långt. Ostbågar äter man vid Påsk och inget annat!  :larsw:

;)

Thomas L

Citat från: Plett skrivet november 26, 2009, 23:43:10
Nä nu går du fan för långt. Ostbågar äter man vid Påsk och inget annat!  :larsw:

;)
Smör, bröd, ostbågar och sill är absolut med Absolut (eller selleri) midsommar ;)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Sg

Citat från: Magnus skrivet november 26, 2009, 22:03:05

Självklart inte. Alla har nog "olika" uppsättningar, men vissa saker hittar du på varenda jävla julbord ;) sen sparar folk maten som blir över och äter till påskmat.

Och när den verkligen göttat till sig i kylen åker den även fram på midsommar ;D

västvis

Citat från: age skrivet november 26, 2009, 23:09:46
En' Ismo får nog nöja sig med Lok(a) i jul  :dunk:

//age

Då blir det iallafall, en vit REN jul för honom.       :liar:

Ismo

Citat från: västvis skrivet november 27, 2009, 11:43:56

Då blir det iallafall, en vit REN jul för honom.       :liar:

Tomten finns än! fick jag höra... :taltparty:

västvis

Citat från: ismo skrivet november 27, 2009, 11:57:56
Tomten finns än! fick jag höra... :taltparty:

Har du varit snäll i år så lår du vål få besök.    :hmm:

Magnus

Citat från: Sg skrivet november 27, 2009, 09:33:45
Självklart inte. Alla har nog "olika" uppsättningar, men vissa saker hittar du på varenda jävla julbord ;) sen sparar folk maten som blir över och äter till påskmat.

Och när den verkligen göttat till sig i kylen åker den även fram på midsommar ;D

Jag tror dina bekanta har en  del att lära om hållbarhet  :haum:
Jag brukar ha rätt nylagad mat till alla tre tillfällen  :hmm:

Det kanske är något danskt att lagra mat i kylen tills det ruttnar.
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Sg

Citat från: Magnus skrivet november 27, 2009, 18:07:15
Jag tror dina bekanta har en  del att lära om hållbarhet  :haum:
Jag brukar ha rätt nylagad mat till alla tre tillfällen  :hmm:

Det kanske är något danskt att lagra mat i kylen tills det ruttnar.

Nej då vi äter bara julmat en gång om året 8)

västvis

Halländsk grönkål är en rariotert hackad och stekt med sirap,smör grädde. senapn, salt och peppar är det en njutning för livet,    :love: :love: :love: