Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Grill-tips

Startat av Ron, maj 03, 2009, 21:13:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ron

En lång grillsäsong är i sin linda. Här är lite grundläggande grilltips i all välmening. 

Ta fram det du ska grilla ur kylen senast när du tänder grillen, så får du bra temperatur på maten lagom till glöden är klar.

Snåla med marinad och grillolja. För mycket olja och fett droppar ner i glöden och ger eldsflammor och bränd mat.

Gör spett där allt på spettet har samma grilltid. Ska jag grilla till hela familjen brukar jag göra enkla korv- och köttbullespett för att stilla tålamodet och hungern hos de yngsta, medan det mera avancerade rätterna grillas. Nåja, även de äldre kan uppskatta korvspetten, om man blandar i lite mer spännande korvar.

Använd grilltång för att vända det du grillar. Med tången kan du också lära dig att känna när köttet är klart. Är köttet "rare" ger det nästan inget motstånd, "medium" ger lite mer motstånd och är köttet hårt är det "well done". Har du en grillgaffel kan du sticka lite i köttet och se om köttsaften är färgad eller ej. Om du grillar tjockare köttstycken är det faktiskt bättre att använda en kött-termometer precis som när du steker kött i ugnen hemma.   

Använd halster när du grillar fisk så faller den inte isär när du vänder den. Fisk kan du också grilla i foliepaket direkt på glöden. Se till att ha extra bred aluminiumfolie och ståltråd tillhands så kan du grilla öring och mindre lax på detta sätt. Salta den urtagna (och helst fjällade) fisken och fyll buken med friska örter lite citron eller vad du har tillhands och slå in den folie. Större fiskar brukar jag linda ståltråd runt för att hålla ihop paketet för att inte vätskan ska rinna ut (för då kan det bli bränt).

Ta det lungt med alkoholen när du grillar så att du inte bränner vid kroppsdelar och fasta ägodelar.  ;)

Ha en bra grillsommar.  :)

"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Betis

De här ritar man under på.
Ett annat tips jag kan ge är att vända på köttbitarna ofta istället för bara ibland.
De blir jämnare tillagade då, å det är en myt att de skulle bli torra av för ihärdigt vändande.
På ett matprogram på TV (Tinas mat tror ja de var) visades det att var 15 sekund var lagom.
Vänd alltså karrekotletterna eller entrecoten hela tiden, när lagom färg uppstått brukar även köttet vara lagom färdigt.
Grillhalster är även exellent när man grillar burgare eller kycklingfile.
Strimla då kycklingen och lägg i ett par halster, mycket enklare å vända.
Gallret på halstret kan lämpligen oljas lite så inget fastnar.
Grönsaker blir även fina å grilla med halster.

Å så ett grundtips, INGET SOCKER I MARINADEN!!!!!!
Samma som Ron skrev, låt bli oljan med.
Marinerar jag lång stund innan brukar jag aldrig ha i nån olja eller socker.

Det blir bara bränt å äckligt, gör istället en glaze å pensla på när allt nästan är färdigt, där passar honung å farin in bättre.

Kyckling å fläsk kan göra en magsjuk så gör ren skålen under tiden köttet tillagas.

Gött ågrilla!!! :yeah: :yeah: :flyguy:
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

Ron

Citat från: Betis skrivet maj 03, 2009, 21:34:07
Grillhalster är även exellent när man grillar burgare eller kycklingfile.
Strimla då kycklingen och lägg i ett par halster, mycket enklare å vända.
Gallret på halstret kan lämpligen oljas lite så inget fastnar.

Lårfiléer av kyckling är superb grillmat.  :D
Blir inte torra som bröstfiléer kan bli.

Citat från: Betis skrivet maj 03, 2009, 21:34:07

Kyckling å fläsk kan göra en magsjuk så gör ren skålen under tiden köttet tillagas.

Gött ågrilla!!! :yeah: :yeah: :flyguy:

Ja, speciellt kyckling kräver bra hygien.

Gott. Javisst!  :yes:
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Henka

Ett halster, vilket båda herrarna ovan redan nämnt (men ändå), är något som verkligen inte är att underskatta!
Det är ta mig tusan bra till nästan allt som ska grillas :love:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet maj 05, 2009, 13:58:50
Ett halster, vilket båda herrarna ovan redan nämnt (men ändå), är något som verkligen inte är att underskatta!
Det är ta mig tusan bra till nästan allt som ska grillas :love:
Jag säger det faan i mig en gång till!!! :yeah: :yeah:

Bara för att man ser så många som inte införskaffat ett eller ett par såna.
Själv har jag tre som oftast används alla samtidigt.

Rengjöringstips= lägg dom i varmt vatten i diskhoon med en tablett maskindiskmedel i.
Ett par svep med diskborsten efter en 20 minuter å halstret är som nytt!!
I am the real one.

MADMOOSE

Krångla inte till hamburgarna!  :loopis:

400 gr nötfärs
0,75 dl vatten
1 tsk salt
1 krm peppar

Enkelt är ibland bäst!  :tafeja:

Betis

Dags å väcka den här då många tycker att grilla kan man bara göra på sommaren.
Pålägg på tipsen för de som fortfarande håller på å lära sig, köp ett tändrör. En hundring på bilmeta. Slipp all stank av tändvätska å få lätt en bra grillglöd.
Annan reflektion, riktiga klämgaller verkar blivit en bristvara... :-\
I am the real one.