Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Nyårsmiddagen.

Startat av Betis, december 11, 2009, 15:27:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Gratinerad hummer först, Oxfilè , bea, vinsås, smågratänger, rödbetsskiva med chevre, sparris med skinka runt sen och så en glassbomb med mangoglass i mitten och vanilj runt om sist.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

västvis

En klassisk Räkcocktail till förrätt, stekt Marulksfile' A La Holt med pressad Potatis som huvudrätt och friterad Camanber med Hjortronsylt och en glas Tokajer till dessert + Champange och vitt Vin.   ;)

Jag har skin- och benfria gösfilér till i kväll  :run:
Vad göra?  :looney:

OSA //age

Sg

I år blir det vietnamesisk räksallad med mango och koriander som förrätt.
Rådjursfile med palsternackpure och rödvinssås
Vaniljpanacotta (eller hur det nu stavas ;) )

Betis

Citat från: age skrivet december 31, 2013, 09:33:31
Jag har skin- och benfria gösfilér till i kväll  :run:
Vad göra?  :looney:

OSA //age
Här är några tips.
http://www.recept.nu/search?searchtext=G%c3%b6s
Jag själv är för konservativ, steker snabbt i smör å bräserar ihop med lite finhackad charlottenlök och vitt vin i traktörpanna.
Salt , vitpeppar och eventuellt en kvist med rosmarin.
En av de godaste fiskarna som finns!!! :looney:
I am the real one.

Betis

Nu är de full gång.
Kokar glassåsen och vinsåsen på spisen.
Hummern är tinad.
I am the real one.

Norrbaggen

Citat från: Betis skrivet december 30, 2013, 19:37:47
Gratinerad hummer

Jag skal ochså ha hummer til förrätt min är nykokt altså inte fryst, men gratinerat hur gjör du?
Jag plannerade nykokt hummer, smält smör, hemmagjord majo och en skiva vitt bröd, musserande drycka.

Balswinger

Färsk nykokt hummer är väl lite synd att gratinera - om du inte äter det så ofta att du är lite trött på det!

Sent from my LT25i using Tapatalk

Hjortmyrs

Västerbottenpaj, sallad med vinäger, avokado, quornfilé stekt med grönpeppar och piri-piri.

Betis

Citat från: Norrbaggen skrivet december 31, 2013, 17:07:33
Jag skal ochså ha hummer til förrätt min är nykokt altså inte fryst, men gratinerat hur gjör du?
Jag plannerade nykokt hummer, smält smör, hemmagjord majo och en skiva vitt bröd, musserande drycka.
Jag tog lite här å där från diverse olika recept på näten, men vår frånlidne vän HN här på lusten skrev nånting om att man ska vara försiktig och rädd om hummersmaken och efter mitt första försök igår är jag beredd att skriva under på det. Jättegott med gratinerad dock!! :D
Som någon skrev här över så äter man nog en nykokt naturell.

Hela menyn igår blev närmast perfekt.

Största positiva överaskningen var desertvinet. :D
Nivole  Muscato Dásti.
Desertvin brukar vara så sött å kvalmigt men det här var friskt utan att vara surt, lätt pärlande.
Helt perfekt till glassen!! :yeah:
I am the real one.

Citat från: Betis skrivet december 31, 2013, 12:16:11
Jag själv är för konservativ, steker snabbt i smör å bräserar ihop med lite finhackad charlottenlök och vitt vin i traktörpanna.
Salt , vitpeppar och eventuellt en kvist med rosmarin.
En av de godaste fiskarna som finns!!! :looney:

"Helt enig" men till nyår måste man ju "pimpa"  :lumber:
Så här gjorde jag;
Skivade mogna shaminjoner smörstektes med sharlotten och kryddades samt lades i två strängar i botten på en ungsfast form.
Gösen bräserades i bitar med sharlotten, salt och peppar i lite vitt vin och lades mellan de två strängarna.
En påse "plockgrönsaker"(mest mangold) bräserades lätt med salladskrydda och lades på fisken.
På detta massor av skalade räkor....  :yeah:
Små skalade lättkokta potatisar stektes i smör och lades på shaminjonsträngarna.
En gratängsås bestående av grädde, goudamjukost och från julen överbliven laktosfri maskarpone blandas , kokas ihop med mkt dill och bredes på potatis och nästan upp till räkorna.
Allt avslutas med en genrös sträng av Kalixlöjrom och sen "hyst in i ugnen" på 175  till rätt färg.  :looney:

"Fyttifan" va' gott det blev  :love:

God fortsättning på Er alla "lustare"  :kopp:

//age

PS. Drycken till blev en MOET som hustrun bjöd på  :booze: DS.

Betis

Vad ska ni ha iår?
Här blir det hummer, oxfilé och glass. Lat iår, köpt glass. :zero: Min dotter var glad att hon inte skulle fira ihop med oss .
-Blir ju inget nyår utan hemmagjord glass.....
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet december 31, 2015, 14:57:58
Vad ska ni ha iår?
Här blir det hummer, oxfilé och glass. Lat iår, köpt glass. :zero: Min dotter var glad att hon inte skulle fira ihop med oss .
-Blir ju inget nyår utan hemmagjord glass.....

NEJ!!!..ska iväg med äldsta brorsan till nått musik-jam...så enbart PRIIIIT!... :-\

Betis

I am the real one.

Henka

Rökt ren till förrätt.
Kalvjärpar till middag.
Pannacotta därefter.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Oxfilén tuggad. Två pavor Amarone druckna.
Tycker aftonen "flyter" på.... 8)
Sitter dock och skäms lite, Bi gnällde över att hennes köttabit var lite för rå.
Va faan, i min familj ska väl ingen gnälla över för bloigt kött? :loopis:
Erik rätade upp, -Håll käft nu morsan, den är rare å de ska den va!! Kommer du inte ihåg den gången när farsan genomstekte köttabeten???
I am the real one.

Ismo

Stort Gott Nytt År på er alla.....gamla som unga..Henka,Betis,Hjellhamer(stavning),Pekka,TG TA Lasu,Thomas L,Jakob..& en massa Lulebor.m.m Ha ett bra Nytt år...hoppas fiskegudarna är med er... :hmm:
Vi är ett litet forum...men fan vad gött jag har ;D

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet december 31, 2015, 23:53:36
Stort Gott Nytt År på er alla.....gamla som unga..Henka,Betis,Hjellhamer(stavning),Pekka,TG TA Lasu,Thomas L,Jakob..& en massa Lulebor.m.m Ha ett bra Nytt år...hoppas fiskegudarna är med er... :hmm:

Ett stort instämmande och ett "detsamma"!  :D

amebix

fittstuvningshjärna!!!!!!

Betis

Citat från: ismo skrivet december 31, 2015, 23:53:36

Å de har du faan i mig förtjänat!!!! :hmm: :lumber:
Precis som bakfyllan imorgon. ;D ;D
I am the real one.