Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

Whisky-cheddar.

Startat av Betis, januari 05, 2023, 16:22:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Köpte en whisky-cheddar förra året till jul. En som va heltäckt med paraffin.
Brukar göra så å så lagrar jag den i kylen. Vänder den nån gång när jag går förbi.
Detta år började den sippra lite vassle i höstas så jag tänkte att den är väl alldeles grön.

Men icke!!! Öppnade den nyss å den var kanonfin!!! 8)  8)

Utgångsdatum mars i våras...
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet januari 05, 2023, 16:22:57Köpte en whisky-cheddar förra året till jul. En som va heltäckt med paraffin.
Brukar göra så å så lagrar jag den i kylen. Vänder den nån gång när jag går förbi.
Detta år började den sippra lite vassle i höstas så jag tänkte att den är väl alldeles grön.

Men icke!!! Öppnade den nyss å den var kanonfin!!! 8)  8)

Utgångsdatum mars i våras...

Kunde du nästan postat i Ismos Nostalgi tråd.  :-*

Betis

Citat från: MADMOOSE skrivet januari 05, 2023, 17:47:12Kunde du nästan postat i Ismos Nostalgi tråd.  :-*
Vällagrad ost är gott... 8)
I am the real one.

Ismo

Citat från: MADMOOSE skrivet januari 05, 2023, 17:47:12Kunde du nästan postat i Ismos Nostalgi tråd.  :-*

DEN!! Osten hade jag gärna smakat av!!
Har en fd. arbetskompis.....som "rökte" vanlig Husmans-ost..Lurade en som hade sagt!!"jag äter inte Goudars ost/mjuk typ..nått".. ;D

Balswinger

Posta vällagrad ost.  :haum:
:appa2:

Betis

Pak-pak-Pak som ismo skulle skrivit.
Köp er varsin ost lagra vet ja...
I am the real one.

Flygande-jakob

Håll käften. Gnugga glädjepinnearna era på mackan istället. Samma effekt.

Balswinger

Citat från: Flygande-jakob skrivet januari 05, 2023, 22:03:07Håll käften. Gnugga glädjepinnearna era på mackan istället. Samma effekt.

Är din rökt också?  :p

Betis

Tror helaJakob är rökt...
I am the real one.

Flygande-jakob

Förlåt. Puss och kram :love:

Betis

Nästa års ost inköpt, ställd på fat å förpassad till kylen. :hmm:
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet januari 09, 2023, 18:22:41Nästa års ost inköpt, ställd på fat å förpassad till kylen. :hmm:

Hur stor är din?

MADMOOSE

Citat från: Balswinger skrivet januari 09, 2023, 18:29:47Hur stor är din?

Ja det var ju en fråga från Mr Ballswinger!! 😳🙈

Betis

Citat från: Balswinger skrivet januari 09, 2023, 18:29:47Hur stor är din?
1000 gram. Finns ju små på ett par hekto men något säger mig att det är lättare å lyckas med en riktigt stor. Det är ca 25 år sedan Rune Karlsson ( ordförande i Miens fiskevårdsområde numer i öringhimlen) visade mig hur man köpte sig en väl invaxad tråkig hushållsost å ställde undan den i ett lr två år.

Ekonomisk smålänning som omvandlade den tråkigaste ost som finns till något som lätt går å jämföra med en svindyr prästost.

Frid över hans minne, underbar människa.. :love:
I am the real one.

Balswinger

Citat från: MADMOOSE skrivet januari 09, 2023, 19:33:23Ja det var ju en fråga från Mr Ballswinger!! 😳🙈

Min var på ca 2400 gram.  :tafeja:

Balswinger

Citat från: Betis skrivet januari 09, 2023, 19:56:141000 gram. Finns ju små på ett par hekto men något säger mig att det är lättare å lyckas med en riktigt stor. Det är ca 25 år sedan Rune Karlsson ( ordförande i Miens fiskevårdsområde numer i öringhimlen) visade mig hur man köpte sig en väl invaxad tråkig hushållsost å ställde undan den i ett lr två år.

Ekonomisk smålänning som omvandlade den tråkigaste ost som finns till något som lätt går å jämföra med en svindyr prästost.

Frid över hans minne, underbar människa.. :love:

Har inte provat att lagra själv, men:
Min (före detta) osthandlare hade bara 12 månaders cheddar, men erbjöd sig att lagra en ett år till nästa jul.
(Det här var för några år sedan, och den gamle som jag brukade handla av hade gått i pension och lämnat över till barnen/barnet.)
Ett år senare kom jag glad i hågen och skulle hämta min ost. Den gamle var också på besök och satt och språkade bakom disken. Den yngre generation gick för att hämta min lagrade kvibille cheddar, den smala höga 2,5 kg, som alltid får en central plats och är prydnad på julbordet.
Upp kommer min ost som på ett år har förvandlats till något mörkt mellanbrunt som "lyser" genom paraffinet. Chockad smusslar jag snabbt undan osten och betalar, så den gamle skall slippa se eländet.
Osten gick att äta och smakade nog OK, men den blev inte den självklara prydnad som den brukar vara. Vi klädde in den i stanniol, och då kunde få stå framme.
Har inte gjort några mer lagringsförsök efter det.  ::)

Betis

Hushållsost på 2,5 kilo har jag lagrat med gott resultat. Egentligen är nog kylskåpstemp något kallt. Sedan brukar cheddar redan från början vara bra lagrad. En hushållsost sällan över 6 månader.
Men parafinet måste vara helt och inte stött nånstans.
I am the real one.