Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Vatten över huvudet.??

Startat av Betis, april 15, 2023, 13:54:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Betis

Kompisen fyller 60 till midsommar.
I ett svagt ögonblick lovade jag å fixa käket till hans fest.
Kommer ca 35 pers varav 30 äter kött.
Veggarna får nån annan ta hand om.

Antingen en grillbuffe eller tjälknöl å varmrökt lax.
Svårt med timing å varmhållning vid grillbuffe.

Gjort det ett antal ggr förut men ändå undrar jag för mig själv om jag lovat för mycket... :-\
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

Balswinger

Citat från: Betis skrivet april 15, 2023, 13:54:33Kompisen fyller 60 till midsommar.
I ett svagt ögonblick lovade jag å fixa käket till hans fest.
Kommer ca 35 pers varav 30 äter kött.
Veggarna får nån annan ta hand om.

Antingen en grillbuffe eller tjälknöl å varmrökt lax.
Svårt med timing å varmhållning vid grillbuffe.

Gjort det ett antal ggr förut men ändå undrar jag för mig själv om jag lovat för mycket... :-\

Köttet kan du varmhålla, välj sånt som tar lång tid, kycklinglår på spett (två lår på två spet, t)komplettera med lite Änglamarks kapanoss grillade på svag värme.
Potatissallad, skivad kokt ljummen potatis, röd paprika, tunnskuren lök (halvera, typ två snitt på längden, skiva sedan, finskuren persilja (massor), God rödvinsvinäger, god olivolja, chilipulver, chilli, worchestershiresås, salt, peppar. Smaka av och tillsätt vad du tycker saknas. Typ Mamma mias ajvar, hummus, tsatziki eller guacamole.

Betis

Lite svårt med logistiken, tror frun i huset vill köra asiatiskt lite vid sidan av. Blir å köra fram å tillbaks mellan Timmernabben å Ålem i så fall.
Tjälknöl ( har skivmaskin ) varmrökt lax, en kladdig potatissallad å en vinegrett, pepparotskräm, syltad lök, torkad lök, kapris. Om han köper mitt kalla koncept.
Annars finge det bli helgrillad karré,(skärs upp vid servering) färskkorv,kycklingskankar å ovanstående potatis. Rödvinssås å nån yoghurt baserad. Bönsallad.
Kött torrubbas först å sen på slutet kletas in med glaze.
Men faan så mycket mer göra...
I am the real one.

Betis

Å med 30 pers som ska ha hinner mycket kallna innan alla har fått.

Hålla kallt är lättare.
I am the real one.

Ismo

Fyller 61 kommande Måndag... :D

Betis

Dessutom har han ingenstans å vara å grilla om det regnar. Folket ska väl vara i mitt gamla partytält.
I am the real one.

Betis

Annars är det väl en rätt vettig 60års present till nån som redan har Mercedes, corvett, Hd, å AC-Cobra?
I am the real one.

Henka

Du kan inte låna ihop nån stor gasolgrill då?
Den borde du kunna ställa in på lagom effekt för att få schysst varmhållning av ganska mycket mat.. 
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet april 15, 2023, 17:05:59Du kan inte låna ihop nån stor gasolgrill då?
Den borde du kunna ställa in på lagom effekt för att få schysst varmhållning av ganska mycket mat..
Står iof en sån på plats. Utan tak. Å är det inte lite bögigt med gasolgrill??? :-\
Men för varmhållning så.
Faan va avig jag känner mig.
Är trots min Betisness väldigt tacksam för era tipps...
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet april 15, 2023, 17:22:05Står iof en sån på plats. Utan tak. Å är det inte lite bögigt med gasolgrill??? :-\
Jo, jag vet av erfarenhet för jag fick en förra året.
Grymt praktiskt om man lite snabbt vill värma lite korv eller burgare, men på tok för låg effekt om man vill grilla nåt bra. Då kör jag igång den riktiga.

De flesta gasolgrillar är gjorda för sånt där amerikanskt barbeque-jox som ska gå lääänge.
Har funderat på att byta till en överdimensionerad regulator, men då är risken stor att man bränner sönder något...  :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Men tolkningen av både snoppsnurrarns å Henkas svar lutar åt att det är mer bonga-bonga med grillbuffe än kallskuret.
Vilket jag nog redan från början även själv kände... :zero:
Men måste ändå fråga.
Tänk om ni sagt att det blir kanon med tjälknöl.
I am the real one.

Henka

Tjälknöl ÄR grymt bra.
Dessutom väldigt praktiskt och med en bra potatissallad (gärna sån där okletig) så blir det väl kanon.
Och då kan ju du också bli kanon, vilket väl i sig är kanon  :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet april 15, 2023, 18:50:15Tjälknöl ÄR grymt bra.
Dessutom väldigt praktiskt och med en bra potatissallad (gärna sån där okletig) så blir det väl kanon.
Och då kan ju du också bli kanon, vilket väl i sig är kanon  :hmm:
Ja, bättre än rostbiff. Fast jag tjälknölar nog en rostbiff. En del gillar smetaklet potatissallad så en sån får finnas med. Gör man den själv å några dagar innan är även det gott. Men vinegrett är bättre.
Å jag kan bli lika full som de andra. ;D
Å kackla harleytrimning.
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet april 15, 2023, 19:00:28Ja, bättre än rostbiff. Fast jag tjälknölar nog en rostbiff. En del gillar smetaklet potatissallad så en sån får finnas med. Gör man den själv å några dagar innan är även det gott. Men vinegrett är bättre.
Å jag kan bli lika full som de andra. ;D
Å kackla harleytrimning.
Jag tycker nog att du ska bli ännu lite fullare så du kan prata Mohlinare, å splitcane och parabolisk aktion och sånt som ingen av de andra på festen bryr sig om  :hmm: :spank:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Balswinger

Vitlök, för helvete!
Det måste det vara i potatissalladen. :spank: