Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Bensinpriset måste fördubblaså

Startat av Speyaren, maj 16, 2008, 19:37:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ismo

Sänker vi förbrukningen totalt i Sverige med säg..50% ...så höjer bolagen avgifter m.m ...det genast med lika mycket! ..dom förlorar ju pengar. :p

Pekka

Citat från: rifle skrivet januari 10, 2017, 10:04:16
Var ska man ta den ökade elförbrukningen ifrån då?
Tittar man framåt lite så lär inte elproduktion bli något stort problem i Sverige.
Vi har redan idag ett överskott i Sverige och till det så tar nu utbyggnaden av både vindkraft och solkraft fart.
Till detta så fortsätter vi att energieffektivisera och sammantaget så skapar detta strålande förutsättningar för en hög andel av fordon drivna med el.

Problemen med elfordon kommer sannolikt inte handla om tillgången på energi utan snarare reglerbar effekt.
Många kommer att vilja ladda sitt fordon samtidigt (ex hemma på natten) och energiproduktion från vind och sol är ju kan vi ju inte garantera att den går för högtryck under givna prioder.
Framför allt lär det ju bli begränsat med solenergi på nätterna.... :rolleye:
Det öppnar ju i sin tur för utvecklingen av energilager och utvecklingen inom detta område går nu otroligt snabbt.

Så....några älvar kommer inte att byggas ut och kärnkraften kommer att avvecklas i en takt som är hanterlig utifrån de energi och effekt behov vi behöver för att bygga ett lite mer hållbart samhälle...i alla fall utifrån dessa perspektiv. 
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

rifle

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 13:10:48
Sänker vi förbrukningen totalt i Sverige med säg..50% ...så höjer bolagen avgifter m.m ...det genast med lika mycket! ..dom förlorar ju pengar. :p

Ja då är det bäst du går och slår på spisen på gasen i botten så det rejält med el hela tiden så de inte kommer höja priserna  :vissla:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Pekka

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 13:10:48
Kanon... :looney:
Du är ju helt ute o cyklar....men ändå....Kanon :looney:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

rifle

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 13:20:21
Tittar man framåt lite så lär inte elproduktion bli något stort problem i Sverige.
Vi har redan idag ett överskott i Sverige och till det så tar nu utbyggnaden av både vindkraft och solkraft fart.
Till detta så fortsätter vi att energieffektivisera och sammantaget så skapar detta strålande förutsättningar för en hög andel av fordon drivna med el.

Problemen med elfordon kommer sannolikt inte handla om tillgången på energi utan snarare reglerbar effekt.
Många kommer att vilja ladda sitt fordon samtidigt (ex hemma på natten) och energiproduktion från vind och sol är ju kan vi ju inte garantera att den går för högtryck under givna prioder.
Det öppnar ju i sin tur för utvecklingen av energilager och utvecklingen inom detta område går nu otroligt snabbt.

Så....några älvar kommer inte att byggas ut och kärnkraften kommer att avvecklas i en takt som är hanterlig utifrån de energi och effekt behov vi behöver för att bygga ett lite mer hållbart samhälle...i alla fall utifrån dessa perspektiv.

Det där låter jättebra, frågan är då om det kommer att bli så (vilket vi får hoppa).
För som Ismo säger är det trots allt pengarna som styr inte hur våran moder jord mår.

Kanske är man en surgubbe som tänker pessimistiskt men det brukar sällan bli annat än att pengarna går i första hand och det är våran miljö som får betala priset.

Pekka

Citat från: rifle skrivet januari 10, 2017, 13:27:11
Det där låter jättebra, frågan är då om det kommer att bli så (vilket vi får hoppa).
För som Ismo säger är det trots allt pengarna som styr inte hur våran moder jord mår.

Kanske är man en surgubbe som tänker pessimistiskt men det brukar sällan bli annat än att pengarna går i första hand och det är våran miljö som får betala priset.
Det inte bara låter bra....det är bra   ;)

Ett annat tips är: Lyssna ALDRIG på Ismo   :nono:

Ismo

rifle

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 13:35:25
Det inte bara låter bra....det är bra   ;)

Ett annat tips är: Lyssna ALDRIG på Ismo   :nono:

Men det är så kul att lyssna på Ismo för det är som att nån pratar ett annat språk fast man förstå vad varje enskilt ord betyder men tillsammans blir det nåt rymdspråk från långt tillbaka i tiden eller framtiden  :hmm: :liar: :haum: :vissla: :rofl:

Pekka

Citat från: rifle skrivet januari 10, 2017, 13:40:18
Men det är så kul att lyssna på Ismo för det är som att nån pratar ett annat språk fast man förstå vad varje enskilt ord betyder men tillsammans blir det nåt rymdspråk från långt tillbaka i tiden eller framtiden  :hmm: :liar: :haum: :vissla: :rofl:
Ismo har väl inget språk.....ett läte kan jag sträcka mig till  8)
Till skillnad från mig som pratar riksskånska  :tafeja:

Ismo

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 13:52:04
Ismo har väl inget språk.....ett läte kan jag sträcka mig till  8)
Till skillnad från mig som pratar riksskånska  :tafeja:

Att jag inte slog ihjäl dig i Orkla när det begavsig...är rätt märkligt. :haum:

Pekka

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 13:53:33
Det kallas självbevarelsedrift   ;)

Betis

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 13:20:21

Är nog första gången jag är överens med dig när det gäller energi. ;D

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 11:47:56
Har för mig nån skrev nånstans att vi gjorde av med mera energi på 70-talet än nu!..med dagens energi snåla prylar så har vi minskat förbrukningen avsevärt..
Tror det bara som vanligt handlar om PENGAR. Fickor skall fyllas.
Jo men så är det naturligtvis. Skälet att de stänger ned kärnkraftverk är för att hålla priset uppe.
När det gäller oljan har vi opec fast de verkar inte överdrivet lojala mot varandra.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Pekka

Citat från: Betis skrivet januari 10, 2017, 14:24:06
Är nog första gången jag är överens med dig när det gäller energi. ;D

App, app..det får inte bli en vana   ;)

Betis

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 14:25:58
App, app..det får inte bli en vana   ;)
Absolut inte!!!! ;D
Kan göra en avikelse redan nu, min uppfattning är nog att störst tillgång på el har vi just på nätterna . När de flesta industrierna står still och de flesta ligger å sover.
I am the real one.

Ismo

Pratet om att vi skulle ha BRIST på el!?..gör mig mörkrädd :-\..skitsnack.!! :bf1: skall en bygga en stuga ..utan regn..så bör en få bygga var vattenmagasinen finns, där regnar det ju aldrig. ::)

Pekka

Citat från: Betis skrivet januari 10, 2017, 14:33:25
Absolut inte!!!! ;D
Kan göra en avikelse redan nu, min uppfattning är nog att störst tillgång på el har vi just på nätterna . När de flesta industrierna står still och de flesta ligger å sover.
Energin är inte den stora utmaningen utan tillgång till garanterad effekt.
Laddning av elfordon handlar om relativt små energimängder och relativt höga effekter.
Med allt mer intermiteten elproduktion (vind och sol) så är det knepigt att garantera just den effekt som kunder kommer att efterfråga......du vet helt enkelt inte alltid hur mycket du kan leverera.
Det är inte helt problemfritt och säga till en elbilsägare att "sorry...det blåste lite lite för lite natt så batteriet är tomt"....
Men visst är det sant att energianvändningen går ner på natten....

Betis

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 14:39:32
Pratet om att vi skulle ha BRIST på el!?..gör mig mörkrädd :-\..skitsnack.!! :bf1: skall en bygga en stuga ..utan regn..så bör en få bygga var vattenmagasinen finns, där regnar det ju aldrig. ::)
Nu tycker jag du låter lite väl konspiratorisk. Faktum är att elpriset är ovanligt lågt iår. Minns hur det var för något år sedan, typ 1,50 kr/ kilowatten.
Det har regnat dåligt på vissa ställen i Sverige och det kan du kolla på SMHI sida.

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 14:45:42
Energin är inte den stora utmaningen utan tillgång till garanterad effekt.
Laddning av elfordon handlar om relativt små energimängder och relativt höga effekter.
Med allt mer intermiteten elproduktion (vind och sol) så är det knepigt att garantera just den effekt som kunder kommer att efterfråga......du vet helt enkelt inte alltid hur mycket du kan leverera.
Det är inte helt problemfritt och säga till en elbilsägare att "sorry...det blåste lite lite för lite natt så batteriet är tomt"....
Men visst är det sant att energianvändningen går ner på natten....
Jo, har man bara tillgång till vind och sol har du naturligtvis rätt. Men i överskådlig tid kommer vi även ha kvar vatten och kärnkraft.

Oavsett så finns det mycket att vinna på att kunna lagra, säkert där de nya energirevolutionerna kommer.
I am the real one.

Henka

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 13:53:33

Men du ska ha all heder för att du verkligen ansträngde dig för att supa ihjäl dig själv ;D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: Henka skrivet januari 10, 2017, 16:23:31
Men du ska ha all heder för att du verkligen ansträngde dig för att supa ihjäl dig själv ;D

Ähh! ..lite priit bör en väl tåla :vissla: ...å dessa vindrinkare vid stranden kan jag inte tåla..fattar inte ens att en eldar marschaller ::)

Betis

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 16:41:05

Ähh! ..lite priit bör en väl tåla :vissla: ...å dessa vindrinkare vid stranden kan jag inte tåla..fattar inte ens att en eldar marschaller ::)
Så du kör på E85??????
I am the real one.