Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

Dagens fiskevårdskick!

Startat av Helljammer, oktober 07, 2009, 18:05:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helljammer

Efter ett annat tjänsteärende svängde jag förbi och kollade ett litet strömvatten (en halvstor bäck snarast) där jag och ett par kollegor gjorde en kraftansträngning förra året.  Öringleken pågick för fullt!! Härligt att se!!
Det rör sig om ett nedströmslekande gammalt hårt tärt storöringbestånd som leker i ett rätt litet strömvatten på bara någon kilometer innan nästa sjö kommer.  Sträckan har varit väldigt hårt rensad sedan flottningen och det fanns egentligen bara en enda lekbotten kvar, precis vid sjöutloppet. Förra hösten vräkte vi i en hel del av den upprensade stenen, rättade till de kanalartade bäckkanterna så gott vi förmådde med handkraft och bar ut lekgrus till 4 nya lekplatser ned till ett par hundra meter nedströms sjöutloppet.
Idag var det lekande fisk på alla 5 lekbottnar. Såg allt som allt 15 öringar varav de två största var i 4kgs klassen.  En kick att se att situationen verkar ha förbättrats!
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Ismo

Fantastiskt! :D ..se en 4kg:s i en bäck..mäktigt! :yeah:

Tafsbrott

Citat från: Helljammer skrivet oktober 07, 2009, 18:05:04
Efter ett annat tjänsteärende svängde jag förbi och kollade ett litet strömvatten (en halvstor bäck snarast) där jag och ett par kollegor gjorde en kraftansträngning förra året.  Öringleken pågick för fullt!! Härligt att se!!
Det rör sig om ett nedströmslekande gammalt hårt tärt storöringbestånd som leker i ett rätt litet strömvatten på bara någon kilometer innan nästa sjö kommer.  Sträckan har varit väldigt hårt rensad sedan flottningen och det fanns egentligen bara en enda lekbotten kvar, precis vid sjöutloppet. Förra hösten vräkte vi i en hel del av den upprensade stenen, rättade till de kanalartade bäckkanterna så gott vi förmådde med handkraft och bar ut lekgrus till 4 nya lekplatser ned till ett par hundra meter nedströms sjöutloppet.
Idag var det lekande fisk på alla 5 lekbottnar. Såg allt som allt 15 öringar varav de två största var i 4kgs klassen.  En kick att se att situationen verkar ha förbättrats!

:looney: :looney: :looney: :lumber: :taltparty:

Helljammer

Jepp!  Skitfränt..  Ska bli intressant att följa utvecklingen..  Dessa 15 har ju bevisligen fötts ändå.   trots att den gamla återstående lekplatsen bara var på ett par kvadratmeter...  Potential för stabilare bestånd bör finnas,   tror inte sjön fiskas så hårt även om dragroddsgubbarna säkert tar nån skapligare öring varje år.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Henka

Häftigt - grattis till ett väl utfört arbete :D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

:love:
Hur gick provfisket. Sådana måste man göra om man ska kunna göra upp en riktig plan i fiskvårdsarbetet, har jag läst :appa2: ::) ;)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Helljammer

Citat från: Thomas L skrivet oktober 07, 2009, 19:13:32
:love:
Hur gick provfisket. Sådana måste man göra om man ska kunna göra upp en riktig plan i fiskvårdsarbetet, har jag läst :appa2: ::) ;)

Det får bli nästa år.  Det har varit åt helvete för högt vatten under sensommaren/början av hösten i större delen av länet för att man ska kunna genomföra vettiga elfisken.   Nu är det lågt nog att funka, men lite synd att störa storöringens lekbestyr med att elektrifiera dem....

Thomas L

Citat från: Helljammer skrivet oktober 07, 2009, 19:20:35
Det får bli nästa år.  Det har varit åt helvete för högt vatten under sensommaren/början av hösten i större delen av länet för att man ska kunna genomföra vettiga elfisken.   Nu är det lågt nog att funka, men lite synd att störa storöringens lekbestyr med att elektrifiera dem....
Elfisken ::) Seriösa provfisken sker med fluga, har jag läst. I Onkka var det visst ;)

Helljammer

Citat från: Thomas L skrivet oktober 07, 2009, 19:28:10
Elfisken ::) Seriösa provfisken sker med fluga, har jag läst. I Onkka var det visst ;)

o själv är du ute och stör lekfisken med kroklösa flugor?

Thomas L

Citat från: Helljammer skrivet oktober 07, 2009, 19:38:41
o själv är du ute och stör lekfisken med kroklösa flugor?
Det är ju bara bra då ingen vill att fisken ska leka här. Det är min fiskvårdsinsats :lumber: ;D

Betis

I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

västvis

Härligt Helljammer, skönt att ideallelt arbete lönar sig .  :yeah: :yeah:

Myrklumpen

Gött Anders!  :looney: Om det är där jag misstänker har jag sett riktigt grov fisk stå och leka av i själva sjöutloppet men på den tiden var dom riktigt få...
Har du kollat nåt i bäckarna kring stan?

/Gunnar

Helljammer

Citat från: Myrklumpen skrivet oktober 09, 2009, 20:54:30
Gött Anders!  :looney: Om det är där jag misstänker har jag sett riktigt grov fisk stå och leka av i själva sjöutloppet men på den tiden var dom riktigt få...
Har du kollat nåt i bäckarna kring stan?

/Gunnar

Du misstänker nog rätt.   Den enda riktiga lekplatsen förr var ju precis nedan trumman vid sjöutloppet. Ser skitbra ut nu.

Såg några fiskar i Semsån häromdan, men misstänker att det är lite sent nu.  Har varit lite mkt annat en tid nu. Men du har väl att göra med hörde jag...

Helljammer

Sedärja, det jobbas i vanlig ordning hårt för att motverka eventuella plus  http://ltz.se/nyheter/bracke/1.1547360

:larsw: :loopis: :dunk: :bonk: :betis: :betis: :betis:

Mitcho

Citat från: Helljammer skrivet november 23, 2009, 08:41:58
Sedärja, det jobbas i vanlig ordning hårt för att motverka eventuella plus  http://ltz.se/nyheter/bracke/1.1547360

:larsw: :loopis: :dunk: :bonk: :betis: :betis: :betis:
Så jäkla onödigt av dem.

Betis

Hur har det gått här?
13 år sedan så nån ny generation borde kunna kommit till.
Hoppas du även i fortsättningen varit restriktiv med elfisket, frestar rätt hårt...
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.