Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Fiskevård och miljö.

Startat av Betis, september 11, 2019, 18:15:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Citat från: Helljammer skrivet februari 11, 2020, 14:58:09
Redan nu kan konstateras att kraftbolaget, som till 98 procent ägs av Östersunds kommun, överger sin tidigare ståndpunkt om att utvinna el i ett restaurerat kraftverk.
Därmed går Jämtkraft älvräddarna till mötes. En strid som pågått i mer än 50 år verkar parallellt gå mot sitt slut.
Annars har Jämtkraft haft den juridska rätten på sin sida om att kunna restaurera dammen och via en modernisering av kraftverket kunna utvinna elström motsvarande årsbehovet för cirka 650 enfamiljsvillor. Detta sedan Högsta Domstolen i mars 2017 kom med sin dom, där älvräddarna hade hoppats på motsatsen, men där alltså kraftbolaget fick rätten på sin sida.
Dåvarande företagsledning med vd Anders Eriksson i spetsen och styrelseordföranden och kommunalrådet AnnSofie Andersson, (S), drev också under återstoden av 2017 en stark kampanj om att just få igång utvinning av el igen.
Nu snart tre år senare har alltså den politiska viljan gått åt ett annat håll.
Forsen räddas och får flyta fritt. Det kan konstateras redan efter bara några minuters lyssnande till den presskonferens som nyss inletts.
Att vinna tillbaka vatten, hur fantastiskt är inte det? :taltparty:
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

rifle

Det har dykt upp nya trådor om sk stenonani på det andra lite mindre forumet  >:D
Jag är själv inte insatt i restaurerang av vattendrag, men det som jag hänger upp mig på är att det som verkar vara grundmotivet för att man inte gillar stenonani är öringen inte är lika stor längre som den var i de sk förstöra vattnen efter flottnings-rensningen.

Missförstå mig rätt nu, men är inte meningen att fisken ska få bättre miljö i vattnet och få bättre förutsättningar dvs inte att den ska bli så stor det bara går och bli en trofefisk?

Det kanske bara är jag som är gnällig och grining eller?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet januari 10, 2022, 12:53:06
Det har dykt upp nya trådor om sk stenonani på det andra lite mindre forumet  >:D
Jag är själv inte insatt i restaurerang av vattendrag, men det som jag hänger upp mig på är att det som verkar vara grundmotivet för att man inte gillar stenonani är öringen inte är lika stor längre som den var i de sk förstöra vattnen efter flottnings-rensningen.

Missförstå mig rätt nu, men är inte meningen att fisken ska få bättre miljö i vattnet och få bättre förutsättningar dvs inte att den ska bli så stor det bara går och bli en trofefisk?

Ja du låter väldigt vänsterfeministisk nu faktiskt.

Jag tror det menas att man skapar monokultur i vattnet. Man har bara en sak framför sig, den miljö som ger bäst resultat på elfisket, men glömmer att ett vatten behöver varierande miljö. För all fisk och alla andra vattenlevande livsformer.
Jag håller med om det faktiskt. Har själv sett restaureringar där man raserat en viktig livsmiljö för många arter och fiskar bara för att skapa något som är perfekt för en annan. Det är inte alltid av godo tror jag.

rifle

Citat från: Flygande-jakob skrivet januari 10, 2022, 13:04:20
Ja du låter väldigt vänsterfeministisk nu faktiskt.

Jag tror det menas att man skapar monokultur i vattnet. Man har bara en sak framför sig, den miljö som ger bäst resultat på elfisket, men glömmer att ett vatten behöver varierande miljö. För all fisk och alla andra vattenlevande livsformer.
Jag håller med om det faktiskt. Har själv sett restaureringar där man raserat en viktig livsmiljö för många arter och fiskar bara för att skapa något som är perfekt för en annan. Det är inte alltid av godo tror jag.

Ja jag förstår (eller hoppas) att de antaligen menar nåt annat än att storleken på fisken minskat.
Men det sticker i mina ögon när man pratar om restaurering för fiskens välmående och det som är målet är STOOOOR fisk.

Det du skrev på 2 rader låter ju betyligt bättre att skriva för att få med sig folk i ens åsikter än de 155rader med hårda ord om hur dåliga alla andra är.

Tänk att du är så klok och ändå det största trollet av alla  :kopp:

Helljammer

Citat från: rifle skrivet januari 10, 2022, 12:53:06

Man bör vara gnällig och grinig!  Faktum är att de tycks ha hakat upp sig en smula. Det finns en del exempel på mindre lyckade vattendragsrestaureringar här och var men majoriteten som görs är bra om än sällan perfekt. Perfekt och färdigt blir det inte någonsin och branschen lär sig och saker utvecklas.  Försöker man enbart fokuserar på att maximera mängden yngel eller enbart fokusera på att befintlig öring skall bli så stor som möjligt är man antagligen fel ute om man inte verkligen analyserat och kommit fram till att detta är problemet. Jag har fått för mig i stenonanihatartråden att det handlar om områden i södra sverige som är väldigt stenfattiga dit man fraktat en massa sten utifrån, då är det ju inte fråga om restaurering i egentlig mening då man skapar ett för vattendraget onaturligt tillstånd. Det kan det kanske vara värt om det är genomtänkt för att rädda och gynna hotade arter och bestånd kanske, men det är ju ingen återställning av något på platsen naturligt i så fall.
Har själv två "dåliga samveten" vad gäller sträckor där jag ansvarat för restaurering och där det kändes som det blev väl mycket sten så att säga. Det ena av dem har efter såsiådär 10 år av isgångar, vårfloder och etc "rättat" till sig och där ser nu mkt bra ut och mängden stor vandrande öring har ökat vilket var målet. Det känns skönt eftersom det direkt efter åtgärd så lite överdrivet ut.  Tid är onekligen en faktor.. Det andra "dåliga samvetet " väntar fortfarande på att rätta till sig, i annat fall får jag på sikt jobba för att få dit en maskin igen för att rätta till. Den sträckan ser typiskt nog också allra jävligast ut på det enda parti där sen syns från bilväg, sedan ser den rätt bra ut ett par km....

Tror ändå effekterna av att det gjorts och görs massor i denna värld vida överträffar hur det sett ut om man inte gjort något och att det är värt att det ibland görs fel så att säga. Dock bör felaktiga restaureringar analyseras och åtgärdas!
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Henka

Citat från: Helljammer skrivet januari 10, 2022, 14:13:09
Man bör vara gnällig och grinig!  Faktum är att de tycks ha hakat upp sig en smula. Det finns en del exempel på mindre lyckade vattendragsrestaureringar här och var men majoriteten som görs är bra om än sällan perfekt. Perfekt och färdigt blir det inte någonsin och branschen lär sig och saker utvecklas.  Försöker man enbart fokuserar på att maximera mängden yngel eller enbart fokusera på att befintlig öring skall bli så stor som möjligt är man antagligen fel ute om man inte verkligen analyserat och kommit fram till att detta är problemet. Jag har fått för mig i stenonanihatartråden att det handlar om områden i södra sverige som är väldigt stenfattiga dit man fraktat en massa sten utifrån, då är det ju inte fråga om restaurering i egentlig mening då man skapar ett för vattendraget onaturligt tillstånd. Det kan det kanske vara värt om det är genomtänkt för att rädda och gynna hotade arter och bestånd kanske, men det är ju ingen återställning av något på platsen naturligt i så fall.
Har själv två "dåliga samveten" vad gäller sträckor där jag ansvarat för restaurering och där det kändes som det blev väl mycket sten så att säga. Det ena av dem har efter såsiådär 10 år av isgångar, vårfloder och etc "rättat" till sig och där ser nu mkt bra ut och mängden stor vandrande öring har ökat vilket var målet. Det känns skönt eftersom det direkt efter åtgärd så lite överdrivet ut.  Tid är onekligen en faktor.. Det andra "dåliga samvetet " väntar fortfarande på att rätta till sig, i annat fall får jag på sikt jobba för att få dit en maskin igen för att rätta till. Den sträckan ser typiskt nog också allra jävligast ut på det enda parti där sen syns från bilväg, sedan ser den rätt bra ut ett par km....

Tror ändå effekterna av att det gjorts och görs massor i denna värld vida överträffar hur det sett ut om man inte gjort något och att det är värt att det ibland görs fel så att säga. Dock bör felaktiga restaureringar analyseras och åtgärdas!

Jag tycker det är lite synd när det kommer nån som har både teoretisk och praktisk kunskap och gjuter olja på vågorna på detta vis :haum:

Finns det ingen bra bensin att kasta på elden? :fly:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Helljammer

Citat från: Henka skrivet januari 10, 2022, 14:21:10
Jag tycker det är lite synd när det kommer nån som har både teoretisk och praktisk kunskap och gjuter olja på vågorna på detta vis :haum:

Önskar du namn på personer jag vet om som gjort fler dåliga vattendragsrestaureringar än jag själv menar du? :D Vet att det finns några i län söderut :D och då menar jag inte blott länsstyrelse-kollegor utan även aktörer i näringsliv och föreningar också :D
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Helljammer

Ah, det är Max som är igång på "andra sidan". Då orkar jag inte svara där.

Balswinger

;D
Anmäl till moderator!

Henka

Citat från: Helljammer skrivet januari 10, 2022, 14:32:22
Önskar du namn på personer jag vet om som gjort fler dåliga vattendragsrestaureringar än jag själv menar du? :D Vet att det finns några i län söderut :D och då menar jag inte blott länsstyrelse-kollegor utan även aktörer i näringsliv och föreningar också :D

Jag tror att ur ditt perspektiv så är det viktigt att framhäva att populasen inget förstår :hmm:
Allt som LST gör övergår folkets förstånd.

Citat från: Helljammer skrivet januari 10, 2022, 14:35:33
Ah, det är Max som är igång på "andra sidan". Då orkar jag inte svara där.
Fast han har ju onekligen sansat sig.
Han och FFM var ju lite vassare i tonen förr :vissla:

Citat från: Balswinger skrivet januari 10, 2022, 14:36:26
;D
Anmäl till moderator!
Såna jävla puckon går ju inte å prata med :bonk:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Precis anmält till moderatorn, ni är ju alldeles för sansade!
Nu hoppas jag Betis eller Jakob kommer in och skapar lite kaos.

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet januari 10, 2022, 15:27:43

Men hur ska du ha det? Ska jag vara klok eller kaosa?  :o

Henka

Citat från: Flygande-jakob skrivet januari 10, 2022, 15:36:58
Men hur ska du ha det? Ska jag vara klok eller kaosa?  :o

Brukar du känna att du behöver begränsa dig? :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: rifle skrivet januari 10, 2022, 15:27:43

En moderator i närheten av Forshaga stängde just din anmälan utan åtgärd.
Maktmissbruk tilltalar mig.
Anmäl gärna fler inlägg då jag finner detta enormt tillfredsställande ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Fler som går runt å gnäller över"dåliga" jobb än vad det är som försöker.
Oavsett vad det gäller så verkar det väldigt ofta så att de som varken kan ett skit lr gjort ett handtag för fiskens bästa tycker allt är enkelt som han där nere med horn. :dunk:
Ju mer man lär sig i ett ämne desto mer komplicerat brukar man inse att det är.

Själv vill jag nog hävda att restaurera ett öringvatten med brunöring är bland det krångligaste man kan ge sig på.

Tänker inte gå in på idiotsidan å läsa.... :nono:

Ska man generalisera tycker jag nog att störst chans å lyckas får man om man sätter miljöns bästa i första rummet å släpper sitt fiskeintressa.
Slippa bli "öringblind"....
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.