Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

Öringlek 2021

Startat av MADMOOSE, december 09, 2021, 09:19:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MADMOOSE

Ja var är den?? Kanske inte så många här som likt jag gillar å "titta på" men det är ett för mig ett uppskattat höstnöje att smyga utmed min lokala bäck för att kolla på öringlek. Men i år lyser de med sin frånvaro. Har sen oktober och säkert 20 besök till bäcken och dess hotspots sett EN öring. Kollade med likasinnade nere i Skåne och de upplevde även de en mycket svag uppgång i år men de hoppades att det skulle rätta till sig när vattentempen sjönk men det har inte skett i "min" bäck iallafall. Kan det vara torksommaren 2018 som slått ut en årskull? Bäcken var ju nästan helt torrlagd då.

Betis

Runt den 5,6,7 oktober brukar öringleken vara i full gång i EM.
Så då var jag uppe å kollade i kvarnrännan. En öring såg jag å normalt brukar jag se 15-20.
Inte varit där efter det så jag vet inte om det kom igång.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Helljammer

Bra lek här i länet vad det verkade, men det är ju inte havsöring, även om vår storsjööring som är den jag oftast kikar efter i allt väsentligt påminner om havsöring på många sätt.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Henka

Citat från: Betis skrivet december 09, 2021, 09:43:02
Runt den 5,6,7 oktober brukar öringleken vara i full gång i EM.
Så då var jag uppe å kollade i kvarnrännan. En öring såg jag å normalt brukar jag se 15-20.
Inte varit där efter det så jag vet inte om det kom igång.

Jag vet inte vad ni har haft för väder under hösten, men både september och oktober var väl ganska ovanligt varma har jag för mig...
Jag misstänker att vattentemp har avgörande betydelse för när leken infaller, så man kan ju hoppas att det bara var lite försening...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet december 09, 2021, 11:30:15
Jag vet inte vad ni har haft för väder under hösten, men både september och oktober var väl ganska ovanligt varma har jag för mig...
Jag misstänker att vattentemp har avgörande betydelse för när leken infaller, så man kan ju hoppas att det bara var lite försening...
Temperaturen varierar varje år och påverkar till viss del men har jag fattat rätt så är ljustimmarna på dygnet nästan viktigare.
Glömde fråga Klippinge när jag träffa honom senast, han brukar kolla rätt frekvent. Annars vet nog Kenta.
I am the real one.

Matte

Citat från: Betis skrivet december 09, 2021, 16:33:11
Temperaturen varierar varje år och påverkar till viss del men har jag fattat rätt så är ljustimmarna på dygnet nästan viktigare.
Glömde fråga Klippinge när jag träffa honom senast, han brukar kolla rätt frekvent. Annars vet nog Kenta.
Ljustimmar har ofta ansetts viktigast, men i alla fall här uppe i norr har lekperioderna förskjutits helt klart, vilket alla lekinventeringar visar.
Det talar ju mot att ljustimmar är allt, även om det är det som styr i grunden?
Framförallt har öringen lekt senare, och korsar allt oftare laxens lek.
Just det tror JAG är anledning till att hybrider ökar i de vatten jag fiskar?
Jag har även stöd i den teorin från fiskodlare som jobbat med kompensationsodling av lax och öring i en av de stora utbyggda älvarna, som upplever just detta fenomen att lekfönstren numera går ihop. Öringen leker allt senare.
Dom som jobbat med fisk dagligen hela livet litar jag på! :looney:
Men nu pratar jag Norrland...
Och sedan varierar ju allt från år till år, bara för att göra det ännu mer komplicerat! :sowhat:

Betis

Det är en kombination av temperatur och ljustimmar.
För att förskjuta lekmogenhet använder man just ljus.
För ditt förtroendes skull kan jag informera om att jag jobbat 12 år med kompensationsodling.
Gissar att dina kompisar vet vem jag är om de är gamla nog, slutade -01.
Men förhållandena är lika för både laxen och öringen, dvs temperaturen är ju lika förhöjd för bägge.
Så jag vet inte om just hybridiseringen går å förklara med tempförändringar.
Finns ett antal andra förklaringar som är mer trovärdiga.
I am the real one.