Forumnyheter:

Ny flugbindningsartikel: Skindfluer på arbejde i Emåen Av Brian 'DK.minken' Störup

Huvudmeny

Hjortfärs.

Startat av Betis, september 14, 2023, 16:08:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Hittade frusen billig på Maxi i Kalmar.
Någon som provat å göra burgare på sån färs?
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Balswinger

Inte burgare, men färsbiffar har jag testat. Blev riktigt bra.

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet september 14, 2023, 16:08:17Hittade frusen billig på Maxi i Kalmar.
Någon som provat å göra burgare på sån färs?

Magert va? Tillföra lite fett kanske?

Balswinger

Citat från: MADMOOSE skrivet september 14, 2023, 16:16:05Magert va? Tillföra lite fett kanske?

Ströbröd och grädde funkade bra till färsbiffar a.

Betis

Citat från: Balswinger skrivet september 14, 2023, 16:50:06Ströbröd och grädde funkade bra till färsbiffar a.
Men brö å grädde till burgare? Hjort är väl som nöt å älg?
Till burgare har jag aldrig behövt nåt förfettande, låter bara bli å övergrilla eller översteka dom.
Lite rädd för om man blandar i brö å grädde i blir det som pannbiff.
Klä in dom i bacon? Lr steka tärnat bacon å blanda i efter avsvalning?

Va säger Henka?,för mig att han inte heller vill ha nå brö i sina köttfärsklumpar.
I am the real one.

Ismo

Henka

Citat från: Balswinger skrivet september 14, 2023, 16:50:06Ströbröd och grädde funkade bra till färsbiffar a.
Ströbröd?
Men för helvete.
Det är ju ingen jävla smörgås du ska laga  :sowhat:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Balswinger

Citat från: Henka skrivet september 14, 2023, 22:07:08Ströbröd?
Men för helvete.
Det är ju ingen jävla smörgås du ska laga  :sowhat:

Jomenvisst, det går säkert lika bra med potatis också, om man nu till äventyrs har aversion mot ströbröd.  :appa2:

Henka

Citat från: Balswinger skrivet september 14, 2023, 22:52:51Jomenvisst, det går säkert lika bra med potatis också, om man nu till äventyrs har aversion mot ströbröd.  :appa2:
Potatis kan åtminstone utgöra ett riktigt gott tillbehör för den som behagar

Men ströbröd... har nån berättat för dig att andra världskriget äntligen tagit slut?  :sowhat:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Men ni som blandar ut färsen, tillför det någonting?
Ser till å med mannerström blandar ut med bröd.
Jag har mer sett det som Henka,att det görs för att dryga ut färsen. Krigsgrejjer under ransonering typ.
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet september 15, 2023, 07:56:46Men ni som blandar ut färsen, tillför det någonting?
Ser till å med mannerström blandar ut med bröd.
Jag har mer sett det som Henka,att det görs för att dryga ut färsen. Krigsgrejjer under ransonering typ.

För mig är hamburgare = oblandat och färsbiffar blandat. Jag blandar inte för att dryga ut. För mig handlar det om smak och konsistens. Jag kan tillföra saker som jag inte kan annars.

Ströbröd använder jag också när jag  dubbelpanerar något (annat än färsbiffar).  :-*

Ismo

Nu har jag gjort färs!..fr. med en Älgkötts bit..
Tänka kunna äta 2st olika sorters kött!.. :D

Balswinger

Citat från: Ismo skrivet september 15, 2023, 09:12:54Nu har jag gjort färs!..fr. med en Älgkötts bit..
Tänka kunna äta 2st olika sorters kött!.. :D

:looney:

Henka

Citat från: Balswinger skrivet september 15, 2023, 09:11:25För mig är hamburgare = oblandat och färsbiffar blandat. Jag blandar inte för att dryga ut. För mig handlar det om smak och konsistens. Jag kan tillföra saker som jag inte kan annars.

Ströbröd använder jag också när jag  dubbelpanerar något (annat än färsbiffar).  :-*
Jag brukar binda ihop smeten med grädde, särskilt vilt och mager nötfärs behöver fett för att bli bra.
Grädde binder väldigt bra och har god inverkan på smaken.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007