Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

Här har ni 2 klockrena artiklar som visar hur mkt makt media har

Startat av Sg, november 06, 2008, 12:33:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sg

Citat från: Danne skrivet november 07, 2008, 01:01:56
Du tror inte de där 80 000 / 200 000 "extra" individerna kan tänkas ha nån roll i ekosystemet...eller är de bara till för oss att använda i kommersiella syften?  :haum:

Klart dom har. Men nu fiskar ju båtarna andra fiskar än torsk också. Ekosystemet kommer ju alltid vara rubbat.

Betis

Citat från: TG skrivet november 07, 2008, 07:49:57
Vem/vilka har sagt att man skall fiska på som vanligt??
Ingen har sagt att man skall GE faan i å fiska.
Fiskat på som vanligt har man väl gjort hela tiden?

Något totalstopp har iaf inte jag hört om, bara en massa tomsnack om begränsningar som aldrig blivit till utan mest förhandlats bort.
Typ "Så hä'r lite borde vi egentligen fiska upp men bara för husfridens skull så tillåter vi så här mycket istället...."

Nä, vi kommer fortfarande få berätta om hur mycket torsk det fanns när vi var barn och går det som jag tror så blir det yrkesfiskarnas sagor om miljöförstöring som orsak till utrotningen som kommer bli den officiella orsaken.
Trots att vi alla vet att det är yrkesfiskarnas fel .......
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

Vad jag tycker är märkligt, det tar flera år att fiska ut ett bestånd till spillror, men den hämtar sig på 1-2år ??? :haum:

Thomas L

Citat från: ismo skrivet november 08, 2008, 14:37:38
Vad jag tycker är märkligt, det tar flera år att fiska ut ett bestånd till spillror, men den hämtar sig på 1-2år ??? :haum:
Naturen tål mer än man tror :gasp:
Nästa är blir det 87 tält :appa2:

::)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Thomas L

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet november 08, 2008, 15:03:08
Ja där växer säkert deltagarantalet igen men där går ju fisken säker iaf :nudge:

Ja Torneträsk är ju int heller bra.. :nono:

Betis

Ja.
För dryga 20 år sedan , när jag gick min fiskevårdsutbildning, fick vi lära oss om de syrefattiga bottnarna och bristen på syre i de pelagiska skikt som är så viktiga för torskens reproduktion.
Har vi nu i dagens läge samma storlek på torskbestånd som redan då ansågs som hotade?
Nej.
Har vi ett fiskeförbud på torsk i Östersjön?
Nej.
Har övergödningsproblemen minskat i Östersjön sedan dess?
Nej.

Det enda vi kan se som skillnad mot då är mer algblommning och en nästan total kollaps på gädd och abborrbestånden.
Även flundran har minskat drastiskt.

Vad skyller yrkesfiskarkåren på?
Skrak å säl..... ::) ::)

Nä, lägg ner yrkesfisket i Östersjön så de stackars kvarvarande fiskarna åtminstone slipper det utrotningshotet.

Här pratar jag även om det yrkesmässiga fisket efter lax, vildlaxen är fortfarande totalt sett hotad i Östersjön.
Ja även havsöring. Även föresten, kanske i vissa områden mer hotad än laxen.

Vi skall i sammanhanget inte heller glömma bort varifrån forskarrapporter kommer.
De påsatåenden som kommer ifrån Fiskeriverken är självklart färgade av verkets centrala roll vilket är att gynna yrkesfisket.

Ungefär som om man skulle fråga en forskare ifrån Volvo om bilar är bra för miljön eller inte.

Eller fråga en Moderat och en Vänsterpartist om Kommunismen har varit bra för världen eller inte.

I am the real one.

Sg

Nej, det gör det inte. Saken är som den att de verkar ju inte i denna undersökningen på något sätt tagit hänsyn till fiskarnas storlek och ålder.

Torsken blir inte könsmogen förrän den uppnår viss storlek. Vid testfiskena togs det ju nästan bara småtorsk. Klart det är fler än för några år sen eftersom det sänkts kvoter. Men det spelar inte så stor roll för om man ökar fisket nästa år och fortsätter ta upp de stora (och de små) finns det fan tillslut inga kapitala torskar kvar som förökar sig.

Ismo

Citat från: Sg skrivet november 08, 2008, 19:01:21
Nej, det gör det inte. Saken är som den att de verkar ju inte i denna undersökningen på något sätt tagit hänsyn till fiskarnas storlek och ålder.

Torsken blir inte könsmogen förrän den uppnår viss storlek. Vid testfiskena togs det ju nästan bara småtorsk. Klart det är fler än för några år sen eftersom det sänkts kvoter. Men det spelar inte så stor roll för om man ökar fisket nästa år och fortsätter ta upp de stora (och de små) finns det fan tillslut inga kapitala torskar kvar som förökar sig.

Vad jag menar med mitt inlägg är..att det har fiskats kopiöst hårt i flera år ..som utarmat beståndet, sen så KAN DET EJ! återhämta sig på nått år, för att redan fiskas på.

Sg

Citat från: ismo skrivet november 08, 2008, 20:53:45
Vad jag menar med mitt inlägg är..att det har fiskats kopiöst hårt i flera år ..som utarmat beståndet, sen så KAN DET EJ! återhämta sig på nått år, för att redan fiskas på.
det håller jag med dig om :)

TG

Gynnsamma lekförhållanden 2003 & 2005 och minskad fångst 2007.
Hämtat sig har den inte gjort, men det är kanske på rätt väg.  :)
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Betis

Här är en intressant tråd från 2008. :hmm:
Trålarna håller fortfarande på..... :betis:
I am the real one.

Henka

Bilder att minnas :)
2014   2010