Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Fiskevård och miljö.

Startat av Betis, september 11, 2019, 18:15:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Skrivs lite dåligt i de här trådarna.
Däremot så läses de rätt frekvent.
Det är positivt. :yeah:

Undrar om vi skulle gå in för å lära Greta Thunberg å flugfiska? :haum:
Många människor lyssnar på henne. ;) :)
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

rifle

Fiskare överlag är ett jävla pack på att svina och grisa i naturen och där med basta!
What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Citat från: rifle skrivet september 24, 2019, 08:38:30
Fiskare överlag är ett jävla pack på att svina och grisa i naturen och där med basta!
Så är det, men dessa plastpåsar å ölburkar ser mest fult å skräpigt ut.
Påverkar egentligen inte så mycket jämfört med människans andra aktiviteter.
Det kan vara något enstaka djur som skadar sig. Illa nog.

Nedskräpning hamnar inom normalt hyfs å vett tycker jag.
Inte på något vis mindre viktigt, nästan tvärtom.
Typ ett minimikrav, bär du ut, bär du hem.
I am the real one.

rifle

Hör väl inte hemma direkt i den här tråden men det handlar om miljö och engagemang åtminstone.
Jag är så sjukt less på alla dessa människor som hela tiden ska påvisa att lilla Sverige inte spelar nån roll för miljön.
Med den åsikten så kan jag lika gärna åka och fiska och ta upp all fisk och slå ihjäl den för min lilla påverkan spelar ingen roll för det är alla andra som påverkar.

Varför är det så svårt att förstå att exakt alla som kan göra nåt hjälper till att förbättra?

Jag blir så maaaattttt.

Henka

Citat från: rifle skrivet september 26, 2019, 12:48:27
Hör väl inte hemma direkt i den här tråden men det handlar om miljö och engagemang åtminstone.
Jag är så sjukt less på alla dessa människor som hela tiden ska påvisa att lilla Sverige inte spelar nån roll för miljön.
Med den åsikten så kan jag lika gärna åka och fiska och ta upp all fisk och slå ihjäl den för min lilla påverkan spelar ingen roll för det är alla andra som påverkar.

Varför är det så svårt att förstå att exakt alla som kan göra nåt hjälper till att förbättra?

Jag blir så maaaattttt.

Det är ju jätteenkelt att tänka så :haum:.
Det är lite besvärligare att erkänna för sig själv att man inte gör rätt alla gånger.

Och argumentet att det lilla skitlandet Sverige inte spelar någon roll är också helt absurt.
Det är ju här det finns otroliga möjligheter för oss som lever i ett så utvecklat land att ta fram lösningar och utveckla bättre produkter.
Att sedan exportera dessa och sprida kunskap och möjligheter på global nivå är en möjlighet som inte ska underskattas.
Vi har på många områden varit utvecklingsledande sedan tidigare på många områden.
Det är något vi ska vara stolta över och försöka bevara.
Det som är lite otäckt med mitt resonemang är att det bygger på att det ska till innovationer och lösningar som kostar pengar
och genererar inkomster. Men jag är lite rädd att det är något som krävs.
Ska vi göra något åt de globala miljöproblemen så måste någon få tjäna pengar på det (eller åtminstone minska förluster), annars kommer det aldrig hända.
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Tanke på miljön!..vem det vad en själv upplever!...tycker mig känna en viss skillnad att det förändrats!...men en lever för kort att kunna bevisa nått. :-\
Fisket har förändrats!...det började kort efter Henkas ankomst!...efter det har det bara fortsatt..vart 3:e 4:e år är bra numer..om ens det.
Det var inte som förr... :nono:

Betis

Citat från: Henka skrivet september 26, 2019, 13:02:50
Det är ju jätteenkelt att tänka så :haum:.
Det är lite besvärligare att erkänna för sig själv att man inte gör rätt alla gånger.

Och argumentet att det lilla skitlandet Sverige inte spelar någon roll är också helt absurt.
Det är ju här det finns otroliga möjligheter för oss som lever i ett så utvecklat land att ta fram lösningar och utveckla bättre produkter.
Att sedan exportera dessa och sprida kunskap och möjligheter på global nivå är en möjlighet som inte ska underskattas.
Vi har på många områden varit utvecklingsledande sedan tidigare på många områden.
Det är något vi ska vara stolta över och försöka bevara.
Det som är lite otäckt med mitt resonemang är att det bygger på att det ska till innovationer och lösningar som kostar pengar
och genererar inkomster. Men jag är lite rädd att det är något som krävs.
Ska vi göra något åt de globala miljöproblemen så måste någon få tjäna pengar på det (eller åtminstone minska förluster), annars kommer det aldrig hända.
Klart man får tjäna pengar på det, men det kan ta tid. En del utvecklingskostnader får man räkna med.
Är vi i Sverige framåt kanske vi kan tjäna mest pengar av allihop.
Jag köper inte riktigt det där argumentet att allt som är bra för arbetare och miljö bara är en kostnad.
Historiskt sett så har faktiskt vi i Sverige visat att man kan ha vettig arbetsmiljö och lön och ändå tjäna massa pengar.
Per kapita har vi väl mest miljonärer i hela världen?
Detsamma borde funka även på den yttre miljön.
I am the real one.

Betis

Citat från: rifle skrivet september 26, 2019, 12:48:27

Jag blir så maaaattttt.
Tycker ditt inlägg mycket väl passar i tråden. :hmm:
Håller med dig, det gäller att vi peppar varandra så vi inte bara ger upp.
Finns positiva inslag men det går ytterst sakta.
Ser jag bara till mig själv så har jag fortfarande en lång väg å vandra.
Bara å bita ihop å ta ett steg i taget.
I am the real one.

Balswinger

Håller med men ...

Citat från: Betis skrivet september 26, 2019, 19:10:21
... Per kapita har vi väl mest miljonärer i hela världen? ...

en effekt den lågt värderade kronan?
Lättare här än någon annan stans.  :p

Betis

Citat från: Balswinger skrivet september 26, 2019, 19:56:32
Håller med men ...

en effekt den lågt värderade kronan?
Lättare här än någon annan stans.  :p
Tror vi haft många miljonärer länge....
Trots borgarnas gnäll över höga skatter så får de ändå ihop mångdubbelt mer med pengar än de lyckas göra av med.
I am the real one.

rifle

Måste få gnälla av mig lite igen om världen och en stor del av dess innevånare och deras så kallade tänk.
Jag blir så sjukt less (som jag tjatat om tidigare också) på alla dessa surgubbar och surgummor som hela tiden hittar ursäkter till att själva slippa dra sitt strå till stacken och allt sen när staten går nån åtgärd som innebär en kostnad så blir gnället ännu större.

Vi kan alla påverka och varje liten plastpåse vi inte använder är en plastpåse mindre i cirkulation.
Skulle alla i Sverige återanvända tex en brödpåse bara en enda gång på ett år så skulle det faktiskt generera 9 miljoner mindre plastpåsar.
Vi är alla egna individer i Sverige och det är de även i Kina som är landet som alltid nämns när man vill slippa anstränga sig och göra förändring.
Vad spelar 9 miljoner plastpåsar när Kina bränner 4 miljarder.
Jag säger skit du i vad Kina gör och dra ditt egna strå till stacken surgubbe/surkärring!
Jag blir så less!

Så var det sagt  :kopp:

Betis

Så länge bara plasten bränns tror jag problemet är mindre.
Funkar så länge påsen är stor nog som soppåse.
Men när påsen hamnar obränd i naturen. :dunk:
Frigolit är också plast, jävla det, allt tekniskt som köps är packat i frigolit.
Sen ska man slänga det i återvinningen. Går inte utan att bryta sönder.
En vanesak annars när man handlar. Ta med några påsar, gärna papp, då blir det även lättare å packa.
Lätt å glömma men borde vara lika lätt å komma ihåg som plånboken å bilnycklarna.
I am the real one.

Balswinger

Citat från: rifle skrivet januari 30, 2020, 11:25:23
Måste få gnälla av mig lite igen om världen och en stor del av dess innevånare och deras så kallade tänk.
Jag blir så sjukt less (som jag tjatat om tidigare också) på alla dessa surgubbar och surgummor som hela tiden hittar ursäkter till att själva slippa dra sitt strå till stacken och allt sen när staten går nån åtgärd som innebär en kostnad så blir gnället ännu större.

Vi kan alla påverka och varje liten plastpåse vi inte använder är en plastpåse mindre i cirkulation.
Skulle alla i Sverige återanvända tex en brödpåse bara en enda gång på ett år så skulle det faktiskt generera 9 miljoner mindre plastpåsar.
Vi är alla egna individer i Sverige och det är de även i Kina som är landet som alltid nämns när man vill slippa anstränga sig och göra förändring.
Jag säger skit du i vad Kina gör och dra ditt egna strå till stacken surgubbe/surkärring!
Jag blir så less!

Exakt!
Dåligt beteende hos andra rättfärdigar inte dåligt beteende hos oss.

Ismo

Citat från: rifle skrivet januari 30, 2020, 11:25:23

Jag blir så less!

Du måste mena mig ;D

Ismo

Om du menar mig! Hur tänker du nu? Jag kan gå in i en affär..köpa på mig 20st plastprodutker inpackade...men skall betala för påsen??? :appel1:

Ismo

Ta ett snack med finnarna Haapasaari. :nudge:

Betis

Citat från: ismo skrivet januari 30, 2020, 15:51:23

Du måste mena mig ;D
Klart han menar dig.
Vem skulle det annars vara?????
Se till å bli redigt förbannad på Rifle nu så vi andra får lite lugn å ro... ;D
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet januari 30, 2020, 16:24:31
Klart han menar dig.
Vem skulle det annars vara?????
Se till å bli redigt förbannad på Rifle nu så vi andra får lite lugn å ro... ;D

Ingen! ;D Hade han bott granne med mig...så hade han haft en blåtira redan...men tyvär så bor det en 2m lång pensioner numera (Lokförare)..typ 125-130kg...kanske inte läge än... :haum:

Betis

Citat från: ismo skrivet januari 30, 2020, 16:27:54
Ingen! ;D Hade han bott granne med mig...så hade han haft en blåtira redan...men tyvär så bor det en 2m lång pensioner numera (Lokförare)..typ 125-130kg...kanske inte läge än... :haum:
Fyll honom. Å dra te utå faan när han däckat. :hmm:
I am the real one.

Ismo

Om 30 framåt...så är jag borta...död å begraven lr nått :haum: Jag skiter i vilket! ;D