Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

Elda med biobränsle.

Startat av Betis, september 30, 2007, 13:00:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Startar här en tråd om att elda med biobränsle.
Typ ved , pellets, bricketter eller dylikt.

Vad tror om det här?
Prisutveckling, miljömässighet och dyligt.
Effektivitet och teknik.

Själv har jag en mycket gammal panna som vilken dag som helst kan ge upp.
Skulle vara intressant och få lite vinklar hur man bör satsa framöver.

Som jag ser det så är det en stor fördel att elda då detta inte påverkar någon elförbrukning överhuvudtaget.
Eldar man biobränsle bör det heller inte ge något nettoöverskott på Koloxidfronten.

Skulle se fram emot om vi här kunde resonera lite seriöst vid sidan av vårt kopiösa supande , godmorrande och godnattande.

Uppvärmingen av våra bostäder är en stor bit av vår energiförbrukning så det hör självklart hemma på en seriös fiskesajt där man bryr sig om sina fiskbestånd.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ron

Jag var och fikade hos några bekanta i går kväll. Fick en visning i deras pannrum också...  :p
Dom hade en pelletspanna och verkade nöjda med det. Såvitt jag kan bedöma är detta ett utmärkt alternativ till olja i alla fall.

Själv har jag en elpanna....  :doh:
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Magnus

Hur framställs biobränslet?
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Betis

I am the real one.

Betis

Citat från: Betis skrivet september 30, 2007, 16:40:19
Vilken typ menar du?
Det finns till exempel idag brännare för säd Spannmål (ska de va).
Framställt med modern jordbruksteknik kan man säkert fundera över det miljömässiga i att elda upp fullvärdig mat.
Men ett biobränsle är det ändock.
I am the real one.

Håkke

I skrivande stund är väl pellets ett klart prisvärt alternativ såvida man inte har egen eller annan skog man kan hugga ved ur. Fast då beror det ju på vilken timpenning man ansätter den egna vedhuggningen ...  ;D
Jag är dock lite tveksam till hur länge pelllets kommer att vara konkurrenskraftig. OM vi kommer att börja tillverka etanol från skogsråvara och de ryska tullarna på skog blir så abnormt stora som det befaras kommer vi nog att se pelletspriset raka i höjden pga konkurrens om råvaran. Men det är ju inte säkert att så blir fallet. Etanolfabrikerna är ett oskrivet kort och vad som händer med de ryska tullarna är ju av stor vikt för hela EU.
Om jag själv skulle byta panna så skulle jag leta efter en kombipanna (ved/pellets) eller kika lite på vad bergvärme/jordvärme skulle kosta. Det optimala kanske vore att kunna växla mellan ved/pellets/bergvärme/luftvärmepump men det finns väl ingen kalkyl i världen som kan räkna hem hela den investeringen.

Betis

Citat från: Håkke skrivet september 30, 2007, 17:03:39
I skrivande stund är väl pellets ett klart prisvärt alternativ såvida man inte har egen eller annan skog man kan hugga ved ur. Fast då beror det ju på vilken timpenning man ansätter den egna vedhuggningen ...  ;D
Jag är dock lite tveksam till hur länge pelllets kommer att vara konkurrenskraftig. OM vi kommer att börja tillverka etanol från skogsråvara och de ryska tullarna på skog blir så abnormt stora som det befaras kommer vi nog att se pelletspriset raka i höjden pga konkurrens om råvaran. Men det är ju inte säkert att så blir fallet. Etanolfabrikerna är ett oskrivet kort och vad som händer med de ryska tullarna är ju av stor vikt för hela EU.
Om jag själv skulle byta panna så skulle jag leta efter en kombipanna (ved/pellets) eller kika lite på vad bergvärme/jordvärme skulle kosta. Det optimala kanske vore att kunna växla mellan ved/pellets/bergvärme/luftvärmepump men det finns väl ingen kalkyl i världen som kan räkna hem hela den investeringen.

Varför måste man ha egen skog för att det skall gå ihop sig att elda med ved?
I am the real one.

Ismo

Helt rätt!..elda upp varenda j-vla film som finns.. :gasp:

Magnus

Citat från: Betis skrivet september 30, 2007, 16:40:19
Vilken typ menar du?

Jag vet inte riktigt vad jag menar.. funderade bara lite kring problematiken runt etanolen. Miljövänlig förbränning men med ett mörkare förflutet när det tas fram.
För det kanske går en del el under framställning... eller inte. Utsläpp i samband med framställning?

Som sagt, jag bara undrade...  :-\
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Betis

Citat från: Magnus skrivet september 30, 2007, 19:38:58
Jag vet inte riktigt vad jag menar.. funderade bara lite kring problematiken runt etanolen. Miljövänlig förbränning men med ett mörkare förflutet när det tas fram.
För det kanske går en del el under framställning... eller inte. Utsläpp i samband med framställning?

Som sagt, jag bara undrade...  :-\
Ja glirade inte.
Som sagt, det eldas med spannmål, hur miljövänligt är det egentligen?

Etanol används nog inte till uppvärmning av hus, åtminstone inte här i Sverige.

Pellets är väl ihop-pressad flis,spån å bark?
Spill från annan tillverkning av trä?
I am the real one.

Fredrik

En vedanläggning är väl fortfarande det mest ekonomiskaalternativet?
Och en modern sådan släpper väl i princip inte ifrån sig någon smuts alls .
Nytt år nya utmaningar...

Betis

Citat från: Fredrik skrivet oktober 02, 2007, 18:59:41
En vedanläggning är väl fortfarande det mest ekonomiskaalternativet?
Och en modern sådan släpper väl i princip inte ifrån sig någon smuts alls .
Så har jag fattat det.
Tror det var Villaföreningen dom gjorde en undersökning häromåret och kom fram till att  om man så köpte färdighuggen och kluven ved så var det ändå det billigaste.

Men, någon annan kan ha räknat på det och det vore intressant att se siffror.

Hur vi än vänder och vrider, hur miljömedvetna vi än är så är det nog till syverne och sist ändå den egna plånboken vi ser till.

Intressant det här med" modern anläggning", jag är värdelös på sånt och lite olika alternativ vore skoj.
Funkar en kombipanna på effektivt sätt?
Kombi ved/pellets menar jag då.
I am the real one.

Håkke

Citat från: Betis skrivet september 30, 2007, 17:24:50
Varför måste man ha egen skog för att det skall gå ihop sig att elda med ved?

Det kanske man inte behöver idag men om råvarupriserna fortsätter stiga och efterfrågan på "spill" så lär nog vedpriserna följa med.
Citat från: Betis skrivet oktober 02, 2007, 19:11:08
Så har jag fattat det.
Tror det var Villaföreningen dom gjorde en undersökning häromåret och kom fram till att  om man så köpte färdighuggen och kluven ved så var det ändå det billigaste.

Men, någon annan kan ha räknat på det och det vore intressant att se siffror.

Hur vi än vänder och vrider, hur miljömedvetna vi än är så är det nog till syverne och sist ändå den egna plånboken vi ser till.

Intressant det här med" modern anläggning", jag är värdelös på sånt och lite olika alternativ vore skoj.
Funkar en kombipanna på effektivt sätt?
Kombi ved/pellets menar jag då.

En kombipanna, ved/pellets funkar fint. Den vanligaste pelletsinstallationen är nog att man lägger på en pelletsmatare på sin gamla vedpanna eftersom man kommer undan med runt 30000 för en sådan investering (har jag åtminstone för mig).

En fundering jag själv har och som man säkert kan räkna på är när det lönar sig att sätta in en luftvärmepump även om man inte värmer huset med direktel. Fast eldar man med ved så lönar det sig nog möjligen ekonomiskt om man har ett väldigt stor hus men knappast miljömässigt eftersom den drar en del el.

Betis

Citat från: Håkke skrivet oktober 24, 2007, 23:15:40
Det kanske man inte behöver idag men om råvarupriserna fortsätter stiga och efterfrågan på "spill" så lär nog vedpriserna följa med.
En kombipanna, ved/pellets funkar fint. Den vanligaste pelletsinstallationen är nog att man lägger på en pelletsmatare på sin gamla vedpanna eftersom man kommer undan med runt 30000 för en sådan investering (har jag åtminstone för mig).

En fundering jag själv har och som man säkert kan räkna på är när det lönar sig att sätta in en luftvärmepump även om man inte värmer huset med direktel. Fast eldar man med ved så lönar det sig nog möjligen ekonomiskt om man har ett väldigt stor hus men knappast miljömässigt eftersom den drar en del el.
Vad jag är ute efter är det här med verkningsgrad.
Vanligare än att man monterar en pelletsbrännare i en gammal vedpanna är nog att man monterar en i en oljepanna.

Jag har själv en mycket antik kombipanna Typ ved/olja från början som fått sig en pelletsbrännare i oljebrännarhålet.
Den skicka nog en hög andel av värmen rakt ut genom skorstenen.

Jag tror( vet alltså absolut inte) att en ren pelletspanna eller en ren vedpanna är mer effektiv än en kombipanna.

Här skulle jag gärna vilja ha lite seriösa tips på kombipannor med hög verkningsgrad.

Det är mycket praktiskt att sätta igång pelletsen när man inte är hemma och sedan elda med ved när man känner för det.
I am the real one.

Appel

Citat från: Betis skrivet oktober 25, 2007, 20:18:37
Vad jag är ute efter är det här med verkningsgrad.
Vanligare än att man monterar en pelletsbrännare i en gammal vedpanna är nog att man monterar en i en oljepanna.

Jag har själv en mycket antik kombipanna Typ ved/olja från början som fått sig en pelletsbrännare i oljebrännarhålet.
Den skicka nog en hög andel av värmen rakt ut genom skorstenen.

Jag tror( vet alltså absolut inte) att en ren pelletspanna eller en ren vedpanna är mer effektiv än en kombipanna.

Här skulle jag gärna vilja ha lite seriösa tips på kombipannor med hög verkningsgrad.

Det är mycket praktiskt att sätta igång pelletsen när man inte är hemma och sedan elda med ved när man känner för det.
Självklart är ju en pelletspanna efektivare än en kombi med pelletsbrännare, men det finns ju en hel del som är ganska enkelt för att optimera verkningsgraden, en dragregulator är ju a och o, likaså är ju en scuntautomatik nästan ett måste, det är ju ganska bra med en rökgastermometer osv. osv, enkla grejjer som betyder jävligt mycket
Sicut moris est

algdraparn

Har tyvärr missat denna tråd, dock är den precis det jag jobbar med. Har deltagit som huvudsekreterare i en SOU kring biobränsleanvändning + genomfört ca 10 uppdrag med bäring på alltifrån råvaruförsörjning till Etanolproduktion från Skog.

För att besvara ursprungsfrågorna i denna tråd:

CitatVad tror om det här?
Prisutveckling, miljömässighet och dyligt.
Effektivitet och teknik.

För att börja med prisutvecklingen: allt, både el, olja, ved, pellets och briketter kommer garanterat att bli dyrare i framtiden. ju mer "bekväma bränslena är att hantera, desto dyrare kommer de att bli. veden kommer med all säkerhet att även i framtiden vara billigast, eftersom den är mest "obekväm". Pellets ligger i övre spannet av prisutvecklingen på biobränslen.

VAd gäller miljömässighet så är det i sto utsträckning en teknikfråga; gamla pannor smutsar ner mer. Ute på landsbygden och då särskilt i norrland är iofs föroreningsproblematiken relativt liten, men så fort det handlar om vedeldning i tätorter kan det orsaka problem. Bertil forsberg, forskare vid umeå universitet har bla visat att vedeldningen i lycksele är i mkt stor orsak till luncancer på nämnda ställe. Med moderna pannor elimineras dock i princip denna problematik. Avseende lungcancer så är det också så att de som eldar med ved har en förhöjd risk att utveckla denna sjukdom, det sägs at efter rökning så är vedeldning den största enskilda orsaken.

CitatSjälv har jag en mycket gammal panna som vilken dag som helst kan ge upp.
Skulle vara intressant och få lite vinklar hur man bör satsa framöver.

Är du bekväm, välj pellets. har du tillgång till ved och tid med den, välj det. I mångt och mycket beror det på hur du värderar din fritid och hur din tillgång på ved ser ut...
miljömässigt är dock det bästa att dra in bio-baserad fjärrvärme om den möjligheten finns

CitatUppvärmingen av våra bostäder är en stor bit av vår energiförbrukning så det hör självklart hemma på en seriös fiskesajt där man bryr sig om sina fiskbestånd.

Rätt tänkt!!  :yeah: med all elvärme (inklusive alla dessa j-la XXX-pumpar) bortsubstituerade skulle vi sannolikt inte behöva diskutera vare sig utökad kärn- eller vattenkraft...

algdraparn

CitatJa glirade inte.
Som sagt, det eldas med spannmål, hur miljövänligt är det egentligen?

Etanol används nog inte till uppvärmning av hus, åtminstone inte här i Sverige.

Pellets är väl ihop-pressad flis,spån å bark?
Spill från annan tillverkning av trä?

vad gäller spannmålseldning: om spannmålet inte eldas så blir det kasserat, och HUR MILJÖVÄNLIGT ÄR DET???
orsaken till att det ibland förekommer att vi eldar spannmål i sverige beror på att vi liksom i princip hela EU har en överproduktion av sådana. Den alternativa användningen är mao att gräva ner den...

Etanol från svensk skogsråvara kommer troligen ALDRIG att produceras i industriell skala i Sverige. det beror helt enkelt på att vi inte har någon infrastruktur för denna produktion. Däremot är det mkt möjligt att vi kommer att producera Diesel från skogsråvara i befintlig Massa/pappersindustri.

Ja, pellets är resprodukter, framförallt torflis och sågspån från sågverksindustrin, vilket pressas samman med värme, varefter ligninet binder samman de enskilda partilkarna. Detta gör att den möjliga inblandningen av mer komplexa sortiment, såsom bark och GROT inte är särskilt stor... 

Betis

Va tror älgamördarn om en kombinationspanna pellewts /ved?
Är det hög verkningsgrad på en sådan?
Jag gillar bekvämligheten.

Fast min gamla stenålderspanna eldar väldigt mycket åt kråkorna...

Jag far inte illa av ett och annat märkestips.. ;) :nudge:
I am the real one.

algdraparn

CitatVa tror älgamördarn om en kombinationspanna pellewts /ved?
Är det hög verkningsgrad på en sådan?
Jag gillar bekvämligheten.

Generellt tror jag att de flesta nya pannor inklusive kombivarianterna är bra och därmed effektiva.
Vad just du ska ha för panna beror på en mängd saker, t.ex. hur mycket effekt du behöver, vilket i sin tur är beroende på hur huset ser ut etc...

Jag rekommenderar att du tar en titt på nedanstående länk, en bra sida och ffa sammanställd av en oberoende part!!

http://www.konsumentombudsmannen.com/Documents/energi/ved_pellets/vedpannor_marknadsoversikt_2006.pdf

Betis

Citat från: algdraparn skrivet november 25, 2007, 20:08:19
Generellt tror jag att de flesta nya pannor inklusive kombivarianterna är bra och därmed effektiva.
Vad just du ska ha för panna beror på en mängd saker, t.ex. hur mycket effekt du behöver, vilket i sin tur är beroende på hur huset ser ut etc...

Jag rekommenderar att du tar en titt på nedanstående länk, en bra sida och ffa sammanställd av en oberoende part!!

http://www.konsumentombudsmannen.com/Documents/energi/ved_pellets/vedpannor_marknadsoversikt_2006.pdf
Här blev de nog nåt tosigt me länken.
Jag ser bara en blank sida.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet november 25, 2007, 20:12:41
Här blev de nog nåt tosigt me länken.
Jag ser bara en blank sida.

Har du den här Akrobaten som rider...så funkar det nog.. :hmm:

algdraparn

Henka

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

I am the real one.

Betis

Det här är en intressant gammal tråd!
Ser till mig själv och mit val har nog inte varit helt opåverkat av diskusionen här.
Som det är nu har jag investerat i kombipanna(ved/pellets) som jag betraktar som mycket effektivare och snålare än min förra.
Som komplement har jag 7,5 kvadratmeter solvärme.
Två stycken accumulatortankar på 650 liter var.
Köper färtdighuggen ved och pellets på pall.

Före pannbyte gjorde jag av med 6 pallar pellets och 25 meter ved.
Nu går det 15 meter ved och tre pallar pellets.
I am the real one.

Ismo

..ja det finns många skitfilmer... :zero:

Betis

Den här håller än. Får idel lovord av sotarn för min panna. Aldrig någon synlig rök från skorsten, efter viss inlärning väldigt lätt att tända. Bara damm inuti att borsta bort. Orkar man bära lite ved är det här ett trevligt och elfritt alternativ. Den el som går åt är till lite cirkulationspumpar. Märket på pannan är för övrigt Metro eller på finska Väspi. 20 000 kr billigare än Värmebaronens. Den totala instalationskostnaden var 81 000 kr.då ingick panna, expansionskärl, 650 liters tank och nymurad skorsten på utsidan av pannrummet.
I am the real one.

Betis

Eldningssässongen verkar vara över... :'(
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet maj 06, 2015, 18:19:31
Inte här, vi eldar vidare :lumber:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Henka skrivet maj 06, 2015, 22:10:03
Inte här, vi eldar vidare :lumber:
Det är kallt oppe i bergen. Här knäppte ja av strömbrytaren till elementen igår :hmm:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Ron

Citat från: Betis skrivet maj 06, 2015, 18:19:31

Kör du elpatron på sommarn, eller badar du kallt?

Betis

Citat från: Ron skrivet december 20, 2015, 14:29:52
Kör du elpatron på sommarn, eller badar du kallt?
Solpaneler. 8)
I am the real one.

Ron

Betis

I am the real one.

Betis

Öppnar den här igen. Bara som ett exempel på att en gång i tiden kunde man få goda råd som verkligen hade betydelse. :love:
Mitt värmesystem är jag mycket nöjd med, dessutom finns här en del spådomar om hur man då trodde framtiden skulle kunna se ut.
I allt verkar det blivit precis så. Pelletsen är svindyr numera bortåt 3000 för en pall. Veden kostar ungefär detsamma som förr, jag har kanske bra avtal med min leverantör men 350 kr/ kubiken för högkvalitativ ved. Färdighuggen å klar.
I am the real one.

Betis

6777 visningar. Kanske nån annan med som blivit hjälpt..... :hmm:
I am the real one.

MADMOOSE

rifle

Får man fråga hur hög din elförbrukning är?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Citat från: rifle skrivet december 10, 2019, 15:50:18
Får man fråga hur hög din elförbrukning är?
Jag vet faktiskt inte, men spis,kyl,frys drar väl en del.Tvättmaskin och tumlare. Två frysar och två kylar påverkar, gör det nog högre än normal hushållsel.
Men det stora för alla är nog varmvatten och värme och det har jag tagit bort helt från elkontot.
I framtiden blir det nog en luft/vattenpump inkopplad på mitt nuvarande system.
I am the real one.

rifle

Den bästa energin ät den energi vi inte använder. Isoleringen är vår bästa vän.
Jaga billigaste energin tycker jag är fel väg att gå, man ska jaga den energi man inte behöver använda i onödan.
Men kolla upp vad du förbrukar på hushållselen det är alltid intressant.
Man räknar schablonmässigt på 7500kwh på ett år för en villa.
Med bergvärme så har jag en total förbrukning på 11500kwh till 12500kwh med ett modernt lågtemperatur.
värmesystem. Det är inkl hushållselen dessutom.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Jag har inte sett det enbart ekonomiskt, velat vara så fri det går från elförbrukning. Elektricitet dödar fiskar. Koldioxidhotet spelar också in. Har nog rätt hög förbrukning då största delen av huset är dåligt isolerat. Hushållsel är inte så mycket att göra åt, fylla tvättmaskin  och tvättmaskin. Torktumlar bara ibland annars lufttorka tvätten. Men sen när man blir äldre är det inte säkert man pallar hålla på med veden lika mycket så därför blir det nog en luft/vattenpump.
Då kan man nöja sig med att bara elda ibland.
I am the real one.

Flygande-jakob

Nu svär jag ju i kyrkan förstås men Sveriges koldioxidutsläpp inklusive konsumtionsbaserade utsläpp, resor etc står för 2 promille av världens samlade utsläpp. 0,02% alltså.
Visst finns en poäng i signalpolitik, att gå i bräschen som välfärdsland och "offra" lyx och konsumtion för klimatets skull och så vidare och hoppas på att vi kan påverka världen.
Men jag har ju överlag en oerhört klen tro på människans, inklusive svenskars, verkliga och allomfattande godhet gällande annat än det som för tillfället värmer oss lämpligt.

Än så länge överskuggar känslan av värme av att göra uppoffrande val i livsstilen förlusten i verkliga livet men så fort det kostar mer än det smakar åt ena eller andra hållet kastar människan omedelbart detta val åt vargarna.
Det är människans natur av idag att göra sina val där det värmer mest. Ingenting annat. Och vad som värmer mest är förstås olika för olika människor men en dag i en nära framtid kommer dessa val att svida mer än de värmer och då är vi vindflöjlar.
Min spådom:
Vi kommer inom ganska kort att få se äkta rasism i Sverige. Inte av "nassar" utan av majoriteten. Den majoritet som så länge det värmde skrek sig hesa för motsatsen. Detta har inom denna debatt stått som självklart i 6 år nu och det har skrämt och skrämmer mig.
Vi kommer i miljödebatten se kapporna vändas radikalt ganska snart. Och miljön spolas ut med badvattnet.
Vi kommer att få se en politisk slakt.

Det är mina mörka och tråkiga tankar iallafall och dessa populära samhällsdebatter och ämnen gör mig dagligen beklämd och allt mer sorgsen över människans oerhörda dumhet och oförmåga att analysera sig själv och hur vi gör våra, som vi tror, väl genomtänkta val här i livet.
:haum:

Ismo

Ang. rubriken....finns väl endel film kvar :haum:

Helljammer

Citat från: Betis skrivet december 10, 2019, 17:23:28
Jag vet faktiskt inte, men spis,kyl,frys drar väl en del.Tvättmaskin och tumlare. Två frysar och två kylar påverkar, gör det nog högre än normal hushållsel.
Men det stora för alla är nog varmvatten och värme och det har jag tagit bort helt från elkontot.
I framtiden blir det nog en luft/vattenpump inkopplad på mitt nuvarande system.

Ser inte ditt lokala nätbolag till att höja din nätavgift hela tiden så det äter opp alla eventuella besparingar du gör i förbrukning?
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Betis

Citat från: Helljammer skrivet december 11, 2019, 08:03:59
Ser inte ditt lokala nätbolag till att höja din nätavgift hela tiden så det äter opp alla eventuella besparingar du gör i förbrukning?
Mitt nätbolag bestämmer inte vedpriset.
Men även det en poäng, elpriser och fjärrvärmepriser styrs av helt andra kommersiella regler jämfört med ved.
Låt säga att man installerar fjärrvärme och tar samtidigt bort alla andra uppvärmningsmöjligheter.
En stor del av kommunens invånare gör likadant.
Sen får kommunen dåligt med pengar....
Vad händer med priset då?
Elpriset funkar lika, det blir lite kallt i landet.
Jo, priset sticker rätt upp.
Nä, nätbolagens Nätavgifter slipper man inte. Men de blir knappast lägre för att man höjer förbrukningen.
I am the real one.

Betis

Citat från: ismo skrivet december 11, 2019, 02:00:20
Ang. rubriken....finns väl endel film kvar :haum:
Är det fjärde försöket nu? Å du tror säkert att inget fattar kopplingen film å bio?:rofl:
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet december 11, 2019, 09:03:44
Är det fjärde försöket nu? Å du tror säkert att inget fattar kopplingen film å bio?:rofl:

Ja du ärju så korkad...så värt alla försök....kan varken kasta lr. fiska! :vissla:

Betis

Citat från: ismo skrivet december 11, 2019, 12:10:28

Ja du ärju så korkad...så värt alla försök....kan varken kasta lr. fiska! :vissla:
Öh, så dom som inte kan kasta eller fiska ska värma sina hus med biofilm???????
Var köper man sånt å vad kostar det?
I am the real one.

Ismo

Henka

Det verkar som biobränsle är bland det värsta man kan värma sig med :(

https://www.skekraft.se/foretag/referenser/sf/
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: ismo skrivet december 11, 2019, 13:46:00
Inte mitt problem :vissla:
Du ger bara goda genomtänkta råd i nivå med din stora kunskap lr?
I am the real one.

Betis

Citat från: Henka skrivet december 11, 2019, 13:48:37
Det verkar som biobränsle är bland det värsta man kan värma sig med :(

https://www.skekraft.se/foretag/referenser/sf/
Jo, fina grejer vattenkraften.... ::)
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet december 11, 2019, 13:51:13
Du ger bara goda genomtänkta råd i nivå med din stora kunskap lr?

Jupp!

Betis

Väldigt låg förbrukning detta år.
En relativt mild vinter är nog den största orsaken men även att jag dragit ut mina tummar ur arslet å äntligen kopplat in min automatchunt(2 år sen iof men ändå) sen sitter det nån termostat på framledningsvattnet från pannan som blandar med returen från tankarna.
Denna var tydligtvis justerbar och har i många å varit feljusterad.
Bättre nu... 8)
Men utav en årsved på 18 kubik så har jag nu drygt hälften kvar när det normalt brukar vara en knapp tredjedel.
22-23 grader inomhus så vi fryser inte.
I am the real one.

Betis

Återigen väldigt tacksam för de kloka å relevanta råd jag fick här i början på tråden. :flyguy:
I am the real one.