Författare Ämne: Koloxidhotet.  (läst 21923 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

algdraparn

• Gäst
SV: Koloxidhotet.
« Svar #100 skrivet: februari 20, 2008, 19:28:16 »
Inte lätt å sortera i detta iof intressanta diskuterande, med reinkarnation ihopblandat med Einstein och någon fjärde dimmension. :D :D

Tror ni Norrmännen är nära att skita i å pumpa upp den sista oljan?
Eller Ryssarna?

Jag har förut fått för mig att eldar man ved eller pellets så blir det noll ökning med Koldioxid för att koldioxiden direkt nästan omvandlas till nya träd å elda upp.

Stämmer inte detta då?

Jag tror att de har en bit kvar till dess att de kommer över break-even. De har fortfarande en del väldigt kostnadseffektiva fält till havs som inte har börjat exploateras.

Eldar du ved eller pellets blir ökar bruttoutsläppen, men nettoutsläppen blir noll, förutsatt att skogens virkesförråd ökar eller är konstant. I sverige ser vi idag en svag ökning av virkesförrådet, och de skogar som sedan anläggs ger en högre produktion än de som avverkas idag beroende på att den totala fotosyntetiserande ytan är större i kulturskogar än i naturskogar. i förlängningen innebär detta faktiskt att ffa pelletseldning faktiskt MINSKAR   :o koldioxidutsläppen om inte transporterna är alltför långa!! :hmm:

foppe

• Gäst
« Svar #101 skrivet: februari 21, 2008, 09:56:56 »
Jacob du måste låta skotern stå :run:

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 968
« Svar #102 skrivet: februari 21, 2008, 11:16:04 »
Jacob du måste låta skotern stå :run:

Aldrig! Hur skulle det se ut? ;)

foppe

• Gäst
« Svar #103 skrivet: februari 21, 2008, 11:45:34 »
Inga spår i snön :moose:

algdraparn

• Gäst
« Svar #104 skrivet: februari 21, 2008, 12:26:48 »
Aldrig! Hur skulle det se ut? ;)
bygg om skrotern till gengasdrift!!  ;D

Utloggad Torneus

• Antal inlägg: 904
Snart är det midsommar, då vänder det

Utloggad Torneus

« Svar #106 skrivet: februari 21, 2008, 17:07:47 »
Förtydligande.

Sg hänvisar till
 "Extra förslag att läsa: http://ff.org/centers/csspp/pdf/20070330_kininmonth.pdf"

Denna text är skriven av "CENTER FOR SCIENCE AND PUBLIC POLICY ". 
En googling på det namnet gav följande länk
 http://www.cspinet.org/integrity/nonprofits/center_for_science_and_public_policy_center_for_sound_science_and_public_policy.html

Där man kan läsa att Center for Science and Public Policy for pengar ifrån ExxonMobil.

Sg

• Gäst
« Svar #107 skrivet: februari 21, 2008, 17:23:13 »
Förtydligande.

Sg hänvisar till
 "Extra förslag att läsa: http://ff.org/centers/csspp/pdf/20070330_kininmonth.pdf"

Denna text är skriven av "CENTER FOR SCIENCE AND PUBLIC POLICY ". 
En googling på det namnet gav följande länk
 http://www.cspinet.org/integrity/nonprofits/center_for_science_and_public_policy_center_for_sound_science_and_public_policy.html

Där man kan läsa att Center for Science and Public Policy for pengar ifrån ExxonMobil.

Nja, texten jag klippte in hänvisade. Det var ett citat.

Utloggad Torneus

« Svar #108 skrivet: februari 21, 2008, 17:30:43 »
Ursäkta
SG hänvisade inte till länken...

Sg

• Gäst
« Svar #109 skrivet: februari 21, 2008, 17:31:39 »
Inte ovanligt att undersökningar är vinklade. Trots det följer den väl ändå fakta? Det är ju bara bra om folk gör undersökningar som kan få folk att se problem ur olika synvinklar.

Inte konstigt att företag hyr folk som gör undersökningar som stödjer deras verksamhet.

Utloggad Torneus

« Svar #110 skrivet: februari 22, 2008, 10:25:15 »
Det finns en sak i skrivelsen som jag inte förstår:

"Vid en ökning av den globala temperaturen avger haven koldioxid tills en ny jämvikt uppnåtts."

Borde det inte fungera tvärtom. Om havet ger ifrån sig koldioxid till atmosfären så borde väl temperaturen stiga, vilket ger en stegrande upvärmning istället för jämnvikt.

Däremot så finns det en föklaring till varför halt koldioxid i atmosfären följer världsmedeltemperaturen. Ett bevis för att koldioxid i atmosfären orsäkar global uppvärming är just korrelationen genom århundraden mellan koldioxidhalt och temperatur.
Då det varit höga temperaturen så har även koldioxidhalten varit hög och tvärtom.

Det skulle också kunna förklaras, som man skriver, ävan av att havet ger ifrån sig mer koldioxid vid ökad temperatur.  Dvs det är uppvärming som orsakar ökad koldioxidhalt och inte tvärtom.

Men det är aldrig bra att forskare betalas av olika intressen. I detta fallet är de som som betalar för foskning intresserad av att hålla uppe oljepriset.

algdraparn

• Gäst
« Svar #111 skrivet: februari 22, 2008, 11:28:43 »
Det finns en sak i skrivelsen som jag inte förstår:

"Vid en ökning av den globala temperaturen avger haven koldioxid tills en ny jämvikt uppnåtts."

Borde det inte fungera tvärtom. Om havet ger ifrån sig koldioxid till atmosfären så borde väl temperaturen stiga, vilket ger en stegrande upvärmning istället för jämnvikt.

Däremot så finns det en föklaring till varför halt koldioxid i atmosfären följer världsmedeltemperaturen. Ett bevis för att koldioxid i atmosfären orsäkar global uppvärming är just korrelationen genom århundraden mellan koldioxidhalt och temperatur.
Då det varit höga temperaturen så har även koldioxidhalten varit hög och tvärtom.

Det skulle också kunna förklaras, som man skriver, ävan av att havet ger ifrån sig mer koldioxid vid ökad temperatur.  Dvs det är uppvärming som orsakar ökad koldioxidhalt och inte tvärtom.

Men det är aldrig bra att forskare betalas av olika intressen. I detta fallet är de som som betalar för foskning intresserad av att hålla uppe oljepriset.

Vad gäller havets utsläpp av utsläpp så instämmer jag i "Vid en ökning av den globala temperaturen avger haven koldioxid tills en ny jämvikt uppnåtts".

Detta beror på att naturen alltid eftersträvar balanser. Vad som dock är lite problematiskt är att havet kan avge koldioxid och därmed bidra till en kraftig uppvärmning. Ligger denna balans 2, 10 eller 20 grader bort..?
för 2 grader blir problemen kanske inte för stora, men för de övrig då har vi en global katastrof framför oss!!

Att forskare som forskar på uppdrag ofta blir korrumperade är ingen nyhet, det var på grund av att jag inte fick presentera min mening som jag slutade som uppdragsforskare förra året!!

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 7 210
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #112 skrivet: april 28, 2012, 13:05:14 »
Bara såg att Googgle satt å läste här.
Alltså ärligt, vi har faktist penetrerat rätt intressanta ämnen hr...
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 687
  • Oooooaaaah!
« Svar #113 skrivet: april 28, 2012, 18:43:58 »
Bara såg att Googgle satt å läste här.
Alltså ärligt, vi har faktist penetrerat rätt intressanta ämnen hr...

...undrar om inte ditt "dags" behov!..skulle minska det hela med 50%... :haum:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Sg

• Gäst
« Svar #114 skrivet: april 30, 2012, 09:34:34 »
Norrmännen pumpar på 8)

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #115 skrivet: april 30, 2012, 16:06:23 »
Norrmännen pumpar på 8)
Men hallo Simon, de va länge sen!!! :yeah:

Sg

• Gäst
« Svar #116 skrivet: april 30, 2012, 19:46:39 »
Men hallo Simon, de va länge sen!!! :yeah:

Tänkte bara jag skulle visa att jag inte kört av vägen och dött eller dränkt mig i en belly boat eller nått ;)

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #117 skrivet: april 30, 2012, 21:00:43 »
Tänkte bara jag skulle visa att jag inte kört av vägen och dött eller dränkt mig i en belly boat eller nått ;)
Inte så jävla bara.
Välkommen tebaks!! :flyguy:

Sg

• Gäst
« Svar #118 skrivet: april 30, 2012, 21:08:38 »
En tackar :)

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #119 skrivet: december 31, 2015, 23:52:07 »
2008 starta jag denna. Frågan kvarstår.
Nu är det årsskiftet 15-16.
Kommer vi elda upp allt fossilt bränsle?
Saudiarabien letar efter sätt att pumpa tillbaks koldioxiden i oljaborrhålen.
Intressant tycker jag. :D