Författare Ämne: Mjuk eller hård coating?  (läst 986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BB

• Gäst
Mjuk eller hård coating?
« skrivet: juni 17, 2008, 20:57:03 »
Pysslar med att sy ihop en egen lina. En enhands multi-tip klump skall det bli. I stump-backen ligger bitar av än det ena än det andra. Något som är slående är att de flesta flytline-coatingar är rätt styva/hårda, medan andra är rätt mjuka. De som är mjuka är framförallt andra sorterings mill-end linor.

Vad har detta för betydelse för kastegenskaperna? Hur uppför sig en mjuk lina i kastet?

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 687
  • Oooooaaaah!
SV: Mjuk eller hård coating?
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2008, 21:01:59 »
..inte för att jag har koll på detta alls!..men en allt för mjuk lina...borde inte bära allt för långt i ett kast..känns det som..sen så är 2:a sorterings linornas coating dåligt fäst i kärnan som regel... :-\...
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2008, 21:55:29 »
Pysslar med att sy ihop en egen lina. En enhands multi-tip klump skall det bli. I stump-backen ligger bitar av än det ena än det andra. Något som är slående är att de flesta flytline-coatingar är rätt styva/hårda, medan andra är rätt mjuka. De som är mjuka är framförallt andra sorterings mill-end linor.

Vad har detta för betydelse för kastegenskaperna? Hur uppför sig en mjuk lina i kastet?
Den så populära "kolasnöret" har en mjuk coating.....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 459
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2008, 07:37:22 »
Jag tror som Ismo att en mjuk lina inte bär lika bra som en något styvare, och fungerar fysiken likadant för linor som för tafsar så är det nog viktigt att se till att inte ha ömsom mjuka och ömsom styvare delar. Gissningsvis så är det bäst att ha styvast i butten och sen mjukare (eller samma styvhet) ut mot spetsen. Jag har själv sytt ihop ett par linor och råkade trassla ihop en där bakre delen av linan var mjukare än främre delen, det kanske var en av anledningarna till att den linan var tämligen värdelös!

:hmm:

Den så populära "kolasnöret" har en mjuk coating.....
Jo, men kolasnöret är ju en hel lina, så det går nog inte riktigt att jämföra med en sydd lina som innehåller lite olika styvheter.

Har du förresten kvar det där word-dokumentet med sömmersketips som du skickade mig för några år sedan?
Släng upp det i så fall  :D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

BB

• Gäst
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2008, 08:41:13 »
OK.
Det är inte mer komplicerat än att jag tänkte häkta på en såndär loop line tip på en belly jag fixar själv. Blir ingen riktigt frankenstein-klump denna gång...

Testar förmodligen med både en mjuk och en hård coatad belly. Får väl återkomma med reflektioner om jag märker någon skillnad?

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2008, 09:10:49 »
Jag har gjort enhandsklumpar (2 st) av DT med mjuk coating som jag adderat sjunkande spetsar på.

Dessa linor är bara så mycket bättre än nåt jag hittat i nån affär.

6 meter flyt, taget så lite tapering kommer med, har jag skarvat med spetsen frän sjunklina med hårdare coating 4 meter. Spets från lina 2 klasser under.
#10 flyt och # 8 sjunk om jag inte minns fel, eller var det 11/9, skitsamma för andrasorteringslinor som detta var varierar så mycket i vikt att klasserna blr ointressant kanske :-\

Dessa 10 meters klumpar väger cirka 18 gram och är inte till salu 8)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs